Архів / Archive

Головна » Статті » 2011_11_15-16_KamPodilsk » Секція_4_2011_11_15-16

ОСНОВНІ НОВАЦІЇ, ЯКІ ПЕРЕДБАЧЕНІ У ПОДАТКОВОМУ КОДЕКСІ УКРАЇНИ
Тимошенко Олена
к.е.н., доцент,
Київський національний  університет культури і мистецтв,
м. Київ
 
Основні новації, які передбачені у Податковому кодексі України
 
Важливою умовою стабілізації вітчизняної податкової системи, забезпечення її передбачуваності є прийняття 2 грудня 2010 року Податкового кодексу, основного законодавчого документа з питань оподаткування в Україні. На сьогодні такий документ є вагомим стабілізуючим фактором у більшості розвинених європейських країнах. Метою прийняття Податкового кодексу України є вироблення економічно обґрунтованих, збалансованих норм права, що регулюють соціально-економічні відносини держави в сфері оподаткування фізичних осіб та підприємств всіх форм власності та видів діяльності.
Прийняття Податкового кодексу України є важливим і своєчасним кроком, який сприятиме адаптації українського податкового законодавства до міжнародних стандартів з метою залучення іноземних інвестицій. В Україні, до прийняття в дію Податкового кодексу діяло понад 1500 нормативно-правових документів, які регулювали механізм справляння податків, зборів та платежів. Досить часто в законодавчих документах можна було зустріти неоднозначне тлумачення податкових термінів та суперечливість основних положень в галузі оподаткування.
В таких умовах прийняття Податкового кодексу – єдиного уніфікованого комплексного документа, який направлений на стабілізацію податкового законодавства, однозначне розуміння податкових термінів не викликає сумнівів.
Податковий кодекс створює правову основу для проведення в Україні податкової реформи, передбаченої Програмою економічних реформ, результатом якої має стати стійке економічне зростання на інноваційно-інвестиційній основі з одночасним збільшенням сукупних податкових надходжень до бюджетів усіх рівнів і державних цільових фондів. Податковий кодекс є комплексним документом, який забезпечить досягнення балансу інтересів держави і платників податків, підвищить конкурентоспроможність вітчизняної податкової системи, забезпечить впорядкування нормативної бази, стабільність податкового законодавства, стимулювання ділової активності суб’єктів підприємницької діяльності та розвиток економіки, протидію тіньовій економіці і розширення бази оподаткування за рахунок удосконалення адміністрування податків, збільшення фінансового ресурсу держави. Крім того, слід зазначити що лише в Україні – одній державі із бувших країн СНД, де не було єдиного кодифікованого документа з питань оподаткування.
Позитивним моментом в прийнятті Податкового кодексу є проведена на макроекономічному рівні роз’яснювальна робота та громадське обговорення Проекту кодексу за участю фахівців Міністерства фінансів України, іноземних експертів, науковців, проведення консультацій з бізнес-середовищем та окремими платниками податків тощо.
Основними новаціями Податкового кодексу є:
1. Зменшення загальної кількості податків: загальнодержавних - із 29 до 18, місцевих – із 14 до 5.
2. Зниження ставок основних бюджетоутворюючих податків.
Не зважаючи на те, що в більшості країн світу ставки основних бюджетоформуючих податків демонструють тенденцію до збільшення, що безперечно є сміливим кроком урядів високорозвинених країн, в Україні заплановане поетапне зниження ставок основних податків.
Запроваджено поетапне зниження ставки податку на прибуток підприємств з 25% до 16%, а саме: з 1 квітня 2011 р.- 23%; з 1 січня 2012 року – 21%; з 1 січня 2013 року – 19%; з 1 січня 2014 року – 16%. Одномоментне зниження ставки податку на додану вартість з 1 січня 2014 року до 17%.
3. З метою підвищення принципу соціальної справедливості в оподаткуванні запроваджено податок на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки.
4. Запровадження малопрогресивної системи оподаткування доходів фізичних осіб.
Зміни, передбачені Податковим кодексом України мають за мету перекладання податкового навантаження з малозабезпечених верств населення на більш заможних громадян і спрямовані на зменшення регресивності в оподаткуванні. Зокрема, цьому має сприяти збільшення на 2% ставки оподаткування доходів фізичних осіб, розмір сукупного оподатковуваного доходу яких буде перевищувати розмір, еквівалентний 10 мінімальним заробітним платам, затверджених урядом на 1 січня звітного податкового року.
5. Застосування нульової ставки оподаткування прибутку підприємств для новостворених суб’єктів господарювання.
6. Підвищення ефективності оподаткування в контексті запровадження прискорених норм амортизації основних засобів.
Особлива роль у підвищенні ефективності оподаткування суб’єктів підприємницької діяльності належить запровадженню прискорених норм амортизації, оскільки методи амортизації, які застосовувались у податковому обліку раніше не сприяли оновленню основного капіталу українських підприємств. Внаслідок цього не відбувалось модернізації основних засобів на вітчизняних підприємствах, а витрати на їх оновлення зростали випереджаючими темпами у порівнянні з капітальними інвестиціями.
Нарахування амортизації відповідно до Податкового кодексу України здійснюється підприємством за методом, визначеним наказом про облікову політику з метою складання фінансової звітності, та може переглядатися в разі зміни очікуваного способу отримання економічних вигод від його використання. Запровадження методу прискореного зменшення залишкової вартості основних засобів, кумулятивного методу дозволить удвічі скоротити строк корисної експлуатації основних засобів на вітчизняних підприємствах.
7. Наближення податкового та бухгалтерського обліків, що має на меті радикально інші методологічні засади визначення об’єкта оподаткування прибутком підприємств.
8. Збереження спрощеної системи оподаткування суб’єктів малого бізнесу.
Отже, основі норми та положення Податкового кодексу України направлені на вирішення наступних завдань:
- удосконалення податкового законодавства;
- спрощення процедури адміністрування податків і зборів;
- зниження податкового навантаження та перенесення його на більш платоспроможну категорію громадян;
- скорочення тих податків, які потребували більше коштів на їх адміністрування, ніж самі надходження від цих податків у бюджеті;
- створення правових основ для легалізації доходів громадян з метою зменшення частки тіньової економіки;
- наближення податкової системи України до податкових систем країн-членів Європейського союзу.
 
Список використаних джерел
1.       Податковий кодекс України №2755-VI від 2 грудня 2010 року.
2.       Програма економічних реформ на 2010-2014 роки «Заможне суспільство, конкурентоспроможна економіка, ефективна держава», розроблена Комітетом з економічних реформ при Президентові України.
Категорія: Секція_4_2011_11_15-16 | Додав: clubsophus (2011-11-14)
Переглядів: 2072 | Рейтинг: 0.0/0
Переклад
Форма входу
Категорії розділу
Секція_1_2011_11_15-16
Секція_2_2011_11_15-16
Секція_3_2011_11_15-16
Секція_4_2011_11_15-16
Секція_5_2011_11_15-16
Секція_6_2011_11_15-16
Секція_7_2011_11_15-16
Пошук
Наше опитування
Яка наукова інформація Вас найбільше цікавить?
Всього відповідей: 651
Інтернет-ресурси
Підписатися через RSS2Email

Новини клубу SOPHUS



Наукові спільноти
Статистика
free counters

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0