Архів / Archive

Головна » Статті » 2012_12_11-12_KamPodilsk » Секція_8_2012_12_11-12

ТЕОРЕТИЧНІ ПІДХОДИ НАРОЩУВАННЯ ПОТЕНЦІАЛУ ПІДПРИЄМСТВ НА ОСНОВІ СТІЙКИХ КОНКУРЕНТНИХ ПЕРЕВАГ
Мягких Ірина
к.е.н., доцент, докторант
Національний авіаційний університет
м. Київ
 
ТЕОРЕТИЧНІ ПІДХОДИ НАРОЩУВАННЯ ПОТЕНЦІАЛУ ПІДПРИЄМСТВ НА ОСНОВІ СТІЙКИХ КОНКУРЕНТНИХ ПЕРЕВАГ
 
В умовах формування ринкових відносин важливу роль у стабільній роботі підприємства відіграють їх ресурси, що становлять основу його економічного потенціалу. Залежно від джерел формування ресурсного потенціалу та ефективності його використання визначаються економічні показники діяльності підприємства, зокрема такі як розмір товарообороту, доходи витрати прибутки і т.д. Незважаючи на те, що поняття економічний потенціал часто трапляється у сучасній науковій літературі ні в нашій країні ні за кордоном немає загальноприйнятого визначення чи комплексних досліджень даної категорії. Існують істотні розходження у визначенні змісту реальних процесів, а саме що виражає категорія «потенціал». Все це відповідно ускладнює розробку методів його кількісної оцінки, аналізу використання та розвитку. Важливість визначення проблеми потенціалу полягає у розкритті його суті складу співвідношення та взаємозв'язку з іншими категоріями.
Ефективне функціонування підприємства в умовах розвитку ринкових відносин пов'язане із забезпеченням оптимального співвідношення між затратами та результатами його діяльності, знаходження більш раціональних форм застосування і використання капіталу. Успішна реалізація названих умов залежить від форм ресурсного забезпечення та характеру його використання, тобто від економічного потенціалу підприємства. Внесок у дослідження даної теми внесли такі вчені як Е.В. Попов, Н.С. Краснокуцька, О.Живолуга, О.Клімахіна, однак не існує одночасності у визначених категоріях та методах їх оцінки
Основна маса публікацій з теорії потенціалу присвячена такій категорії як «економічний потенціал» підприємства, що функціонує у сфері виробництва, а не у сфері реалізації продукції та надання послуг. В економічній літературі можна виділити три підходи щодо визначення «економічного потенціалу» підприємства: ресурсний, структурний, цільовий [1,2,3,4].
Ресурсний підхід зорієнтований на визначення потенціалу підприємства як сукупності ресурсів, оцінює його величину як суму фізичних і вартісних оцінок окремих складових.
Прихильники структурного напряму визначають виробничий потенціал, як систему матеріальних і трудових чинників, що забезпечують досягнення поставленої мети виробництва. Цільовий підхід спрямовано на визначення відповідності наявного потенціалу цілям підприємства.
Управління потенціалом включає наступні етапи: формування, використання та розвиток формування потенціалу підприємства – це виявлення стратегічних можливостей, ресурсів та резервів потенціалу, що сприяють поліпшенню конкурентоспроможності підприємства. Використання потенціалу підприємства – це залучення до роботи тих ресурсів, які були задіяні при формуванні потенціалу. Розвиток потенціалу – це «нарощування» його за рахунок виявлених резервів і конкурентних переваг. Нарощування потенціалу можливо як на етапі формування, так і в процесі його використання.
При формуванні потенціалу підприємства необхідно підприємства  необхідно орієнтуватися на створення стійких конкурентних переваг. Ефективні стійкі конкурентні переваги підприємства повинні бути значними, так щоб виділити їх на фоні інших конкурентів; стійкими в рамках зміни середовища і дій конкурентів; прозорими тобто такими, які використовуються Використання потенціалу, яким володіє підприємство, нарощування його за рахунок резервів – головне завдання підприємства. При цьому необхідно враховувати, що сильні сторони являються потенціалом підприємства, а слабкі – резервом потенціалу. Завданнями підприємства є використання сильних позицій при одночасній ліквідації слабких позицій.
Чинники зовнішнього середовища (політико-правові, економічні, соціальні, розвиток науки і техніки) формують ринковий потенціал, що визначає рівень відповідності діяльності підприємства вимогам середовища, має вплив на конкурентоспроможність підприємства. Кількісно виміряти його вплив неможливо, однак, при розробці стратегії підприємства враховувати обов’язково.
Чинники внутрішньої дії головного складового економічного потенціалу визначають ресурсний потенціал (рис.1).
 

 
Рис. 1. Місце ресурсного потенціалу у складі економічного потенціалу підприємства
 
На думку автора пропонуємо класифікацію деяких сильних і слабких позицій функціональних складових потенціалу підприємства (табл. 1).
 
Таблиця 1
Сильні і слабкі позиції складових потенціалу підприємства

 
При формуванні та використанні потенціалу підприємства проводиться його декомпозиція на компоненти, встановлюють їх функції та зв'язки тобто здійснюється структуризація. Оптимальна структура повинна мати мінімальну кількість компонентів, проте вони повною мірою повинні виконувати задані функції. Блочно-модульна структуризація потенціалу заснована на взаємодії трьох складових, які охоплюють всі стратегічні компоненти підприємства та найбільш повно характеризують стан підприємства - ресурсів, системи управління та діяльності персоналу.
Висновок. Отже, аналізуючи вищезазначене можна зробити декілька висновків щодо потенціалу підприємства, а саме:
· це сукупність кількісних та якісних характеристик елементів (ресурсів) та їх властивостей, що залучаються у виробництво, формують майбутні можливості, а також використовуються і проявляються у виробничих процесах;
· склад та характеристики можливостей (ресурсів) елементів підприємства визначається інтегральною спроможністю підприємства відповідати вимогам ринку;
· у свою чергу інтегральна спроможність потенціалу визначається його здатністю забезпечувати відповідні позитивні результати діяльності підприємства;
· нарощування потенціалу у поточній діяльності підприємства приносить позитивні результати протягом тривалого проміжку часу.
 
Список використаних джерел
1. Гавва В.Н. Божко Е.А. Потенціал підприємства формування та оцінювання: Навч. посібн. К: УЦентр навч. лі-ри, 2004. — 224 с.
2. Краснокуцька Н.С. Потенціал підприємства формування та оцінка.: Навч. посібник — К.: Центр навч. лі-ри, 2005. — 352с.
3. Осовська Г.В. Іщук О.Л. Жалінська І.В. Стратегічний менеджмент. Навч. посібник.— К.: Кондор 2003. - 196 с.
4. Федонін О.С.  Репіна І.М.  Олексик О.І. Потенціал підприємства формування та оцінка: Навч. посібник. — К.: КНЕУ, 2004. - 316 с.
Категорія: Секція_8_2012_12_11-12 | Додав: clubsophus (2012-12-11)
Переглядів: 973 | Рейтинг: 0.0/0
Переклад
Форма входу
Категорії розділу
Секція_1_2012_12_11-12
Секція_2_2012_12_11-12
Секція_3_2012_12_11-12
Секція_4_2012_12_11-12
Секція_5_2012_12_11-12
Секція_6_2012_12_11-12
Секція_7_2012_12_11-12
Секція_8_2012_12_11-12
Секція_9_2012_12_11-12
Пошук
Наше опитування
Яка наукова інформація Вас найбільше цікавить?
Всього відповідей: 651
Інтернет-ресурси
Підписатися через RSS2Email

Новини клубу SOPHUS



Наукові спільноти
Статистика
free counters

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0