Архів / Archive

Головна » Статті » 2012_12_11-12_KamPodilsk » Секція_2_2012_12_11-12

ОСОБЛИВОСТІ ОРГАНІЗАЦІЇ ПОДАТКОВОГО ОБЛІКУ НА ПРОМИСЛОВОМУ ПІДПРИЄМСТВІ
Писаренко Тетяна
к.е.н., доцент кафедри обліку і аудиту
Луцький національний технічний університет
м. Луцьк
 
ОСОБЛИВОСТІ ОРГАНІЗАЦІЇ ПОДАТКОВОГО ОБЛІКУ НА ПРОМИСЛОВОМУ ПІДПРИЄМСТВІ
 
Податки є однією з найважливіших фінансових категорій. Історично це найдавніша форма фінансових відносин між державою і членами суспільства. Саме виникнення держави спричинило і появу платежів та внесків до державної скарбниці для фінансового забезпечення виконання державою її функцій.
Податки – це обов’язкові платежі юридичних та фізичних осіб до бюджету. За економічним змістом це фінансові відносини між державою і платниками податків з метою створення загальнодержавного централізованого фонду грошових коштів, необхідних для виконання державою її функцій [1, 2, 4].
У фінансовій термінології застосовується три терміни, що відображають платежі держави – плата, відрахування (збір), податок. В цілому, відмінності між платою, відрахуваннями і податками, як формами платежів, юридичних і фізичних осіб державі несуттєві й стосуються тільки рівня конкретизації цільового призначення. Але, якщо плата і відрахування можуть сплачуватись як державі, так й іншим юридичним та фізичним особам, то податки – це атрибут тільки держави.
Функції податків як фінансової категорії випливають із функції фінансів. Фінанси в цілому виконують дві функції – розподільну і контрольну. Податки безпосередньо пов’язані з розподільною функцією в частині перерозподілу вартості створеного ВНП між державою і юридичними та фізичними особами. Одночасно вони виступають методом централізації ВНП у бюджеті на загальносуспільні потреби, виконуючи таким чином фіскальну функцію. У сутності кожного податку закладена регулююча функція. Вона, як і фіскальна функція, характеризує їх суспільне призначення. Суть регулюючої функції полягає у впливі податків на різні сторони діяльності їх платників.
Оскільки регулююча функція податків є об’єктивним явищем, то вплив податків відбувається незалежно від волі держави, яка їх установлює. Використання податків як фінансових регуляторів – дуже складна і тонка справа. Тут не може бути головного і другорядного – все головне. Іноді незначні деталі в оподаткуванні можуть докорінно змінити суть впливу податку: зробити його прямо протилежним щодо передбачуваного.
Податкова система – це система всіх податків, які стягуються державою (в особі відповідних фіскальних органів) з платників цих податків. З 1-го січня 2011 року податкова система України чітко визначена Податковим Кодексом України від 02.12.2010 р. № 2755-VІ. Саме цей норматив встановлює і регулює правила податкового обліку в Україні.
Податковий облік – це підсистема бухгалтерського обліку, яка за певними правилами, затвердженими державою, виконує функції нарахування та сплати податків відповідним державним органам [3, 5]. Завданням податкового обліку є контроль за повнотою і своєчасністю нарахування й сплати податків, зборів та обов’язкових платежів.
Розкриваючи сутність  податкового обліку потрібно сказати, що він тісно пов’язаний з фінансовим обліку. Взаємозв’язок податкового і фінансового обліків полягає в наступному: ґрунтуються на тих самих первинних документах, хоча є специфічні податкові документи (податкові накладні); фіксують ті самі факти господарського життя; ведеться тими ж самими спеціалістами; основна частина інформації призначена для зовнішніх користувачів.
Але, разом з тим, існує відмінність між результатами, отриманими в податковому і фінансовому обліку. До найпоширеніших причин відхилень слід віднести: визначення моменту виникнення доходів і витрат (у податковому обліку діє принцип першої події); відмінність у методиці визначення сум податкових доходів і витрат, а також сум витрат і доходів діяльності (наслідком цього є невідповідність сум витрат і доходів у податковому обліку сумам доходів і витрат у фінансовому обліку); об’єкт оподаткування у податковому обліку – це величина, яка не збігається з прибутком підприємств, що є об’єктом оподаткування у фінансовому обліку; відмінність у призначенні фінансової та податкової звітності (якщо за даними першої можна охарактеризувати фінансовий стан суб’єкта господарської діяльності, то за даними другої – стан розрахунків з бюджетом за відповідними податками й платежами).
Специфікою податкового обліку є наявність особливих первинних документів, регістрів аналітичного та зведеного обліку.
Так, при обліку податку на додану вартість (далі ПДВ) первинний облік ведеться на основі податкової накладної. Аналітичний облік ПДВ ведеться у реєстрі виданих та отриманих податкових накладних. Крім того, податкова накладна підлягає реєстрації у Єдиному реєстрі у разі якщо (пункт 11 Підрозділу 2 Прикінцевих положень Податкового кодексу України від 02.12.2010 р. № 2755-VІ): сума ПДВ у одній податковій накладній становить більше 10 тисяч гривень; податкова накладна виписана на постачання підакцизних або імпортованих товарів (незалежно від суми ПДВ у одній податковій накладній); це є незареєстрована раніше податкова накладна, сума ПДВ у якій досягла 10 тисяч гривень [6].
Іншим знаковим податком при організації податкового обліку є податок на прибуток підприємств. Оподатковуваний прибуток підприємства визначають на підставі нагромаджених даних про витрати та доходи у відповідних аналітичних регістрах за правилами Податкового Кодексу України від 02.12.2010 р. № 2755-VІ.
Національні стандарти обліку протягом 2011-2012 років відчули на собі суттєві зміни, що були внесені з метою їхнього підпорядкування вимогам окремих норм Податкового Кодексу України від 02.12.2010 р. № 2755-VІ.
Податковий облік залишається досить важливою ланкою облікової системи, навіть найголовнішою, оскільки саме за порушення податкового законодавства передбачені значні штрафні санкції. Відхилення результатів податкового та фінансового обліку є, без сумніву проблемою. Але це не лише українська проблема, але й загальноінтернаціональна, оскільки в інших країнах теж мають місце розбіжності, які ускладнюють роботу бухгалтерів. Аналіз змін до Податкового Кодексу України від 02.12.2010 р. № 2755-VІ вказує на домінування податкового обліку над фінансовим. Така тенденція матиме місце й надалі і причиною подібної ситуації є досить складна економічна ситуація  у державі, пов’язана з браком або нераціональним використанням податкових надходжень як від юридичних, так і від фізичних суб’єктів господарювання.
 
Список використаних джерел
1.  Ватуля І.Д. Податки, збори, платежі: Навчальний посібник / І.Д. Ватуля. – Київ: Центр навчальної літератури, 2006. – 356 с.
2.  Гега П.Т. Правовий режим оподаткування в Україні / П.Т. Гега. – К.: Юрінком, 1997. – 144 с.
3.  Гусакова О.С. Податковий облік: Навчальний посібник / О.С. Гусакова. – Київ: Центр навчальної літератури, 2006. – 360 с.
4.  Литвиненко Я.В. Податкова політика: Навчальний посібник / Я.В. Литвиненко. – К.: МАУП, 2003. – 224 с.
5.  Панасюк В.М., Ковальчук Є.К., Бобрівець С.В. Податковий облік: організація, нормативне забезпечення, податкові розрахунки, звітність: Навчальний посібник / В.М. Панасюк, Є.К. Ковальчук, С.В. Бобрівець. – Тернопіль: Астон, 2003. – 304 с.
6.       Податковий Кодекс України від 02.12.2010 р. № 2755-VI. – [Електронний ресурс] – Режим доступу: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show /2755-17/page11.
Категорія: Секція_2_2012_12_11-12 | Додав: clubsophus (2012-12-11)
Переглядів: 1824 | Рейтинг: 0.0/0
Переклад
Форма входу
Категорії розділу
Секція_1_2012_12_11-12
Секція_2_2012_12_11-12
Секція_3_2012_12_11-12
Секція_4_2012_12_11-12
Секція_5_2012_12_11-12
Секція_6_2012_12_11-12
Секція_7_2012_12_11-12
Секція_8_2012_12_11-12
Секція_9_2012_12_11-12
Пошук
Наше опитування
Яка наукова інформація Вас найбільше цікавить?
Всього відповідей: 651
Інтернет-ресурси
Підписатися через RSS2Email

Новини клубу SOPHUS



Наукові спільноти
Статистика
free counters

Онлайн всього: 2
Гостей: 2
Користувачів: 0