Архів / Archive

Головна » Статті » 2011_11_15-16_KamPodilsk » Секція_5_2011_11_15-16

КОНЦЕПТУАЛЬНІ ЗАСАДИ СОЦІАЛЬНО-ВІДПОВІДАЛЬНОГО БІЗНЕСУ
Герасименко Юлія
к.е.н., доцент,
Вінницький національний аграрний університет,
м. Вінниця
 
КОНЦЕПТУАЛЬНІ ЗАСАДИ СОЦІАЛЬНО-ВІДПОВІДАЛЬНОГО БІЗНЕСУ
 
Підвищення ефективності та якості виробничих процесів підприємств, кращого задоволення потреб споживачів неминуче пов’язано з науково-технічним прогресом, але зазначене економічне явище поряд з цим має і недоліки – небезпека забруднення довкілля, погіршення якості продукції за рахунок використання в продуктах харчування добавок, які шкідливі для здоров’я людей, тощо. До того ж відступ від науково-технічного прогресу, навіть зниження його темпів є небезпечним для соціально-економічного розвитку певної компанії і країни в цілому. Крім того, ще одним із обов’язків підприємств є піклування про своїх співробітників, ставлення до них з належною повагою, тому що в іншому випадку усталеність бізнесу на довгострокову перспективу буде серйозно підірвана. Вирішення ж цих питань пов’язано з використання концептуальних засад соціально-відповідального бізнесу.
Закономірно виникає питання, яке жваво сьогодні обговорюються в економічних колах: що означає термін «соціальна відповідальність бізнесу»? Різні спеціалісти пропонують різні визначення, хоча в них є спільна основа: соціальна відповідальність бізнесу переймається тим, як компанії керують комерційною діяльністю для створення загального позитивного впливу на суспільство. Дане явище охоплює різні сторони глобальних проблем суспільства: етичну поведінку, філантропічні ідеї, захист прав людини, умови праці, охорону довкілля, питання споживачів, тощо.
Але все ж таки звернемо увагу на визначення, яке подано в Зеленій книзі під назвою «Європейські рамочні умови по соціальній відповідальності підприємств», опублікованої в 2001 році Європейською комісією. В ній соціальна відповідальність визначається як концепція, яка слугує для підприємства основою щодо інтеграції на добровільній основі соціальних і екологічних інтересів в його діяльність та у взаємовідносини з зацікавленими групами. Окрема увага в даній концепції відводиться споживачам, як зацікавленій групі, оскільки саме вони здійснюють порівняння соціально-екологічної діяльності різних фірм для прийняття рішення про покупку того чи іншого продукту. І в рамках соціальної відповідальності від підприємств очікується, що вони будуть виробляти продукцію або надавати послуги, які потрібні споживачам, ефективними, етичним і розумним з точки зору екології способом [1]. Як бачимо, соціальна відповідальність бізнесу відображає взаємозв’язок між економічними, екологічними і соціальними аспектами та впливом діяльності організації.
На рис. 1 подано базові концепції соціальної відповідальності: прибуткова відповідальність, відповідальність перед зацікавленими групами і відповідальність перед суспільством в цілому [2].

Рис. 1. Базові концепції соціальної відповідальності бізнесу
 
Згідно з концепцією прибуткової відповідальності, компанія зобов’язана забезпечити максимізацію прибутку від своєї діяльності, але за умови, що вона додержується правил гри, тобто бере участь у відкритій вільній конкуренції без обману та шахрайства.
Концепція відповідальності перед зацікавленими групами стосується зобов’язань, які організація має перед тими, хто спроможний вплинути на досягнення загальноорганізаційних цілей. До них належать співробітники, споживачі, партнери (постачальники, посередники, тощо). Перед співробітниками підприємець несе відповідальність при їх найманні на роботу, професійному навчанні, просуванні по «кар’єрних сходах», створенні умов безпеки на робочому місці, а також недопущенні дискримінації; перед споживачами – шляхом виробництва високоякісної та екологічно чистої продукції; перед партнерами – шляхом сумлінного виконання свої зобов’язань.
Концепція відповідальності перед суспільством в цілому передбачає виконання організацією зобов’язань перед громадськістю, шляхом філантропічної діяльності, і зобов’язань, пов’язаних з охороною довкілля.
Відповідно, ціль соціальної відповідальності – досягнення взаємодії з тими, з ким потрібно разом працювати. Така ж взаємодія – це свого роду «інвестиції в майбутнє» і витрати пов’язані з впровадженням соціально-відповідальних заходів повинні розглядатись як запорука майбутніх успіхів.
Серед основних переваг запровадження концепцій соціальної відповідальності у бізнесі слід виокремити:
-          формування репутаційного капіталу компанії;
-          залучення та утримання кваліфікованих спеціалістів;
-          підвищення лояльності клієнтів і цінності брендів;
-          економія ресурсів на полегшеному вирішенні питань з органами влади і за рахунок налагодження партнерських відносин;
-          «співпраця» з екосистемою, як найголовнішим джерелом існування, тощо.
Отже, соціальна відповідальність є «живою» концепцією, оскільки мова йдеться про людей, природу і гроші. Завдання полягає в тому, як збалансувати ці три поняття. Безперечно, бізнес орієнтований на отримання прибутку. Проте досягнути цієї мети необхідно супроводжувати бережливим ставленням до природних ресурсів, забезпечення населення екологічно чистою та якісною продукцією, створенням робочих місць, які відповідають певним нормативам тощо. Прибуток, як такий, не є кінцевою метою діяльності бізнесу – його розподіляють і знов інвестують. Прибуток є засобом досягнення інтересів компанії, її загальноорганізаційних цілей та винагородженням власників, акціонерів, менеджерів, співробітників за успішну діяльність. Це звичайно не говорить про те, що не потрібно звертати увагу на максимізацію прибутку; саме неприбуткова діяльність може привести до нестатків суспільства. Але, якщо максимізація прибутків – головна ціль компанії, то з впевненістю можна сказати про її неетичність та неморальність [3].
В той же час, як стверджують М.Мескон, М.Альберт і Ф.Хедоурі, соціальна відповідальність – це добровільний відзив на соціальні проблеми суспільства зі сторони організації [4]. Отже, чи бути соціально відповідальним – це добровільний вибір компанії. При цьому варто зауважити просту, але дуже важливу істину: «Все, що тільки бажаєте, щоб чинили вам люди, так чиніть їм і ви» [5].
Отже, незаперечним є той факт, що сьогодні керівникам потрібно приймати рішення, пов’язані з питанням соціальної відповідальності бізнесу в різних напрямах: філантропічна діяльність, взаємовідносини між працівниками, охорона довкілля, якість товарів, тощо. Але виникає питання, яким чином забезпечити адекватне сприйняття керівниками концептуальних засад соціально-відповідального бізнесу, і побудові на цій основі управлінської діяльності.
 
Список використаних джерел
1.       Петер Зибер Важность для потребителей стандарта ISO-26000 «Руководство по вопросам социальной ответственности / П. Зибер // Сборник материалов интернет-конференции «Корпоративная социальная ответственность: путь к вашим потребителям», 2010. – [Електронний ресурс] – режим доступу: www.consumerinfo.org.ua
2.       Маркетинг: підручник / В.Руделіус, О.М.Азарян, Н.О.Бабенко та ін..; ред.-упор. О.І.Сидоренко, Л.С.Макарова. – 3-тє вид. – К.: Навчально-методичний центр «Консорціум із удосконалення менеджмент освіти в Україні», 2008. – 648 с.
3.       Герасименко Ю.В. Інвестиційна активність та соціальна відповідальність підприємців / Ю.В. Герасименко  // Матеріали Міжнародної науково-практичної конференції, присвяченої 85-річчю Вінницького кооперативного інституту. – Вінниця, 2010. – С. 271-273
4.       М. Мескон., М. Альберт, Ф. Хедоури Основы менеджмента: пер. с англ. – 3-е изд. – М.: ООО «И.Д. Вильямс», 2008. – 672 с.
5.       Біблія / Пер. проф. І. Огієнко. – К.: Українське біблійне товариство, 2004. – 1376 с.
Категорія: Секція_5_2011_11_15-16 | Додав: clubsophus (2011-11-14)
Переглядів: 1080 | Рейтинг: 0.0/0
Переклад
Форма входу
Категорії розділу
Секція_1_2011_11_15-16
Секція_2_2011_11_15-16
Секція_3_2011_11_15-16
Секція_4_2011_11_15-16
Секція_5_2011_11_15-16
Секція_6_2011_11_15-16
Секція_7_2011_11_15-16
Пошук
Наше опитування
Яка наукова інформація Вас найбільше цікавить?
Всього відповідей: 651
Інтернет-ресурси
Підписатися через RSS2Email

Новини клубу SOPHUS



Наукові спільноти
Статистика
free counters

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0