Архів / Archive

Головна » Статті » 2012_12_11-12_KamPodilsk » Секція_9_2012_12_11-12

РОЛЬ ЄДИНОГО КАЗНАЧЕЙСЬКОГО РАХУНКУ В УПРАВЛІННІ БЮДЖЕТНИМИ КОШТАМИ
Дейкало Лідія
старший викладач
Чубак Антоніна
старший викладач
Дніпропетровська державна фінансова академія
м. Дніпропетовськ
 
РОЛЬ ЄДИНОГО КАЗНАЧЕЙСЬКОГО РАХУНКУ В УПРАВЛІННІ БЮДЖЕТНИМИ КОШТАМИ
 
Реалізація функції управління бюджетними потоками держави стала можливою через консолідацію фінансових ресурсів держави на єдиному казначейському рахунку (ЄКР). Запровадження єдиного казначейського рахунку, на який зараховуються державні доходи і з якого здійснюються видатки, дозволяє органам казначейства мати вичерпну інформацію про стан державних фінансів, а отже, володіти фінансовими важелями макроекономічного регулювання. Питання щодо управління залишками бюджетних коштів та їх розміщення на фінансовому ринку регулюються Бюджетним кодексом України, постановами Кабінету Міністрів України, наказами Міністерства фінансів України та Казначейства України.
Як показує практика, динаміка наявності бюджетних коштів на ЄКР у 2009 - 2011 роках коливається протягом бюджетного періоду від 1 до 17 млрд. грн. Найбільший приріст залишків на єдиному казначейському рахунку спостерігається: у 2009р. - у серпні; у 2010р. – липні, вересні та листопаді; у 2011р - квітні, травні та серпні. Найбільший рівень падіння ЄКР в ці роки характерний для грудня, що пояснюється завершенням бюджетного року і бажанням розпорядників бюджетних коштів максимально освоїти затверджені їм асигнування.
Структура залишків ЄКР складається із коштів загального та спеціального фондів державного та місцевих бюджетів, залишків коштів розпорядників та одержувачів бюджетних коштів загального та спеціального фондів державного та місцевих бюджетів, а також коштів на рахунках інших клієнтів, відкритих в органах Казначейства України. Динаміка наявності бюджетних коштів на ЄКР значною мірою визначається також надходженнями від приватизації і залежить від графіків приватизації державного майна.
В загальній сумі залишків коштів на ЄКР найбільший обсяг становлять залишки коштів місцевих бюджетів та інших клієнтів. Фахівцями Казначейства України на основі постійної статистики та аналізу прогнозу майбутніх видатків здійснюється розрахунок тієї частини бюджетних коштів, яка в обов'язковому порядку має бути у розпорядженні казначейства, з врахуванням встановленого розміру оборотного залишку бюджетних коштів.
Завдяки коштам ЄКР здійснюється покриття тимчасових касових розривів місцевих бюджетів, пов'язаних з недостатньою платоспроможністю місцевого бюджету.
Казначейство України за погодженням з Міністерством фінансів України має право залучати на поворотній основі кошти єдиного казначейського рахунку для покриття тимчасових касових розривів місцевих бюджетів та для надання середньострокових позик місцевим бюджетам. Обсяги тимчасових касових розривів місцевих бюджетів, пов’язаних із забезпеченням захищених видатків загального фонду, в обов’язковому порядку покриваються Казначейством України в межах поточного бюджетного періоду за рахунок коштів єдиного казначейського рахунку на договірних умовах без нарахування відсотків за користування цими коштами з обов’язковим їх поверненням до кінця поточного бюджетного періоду. Порядок проведення таких операцій затверджується Кабінетом Міністрів України. Пік тимчасових касових розривів місцевих бюджетів та надання позик з ЄКР для забезпечення безперебійного фінансування й недопущення соціальної напруги припадає на період червень – грудень.
Одним із чинників впливу на вагомі обсяги залишків ЄКР є наявність в казначейському обліку зареєстрованих та неоплачених фінансових зобов’язань держави, розпорядників та одержувачів бюджетних коштів, в тому числі кредиторської заборгованості. Великою мірою осіданню залишків на рахунках розпорядників коштів сприяє розрив у часі між моментом виділення асигнувань головними розпорядниками бюджетних коштів розпорядникам коштів нижчого рівня та взяття останніми зобов'язань та фінансових зобов'язань перед суб'єктами господарювання, які виконали для них роботи чи надали послуги, а також їх оплати. Це пояснюється тим, що на даний час асигнування відкриваються по державному бюджету та виділяються кошти по місцевих бюджетах в межах кошторисних призначень без врахування наявності зареєстрованих та непогашених фінансових зобов'язань розпорядниками коштів нижчих рівнів.
Крім цього є ще низка інших причин, які призводять до нагромадження залишків бюджетних коштів на казначейських рахунках, а саме:
- несвоєчасний розподіл відкритих асигнувань по державному бюджету та виділених коштів по місцевих бюджетах розпорядниками через відсутність належно оформленої кошторисної документації, угод на поставку товарів тощо;
- несвоєчасне подання головними розпорядниками до органів ДКСУ розподілів відкритих асигнувань по державному бюджету та виділених коштів по місцевих бюджетах, реєстрів змін до мережі, зведених кошторисів;
- нагромадження значних сум коштів спеціального фонду на спеціальних реєстраційних рахунках для здійснення платежів наступних періодів.
Вагомими важелями впливу на структуру залишків ЄКР є:
- стан виконання доходів та видатків бюджетів;
- дефіцит бюджетів;
- частка доходів і видатків державного і місцевих бюджетів у зведеному бюджеті України;
- зміни оборотів внутрішніх запозичень;
- надходження коштів від приватизації державного майна;
- операції із закупівлі іноземної валюти з метою погашення зобов’язань за зовнішніми борговими зобов’язаннями держави;
- розміщення коштів державного і місцевих бюджетів на депозитах або придбання цінних паперів;
- надання позик Пенсійному фонду України та їх повернення.
Запровадження ЄКР, на який зараховуються всі доходи і з якого здійснюються всі видатки бюджетів, дає змогу зосередити державні кошти на кореспондентському рахунку Казначейства України. Наявність на центральному рівні інформації про стан та рух бюджетних коштів надає Міністерству фінансів та головним розпорядникам коштів широкі можливості для гнучкого маневрування фінансовими ресурсами держави та оперативного контролю за спрямуванням коштів, а відтак дозволяє володіти фінансовими важелями регулювання економічної ситуації в державі.
Враховуючи наведене, можна відзначити, що на законодавчо-нормативному рівні питання щодо управління тимчасово вільними залишками коштів ЄКР врегульоване і потребує розвитку у його практичному застосуванні.
Участь Казначейства України в управлінні фінансовими ресурсами держави ускладнюється необхідністю розв'язувати широкий спектр складних і багатопланових питань, пов'язаних із формуванням механізмів управління тимчасово вільними коштами згідно з вимогами сучасного бюджетного законодавства, необхідністю удосконалення бюджетного процесу та нестабільністю фінансової системи.
 
Список використаних джерел
1. Бюджетний кодекс України : Закон України від 08 липня 2010 р. № 2456-VI // Відомості Верховної Ради України, 2010.
2. Про затвердження Порядку обслуговування державного бюджету за видатками та операціями з надання та повернення кредитів, наданих за рахунок коштів державного бюджету: Наказ Міністерства Фінансів України від 30.09.2011 №1223.
3. Про затвердження Порядку казначейського обслуговування місцевих бюджетів: Наказ Міністерства фінансів України від 23.08.2012 р. № 938.
Категорія: Секція_9_2012_12_11-12 | Додав: clubsophus (2012-12-11)
Переглядів: 2041 | Рейтинг: 0.0/0
Переклад
Форма входу
Категорії розділу
Секція_1_2012_12_11-12
Секція_2_2012_12_11-12
Секція_3_2012_12_11-12
Секція_4_2012_12_11-12
Секція_5_2012_12_11-12
Секція_6_2012_12_11-12
Секція_7_2012_12_11-12
Секція_8_2012_12_11-12
Секція_9_2012_12_11-12
Пошук
Наше опитування
Яка наукова інформація Вас найбільше цікавить?
Всього відповідей: 651
Інтернет-ресурси
Підписатися через RSS2Email

Новини клубу SOPHUS



Наукові спільноти
Статистика
free counters

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0