Архів / Archive

Головна » Статті » 2012_12_11-12_KamPodilsk » Секція_7_2012_12_11-12

РЕФОРМИ І МОДЕРНІЗАЦІЯ - ПРИРОДНІ ЕТАПИ РОЗВИТКУ ЖИТЛОВО-КОМУНАЛЬНОГО ГОСПОДАРСТВА
Бондар Олександр
студент
Вінницький торговельно-економічний  інститут КНТЕУ
м. Вінниця
 
РЕФОРМИ І МОДЕРНІЗАЦІЯ - ПРИРОДНІ ЕТАПИ РОЗВИТКУ ЖИТЛОВО-КОМУНАЛЬНОГО ГОСПОДАРСТВА
 
Незважаючи на ряд загальних характеристик реформування житлово-комунального господарства, досвід кожної країни унікальний.
Реформування ЖКГ в країнах Центральної та Східної Європи стало компонентом загальнодержавних перетворень по формуванню ринкової економіки. Конкретні шляхи проведення реформ розрізнялися від країни до країни, але були і спільні риси: «зрушення в структурі джерел фінансування житлового будівництва на користь приватного сектора; приватизація, реституція жител; зміни в механізмах змісту житлофонду й оплати житлово-комунальних послуг (ЖКП), а також у механізмах соціального захисту населення з надання та змістом жител » [1].
У світовому досвіді управління сектором житлово-комунального господарства прийнято виділяти три моделі. Вони відрізняються одна від одної формою власності.
Німецька модель передбачає акціонування. Контрольним пакетом акцій підприємства, що працює у сфері ЖКГ, володіє муніципалітет. Привабливість цієї схеми полягає в тому, що виникає чіткий механізм управління підприємством. Власник через наглядову раду, через загальноприйняті ринкові інститути управляє своїм майном [3].
В Німеччині основою реформи була побудова системи ефективного муніципального самоврядування. Для цього необхідно було насамперед:
– демонополізувати й акціонувати надрегіональних постачальників послуг;
– модернізувати комунальну інфраструктуру й житловий фонд;
– удосконалити ціноутворення для покриття існуючих витрат.
Англійська модель передбачає повну приватизацію об'єктів житлово-комунальної сфери. Держава списує всі борги комунальних підприємств, беручи на себе витрати по оновленню основних фондів. Але  ж при цьому берігається вплив регіональної влади [3].
Уже при укладанні договорів оренди комерційні ризики розподіляються між державним і приватним секторами. При укладанні ж суто концесійних угод, зокрема й контрактів, приватний сектор на весь термін дії укладеного договору цілковито бере на себе відповідальність за утримання й експлуатацію майна, що перебуває в його власності, до моменту передачі його державним або муніципальним структурам.   
Французька модель передбачає передачу муніципальної власності в оренду або концесію. Уряд Франції, який розпочав реформування ЖКГ ще наприкінці 60-х років, не став одразу ж підвищувати ціни на комунальні послуги для населення, як це пропонує зробити українська влада. Спочатку громадянам показали, яку користь зможе отримати кожен платник у разі незначного зростання тарифів [3]. Була розроблена 3-річна програма утеплення житлового фонду, а вже після цього було здійсннено реформу цін і розпочато перехід на локальне теплозабезпечення. Як нам відомо, більше ніж 40% тепла втрачається через аварійні розподільчі тепломережі, коли тепло транспортується. Тому для підвищення теплопровідності мереж необхідно замінити старі трубопроводи на нові з поліуретановою ізоляцією, що зберігало б тепло всередині труби, не випускаючи його назовні. Іншим перспективним кроком може бути перехід на автономне опалення будинків шляхом встановлення водонагрівних або опалювальних мінікотелень у підвалах, що здійснюватимуть автоматизовану подачу тепла у квартири та нежитлові приміщення будинку.  
Використовуючи досвід багатьох європейських країн, Україна повинна обрати свій шлях реформування ЖКГ. Хоч і повільно, але все-таки приходить усвідомлення того, що житлово-комунальне господарство своїми силами «відродитися» не зможе. Можливо, тому в жовтні 2010 року був прийнятий довгоочікуваний Закон «Про особливості передачі в оренду або концесію об'єктів централізованого водо-, теплопостачання та водовідведення, що перебувають у комунальній власності» [4]. Цей закон спрямований на створення сприятливих умов для залучення приватних інвестицій в сферу теплопостачання, водопостачання та водовідведення шляхом встановлення прозорих умов внесення інвестицій, закріплення гарантій їх повернення, забезпечення інформаційної прозорості проведення конкурсу, врегулювання відносин власності при виконанні умов договорів концесії і оренди, забезпечення можливості участі в конкурсі юридичних осіб - нерезидентів.
Основними цілями реформування є забезпечення умов проживання, що відповідають стандартам європейської якості, є збільшення ролі  територіальної громади, до неї переходять функції з володіння та управління. Це, з одного боку, надає можливості для розробки різних моделей функціонування ЖКГ, а з другого – вимагає пошуку фінансових ресурсів, які залежать від платоспроможності користувачів послуг.
Радикальна реформа ЖКГ передбачає реконструкцію та модернізацію інженерної інфраструктури. Це потребує великих інвестицій, джерела формування яких повинні бути диверсифіковані – національні та іноземні, державні та приватні. У сферу ЖКГ потрібно залучати приватні капітали комерційних структур.
Приватні інвестиції в житлово-комунальне господарство будуть стимулювати самі споживачі комунальних послуг. Це обумовлено тим, що споживачеві, який має у власності житло, зручніше мати справу з приватним виробником комунальних послуг, якого можна вибрати та від послуг якого можна за необхідності відмовитися. Цей безпосередній зв'язок почав формуватися в умовах приватизації державного житла. Сьогодні більш 70 % жителів багатоквартирних будинків приватизували своє житло. Звичайно, кожен із них не може самостійно вирішувати низку складних питань, що виникають у зв’язку із користуванням різноманітними комунальними послугами [2].
З метою реалізації Загальної програми реформування і розвитку житлово-комунального господарства на 2009-2014 рр. планується щорічно залучати приблизно 3 млрд. грн. за рахунок спеціального режиму оподаткування податком на додану вартість діяльності щодо надання житлово-комунальних послуг та поставок теплової енергії, річних обсяг робіт у якій складає 12 млрд грн. Цей податок буде залишатися в розпорядженні підприємств коммунального господарства та спрямовуватися на модернізацію інженерних систем та ремонт житлового будинку.
Таким чином, реформування житлово-комунального господарства не повинно бути пов’язаним із кризовим станом економіки в цілому, оскільки задоволення потреби в комунальних послугах є життєво необхідною умовою нормальної життєдіяльності мільйонів людей.
 
Список використаних джерел
1.          Глумсков В. Приостановить, но не закончить [Электронный ресурс] / В. Глумсков. - Режим доступа:  http://expert.ru/kazakhstan-/2011/43/priostanovit-no-ne-zakonchit/. -  Загл. с экрана.
2.          Єфіменко І. А.  Основні цілі реформування  житлово-комунального господарства [Електроний ресурс] / І. А. Єфіменко. - Режим доступу:  http://www.vestnikdnu.com.ua/archive/200931/203-208.pdf. -  Назва з екрану.
3.          Зубко О. В. Можливості впровадження зарубіжного досвіду управління сектором ЖКГ в Україні [Електроний ресурс] / О. В. Зубко. - Режим доступу: http://www.nbuv.gov.ua/portal/natural/vznu/eco/2011_1/218-221.pdf . -  Назва з екрану.
4.          Про особливості передачі в оренду або концесію об'єктів централізованого водо-, теплопостачання та водовідведення, що перебувають у комунальній власності : Закон України від 21жовт. 2010 р. № 2624-VI // Відомості Верховної Ради України. - 2011. - № 11. – С. 71.
Категорія: Секція_7_2012_12_11-12 | Додав: clubsophus (2012-12-11)
Переглядів: 773 | Рейтинг: 0.0/0
Переклад
Форма входу
Категорії розділу
Секція_1_2012_12_11-12
Секція_2_2012_12_11-12
Секція_3_2012_12_11-12
Секція_4_2012_12_11-12
Секція_5_2012_12_11-12
Секція_6_2012_12_11-12
Секція_7_2012_12_11-12
Секція_8_2012_12_11-12
Секція_9_2012_12_11-12
Пошук
Наше опитування
Яка наукова інформація Вас найбільше цікавить?
Всього відповідей: 651
Інтернет-ресурси
Підписатися через RSS2Email

Новини клубу SOPHUS



Наукові спільноти
Статистика
free counters

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0