Архів / Archive

Головна » Статті » 2012_12_11-12_KamPodilsk » Секція_8_2012_12_11-12

РОЛЬ МАЛОГО ПІДПРИЄМНИЦТВА В РОЗВИТКУ РЕГІОНАЛЬНОГО РИНКУ ПОСЛУГ
Романків Ірина
к.е.н., доцент
Тернопільський національний економічний університет,
м. Тернопіль
 
РОЛЬ МАЛОГО ПІДПРИЄМНИЦТВА В РОЗВИТКУ РЕГІОНАЛЬНОГО РИНКУ ПОСЛУГ
 
Одним із ключових макроекономічних чинників, що впливає на формування і розвиток структури сфери послуг, є розвиток малого бізнесу. Малі підприємства сфери послуг характеризуються високою динамічністю, гнучкістю і маневреністю, високою здатністю до виживання і швидким реагуванням на зміну кон’юнктури ринку, а їх діяльність сприяє розвитку культури господарювання, насиченню ринку послугами, подоланню монополізму і розширенню конкуренції тощо [1, с.28].
Питання значення і ролі малого підприємництва, його сутності, сучасного стану, проблемних аспектів та перспектив розвитку на державному та регіональному рівнях досліджували у своїх наукових працях Апопій В.В., Варналій З.С., Дрига С.Г., Жаліло Я.А., Реверчук С.К., Титаренко О.В., Збарський В.К., Черничко Т.В. та інші вчені та практики.
За результатами СВОТ - аналізу, експертних висновків та оцінок населення, конкурентні переваги Тернопільського регіону полягають у розвитку високотехнологічного агропромислового комплексу, виробничої та соціальної інфраструктури, середнього та малого бізнесу, туристично-рекреаційної сфери, освіти і науки в напрямку європейського науково-освітнього простору [2]. Отже, з метою стратегічного соціально-економічного та культурного розвитку Тернопільщини, особливу увагу потрібно звернути на вирішення проблемних питань у різних галузях регіонального ринку сфери послуг, розробити заходи та програми щодо його стабілізації та ефективного функціонування. Перспективними напрямами розвитку сфери послуг відповідно до вимог ринкової економіки є орієнтація на розвиток малих підприємницьких структур, приватної форми власності. Адже, малі підприємства поступово стають важливим чинником сталого економічного зростання, наповнення місцевих бюджетів, створення нових робочих місць, структурної перебудови, зміцнення економіки регіонів.
Незважаючи на те, що серед регіонів України Тернопільщина характеризується низьким рівнем розвитку малого підприємництва, в сучасних умовах його розвиток сприяє вирішенню соціально-економічних проблем регіону. Впродовж 2011 року в Тернопільській області здійснювали діяльність понад 3,8 тис. суб’єктів малого підприємництва. Більшість з них, як і в попередні роки, працюють в торгівлі та сфері послуг. Так, 26% суб’єктів підприємництва від загальної їх кількості займаються оптовою та роздрібною торгівлею, послугами з ремонту, 17,3% провадять операції з нерухомістю, здавання під найм та надання послуг користувачам, 4,7% працюють у сфері транспорту і зв'язку, 2,8%  - в готельному та ресторанному бізнесі. Чисельність працюючих на малих підприємствах у 2011 році склала 33,5 тис. працівників. Крім того, в області працює близько 28,2 тис. підприємців – фізичних осіб. Частка малого підприємництва у загальній реалізації продукції, робіт, послуг регіону становить 22,1%. Загалом суб’єкти підприємницької діяльності забезпечують четверту частину бюджетних надходжень. В минулому році від діяльності суб’єктів малого підприємництва надійшло до обласного бюджету понад 377 млн. гривень. Спостерігається позитивна тенденція щодо сплати до місцевих бюджетів єдиного податку суб’єктами, які працюють на спрощеній системі оподаткування. За рахунок розвитку підприємницької діяльності в 2011 році створено 7,9 тис. нових робочих місць [3]. Тобто, внесок малого підприємництва у соціально-економічний розвиток регіону є незаперечним.
З метою створення цілісної та ефективної підтримки малого і середнього бізнесу, формування сприятливих умов для його сталого розвитку в області розроблена Програма підтримки малого підприємництва на 2011-2012 роки [4].
Проте, на сьогодні розвиток малого підприємництва на регіональному рівні гальмують як проблеми загальнодержавного рівня (недостатня фінансова підтримка з боку держави, неврегульовані механізми кредитування, відсутність чіткої системи податкових преференцій, недосконалість нормативно-правового забезпечення), так і регіонального та місцевого рівня (негарантоване і несистематичне фінансування регіональних програм підтримки і розвитку малого підприємництва, недосконалість контролю за цільовим використанням коштів, відсутність ефективно функціонуючої системи дієвої взаємодії великого та малого бізнесу на місцевому рівні, нерівномірність розташування та розвитку малого підприємництва у територіальному розрізі) [5].
Особливо гострою є проблема належної фінансової підтримки малого підприємництва сфери послуг. Аналіз джерел бюджетного фінансування свідчить про те, що у 2011 році кошти на реалізацію заходів програми підтримки малого підприємництва у Тернопільській області з обласного бюджету не виділялися. З районних бюджетів та бюджету міста Тернополя використано 162,6 тис. грн. для підготовки та участі у VI Міжнародному інвестиційному форумі та на забезпечення матеріально-технічними засобами дозвільних центрів області [4]. Крім того, об’єктивні причини (спрощена система оподаткування, невідповідність фінансової звітності банківським вимогам, відсутність повноцінної фінансової та бухгалтерської звітності, спроби ухиляння від виплат за кредитами через процедури фіктивних підприємницьких банкрутств) зумовили погіршення ситуації щодо кредитування підприємств малого бізнесу загалом, в тому числі і сфери послуг.
Таким чином, розвиток малого підприємництва є важливою складовою ринкового механізму у сфері послуг, чинником сталого економічного зростання, інвестування регіональної економіки, сприяє розширенню її експортних можливостей. Мале підприємництво здатне вирішувати і соціальні регіональні завдання, а саме проблеми зайнятості, створення джерел доходів для населення, виробництво товарів і послуг для населення за доступними цінами тощо[2]. Важливим кроком забезпечення дієвого механізму стратегічного соціально-економічного розвитку регіону повинні стати модернізація та удосконалення розроблених регіональних програмних документів. Особливу увагу слід звертати на дотримання підпорядкованості та узгодженості між стратегічною програмою розвитку регіону та щорічними і цільовими програмами підтримки та розвитку малого підприємництва. Розроблені документи повинні містити не теоретичні положення, а визначені конкретні цілі, дієві заходи, чітко сформовані першочергові завдання та пріоритетні напрямки з врахуванням наявного потенціалу регіону у сфері послуг, механізми реалізації, підкріплені розрахунками та джерелами фінансування для здійснення стратегічних проектів.
 
Список використаних джерел
1. Апопій В.В. Організація і технологія надання послуг: Навчальний посібник [Текст]/В.В. Апопій, І.І. Олексин, Н.О. Шутовська, Т.В. Футало. – К.: ВЦ "Академія”, 2006. – 312 с.
2. Стратегія розвитку Тернопільської області на період до 2015 року. [Електронний ресурс]. - Режим доступу: http://www.oda.te.gov.ua.
3. Довідник Тернополя. Розвиток малого підприємництва у Тернопільській області. [Електронний ресурс]. - Режим доступу: http://www.west-express.info/ternopil_13.html.
4. Інформація про хід виконання програми підтримки малого підприємництва в Тернопільській області на 2011-2012 роки за 2011 рік. [Електронний ресурс]. - Режим доступу: http://www.oda.te.gov.ua.
5. Аналітична довідка. Щодо ефективності підтримки та перспектив розвитку малого підприємництва в регіонах. [Електронний ресурс]. - Режим доступу: http://www.niss.gov.ua/artictes/903.
Категорія: Секція_8_2012_12_11-12 | Додав: clubsophus (2012-12-11)
Переглядів: 709 | Рейтинг: 0.0/0
Переклад
Форма входу
Категорії розділу
Секція_1_2012_12_11-12
Секція_2_2012_12_11-12
Секція_3_2012_12_11-12
Секція_4_2012_12_11-12
Секція_5_2012_12_11-12
Секція_6_2012_12_11-12
Секція_7_2012_12_11-12
Секція_8_2012_12_11-12
Секція_9_2012_12_11-12
Пошук
Наше опитування
Яка наукова інформація Вас найбільше цікавить?
Всього відповідей: 651
Інтернет-ресурси
Підписатися через RSS2Email

Новини клубу SOPHUS



Наукові спільноти
Статистика
free counters

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0