Архів / Archive

Головна » Статті » 2011_11_15-16_KamPodilsk » Секція_5_2011_11_15-16

СИСТЕМА ЗБУТУ ПІДПРИЄМСТВ АПК: ВИЗНАЧЕННЯ ПОКАЗНИКІВ ЛОГІСТИЧНОГО УПРАВЛІННЯ
Струк Наталія
к.е.н., викладач,
Львівський інститут менеджменту,
м. Львів
 
СИСТЕМА ЗБУТУ ПІДПРИЄМСТВ АПК: ВИЗНАЧЕННЯ ПОКАЗНИКІВ ЛОГІСТИЧНОГО УПРАВЛІННЯ
 
Агропромислове виробництво характеризується вираженою сезонністю ви­роб­ництва продукції та постійністю її споживання, а сама продукція досить час­то має обмежені терміни зберігання і споживання та відрізняється підви­ще­ними ви­­­мо­гами щодо режимів зберігання і транспортування. Широкі масштаби се­зон­­ного агро­про­мислового виробництва та випуск продукції нетривалого збе­рі­гання обумовлюють необхідність скорочення тривалості та оптимізації спо­собів і прийомів виконання окремих операцій, робіт в межах єдиного тех­но­ло­гічного процесу в АПК, а також прискорення обміну, скоро­чення три­ва­ло­сті ак­тів ку­пів­лі-продажу та оптимізації господарських зв’язків всіх задіяних суб’єк­тів гос­подарювання з метою опера­тив­ного дове­ден­ня продукції АПК до кінцевого споживача.
Тому важливо організувати систему збуту аграрної продукції та сфор­му­ва­ти систему показників, які б дозволяли визначити якість здійснення всіх основних функцій підприємства АПК через рівень виконання бізнес-про­це­сів і їх відпо­від­ність статегічним цілям даного суб’єкта господарювання. При цьому саме функція збуту в сучас­них умовах має відігравати вирішальну роль у формуванні цієї систе­ми, адже існуючі проблеми з неналежною орга­ні­за­цією збутової діяльності вима­га­ють активізації ролі даного чинника, котрий значною мірою залежить від умов виробництва аграрної продукції, її зберігання і транспортування.
На наш погляд, дана система показників мала б передбачати три рівні :
·          показники першого рівня – стратегічні показники, які повинні забезпечувати контроль та управління стратегією підприємства, його ринкові позиції та відпо­від­ність розвитку стратегічним цілям суб’єкта господарювання;
·          показники другого рівня – тактичні показники, найбільш важливі показники якості бізнес-процесів першого рівня (постачання, збут, планування, управ­ління складами і т. ін.);
·          показники третього рівня – оперативні показники.  Фактично це мають бу­ти сво­єрідні паспорти, які забезпечують контроль якості виконання опера­тив­них про­це­сів, що формують бізнес-процеси першого рівня і складають ланцюжок їх доданої вартості.
Виходячи з цього, до показників якості бізнес-процесів збуту підприємства АПК варто включати показники, які відображають:
1) рівень орієнтованості на клієнтів, наприклад – надійність, тобто здат­ність біз­нес-про­цесів задовольняти потреби клієнта, або ж – реактивність, здат­ність шви­д­ко (в обмежені терміни чи негайно) виконувати замов­лення клієнтів, або – гнуч­кість (здатність бізнес-процесів реагувати на зміну активності чи вимог клієнтів);
2) рівень ефективності внутрішніх механізмів бізнес-процесів підпри­єм­ства, на­приклад – показники витрат на виконання бізнес-процесів у вар­тіс­ному вимірі.
В систему показників другого рівня, найбільш важливих тактичних показ­ни­ків,  доцільно включити, наприклад, показник повноти виконання замов­лен­ня клієнта, який відображає відповідність номенклатури поставленої аграрної продукції по­да­ній оптовим покупцем заявці, показник часу циклу поставки, що характеризує швид­кість виконання замовлення, показник межі гнучкості по­став­ки, який показує спро­мож­ність адаптації бізнес-процесів до зміни обсягів замовлення, а також показники вар­тості процесу збуту продукції (як мірила ефектив­ності виконання бізнес-процесів збутової логістики), оборотності запасів продукції, кількості оборотів середнього її запасу тощо.
До показників третього рівня доцільно включати інформацію про витрати збу­то­­вої діяльності, зокрема:  складські витрати на складування продукції, її збе­рі­ган­ня, утримання за­па­сів, експлуатацію складських приміщень, амор­ти­за­цію склад­сь­ко­го об­­лад­нання, виконання вантажно-розвантажувальних робіт, ком­плектування за­мов­­лень оптових клієнтів, пакування продукції, фор­му­вання транспортних партій;  транспортні витрати на утримання власного парку тран­с­портних засобів аграрного під­приємства, оплату послуг транспорту загаль­ного користування, амортизацію вла­с­ного транспортного парку, експлу­а­та­цію тран­с­пор­тної тари, втрати товарів під час транспортування та ін.;  ад­мі­ні­стративні витрати, зокрема – на утримання адмі­ніс­тра­тивного апарату аграр­ного підпри­єм­ства, оплату персоналу складів, утримання пра­цівників транс­портної служби то­що;  інші витрати, в т. ч. – витрати на пошук по­тен­цій­них клієнтів (оп­то­вих по­куп­ців сільськогосподарської продукції), опрацюван­ня замовлень клієн­тів, сти­­му­лювання збуту продукції, поверненння продукції від оптових або роз­дріб­них торговців у зв’язку з відсутністю її реалізації, неналежною якістю та ін.
Зазначена система показників має використовуватися для забезпечення опера­тив­ного обліку діяльності логістичної системи збуту продукції аграрного підпри­єм­ства, структура об’єктів якої відображена на рис. 1.
 

Рис. 1. Структура об’єктів оперативного обліку збутової логістики аграрного підприємства.*
*Власна розробка автора.
 
Застосування такого підходу на усіх функціональних етапах підвищує управлінський результат - прибуток та конкурентоспроможність такого підприємства.
Категорія: Секція_5_2011_11_15-16 | Додав: clubsophus (2011-11-13)
Переглядів: 1378 | Рейтинг: 0.0/0
Переклад
Форма входу
Категорії розділу
Секція_1_2011_11_15-16
Секція_2_2011_11_15-16
Секція_3_2011_11_15-16
Секція_4_2011_11_15-16
Секція_5_2011_11_15-16
Секція_6_2011_11_15-16
Секція_7_2011_11_15-16
Пошук
Наше опитування
Яка наукова інформація Вас найбільше цікавить?
Всього відповідей: 651
Інтернет-ресурси
Підписатися через RSS2Email

Новини клубу SOPHUS



Наукові спільноти
Статистика
free counters

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0