Архів / Archive

Головна » Статті » 2012_12_11-12_KamPodilsk » Секція_7_2012_12_11-12

ОСОБЛИВОСТІ КОРПОРАТИВНОГО ПОДАТКОВОГО МЕНЕДЖМЕНТУ
Фурса Тетяна
к.е.н., доцент
Івано-Франківський інститут менеджменту
Тернопільського національного економічного університету
м. Івано-Франківськ
 
ОСОБЛИВОСТІ КОРПОРАТИВНОГО ПОДАТКОВОГО МЕНЕДЖМЕНТУ
 
Управління підприємством — комплексний і складний процес, зміст якого зводиться до пошуку і прийняття найбільш ефективних рішень і їх практичного застосування. Результативність діяльності підприємства може підвищитись як у результаті збільшення темпів зростання прибутку порівняно з темпами зростання витрат, так і в результаті зниження суми витрат. З погляду керівника підприємницької структури, до категорії витрат також відносять податки та інші обов'язкові платежі. Але взаємозв'язок "чим менші податки — тим більший прибуток" не завжди є правильним [1]. Не виключено також, що зменшення розміру сплати одних податків призведе до збільшення розміру сплати інших податків, а також до фінансових санкцій з боку контролюючих органів.
Тому на сьогоднішній день постало питання якісного корпоративного податкового менеджменту, побудова ефективної системи управління підприємством аналіз податкових платежів і прийняття таких рішень, щоб оптимальною (у тому числі і за податковими платежами) була вся структура бізнесу. Податки на практиці є важливим інструментом економічного регулювання, ефективним важелем впливу на більшість бізнес-рішень, часто змушуючи керівників кардинально змінювати тактику дій компанії.
Оптимізація податкових платежів передбачає аналіз господарської діяльності і діючого податкового законодавства та вибір таких податкових систем і платежів, які б задовольняли підприємство з погляду отримання доходів, необхідних для розширення виробництва, знаходження працівників, зацікавлених у результатах своєї праці, та давали б можливість зменшити втрати від ризику господарювання.
Розробка оптимального плану податкових платежів повинна бути направлена на мінімізацію податкових платежів шляхом використання всіх особливостей норм податкового законодавства і обліку всіх можливих податкових пільг [1]/ У процесі корпоративного податкового менеджменту необхідно аналізувати (нарівні з окремими податками, які повинні сплачуватися підприємством), цілісну систему податкових зобов'язань, що складається з взаємопов'язаних і впливаючих один на одну податків і платежів. Тільки узагальнивши окремі податкові платежі в їх взаємозв'язку в один сукупний податковий платіж, прослідивши динаміку його розмірів на підприємстві, можна виробити рекомендації, які дозволять добитися позитивних результатів в подоланні кризової фінансової ситуації.
Корпоративний податковий менеджмент проводиться в декілька етапів:
На першому етапі корпоративного податкового менеджменту, здійснюється формулювання його цілей і задач, аналіз та окреслювання сфери виробництва і звертання, в зв'язку з чим відразу ж вирішується питання про те, які можна використати податкові пільги. Прийняти рішення про організаційно-правову форму суб’єкта господарювання, обмеження чисельного і якісного складу засновників, а також кількості передбачуваних працюючих.
На другому етапі вирішується питання про найбільш вигідне, з податкової точки зору, місце розташування підприємства і його структурних підрозділів, маючи на увазі не тільки країни і регіони з пільговим режимом оподаткування, але і регіони України з особливостями місцевого оподаткування (вільні економічні зони).
Третій етап аналізує всі надані податковим законодавством пільги по кожному з податків на предмет їх використання в комерційній діяльності. За результатами аналізу складається план дій відносно здійснення пільг по вибраних податках, який є складовою частиною загального податкового менеджменту.
На четвертому етапі проводиться аналіз всіх можливих форм операцій, що плануються в комерційній діяльності (купівля-продаж, посередницька діяльність, оренда" і т. п.), з точки зору мінімізації сукупних податкових платежів і отримання максимального прибутку.
На п'ятому етапі розглядається питання про раціональне розміщення активів і прибутку підприємства, виплату дивідендів по акціях, маючи на увазі не тільки передбачувану прибутковість інвестицій, але і податки, що сплачуються при отриманні цього прибутку .
Таким чином, якщо перші два етапи корпоративного податкового менеджменту мають місце лише один раз - до реєстрації підприємства, то етапи 3-5 відносяться до поточного, повсякденного корпоративного податкового менеджменту. При цьому, повсякденний контроль охоплює застосування податкових пільг по кожній операції.
Корпоративний податковий менеджмент взаємопов'язаний з підприємницькою діяльністю господарюючого суб'єкта і повинен здійснюватися в ході господарської діяльності на всіх її рівнях і етапах як неодмінний і безпосередній її елемент [2].
До процесів, що забезпечать ефективне функціонування корпоративного податкового менеджменту можна віднести:
1.           Аналіз зовнішнього податкового середовища, прогнозованих нормативно- правових змін чинного законодавства, міжнародних конвенцій з питань оподаткування.
2.           Розробка податкової стратегії підприємства (податкове прогнозування) відповідно до загальної стратегії економічного розвитку і прогнозу зовнішніх податкових умов і пільг.
3.           Податкове планування. Розробка системи планів підприємства передбачає оптимізацію виробничих альтернатив з урахуванням податкового навантаження і його перерозподілу в ринковому середовищі.
4.          Податковий моніторинг господарських операцій. Постійний оперативний аналіз джерел витрат, податкова експертиза проектів, договорів, а також розробка податкових схем проведення розрахунків дають змогу істотно вплинути на податкову базу.
5.          Контроль за дотримання задовільного стану бухгалтерського обліку і звітності та арифметичний контроль звітності порівнюючи показники податкової та фінансової звітності, що дає змогу провести аналіз відхилень і виявлення їх вплив на податкові зобов’язання.
6.          Контроль виконання рішень у сфері податкового управління. Координація взаємодії різноманітних функціональних структур підприємства, оперативне реагування на правові нововведення і поточну внутрішню ситуацію.
7.          Організація взаємодії із внутрішніми структурами і зовнішніми суб'єктами.
8.          Оцінка результатів корпоративного податкового менеджменту. Результатами податкового менеджменту можуть бути як коментарі до змін в оподаткуванні і на їх основі рекомендації відповідним підрозділам підприємства, так і проведення коригуючих дій щодо відхилень, які виникають.
 Важливість корпоративного податкового менеджменту оцінюються не тільки сумами зменшених податків і можливих штрафних санкцій за податкові помилки і порушення та умови їх уникнення, але і з точки зору зменшення можливого збитку і витрат, які були б неминучі при веденні господарської діяльності без урахування існуючих особливостей оподаткування.
 
Список використаних джерел
1.     Крисоватий А. І. Домінанти гармонізації оподаткування : національні та міжнародні вектори : монографія / А. І Крисоватий, В. А. Валігура. - Тернопіль : Підручники і посібники, 2010. - 248 с.
2.     Проблеми розвитку податкової політики та оподаткування : монографія / за заг. ред. проф. Ю. Б. Іванова. - X. : ВД « ІНЖЕК», 2007. - 448 с.
Категорія: Секція_7_2012_12_11-12 | Додав: clubsophus (2012-12-11)
Переглядів: 2198 | Рейтинг: 0.0/0
Переклад
Форма входу
Категорії розділу
Секція_1_2012_12_11-12
Секція_2_2012_12_11-12
Секція_3_2012_12_11-12
Секція_4_2012_12_11-12
Секція_5_2012_12_11-12
Секція_6_2012_12_11-12
Секція_7_2012_12_11-12
Секція_8_2012_12_11-12
Секція_9_2012_12_11-12
Пошук
Наше опитування
Яка наукова інформація Вас найбільше цікавить?
Всього відповідей: 651
Інтернет-ресурси
Підписатися через RSS2Email

Новини клубу SOPHUS



Наукові спільноти
Статистика
free counters

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0