Архів / Archive

Головна » Статті » 2011_11_15-16_KamPodilsk » Секція_3_2011_11_15-16

ПРОБЛЕМИ ОРГАНІЗАЦІЇ НАВЧАННЯ ДОРОСЛОГО НАСЕЛЕННЯ ЯК ІННОВАЦІЙНОЇ МОДЕЛІ РОЗВИТКУ ЕКОНОМІКИ КРАЇНИ
Зуб Марія
здобувач,
Хмельницький національний університет,
м. Хмельницький
 
ПРОБЛЕМИ ОРГАНІЗАЦІЇ НАВЧАННЯ ДОРОСЛОГО НАСЕЛЕННЯ ЯК ІННОВАЦІЙНОЇ МОДЕЛІ РОЗВИТКУ ЕКОНОМІКИ КРАЇНИ
 
Розвиток сучасного Подільського регіонального ринку праці потребує суттєвих змін в його організації та вимагає вирішення завдання щодо осмислення процесу збагачення освітнього потенціалу дорослої людини, її можливостей у реалізації цілей та змісту безперервного професійного навчання. Слід наголосити, що у розробці та запровадженні навчальної ініціативи працівників, які відносяться до категорії „45+” та є найбільш вразливими на ринку праці, перш за все, зацікавлені роботодавці [1]. Для працівників та безробітних категорії „45+” – необхідність розробки та запровадження освіти дорослих посилилась із запровадженням пенсійної реформи. Крім цього, невтішна динаміка скорочення чисельності населення та погіршення його здоров’я; низька якість життя та рівень народжуваності; висока смертність; суттєва міграція населення за кордон; зростаючі: дефіцит трудових ресурсів та старіння населення; низька економічну активність і недооцінка вартості робочої сили [2] радикально актуалізують проблему освіти дорослих вищезазначеної категорії. Отже, українському суспільству, яке розвивається, потрібні сучасно освічені люди. Особливо гострим спостерігається дефіцит кваліфікованих технічних кадрів, здатних працювати на сучасному обладнанні. І цей фактор має не тільки український, але й європейський вимір. Характерною особливістю сьогодення можна вважати „щорічне обновлення близько 5 % теоретичних і 20 % професійних знань” [3]. Так, близько 6 млн. низько кваліфікованих працівників вже втратили свої робочі місця в країнах ЄС; до 2020 року на ринку праці ЄС буде близько 80 млн. вакансій, включаючи близько 6 млн. нових робочих місць [1]. Більшість цих вакансій буде вимагати висококваліфікованих працівників. Вирішення проблеми полягає у розробці теоретично обґрунтованих, практично значимих і переконливих концептуальних підходів до організації системи неперервної освіти.
Дорослі люди відіграють провідну роль у своєму навчанні, оскільки кожен з них – самостійна скерована особистість, що прагне за допомогою поповнення багажу знань, вирішити конкретну життєву проблему. У процесі забезпечення безперервної освіти, пов’язаної з навчанням дорослого населення, особливо категорії „45+”, на нашу думку, важливо виокремлювати такі основні компоненти: навчання комп’ютерної, функціональної, соціальної грамотності за умови розширення можливості для інноваційної форми навчання; професійне навчання, що включає професійну підготовку, перепідготовку, підвищення кваліфікації; загальнокультурну додаткову освіту, не пов’язану із трудовою діяльністю.
Фахівці вважають, що у підходах до навчання дорослих необхідно враховувати такі аспекти, як спадщина, культура, цінності й попередній досвід [4]. Одночасно при цьому, на нашу думку, повинні враховуватися фактори: екзистенціальні проблеми людини визначеної вікової категорії („45+”); освітні запити часу; психофізіологічні вікові особливості з врахуванням статевої приналежності; змістовно-смислова направленість професійного навчання; зміст попереднього соціокультурного досвіду; стереотипи, що склались у професійному навчанні та спілкуванні; статус людини (соціальний, економічний, службовий) тощо.
При організації навчанням дорослого населення, особливо категорії „45+” виникають чималі труднощі в: підборі викладачів та у можливості використання ними андрагогічної майстерності; строках проведення навчання; науково-аналітичному забезпеченні, застосуванні новітніх технологій; плануванні навчальних програм; підтримці (технічній, адміністративній, організаційній); відсутності моделей для оцінки й визнання попереднього навчання; необхідності створення критеріїв та механізмів визнання й утвердження неформальних видів освіти в навчальній та професійній діяльності; визначенні основних навичок і ключових компетенцій тощо. Існує проблема використання спеціальних форм та методів навчання, які б враховували специфіку дорослої людини, її внутрішню невпевненість, що викликана як необхідністю перебудувати свою діяльність у нових умовах, так і зниження своєї професійної самооцінки в результаті необхідності змінити вид діяльності.
З метою покращення якості робочої сили, особливо тієї, що відноситься до категорії „45+” необхідно: розробити спеціальні концепції та програми розвитку системи освіти протягом всього життя, збільшити інвестиції в людей та їх знання; запровадити соціальну рекламу, яка б пропагувала новий погляд на роль і значення неперервної освіти, що відповідає сучасним освітнім потребам; розробити методику моніторингу цільової групи працівників і безробітних, що відносяться до категорії „45+” для отримання статистичних даних з метою проведення оцінки навчання протягом всього життя; проаналізувати та спрогнозувати потребу викладачів, професійним обов’язком яких має стати навчання дорослих.
Отже, підсумовуючи, можна зробити такий висновок. Розширення знань та вмінь, поліпшення навичок, компетентності та кваліфікації і, головне, необхідність і здатність до навчання (формального, неформального, інформального) протягом життя, особливо, працівників і безробітних категорії „45+” дуже важливий крок до ринку праці та здобуття престижної і гідно оплачуваної роботи.
 
Список використаних джерел
1. Тези виступу Першого заступника Голови роботодавців України, Виконавчого Віце-президента Конфедерації роботодавців України Мірошниченка О.В. на публічній презентації ініціатив СПО та Асоціації ректорів ВТНЗ України щодо утворення в країні умов для розвитку високотехнологічної індустрії та підвищення інноваційного потенціалу / м. Харків 4 лютого 2011 року [Електронний ресурс]. – Режим доступу:
2. Проект Стратегії національної безпеки України Україна у світі, що змінюється [Електронний ресурс]. Режим доступу:
3. Освіта протягом життя: світовий досвід і українська практика [Електронний ресурс]. Режим доступу:
4. Гамбурская декларація об обучении взрослых, принятая пятой Международной конференцией по образованию взрослых. Гамбург Германия, 14-18 июня 1997 года [Электронный ресурс]. Режим доступа:
http://www.un.org/russian/documen/declarat/hambur_decl.htm.
Категорія: Секція_3_2011_11_15-16 | Додав: clubsophus (2011-11-14)
Переглядів: 1010 | Рейтинг: 0.0/0
Переклад
Форма входу
Категорії розділу
Секція_1_2011_11_15-16
Секція_2_2011_11_15-16
Секція_3_2011_11_15-16
Секція_4_2011_11_15-16
Секція_5_2011_11_15-16
Секція_6_2011_11_15-16
Секція_7_2011_11_15-16
Пошук
Наше опитування
Яка наукова інформація Вас найбільше цікавить?
Всього відповідей: 651
Інтернет-ресурси
Підписатися через RSS2Email

Новини клубу SOPHUS



Наукові спільноти
Статистика
free counters

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0