Архів / Archive

Головна » Статті » 2011_11_15-16_KamPodilsk » Секція_2_2011_11_15-16

НОВИЙ ПІДХІД В УПРАВЛІННІ ЛЮДСЬКИМИ ЗАСОБАМИ ЯК ЗАПОРУКА КОНКУРЕНТОСПРОМОЖНОСТІ ПІДПРИЄМСТВА
Юрченко Олександра
к.е.н, доцент,
Львівський національний університет ім. І.Франка,
м. Львів
 
НОВИЙ ПІДХІД В УПРАВЛІННІ ЛЮДСЬКИМИ ЗАСОБАМИ ЯК ЗАПОРУКА КОНКУРЕНТОСПРОМОЖНОСТІ ПІДПРИЄМСТВА
 
Світовий досвід свідчить про існування проблем управління в різних сферах життєдіяльності підприємства і  необхідність розвитку нової методології управління людським капіталом. Капітал знань стає важливим предметом дослідження в сфері економіки, соціології, маркетингу і менеджменту. Завдяки дифузії знань в сфері виробництва, розподілу і споживання створюється  середовище  функціонування  інтелектуальної праці і в новій системі координат проявляється цінність і фінансові результати такої праці. Відповідно, ринкове конкурентне середовище ставить якісно нові вимоги щодо оцінювання процесів трансформації людських ресурсів у людський капітал підприємства.
Від ефективності менеджменту буде залежати інтенсивність створення нової доданої вартості на кожному робочому місці, а також структура такої вартості.  Це означає, що змінюється підхід до управління і людським, і фізичним капіталом, взаємодія між якими відображає особливості створення суспільного продукту і місце окремого виробника в ланцюгу створення суспільних цінностей і доданої вартості.
Управління людськими засобами в умовах ринку спрямовується на досягнення підприємством стратегічних цілей, зокрема збільшення його ринкової вартості та конкурентоспроможності, а також появу особливого ресурсу підприємства – людського капіталу, в результаті використання знань якого підприємство буде еластичним, швидко пристосовуватиметься до змін ринкового середовища, а також матиме тривалі конкурентні переваги.
На нашу думку, процес трансформації людських засобів в людський капітал має еволюційний характер, а управління людськими засобами стає основою в процесі формування людського капіталу.
Досліджуючи еволюцію кадрової функції на підприємстві в часовому зрізі від початку 20 століття і до сьогоднішніх днів, можна констатувати, що кожен еволюційний етап був пов'язаний з формуванням як відповідної моделі управління людьми, так і формування стереотипу людини у певному господарському середовищі від економічної людини, що дбає про особисті інтереси (традиційна модель); суспільної людини, що дбає про суспільні інтереси (модель стосунків взаємодії); людини, керованої ззовні, яка самореалізується (модель персоналу, де увага звертається на психологічні аспекти людської праці і потреби вищого ряду); комплексної людини, що самонавчається і зацікавлена у цілісному та скоординованому управлінні нею з моменту входу до моменту виходу з підприємства (модель людських засобів) до людини, що є найціннішим ресурсом підприємства, самонавчається та ділиться знаннями.
Індивідуальний людський капітал – це сукупність специфічних рис і властивостей, втілених в людині (знання, вміння, здібності, здоров'я, а також мотивація до праці). Відповідно, людський капітал підприємства – це система специфічних рис і властивостей, втілених в працівниках, які мають певну вартість, а також становлять джерела майбутніх доходів як для працівника (власника індивідуального людського капіталу), так і для підприємства, що користується цим капіталом за певних умов.
У процесі акумуляції людського капіталу підприємства беруть участь дві сторони: працівник і підприємство. Працівники можуть збільшити знання і вміння завдяки освіті і доучуванню поза підприємством або через досвід, придбаний в процесі праці. Підприємства, які хочуть збільшити свою вартість через зростання людського капіталу своїх працівників, можуть застосувати різні стратегії: забезпечити його формування на підприємстві, придбати на ринку, залучити працівників на контрактній основі або ж створити кадрові альянси. Людський капітал, який купується на ринку, охоплює як акумуляцію витрат працівника, так і витрат, понесених попереднім працедавцем з метою збільшення знань і вмінь цього працівника. Натомість людський капітал, створюваний на підприємстві (головним чином завдяки досвіду), збільшує вартість попередніх витрат працівника, а також попереднього працедавця. Здобуваючи досвід завдяки праці на підприємстві, працівник збільшує свій індивідуальний людський капітал і свою вартість на ринку праці, завдяки чому може бути зацікавлений відходом з підприємства зі своїм капіталом [1].
З теоретичної і практичної точки зору надзвичайно важливим є встановлення зв’язку  між людськими засобами і людським капіталом організації; завдяки чому людські засоби можуть стати людським капіталом?
Стратегія перетворення людських засобів в капітал підприємства приймає різні форми довгострокових рішень, які стосуються формування внутрішнього ринку праці підприємства,  відповідної організаційної культури, що сприятиме формуванню знань та їх діленню; перспектив організаційного  навчання; управління кар’єрами; використання сучасних мотиваційних технік (пакетної зарплати, позаматеріальних чинників); пристосування працівників до змінних умов зовнішнього і внутрішнього середовища підприємства тощо. З цією метою розробляється план довгострокових управлінських дій, підпорядкованих пріоритетним принципам.
Управління людськими засобами можна трактувати як сучасну модель кадрової функції на підприємстві, в основі якої закладено відповідне формування, адаптацію і використання людських засобів з метою повного досягнення стратегічних планів підприємства, при одночасному врахуванні інтересів власників і працівників [2]. Відповідно, між загальною стратегією підприємства і стратегією людських засобів може існувати зв'язок у формі:  реактивної моделі, проактивної моделі, інтегрованої моделі, а також абсолютна відсутність такого зв’язку (адміністративний зв'язок), якщо підприємство не застосовує комплексний підхід в управління людськими засобами і дії в рамках кадрової функції стосуються тільки щоденних адміністративних завдань.
Управління людськими засобами у реактивній моделі виконує повністю допоміжну функцію стосовно загальної стратегії підприємства, яка  формує відповідний штат працівників і захист їх праці.  В проактивній моделі людські засоби підприємства становлять джерело і підставу для формулювання передумов і положень загальної стратегії розвитку організації. Найбільш ефективною є інтегрована модель (як поєднання двох попередніх), в основі якої закладено процеси пристосування характеру людських засобів до цілей підприємства, що враховують потреби працівника у певних зовнішніх та внутрішніх передумовах [3].
Аналізуючи роль людського чинника на підприємствах, що застосовують сучасні методи управління, можна відмітити процес переходу від управління людськими засобами, тобто управління одним із засобів, що є в диспозиції підприємства, до управління людським капіталом - найважливішим засобом для підприємства, найбільше причетним до створення доданої вартості [4]. Ефективне управління людськими засобами і ефективне використання потенціалу, який вони мають, може його перетворити в людський капітал.
Процес трансформації людських засобів в людський капітал є складним, повільним і знаходиться в початковій стадії розвитку як в теорії, так і в практиці управління людьми на підприємствах.
 
Список використаних джерел
1.  Rybak M., Kariery bez granic - nowe spojrzenie na karierę zawodową [w:] M. Rybak (red.), Zarządzanie zasobami ludzkimi w firmie, Wyd. Szkoiy Głównej Handlowej, Warszawa, 1998.
2.  Mayo A., Kształtowanie strategii szkoleń i rozwoju pracowników, Oficyna Ekonomiczna, Kraków, 2008.
3.  Cook M.F. Outsourcing funkcji personalnej, Oficyna Ekonomiczna, Kraków, 2003.
4.  Kożuch B., Zarządzanie kapitalem ludzkim a sukces rynkowy firmy [w:] B. Kożuch (red.), Ksztaltowanie kapitału ludzkiego firmy, Wyd. Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok, 2010.
Категорія: Секція_2_2011_11_15-16 | Додав: clubsophus (2011-11-14)
Переглядів: 921 | Рейтинг: 0.0/0
Переклад
Форма входу
Категорії розділу
Секція_1_2011_11_15-16
Секція_2_2011_11_15-16
Секція_3_2011_11_15-16
Секція_4_2011_11_15-16
Секція_5_2011_11_15-16
Секція_6_2011_11_15-16
Секція_7_2011_11_15-16
Пошук
Наше опитування
Яка наукова інформація Вас найбільше цікавить?
Всього відповідей: 651
Інтернет-ресурси
Підписатися через RSS2Email

Новини клубу SOPHUS



Наукові спільноти
Статистика
free counters

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0