Архів / Archive

Головна » Статті » 2012_12_11-12_KamPodilsk » Секція_8_2012_12_11-12

ІНВЕСТИЦІЇ В МАЛИЙ ТА СЕРЕДНІЙ БІЗНЕС
Рудь Інна
к.е.н., доцент кафедри фінансів та кредиту
Миколаївський національний університет імені В.О.Сухомлинського
м. Миколаїв
 
ІНВЕСТИЦІЇ В МАЛИЙ ТА СЕРЕДНІЙ БІЗНЕС
 
Підтримка становлення та розвитку малого і середнього бізнесу в Україні є одним з визначальних пріоритетів державної політики з перших років економічних реформ. Вагома роль малих і середніх підприємств у забезпеченні конкурентного середовища, гнучкості національної економіки, зайнятості та доходів населення здобула широке визнання на всіх рівнях та знайшла свій вияв у здійсненні спеціальних заходів державної політики щодо підтримки розвитку малого бізнесу в Україні. Проте дієвість заходів політики підтримки малого і середнього бізнесу виявилася недостатньою. Малі й середні підприємства в Україні продовжують стикатися з суттєвими перешкодами власному розвитку як на рівні державної політики, так і на рівні ринкового середовища.
Актуальність розвитку малого і середнього бізнесу зумовлюється, зокрема, тим, що сьогодні саме малими та середніми підприємствами створюється більша частина валового внутрішнього продукту в країнах із розвинутою ринковою економікою, на які нині орієнтується Україна.
Різні аспекти проблеми інвестування малого і середнього бізнесу досліджувалися у роботах вітчизняних і зарубіжних науковців І. Бланка, П. Гайдуцького, Б. Губського, К. Дружерученко, В. Корнєєва, Д. Лук’яненка, В.Ф. Мартиненко, В. Черняка, А. Губенко та ін.
Метою дослідження є висвітлення проблем розвитку інвестування  в підприємства малого і середнього бізнесу.
Малий та середній бізнес — суттєва частина економічного потенціалу країни з ринковою економікою. Формування сприятливого середовища для розвитку малого та середнього підприємництва на муніципальному рівні — завдання виняткового значення і ваги. Воно потребує системної підтримки всіх владних рівнів, яка включає заходи сприяння доступності до ринків ресурсів, у першу чергу фінансових, покращення інфраструктурного забезпечення, організаційно-методичної підтримки, підготовки підприємницьких кадрів тощо.
Переходячи до аналізу проблем інвестування малого та середнього бізнесу (МСБ) в Україні, зазначимо, що фінансовою основою цієї сфери бізнесу практично у будь-якій країні зі стабільною ринковою економікою є сімейний капітал. Наприкінці 80-х – початку 90-х рр. ХХ ст. українці втратили близько 90 млрд р. в Ощадбанку СРСР, а це кошти, які могли б забезпечити становлення МСБ в незалежній Україні. В умовах кризи підприємці все частіше зіштовхуються з недоступністю кредитних ресурсів для започаткування і ведення бізнесу. У докризовий період можливі були два варіанти: отримати кредит від комерційного банку чи кредитної спілки або залучити іноземні інвестиції.
Фундаментальною проблемою кредитування МСБ України є непрозорість або недостатня прозорість бізнесу, що ускладнює аналіз бізнесу, збільшує строки прийняття рішення по кредиту, вимагає "перестраховки” за рахунок застави. Відповідно до вимог НБУ, ухвалюючи рішення по кредиту, банк повинен виходити виключно з офіційно підтверджених прибутків. Сектор МСБ для протидії податковому тягареві намагається мінімізувати прибутки.
Іншою проблемою МСБ є відсутність застави. Практично всі корпоративні кредити банки надають під заставу нерухомості, без заставне кредитування заморожено. Вимоги до МСБ в умовах кризи стали більш жорсткими – бездоганна репутація, додаткові доходи від інших операцій з банком, довгострокові перспективи співробітництва.
Проблемним залишається питання судового захисту інвесторів. Незважаючи на прийняття Закону України «Про судоустрій», судова влада в країні залишається слабкою, їй бракує незалежності, що є основною перепоною для створення відповідного правового поля. Іншою вагомою проблемою є низький рівень виконання судових рішень.
Проф. В. Черняка  розробив десять антикризових дій – системних заходів для виходу з фінансово-економічної кризи [5]. На його думку, необхідно:
1) унеможливити дефолт шляхом реструктуризації зовнішнього боргу комерційних банків;
2) відновити функціонування банківської системи, подолати кризу ліквідності;
3) відновити систему кредитування економіки за рахунок зниження облікової ставки НБ України і ставки рефінансування комерційних банків;
4) підтримувати розвиток реального сектора економіки –кредитувати, фінансувати пріоритетні державні програми, знизити податки для МСБ, а втрати з бюджету покрити за рахунок антикризового стабілізаційного фонду. Запровадити податкові пільги на інновації та інвестиції, скасувати ввізне мито на високотехнологічне обладнання, якого немає в Україні. В. Черняк зазначає, що серцевиною фінансово-економічної кризи є інвестиційна криза;
5) диверсифікувати експорт і розвивати внутрішній ринок;
6) стабілізувати гривню;
7) оптимізувати державний бюджет;
8) утримати соціальні виплати від падіння;
9) мінімізувати безробіття;
10) оптимізувати поєднання ринкових механізмів і державного регулювання економіки .
Проаналізувавши даний матеріал можна зробити висновок що подальший розвиток ситуації без активного та позитивного втручання держави може призвести до згортання цього сектора економіки з відповідним загостренням економічних проблем та посиленням соціальної напруги. Вирішення існуючих проблем розвитку малого підприємництва в Україні, створення відповідного середовища потребують докорінної перебудови державної політики в галузі сприяння малому підприємництву. Завдання полягає у тому, щоб суттєво розширити його роль і місце в економічному процесі.
 
Список використаних джерел
1. Мартиненко В. Ф. Державне управління інвестиційним процесом в Україні : монографія / В. Ф. Мартиненко. – К. : Вид-во НАДУ, 2005. – 296 с.
2. Чубенко А. О. Малий та середній бізнес як рушійна сила зростання економіки України / А.О. Чубенко. – Режим доступу: http://intkonf.org/chubenko-ao-maliy-ta-seredniybiznes-yak-rushiyna-sila-zrostannya-ekonomiki-ukrayini/
3. Дружерученко К. Для найменших / К. Дружерученко // Контракти: український діловий тижневик. – 2009. – № 15. – 13 квітня.
4. Дружерученко К. Кредитування малого і середнього бізнесу заморожене. Ціна питання – від 30% до 50% річних! / К. Дружерученко. – Режим доступу : http://www.dom2000.com.ua/ru/main/article/id/10915
5. Черняк В. К. Рятувати треба не банки, а депозити населення / В. К. Черняк // Газета по-українські. – 2009. – 26 червня.
Категорія: Секція_8_2012_12_11-12 | Додав: clubsophus (2012-12-11)
Переглядів: 1088 | Рейтинг: 0.0/0
Переклад
Форма входу
Категорії розділу
Секція_1_2012_12_11-12
Секція_2_2012_12_11-12
Секція_3_2012_12_11-12
Секція_4_2012_12_11-12
Секція_5_2012_12_11-12
Секція_6_2012_12_11-12
Секція_7_2012_12_11-12
Секція_8_2012_12_11-12
Секція_9_2012_12_11-12
Пошук
Наше опитування
Яка наукова інформація Вас найбільше цікавить?
Всього відповідей: 651
Інтернет-ресурси
Підписатися через RSS2Email

Новини клубу SOPHUS



Наукові спільноти
Статистика
free counters

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0