Скородумов Сергій
Дніпропетровський
університет ім. Альфреда Нобеля
м. Дніпропетровськ
АНАЛІЗ СТАНУ КОМЕРЦІЙНОЇ
ДІЯЛЬНОСТІ ТА ПІДПРИЄМНИЦТВА У СУЧАСНИХ РИНКОВИХ УМОВАХ
Ринкові умови
господарювання внесли свої корективи у свідомість людей, їх буття, спосіб
існування, сприяли застосуванню багатьох категорій. Серед інших можна виділити
підприємництво, яке в умовах ринку є справжнім рушієм економіки. Сьогодні, коли
закриваються підприємства, скорочуються робочі місця, підприємницька діяльність
стала для багатьох громадян основним видом роботи. Активний ріст і розвиток
підприємництва сприяє залученню до підприємницької діяльності більшої кількості
здібних, комунікабельних людей, кращому використанню всіх матеріальних та суспільних
ресурсів, інтенсивнішому розвитку національного господарства, зростанню
національного багатства й добробуту нації.
Під підприємництвом розуміють
організаторські здібності, необхідні фірмі для отримання прибутку завдяки
виробництву продукції та наданню послуг. Комерційна функція підприємств
складається з управління комерційними процесами та операціями, які
здійснюються в процесі взаємодії ринкових суб'єктів для забезпечення
ефективного обміну товарів і послуг [1, с. 88]. Мета комерційної діяльності - максимізація вигоди
(доходу, прибутку). Досягнення цієї мети повинно постійно супроводжувати весь
процес комерційної діяльності з кожним контрагентом, за кожного конкретного
приводу, з використанням конкретних умов [5, с. 213]. Зміст
комерційної діяльності - вивчення процесу формування ринків товарів і послуг,
обґрунтування напрямків і масштабів розвитку їх виробництва у відповідності з
потребами суспільства й окремих споживачів, доведення товарів до споживачів і
організація самого процесу споживання, комерційне посередництво й організація договірних
зв'язків на ринках товарів і послуг [8, с. 297].
Станом на 01.01.2012
в Україні зареєстровано 6499970 суб’єктів господарської діяльності. Зменшення
зареєстрованих суб’єктів господарської діяльності протягом 2011 року становить
229863 (-3,67%). Лідерами за кількістю реєстрацій суб’єктів господарської
діяльності протягом 2011 року є: м. Київ – 23395, Донецька – 19604 та
Дніпропетровська – 14771 області. Натомість найменша кількість реєстрацій
суб’єктів господарської діяльності зафіксована в Тернопільській – 4147,
Кіровоградській – 4317, Рівненській – 4535 областях. Загальна кількість
суб’єктів господарської діяльності, підприємницьку діяльність яких припинено
протягом 2011 року, становить 278571. У порівнянні з 2010 роком кількість
припинених суб’єктів господарської діяльності збільшилась на 12,8% (на
1.01.2011 зареєстровано 2176082 суб’єкта підприємницької діяльності,
підприємницьку діяльність яких припинено, а на 1.01.2012 – 2454653). Найбільша
кількість суб’єктів господарської діяльності, підприємницьку діяльність яких
припинено, спостерігається у Дніпропетровській – 17938, Одеській – 15405 та
Харківській - 12251 областях [7].
У 2011 р. великі
підприємства займали 0,1% серед усієї кількості суб’єктів господарювання, у
відсотках до загальної кількості суб’єктів, середні підприємства - 1,2%, малі
підприємства – 19,1%, фізичні особи-підприємці - 79,6%. Аналізуючи кількість
підприємств за видами економічної діяльності у 2011 році , можна
відзначити, що великі підприємства займають 0,6%, середні підприємства - 5,7%,
малі підприємства - 93,7%.
З 2008 р. показники
представлені для чотирьох розмірних груп підприємств, які визначаються тільки
за критерієм кількості зайнятих [2, с. 35]. Проаналізуємо діяльність підприємств різних
розмірів у 2005-2011 рр. (табл. 1). Найбільший обсяг реалізованої продукції
(68,1% від загального обсягу) мають середні підприємства. 27,5 відсотків обсягу
реалізованої продукції мають малі підприємства, а великі підприємства мають
лише 4,4%. Середньомісячна заробітна
плата найбільша у малому бізнесі (1760,7 грн.), найменша – на великих
підприємствах – 687,9 грн. Вищий рівень рентабельності всієї діяльності мають
середні підприємства, а великі працювали з від’ємним рівнем – 1,3%.
Продуктивність праці на 1 зайнятого спостерігається на середніх підприємствах,
а найменша на малих підприємствах.
Розвиток економіки
України пов’язаний з фінансовим станом суб’єктів господарювання, який у свою
чергу залежить від ефективності їх діяльності.
Таблиця
1
Порівняльна характеристика діяльності підприємств в Україні за
2005–2011 рр.
Прибуток – основна
мета діяльності будь-якого підприємства, він є критерієм і показником
ефективності такої діяльності. Ситуація, що склалася з прибутками та збитками
підприємств України у 2008-2011 роках зображена на рис. 1 [6, с. 26].
Рис. 1. Динаміка прибутків і збитків підприємств України
за 2008-2011 роки
На рис. 1 ми бачимо,
що у 2009 році проти 2008 року прибутки підприємств зменшились з 193669,1
млн.грн. до 14459,2 млн.грн., а вже у 2011 році зросли до 212278 млн.грн. Щодо
збитків, то ми бачимо протилежну динаміку, якщо у 2009 році збитки підприємств
зросли з 184714,9 млн.грн. до 186473,9 млн.грн., то у 2011 році вони знизилися
до 99347 млн.грн. Тобто ми спостерігаємо тенденцію до збільшення збиткових
підприємств у 2010-2011 рр. Дані Держкомстату свідчать про позитивну динаміку
розміру прибутку вітчизняних підприємств в абсолютному вимірі. Так, якщо в 2009
році прибуток всіх підприємств становив 144059,2 млн. грн., то в 2010 році вони
отримали прибуток у сумі 154841 млн. грн., що на 10781,8 млн. грн. більше, ніж
у 2009 році [9]. Покращення фінансових результатів в основному зумовлена
діяльністю промислових підприємств, фінансовою діяльністю, торгівлею та
діяльністю транспорту і зв'язку. Фінансовий результат українських підприємств
від звичайної діяльності до оподаткування за
2011 р. склав 112 млрд 930,3 млн грн. Прибуток підприємств України за
2011 р. виріс на 29,3% і становив 212 млрд 278,1 млн грн. Збитки підприємств
зросли на 1,4% - до 99 млрд 347,8 млн грн. Зазначимо, прибуток підприємств у
промисловій сфері виріс на 63,3% - до 106 млрд 26,8 млн грн, збитки зросли на
11,9% - до 41 млрд 370,5 млн грн. Фінансовий результат підприємств в
промисловій сфері склав 64 млрд 656,3 млн грн. Позитивним є той факт, що у
звітному періоді підприємства майже усіх галузей скоротили розмір збитків.
Частково така ситуація пов'язана з покращенням економічної ситуації в країні.
Отже, більш ніж 90%
підприємств, зареєстрованих в Україні, належать до малого та середнього
бізнесу, але реальний внесок цих підприємств у ВВП – близько 11%. За період
2005-2011 рр. доходи малих підприємств складали лише 5,5% усіх доходів
економіки, на відміну від країн Європи: у Данії, наприклад, підприємствами
малого бізнесу щороку створюється 80% національного продукту, в Італії – 60%,
середній внесок таких підприємств у ВНП країн – 63-67%. Попри зростання доходів
українського малого та середнього бізнесу, починаючи з 2000 року його частка у
ВВП та кількість компаній малого та середнього бізнесу неухильно знижується.
Так, у 2005 р. на 1000 осіб населення України припадало 11 малих і середніх
підприємств, у країнах Центральної та Східної Європи – 34 підприємства, у 2011
р., відповідно, 7 та 37. За результатами проведеного аналізу можна зробити
висновок про ефективну діяльність вітчизняних підприємств. Про це свідчить
зростання обсягу одержаного прибутку у звітному році та невеликого зростання
частки підприємств, які завершили фінансовий рік зі збитком.
Список використаних джерел
1.
Воронов М.П. Державне регулювання розвитку та підтримки малого та
середнього підприємництва: досвід України та ЄС / М.П. Воронов, І.В. Дихнич //
Статистика України. - 2011. - № 2. - С. 88-92.
2. Діяльність
підприємств – суб’єктів підприємницької діяльності, 2010 : стат. збірник / за
ред. Жук І.М. – К., 2011. – Ч. 1. – С. 189–215; Ч. 2. – С. 35.
3. Заярна Н.М. Вплив економічної
кризи на зовнішньоекономічну діяльність підприємств України / Н.М. Заярна, О.О.
Притула // Науковий вісник НЛТУ України: Збірник науково-технічних праць.–
Львів : РВВ НЛТУ України. – 2011. – Вип. 21.01. – 364 с.
4. Лех Г.А. Світовий досвід розвитку
підприємств малого бізнесу/ Г.А. Лех, М.М. Ільчишин, О.Я. Туркало // Науковий
вісник НЛТУ України: Збірник науково-технічних праць. – Львів : РВВ НЛТУ
України. – 2011. – Вип. 21.15. – 400 с.
5.
Оксентюк Б. Системний підхід до організації комерційної діяльності //
Галицький економічний вісник. — 2011. — №3(32). — с.213-217.
6. Пилипчук, О.В. Прибуток як
узагальнений показник господарсько-фінансової діяльності підприємства //
Формування ринкових відносин в Україні. - 2011. - №2. - С. 26-30.
8. Тимчина А.І. Сутність
і роль комерційної функції підприємств у ринковому середовищі // Науковий вісник НЛТУ України. –
2010. − Вип. 20.15. – С. 297-303.
9. Україна у цифрах у 2011 році /
Держкомстат України; за ред. О.Г. Осауленко. – К.: Консультант, 2012. – 260 с.
10.
Шипуліна, Ю.С. Розвиток теоретико-методолігічних засад переходу підприємств
на інноваційний шлях розвитку / Ю.С.Шипуліна, С.М.Ілляшенко // Маркетинг і
менеджмент інновацій. – 2011. – № 4, Т. 1. – С. 103-112.
|