Архів / Archive

Головна » Статті » 2011_11_15-16_KamPodilsk » Секція_1_2011_11_15-16

ФОРМУВАННЯ БЮДЖЕТІВ ЯК ПЕРВИННА ФУНКЦІЯ ФІНАНСОВОГО КОНТРОЛІНГУ
Рябенков Олексій
начальник,
Проектний центр корпоративної інформаційної системи управління підприємством ПАТ «Сумське НВО ім. М. В. Фрунзе»,
м. Суми
 
ФОРМУВАННЯ БЮДЖЕТІВ ЯК ПЕРВИННА ФУНКЦІЯ ФІНАНСОВОГО КОНТРОЛІНГУ
 
Одним з елементів фінансового контролінгу, який зараз усе частіше впроваджується в роботу вітчизняних підприємств, є бюджетування. Бюджетування як сучасна управлінська технологія, що передбачає розробку, реалізацію й аналіз виконання бюджетів на підприємстві, допомагає оптимізувати грошові потоки, забезпечити економію, удосконалити управління грошовими ресурсами, зміцнити фінансову дисципліну, підвищити рівень інвестиційної привабливості й конкурентоспроможності підприємства, викликає неабияке зацікавлення не лише у науковців та дослідників, а й у менеджерів, фахівців відповідного спрямування, підприємців тощо. Бюджетування – це процес планування виробничо-господарської та фінансово-економічної діяльності підприємства, процес розробки, виконання, контролю та аналізу фінансового плану, який охоплює всі сторони діяльності господарської структури, що дозволяє зіставити всі витрати і отримані результати на наступний плановий період. Основною метою бюджетування є підвищення ефективності управління ресурсами та як наслідок покращення фінансово-економічних результатів діяльності підприємства
Згідно із сучасними трактуваннями, бюджет – це сума коштів, які є в розпорядженні для виконання визначених функцій та проведення певних заходів у рамках загальнофірмового планування. Він може складатися у формі заданих показників, яких слід дотримуватися у плановому періоді. Періодами бюджетного планування та аналізу результатів діяльності підприємства є рік, квартал, місяць.
Бюджетування розглядається як комплексна система оперативного управління ресурсами підприємства на всіх його рівнях, що має на меті реалізацію тактичних цілей в рамках затвердженої стратегії. До основних характеристик бюджетування можна віднести:
-                   короткостроковість (до одного року);
-                   внутрішню спрямованість;
-                   високий рівень конкретизації;
-                   збалансованість бюджетних показників;
-                   тісний взаємозв’язок з контролем та аналізом відхилень.
При цьому важливо зазначити, що фінансове управління на промисловому підприємстві в остаточному підсумку описується у форматі таких трьох комплексних звітів, як:
       бюджет доходів і витрат (БДіВ);
       бюджет руху грошових коштів (БРГК);
       прогнозний баланс (ПБ).
Зазначені бюджети визначають собою систему координат для оцінки фінансових результатів діяльності промислового підприємства (рис. 1).

Рис. 1. Взаємозв’язок комплексних бюджетів в системі координат
 
На рисунку 1 точка А характеризує поточний стан підприємства, а точка В – цільовий бажаний стан наприкінці  планового періоду. Формування бюджету промислового підприємства являє собою метод проектування майбутніх значень фінансових звітів. Перехід з точки А в точку В означає зміни прибутковості, платоспроможності й економічного потенціалу підприємства. Тому виробниче підприємство повинно чітко позиціонувати й «бачити себе» у цих фінансових координатах, плануючи свої переміщення в майбутньому і їх наслідки, знаходячи прийнятні співвідношення між трьома зазначеними вище величинами. Насамперед, потрібно бачити розходження з метою побудови кожного з бюджетів, тобто виявляти та проводити факторний аналіз відхилень. Змішання принципів вибору бюджетних статей для різних видів бюджетів – типова помилка при побудові бюджетних систем.
Бюджет доходів і витрат визначає економічну ефективність діяльності підприємства. Даний бюджет формує основний фінансовий результат діяльності підприємства, тобто його прибутковість.
Однак треба мати на увазі, що на значення статей БДіВ і його підсумковий результат безпосереднім чином впливають положення внутрішньої облікової політики підприємства в частині моменту визнання й правил співвіднесення доходів і витрат.
Внутрішня облікова політика складається з ряду «угод» по значущості тих або інших господарських операцій для оцінки реальної ефективності діяльності промислового підприємства. Дана політика не завжди збігається з однойменним обов’язковим бухгалтерським документом, який створено з метою подання інформації в податкові органи. Підприємство у внутрішній обліковій політиці може самостійно вибрати будь-яку підставу визнання доходів і витрат, що здається йому розумним для відбиття реальної картини. Критерієм правильності цих допущень є управлінська корисність. Наприклад, здатність прогнозувати за результатами побудови БДіВ майбутні грошові потоки.
Бюджет руху грошових коштів носить більше очевидний характер, він безпосередньо планує й фіксує реальні потоки коштів і порівняно простий для складання. БРГК визначає «платоспроможність» підприємства як різницю між надходженням і вибуттям коштів за період. Багато підприємств починають побудову бюджетної системи саме з цього бюджетного документу й, втім, їм же й закінчують.
Існує прямий і непрямий методи зіставлення БРГК. Різниця у використанні цих методів відноситься тільки до розділу «операційна діяльність». Зміст прямого методу полягає в тому, що послідовно розраховуються основні надходження і основні видатки від операційної діяльності, різниця між якими є чистим притоком або чистим відтоком коштів за операційною діяльністю. При непрямому методі розрахунку грошових коштів від операційної діяльності аналіз руху грошових коштів розпочинають з використання величини чистого прибутку, який надалі коригується на суму амортизації, зміни статей оборотних активів та поточних зобов’язань.
І, нарешті, останній з фінансових бюджетів – прогнозний баланс, що визначає економічний потенціал і фінансовий стан виробничого підприємства. Прогнозний баланс є результативним бюджетом, при коректній моделі фінансового обліку він формується на основі форматів БДіВ і БРГК.
Також необхідно зазначити, що комплексні та функціональні бюджети формуються, затверджуються та доводяться до відповідних центрів відповідальності та керівників структурних підрозділів.
Таким чином, фінансовий контролінг на промисловому підприємстві, перш за все, будується на підставі формування системи бюджетів та ефективного їх впровадження на підприємстві. Взагалі, бюджетування є основною функцією системи фінансового контролінгу на підприємстві. Отже, розглянута система бюджетів є основою методики фінансового контролінгу на виробничому підприємстві.
Категорія: Секція_1_2011_11_15-16 | Додав: clubsophus (2011-11-14)
Переглядів: 1734 | Рейтинг: 1.0/1
Переклад
Форма входу
Категорії розділу
Секція_1_2011_11_15-16
Секція_2_2011_11_15-16
Секція_3_2011_11_15-16
Секція_4_2011_11_15-16
Секція_5_2011_11_15-16
Секція_6_2011_11_15-16
Секція_7_2011_11_15-16
Пошук
Наше опитування
Яка наукова інформація Вас найбільше цікавить?
Всього відповідей: 651
Інтернет-ресурси
Підписатися через RSS2Email

Новини клубу SOPHUS



Наукові спільноти
Статистика
free counters

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0