Китаєва Ольга
асистент,
Подільський державний аграрно-технічний
університет,
м. Кам‘янець-Подільський
застосування інформаційних
технологій в менеджменті та економіці
Сучасні інформаційні
технології дозволяють створити єдине інформаційне середовище, фізичною основою
якого є інтегровані комп’ютерні мережі та системи зв’язку, яке дозволяє
супроводжувати та координувати як технологічні процеси, так і ділову діяльність
будь-якої організації. Інформаційні продукти розміщаються в розподілених базах
даних. Доступ до інформаційних продуктів відбувається через комп’ютерну мережу
і регламентується правилами та нормативами даної організації [1]. Крім цього, інформаційні технології
забезпечують динамічну координацію дій за рахунок використання сучасних засобів
зв’язку та програмних засобів комп’ютерних мереж. Інформаційна комп’ютерна
мережа може органічно під’єднуватися до всесвітньої комп’ютерної мережі
INTERNET [3].
В наш
час найбільша частина технологічних розробок в галузі інформаційних технологій
застосовується для вирішення оперативних управлінських задач. Новітні розробки
свідчать про зростання можливостей вдосконалення інформаційних технологій в
таких ключових напрямках: значне підвищення показників ефективності технології;
спрощення доступу і розширення потенційних можливостей засобів програмного
забезпечення і широкого застосування «відкритих технологій»; створення
дружнього інтерфейсу для користувача; істотне покращання якості і функцій
інформаційних технологій та зниження їх вартості.
Використання
електронних таблиць, наприклад, особливо корисне у питаннях фінансового
контролю. Експертні системи створюють сприятливі умови для автоматизації рейтингу
кредиту, а також процесу навчання у сфері фінансів. Телеконференції полегшують
спілкування менеджерів, які можуть бути віддалені географічно, таким чином,
економляться витрати і прискорюються прийняття рішень. Системи демонстраційних
залів, які оснащені базами даних і відеозв’язком, сприяють плануванню і
контролю [2].
Застосування сучасних засобів зв’язку та
обробки інформації у повсякденній роботі менеджерів дозволяє значно скоротити
витрати на рутинну та малоефективну роботу і підвищити результативність ділових
переговорів. Застосування інформаційних систем менеджменту надає можливість
розглядати проблеми управління організацією у взаємопов’язаному комплексі і
підняти ефективність праці менеджерів на якісно новий рівень. Важливе значення
в автоматизації менеджменту має передача інформаційних масивів. Передача
великих інформаційних потоків на значні відстані здійснюється з допомогою
кабельних радіорелейних і супутникових ліній зв’язку.
Діяльність працівників сфери
управління (бухгалтерів, спеціалістів кредитно-банківської системи, плановиків
і т.д.) в наш час орієнтована на використання розвинутих інформаційних технологій.
Спеціалісту-виконавцю необхідний зручний інструментарій для забезпечення
професійної діяльності в конкретній сфері, що визначається використовуваними
технологіями та розподіленням обов’язків між працівниками управління.
Орієнтація і реалізація управлінських функцій вимагає радикальної зміни, як
самої технології управління, так і технічних засобів обробки інформації, серед
яких головне місце займають персональні комп’ютери. Вони все більше
перетворюються з систем автоматичної переробки вхідної інформації в засоби
нагромадження досвіду управлінських працівників, аналізу, оцінки і вироблення
найефективніших економічних рішень.
Автоматизоване робоче місце
(АРМ) можна визначити, як сукупність інформаційно-програмно-технічних ресурсів,
яка забезпечує кінцевому користувачу обробку даних і автоматизацію
управлінських функцій в конкретній предметній сфері. Такі АРМ характеризується
жорстким включенням в програмний продукт функціональних та підтримуючих
технологій, що дозволяє використовувати спеціалістів невисокої кваліфікації,
оскільки його дії носять декларативний, а не процедурний характер і глибоких
знань в предметній сфері від нього не вимагаються, так, як вони закладені
розробниками програмного забезпечення [4].
В умовах реалізації
управлінського процесу метою впровадження АРМ є посилення інтеграції
управлінських функцій, і кожне більш-менш «інтелектуальне» робоче місце повинно
забезпечувати роботу в багатофункціональному режимі.
Створення АРМ на базі персональних
комп’ютерів забезпечує: простоту, зручність роботи і дружній інтерфейс
комп’ютерів по відношенню до користувача; простоту адаптації до конкретних
функцій користувача; компактність розміщення і невисокі вимоги до умов
експлуатації; високу надійність і живучість; порівняно просту організацію
технічного обслуговування [5].
Можливості створюваних АРМ в
значній мірі залежать від техніко-експлуатаційних характеристик комп’ютерів, на
яких вони розгорнуті. В зв’язку з цим на стадії проектування автоматизованих
робочих місць чітко формулюються вимоги до базових параметрів технічних засобів
обробки і видачі інформації, набору комплектуючих модулів, мережних
інтерфейсів, економічних параметрів пристроїв, тощо.
Інформаційне забезпечення АРМ повинно
бути орієнтованим на конкретну предметну ділянку. Обробка документів повинна
передбачати таку структуризацію інформації, яка б дозволяла здійснювати професійне
маніпулювання різними структурами, зручне і швидке корегування даних [6].
Технічне забезпечення АРМ
повинно гарантувати високу надійність технічних засобів, організацію зручних
для користувача режимів роботи, здатність обробляти в заданий час необхідний
обсяг даних.
Програмне забезпечення, перш
за все, повинно орієнтуватися на професійний рівень користувача, поєднуватися з
його функціональними потребами, кваліфікацією і спеціалізацією.
Останнім часом появилася тенденція до
створення універсальних автоматизованих робочого місця, які обслуговують
декілька предметних ділянок. Пошук раціональних шляхів проектування ведеться по
таких напрямках: розробка типових проектних рішень, що зафіксовано в пакетах
прикладних програм, рішення економічних задач з наступною прив’язкою до
конкретних умов впровадження та функціонування, розробка автоматизованих систем
управління.
Список використаних джерел
1. Ґава Ю. Роль сучасних
технологій в економіці / Ю.Гава //
Економіст. – 2006. – №6. – С.61–63.
2. Кобець М.І. Використання
сучасних інформаційних технологій в системах сільськогосподарського менеджменту
/ М.І.Кобець // Актуальні питання аграрної політики. – 2005. – С.379–397.
3. Н.А. Современные
интернет-технологии в коммерческой деятельности. – Омега-Л. – 2007. – 289 с.
4. Стадник В.В., Йохна М.А. Менеджмент:
Посібник. – К.: Академвидав, 2003. – 464 с.
5. Ступницький О. Інформаційні
технології та корпоративне управління у XXI ст. // Економіка України. – 2005. – № 2. – С. 38–46.
6. Черников Б. В.
Информационные технологии управления. – М.: Форум Инфра–М. – 2008. – 425 с.
|