Архів / Archive

Головна » Статті » 2012_12_11-12_KamPodilsk » Секція_9_2012_12_11-12

ЩОДО ЗАРОБІТНОЇ ПЛАТИ В УКРАЇНІ
Приймак Дмитро
студент магістратури
Вольська Ангелія
к.е.н., доцент
Подільський державний аграрно-технічний університет
м. Кам'янець-Подільський
 
ЩОДО ЗАРОБІТНОЇ ПЛАТИ В УКРАЇНІ
 
Тіньові процеси в сфері виплати заробітної плати завдають великої шкоди громадянам через, насамперед, порушення їх конституційного право на гідний рівень життя. Переоцінити збитки, які завдає виплата заробітної плати "в конвертах", практично неможливо, адже це не тільки втрата надходжень до державного бюджету, але й соціальні проблеми офіційно неоформлених працівників, які стають повністю беззахисними перед роботодавцями.
До проблем, які породжують недоліки сучасної системи розрахунків із заробітною платою в Україні відносять: часткову тінізацію економіки, високу ставку соціального внеску, недостатній соціальний захист населення при хворобі, інвалідності, втраті роботи [1, с. 283].
Прагматика та проблематика виплати заробітних плат в Україні, а також проблеми бідності, добробуту, зайнятості досліджувалися вітчизняними науковцями, серед яких В. Брич, Л. Васечко, В. Куценко, Е. Лібанова, О.Могильний, Б. Надточій, О. Палій, В. Плиса, Н. Шаманська,  В.Яценко.
Метою дослідження є аналіз проблем і перспектив розрахунків із заробітною платою в Україні.
Зазначимо, що частина підприємств платять своїм працівникам дві заробітні плати: офіційну і неофіційну ("в конверті"). Що, на перший погляд, вигідно роботодавцю (зменшуються суми нарахувань на заробітну плату) і працівнику тому, що йому надається можливість заощадити на податку з доходів фізичних осіб. Якщо заробітна плата виплачується громадянам таким способом або із заниженням реальних доходів, то, як один із наслідків - недоотримання коштів Пенсійним фондом України, що у майбутньому зумовлює зменшення розміру пенсії.
Згідно Закону України "Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування" розмір єдиного соціального внеску становить 32,6% - 49,7% залежно від економічної класифікації діяльності підприємства [2] тобто для виплати 1 грн. заробітної плати роботодавець повинен заплатити в бюджет від 1,07 до 1,26 грн. [3, 5]. Такий ступінь податкового навантаження є основною причиною відходу в "тінь" ВВП в частині заробітної плати. В тіньовій економіці України, яка становить 350 млрд. гривень, майже половина, за оцінками фіскальних органів, 170 млрд. - становить зарплата в "конвертах" [4].  Якщо перерахувати цю величину на одного працюючого в Україні, то виходить, що кожен працюючий отримує у "конверті" в середньому 695 грн. щомісяця. Існування "заробітної плати в конвертах" призвело до того, що в Україні немає чіткої вартості робочої сили. На практиці заробітна плата за аналогічну роботу в різних компаніях може істотно відрізнятися, при цьому така відмінність може бути в рази. Таким чином, працівник не має жодних гарантій, що змінивши роботу, він буде отримувати аналогічну заробітну плату. І хоча в країні законодавчо встановлена мінімальна вартість однієї години роботи і тарифна сітка за видами працівників, але це багато в чому радше формальності, ніж реальність в сфері приватного бізнесу. Звичайно, що неадекватна вартість робочої сили приносить непоганий дохід бізнесу, але в свою чергу також створює непотрібну соціальну напруженість, яка будь-який бізнес може в підсумку знищити. І саме, "конвертна заробітна плата" породжує те, що бізнес не хоче по-чесному оцінювати вартість робочої сили [3, 4]. Не допустити зменшення надходжень до бюджету при зниженні податків можливе за рахунок розширення бази оподаткування. Для цієї мети, вважаємо за необхідне скасування пільги, що передбачає не нараховувати єдиний соціальний податок на суму більшу дев'яти мінімальні заробітних плат.
         Теза про соціальну справедливість завжди виникає при обговоренні ставок оподаткування залежно від розмірів зарплат. Гасло "багаті повинні платити більше" це навіть не наш лозунг, а радше гасло США і Західної Європи. І чим сильніше буде відрізнятися рівень заробітних плат, тим більше буде незадоволених. Зауважимо, що органи ДПСУ вбачають вирішення даної проблеми шляхом впровадження трирівневої системи податку на дохід. Найнижчу ставку пропонується встановити на рівні 10%, потім 15% і нарешті 20% - класичний приклад прогресивної ставки, чим вищий дохід, тим вища ставка [3].
         Пропозиції ДПСУ, які ми підтримуємо, полягають у встановленні мінімальної заробітної плати на рівні не нижче 2000 грн. та обмежити кількість осіб, що працюють неповний робочий день в штаті підприємства до 10%. На сьогодні багато компаній, у тому числі і великі, свідомо оформлюють своїх співробітників на половину робочого дня, щоб економити на офіційній заробітній платі. Це дуже невигідно для самого працівника, так як його пенсія і відпускні розраховуються з офіційної суми. Тому пропоновані обмеження на рівні 10% - дуже сильний удар по прийнятій схемі [3, 5].
За розрахунками податківців очікується, що реальним стимулом легалізації заробітної плати буде розмір фіскального навантаження до 20-28,5%, що дозволить легалізувати близько 150 млрд. грн. - це радикально змінить не тільки доходи населення, а і стан економіки в цілому[3]. Зауважимо що світова історія знала випадки, коли посилення фіскального тиску дозволяло зібрати більше податків, одначе позитивний ефект виявлявся короткочасним, і в підсумку тиск породжував соціальну напруженість.
Після проведення даного дослідження уважаємо, що ситуація із заробітною платою в конвертах є досить складною і потребує негайного вирішення для покращення фінансово – економічного становища держави, збільшення соціальних виплат, а також покращення рівня соціального захисту населення. 
 
Список використаних джерел
1. Вольська А. О. Проблеми і напрями вдосконалення соціального страхування в Україні / А. О. Вольська // Збірник наук. праць Подільського держ. аграр.-техн. університету. Вип. №14. Т.2. - Кам'янець-Подільський, 2006. - С. 283-286.
2. Закон України "Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування" [http://uckk.ru/load/zakonodatelstvo/
populjarnye_zakony/quot_pro_zbir_ta_oblik_edinogo_vnesku_na_zagalnoobov]. Режим доступу: http://uckk.ru/load/zakonodatelstvo/populjarnye_zakony/quot_pro _zbir_ta_oblik_edinogo_vnesku_na_zagalnoobov.
4. Обсяг тіньової економіки України становить 350 мільярдів [http://www. epravda.com.ua/news/2012/08/19/332306/]. Режим доступу: http://www.epravda. com.ua/news/2012/08/19/332306/.
5. Фискалы меняют налоговый кодекс [http://www.epravda.com.ua/rus /publications/2012/07/12/329202/]. Режим доступу: http://www.epravda.com. ua/rus/publications/2012/07/12/329202/.
Категорія: Секція_9_2012_12_11-12 | Додав: clubsophus (2012-12-11)
Переглядів: 2752 | Рейтинг: 5.0/1
Переклад
Форма входу
Категорії розділу
Секція_1_2012_12_11-12
Секція_2_2012_12_11-12
Секція_3_2012_12_11-12
Секція_4_2012_12_11-12
Секція_5_2012_12_11-12
Секція_6_2012_12_11-12
Секція_7_2012_12_11-12
Секція_8_2012_12_11-12
Секція_9_2012_12_11-12
Пошук
Наше опитування
Яка наукова інформація Вас найбільше цікавить?
Всього відповідей: 651
Інтернет-ресурси
Підписатися через RSS2Email

Новини клубу SOPHUS



Наукові спільноти
Статистика
free counters

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0