Поліщук Олена
аспірантка,
Уманський національний
університет садівництва,
м. Умань
Роль інновацій в забезпеченні
конкурентоспроможності на макро- і мікрорівні
На сьогодні, якісне
здійснення виробничого процесу реалізується у вигляді інновацій, що є основою глобалізаційного
процесу в сучасній ринковій економіці. Постійний ріст запитів споживачів,
диверсифікація виробництва, а також гостра конкуренція, з боку виробників
аналогічної продукції, призводить до необхідності виробництва нових товарів із
використанням новітніх технологій. Очевидним є, що залучення новітніх наукових
розробок сферу суспільного виробництва –
основа стабільного високоефективного розвитку економіки як підприємства, так і
країни загалом [1].
Головною причиною
впровадження інновацій у виробничий процес є гостра ринкова конкуренція.
Підприємства, що використовують застарілі техніку і технології, не відповідають
вимогам, які ставить перед ними сучасний світовий ринок. Організації, які
активно впроваджують інновації та постійно інвестують кошти в оновлення
матеріально-технічної бази, отримують незрівняльні конкурентні переваги та
зростання економічної ефективності від ведення господарської діяльності.
Для забезпечення
прибутковості від впровадження нововведень у виробничий процес, інноваційна
діяльність повинна ґрунтуватися на таких основних принципах:
·
пріоритет інноваційного виробництва над традиційним – визнання за науковою
діяльністю головної ролі в системі виробничих сил;
·
ефективність інноваційного виробництва – ресурси, що використовуються для
реалізації інновацій, доцільні тільки в тій мірі, за якої вони забезпечують
отримання значного економічного ефекту;
·
адаптивність – необхідність створення самостійної організаційної структури,
що задовольняє вимоги впровадження винаходу [2].
Отже, за допомогою
переорієнтації господарської діяльності на інноваційну модель розвитку, підприємство
має значні можливості досягти конкурентних переваг як на національному, так і
на міжнародному рівні. Так у працях М. Портера зазначається: «Кожна успішна
компанія застосовує свою власну стратегію. Але, характер і еволюція всіх
успішних компаній виявляються в своїй основі однаковими. Компанія досягає
конкурентних переваг за допомогою інновацій. Вони підходять до нововведень в
найширшому розумінні, використовуючи, як нові технології, так і нові методи
роботи… Після того, як компанія досягла конкурентних переваг завдяки
інноваціям, вона може утримувати їх лише за допомогою постійних вдосконалень…
Конкуренти одразу і обов’язково обійдуть компанію, яка призупинить
удосконалення і впровадження інновацій» [2].
Тенденції розвитку
світової економіки сприяють активізації інноваційної діяльності.
Величезна кількість галузей народного господарства відчувають значну нестачу
фундаментальних інновацій. Передусім це стосується сфери розвитку
інфраструктури (комунікації, транспорт, енергетика), капіталізації людських
ресурсів (фармакологія, екологія, освіта) та ін. Дефіцит фундаментальних
інноваційних розробок являється, по суті, стартовим механізмом глобальної
економічної кризи. Саме тому, розвитку та активному впровадженню інноваційних
розробок у всі сфери людської діяльності необхідно сприяти на місцевому та
загальнодержавному рівнях.
Список використаних джерел
1.
Данько М.
Довгострокові пріоритети інноваційного розвитку економіки України в умовах
глобалізації / М. Данько // Стратегія економічного розвитку України : наук. зб.
Вип.5. – К. : КНЕУ, 2001. – 334 с.
2. http://www.propozitsiya.com/?page=149&itemid=3559&number=119.
|