Архів / Archive

Головна » Статті » 2011_11_15-16_KamPodilsk » Секція_4_2011_11_15-16

ПЕРЕДУМОВИ ФОРМУВАННЯ МЕХАНІЗМУ РЕГУЛЮВАННЯ ФІНАНСОВОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ПІДПРИЄМСТВ МАШИНОБУДІВНОЇ ГАЛУЗІ
Середа Олена
асистент,
Східноукраїнський національний університет,
м. Луганськ
 
ПЕРЕДУМОВИ ФОРМУВАННЯ МЕХАНІЗМУ РЕГУЛЮВАННЯ ФІНАНСОВОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ПІДПРИЄМСТВ МАШИНОБУДІВНОЇ ГАЛУЗІ
 
Умови функціонування капіталу в окремих галузях економіки України визначають відмінності в характері та джерелах його формування, структурі капіталу. На сучасному етапі в механізмі функціонування машинобудівних підприємств відбуваються суттєві зміни, важливе місце серед яких посідає забезпечення потреби в капіталі. Форми і методи формування капіталу машинобудівного підприємства визначають ефективність його функціонування в умовах конкурентного ринку, фінансову стійкість, раціональність використання активів і, як наслідок, можливість досягнення певного обсягу реалізації продукції та отримання необхідного розміру прибутку.
Аналіз машинобудівної галузі за останні п’ять років за даними Держкомстату [1] свідчить проте, що спостерігається збільшення обсяг реалізації продукції за період 2006–2008 рр.: за 2008 р. у порівнянні з 2006 р. він збільшився майже на 24%, в грошовому еквіваленті на 2340,5 млн. грн. Хоча обсяг реалізованої продукції і збільшується, на показники ефективності машинобудування це практично не впливає, тому що рівень рентабельності машинобудування країни був низьким 3,4 -7%, спостерігалося значне зростання операційних витрат. У 2009 р. обсяг реалізованої продукції у машинобудуванні значно знизився - на 29,5%, і на кінець 2009 р. становив 85833 млн. грн. Певне відновлення обсягів реалізованої машинобудівної продукції, яке відбулось у 2010 році, не забезпечило досягнення передкризового рівня. У 2010 році темп зростання обсягів реалізованої продукції становив 18,6%, що менше середньорічного темпу за 2006-2008 роки (23%). Отже, відновлення обсягів виробництва машинобудівної промисловості не відбулось, причинами чого є залежність машинобудівних підприємств та споживачів їхньої продукції від доступу до кредитних ресурсів, повільне введення в дію основних фондів, низький рівень інвестиційної активності машинобудівних підприємств.
Наслідки світової кризи для вітчизняних підприємств машинобудування проявляються у збільшенні кількості фінансово неспроможних підприємств у цій галузі.
За даними Держкомстата [1] фінансовий результат від звичайної діяльності до оподаткування машинобудівних підприємств у 2007 р. є більшим майже вдвічі порівняно з 2006 р. при не такому значному зростанні фінансового результату від звичайної діяльності до оподаткування усієї промисловості, то можна зробити висновок про покращення діяльності даних підприємств. Однак з 2008 р. спостерігається різке зниження фінансових результатів від звичайної діяльності до оподаткування: якщо по всій промисловості це зменшення спостерігалося майже в 2 рази, то по машинобудуванню фінансові результати зменшились у 7 разів, кількість збиткових підприємств становило 36,1%. У 2009 р. спостерігаємо збільшення фінансового результату від звичайної діяльності до оподаткування по машинобудуванню в 2,7 рази, але кількість підприємств, які одержали збиток зросли до 39,3%. У 2010 р. фінансовий результат від звичайної діяльності до оподаткування машинобудівних підприємств збільшується у порівняні з 2009 р. у 3,7 рази, але частка підприємств, які одержали збиток остається практично на колишньому рівні: 37,6%.
Аналіз чистого прибутку машинобудівних підприємств за останні три роки свідчить про наявність позивної тенденції зростання темпів росту: якщо в 2009р. чистий прибуток мав негативне значення -1089,5 млн. грн., то в 2009 р. збільшився до 37,3 млн. грн., в 2010 р. збільшився майже у 113 разів і склав 4235,5 млн. грн.
Аналіз фінансової стійкості підприємств також дає суперечливу картину, що показує, що без значних фінансових вливань більшість підприємств навряд чи можуть самостійно здійснити завдання підвищення конкурентоспроможності своїх виробництв.
Тут є як позитивні, так і негативні факти. Так, останніми роками різко (майже в 5 разів) знизилася дебіторська заборгованість підприємств. Проте надмірно високим залишається рівень простроченої кредиторської заборгованості - її перевищення над простроченою дебіторською заборгованістю становить у різних підгалузях від 70 до 90% [2].
Нарешті, підприємства машинобудування проводять досить пасивну кредитну політику, а питомий обсяг отриманих кредитів, які припадають на одне підприємство, виявляється достатньо низьким [2].
Результати проведеного дослідження свідчать про негативні тенденції, що склались у машинобудівній галузі, що є наслідком значної низки проблем, з якими стикаються машинобудівні підприємства і що уповільнюють їх розвиток.
Насамперед слід виділити такі проблеми:
- недостатній рівень платоспроможності товаровиробників, що негативно впливає на фінансово-економічний стан підприємств галузі;
- застарілість основних засобів базових підприємств галузі;
- відносно низький рівень рентабельності виробництва, високий рівень операційних витрат;
- значна кількість збиткових підприємств, не зважаючи на збільшення фінансового результату від звичайної діяльності до оподаткування та збільшення чистого прибутку за 2010 р.;
- різке подорожчання зовнішніх фінансових ресурсів та жорсткість умов їх залучення;
- недостатність власних коштів для фінансування власної діяльності;
- недостатність обігових коштів, недосконалість механізму середньо- та довгострокового кредитування.
Таким чином, для виходу із нестабільності в галузі машинобудування необхідно застосовувати ефективний механізм регулювання фінансової діяльності підприємств, який дозволить в умовах обмеженості власних джерел та високої вартості позикових ресурсів оптимально формувати капітал, нарощувати вартість підприємства, посилювати фінансову стійкість підприємств.
 
Список використаних джерел
1. Офіційний сайт Державного комітету статистики України. Режим доступу: /www.ukrstat.gov.ua
2. Великий Ю.В. Сучасне машинобудування: криза і її причини/ Ю.В. Великий// Вісник Донецького національного університету економіки і торгівлі ім. М. Туган-Барановского. Сер. Економічні науки.-2010.-№4.-С.6-11.
3. Карачина Н. П. Машинобудування України: сучасний стан, тенденції та перспективи розвитку за умов економічної кризи [Електронний ресурс]. – Режим доступу:
http://www.nbuv.gov.ua/portal/natural/VNULP/Menegment/2009_647/11.pdf
Категорія: Секція_4_2011_11_15-16 | Додав: clubsophus (2011-11-14)
Переглядів: 1437 | Рейтинг: 0.0/0
Переклад
Форма входу
Категорії розділу
Секція_1_2011_11_15-16
Секція_2_2011_11_15-16
Секція_3_2011_11_15-16
Секція_4_2011_11_15-16
Секція_5_2011_11_15-16
Секція_6_2011_11_15-16
Секція_7_2011_11_15-16
Пошук
Наше опитування
Яка наукова інформація Вас найбільше цікавить?
Всього відповідей: 651
Інтернет-ресурси
Підписатися через RSS2Email

Новини клубу SOPHUS



Наукові спільноти
Статистика
free counters

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0