Архів / Archive

Головна » Статті » 2012_12_11-12_KamPodilsk » Секція_7_2012_12_11-12

МЕТОДИКА АНАЛІЗУ ВПЛИВУ ЗОВНІШНЬОГО ОТОЧЕННЯ НА ФІНАНСОВУ БЕЗПЕКУ ПІДПРИЄМСТВА
Тринька Людмила
к.е.н., доцент
Національний університет біоресурсів і природокористування України
м. Київ
 
МЕТОДИКА АНАЛІЗУ ВПЛИВУ ЗОВНІШНЬОГО ОТОЧЕННЯ НА ФІНАНСОВУ БЕЗПЕКУ ПІДПРИЄМСТВА
 
Аналіз фінансового стану підприємства, з метою оцінки його фінансової безпеки, як правило, «замикається» на аналізі традиційних фінансових коефіцієнтів, таких як рентабельність, платоспроможність, ліквідність, фінансова стійкість, ділова та ринкова активність тощо. Інформаційним забезпеченням розрахунку таких коефіцієнтів є фінансова звітність суб’єктів господарювання, не залежно від того, складена вона згідно П(с)БО чи МСФЗ. Поза увагою залишаються фактори, які формуються за межами підприємства, в його бізнес – оточенні. Інформація про останні не знаходить свого відображення в жодних звітних документах підприємства. Економічна ситуація на ринку, фінансові кризи та злети, сьогодні заставляють переглянути методику комплексної оцінки фінансового стану підприємства, яка повинна враховувати також, і його зовнішнє оточення.
Наукою та практикою вироблено декілька підходів до характеристики структури зовнішнього середовища. Найбільш поширеним є підхід із виділенням дворівневої системи оточення: мезооточення (безпосереднього оточення) і макрооточення  (непрямого оточення), кожна з яких включає визначені фактори впливу. Макрооточення створює загальні умови, в яких діє підприємство,  і з різною вагою впливає на підприємство залежно від рівня його «фінансового здоров'я». Тобто, макрооточення, по відношенню до підприємства, виступає: як причина і умова обмеження (чи можливості розширення) діяльності; та як передумова, що викликає необхідність змін на підприємстві. Структуру макрооточення формує економічна складова, яка визначається рівнем і особливостями ринкового механізму; правова складова, яка визначається законодавчо-нормативним полем функціонування підприємства; політична складова, яка представлена органами державної влади тощо.
До середовища мезооточення відносять ту частину зовнішнього середовища, з яким підприємство має безпосередню взаємодію, зокрема споживачів, постачальників та конкурентів. Об'єктом також, може виступати місце розташування підприємства на ринку серед конкурентів.
Завданням аналізу є оцінка стану і розвитку ситуації на ринку, визначенні конкурентних переваг підприємства, оскільки саме від цього залежить його фінансова безпека. Для реалізації виокремлених завдань необхідно структурувати мезооточення, яке може бути представлено за напрямами вивчення: стану і перспектив розвитку галузі, аналізу конкурентного середовища, аналізу конкурентів. Аналіз факторів впливу на фінансовий стан доцільно організувати за кожною структурною групою зовнішнього оточення на рівні макро- та мезооточення підприємства.
Так, при розрахунку локального інтегрального показника впливу макрооточення на фінансовий стан підприємства необхідно відібрати індивідуальні показники, які в найбільшій мірі характеризують фактори та елементи макрооточення і значною мірою визначають вплив на фінансову стабільність підприємства. До таких факторів відносимо (рi 1): інфляцію; реальну купівельну спроможність; зміну курсу національної валюти; податкове навантаження; ставку рефінансування тощо, які описуються функцією:
k1 = (рi 1),
де k1 - локальний інтегральний показник фінансового стану для аналізу макрооточення.
Для аналізу мезооточення побудова локального показника є аналогічною побудові локального показника для аналізу макрооточення. Так, для аналізу стану ринкового середовища в галузі можливе використання ряду технічних і економічних характеристик, до найважливіших  відносимо i 2): розмір ринку; темпи зростання ринку; рівень задоволення попиту; кількість конкурентів і їх структура; кількість покупців і їх структура; величина вхідних бар'єрів по галузі; сумарні виробничі потужності тощо, які описуються функцією:
k2 = (рi 2),
де k2 - локальний інтегральний показник фінансового стану для аналізу стану і перспектив розвитку галузі.
Третій локальний показник визначається як функція окремих характеристик, що відображають розподіл ринкових часток між конкурентами (рi 3). Для оцінки характеру розподілу ринкових часток між конкурентами зазвичай користуються показником, що відображає інтенсивність концентрації виробництва в галузі. Він дозволяє оцінити вагу монополізації ринку і є величиною, зворотною інтенсивності конкуренції (так званий чотирьохструктурний показник концентрації). Іншим відомим підходом є оцінка розподілу ринкових часток за допомогою суми квадратів ринкових часток конкурентів – індексу Херфіндаля. Або, як ще один з варіантів - індекс Розенблюта, що розраховується з врахуванням порядкового номера підприємства, отриманого на основі ранжирування ринкових часток від максимуму до мінімуму.[1]. Локальний інтегральний показник фінансового стану для аналізу конкурентного середовища усередині галузі можна описати функцією:
k3 = (рi 3),
де k3 - локальний інтегральний показник фінансового стану для аналізу конкурентного середовища усередині галузі.
При розрахунку наступного локального інтегрального показника, що відображає вплив конкурентів на фінансовий стан підприємства, виявляють найближчих реальних конкурентів (чи стратегічних груп конкурентів), під якими розуміють підприємства з близькими позиціями на ринку і схожими конкурентними можливостями (подібний асортимент продукції, орієнтація на визначений тип споживачів, незначне розходження у цінах, рівні якості, та інше). До індивідуальних показників, які повинні сформувати  локальний інтегральний показник, доцільно віднести (рi 4):  частку обсягу продаж, середньозважену ціну одиниці товару, коефіцієнт попиту на товар тощо, які описуються функцією:
k4 = (рi 4),
де k4 - локальний  інтегральний показник фінансового стану для аналізу конкурентів.
Для одержання монетарної оцінки впливу зовнішніх факторів на фінансовий стан підприємства, використаємо інтегральний показник, який має вигляд комбінованої економіко-математичної моделі:
Ік = 4Ö k1 k2 k3 k4,
Ік - інтегральний показник оцінки фінансового стану.
Заключним етапом аналізу результатів, отриманих при дослідженні впливу факторів зовнішнього оточення на фінансовий стан підприємства є обґрунтування межі значень інтегрального показника, останнє потребує серйозних подальших досліджень.
З огляду на вище викладене, представлена модель дозволяє грамотно оцінити ринкову ситуацію, яка є характерною для конкретного підприємства, у конкретному місці та часі, отримати кількісну оцінку впливу зовнішнього оточення на його фінансовий стан, чим посилити фінансову безпеку останнього.
 
Список використаних джерел
1.       Трохина С.В. Влияние внешнего окружения на финансовое состояние фирмы / С.В. Трохина, Т.В. Фиактистова, В.А. Ильина /Финансовый менеджмент, 2002, №4 / http://investment-analysis.ru/article/artDISfa5.html
Категорія: Секція_7_2012_12_11-12 | Додав: clubsophus (2012-12-11)
Переглядів: 3163 | Рейтинг: 0.0/0
Переклад
Форма входу
Категорії розділу
Секція_1_2012_12_11-12
Секція_2_2012_12_11-12
Секція_3_2012_12_11-12
Секція_4_2012_12_11-12
Секція_5_2012_12_11-12
Секція_6_2012_12_11-12
Секція_7_2012_12_11-12
Секція_8_2012_12_11-12
Секція_9_2012_12_11-12
Пошук
Наше опитування
Яка наукова інформація Вас найбільше цікавить?
Всього відповідей: 651
Інтернет-ресурси
Підписатися через RSS2Email

Новини клубу SOPHUS



Наукові спільноти
Статистика
free counters

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0