Архів / Archive

Головна » Статті » 2012_12_11-12_KamPodilsk » Секція_9_2012_12_11-12

ВПЛИВ СТАНУ ЕКОНОМІЧНОЇ БЕЗПЕКИ ФІНАНСОВИХ ПОСЕРЕДНИКІВ НА РІВЕНЬ ФІНАНСОВОЇ БЕЗПЕКИ ДЕРЖАВИ
Зачосова Наталія
к.е.н., доцент кафедри фінансів і кредиту
Східноєвропейський університет економіки і менеджменту
м. Черкаси
 
ВПЛИВ СТАНУ ЕКОНОМІЧНОЇ БЕЗПЕКИ ФІНАНСОВИХ ПОСЕРЕДНИКІВ НА РІВЕНЬ ФІНАНСОВОЇ БЕЗПЕКИ ДЕРЖАВИ
 
Твердження, що рівень економічної безпеки вітчизняних фінансових посередників нерозривно пов’язаний зі станом економічної безпеки України, і найбільше – з її фінансовою складовою, знайшло своє підтвердження у ряді робіт вітчизняних вчених, зокрема О.О. Маламуй [1], Б.Ю. Кишакевича [2], О.І. Савицької [3], І.А. Шубенко [4]. Проте, особливе практичне значення має конкретизація векторів впливу високого чи низького рівня економічної безпеки фінансових посередників на стан складових фінансової безпеки держави.
Під економічною безпекою фінансових посередників належить розуміти такий стан наявних у їх власності та розпорядженні корпоративних ресурсів (фінансових, матеріальних, кадрових, техніко-технологічних, інформаційних, тощо), що дозволяє їм провадити рентабельну фінансово-господарську діяльність навіть в умовах впливу на її результати внутрішніх та зовнішніх небезпек та загроз. В залежності від мети створення, характерних завдань та специфіки роботи фінансово-кредитної організації, запропоноване визначення може дещо трансформуватись, віддзеркалюючи типові ознаки фінансового посередника, але зберігаючи при цьому свою суть.
Для того, аби визначити, як саме рівень економічної безпеки вітчизняних фінансових організацій впливає на фінансову (а також економічну і через неї – на національну) безпеку України, необхідно визначити місце економічної безпеки окремого фінансового посередника у структурі національної безпеки держави. Узагальнюючи результати досліджень вітчизняних науковців [5, 6], структуру національної безпеки можна представити, як сукупність наступних складових: правової, державної, політичної, воєнної, технологічної, екологічної, культурної, економічної, соціальної, гуманітарної, демографічної, генетичної, інформаційної, продовольчої, енергетичної, кримінологічної.
До системи економічної безпеки України включають такі підсистеми: енергетичну (помічаємо співпадіння з однією із складових національної безпеки держави), науково (інноваційно)-технологічну, продовольчу (знову співпадіння), макроекономічну, фінансову, інвестиційну, зовнішньо-економічну, демографічну, соціальну (ще два співпадіння), виробничу. Таким чином, запропоновані у науковій літературі елементи національної та економічної безпеки часто мають однакові назви, тому розробка їх досконалої класифікації є сучасною науково-практичною проблемою.
Структурна будова фінансової безпеки держави також непроста, охоплює усі сегменти фінансового сектору економіки України і включає в себе бюджетну, валютну, грошово-кредитну, боргову, банківську безпеку, а також безпеку страхового та фондового ринків [7] (виокремлюють ще податкову та інвестиційну безпеку [2]). На стан усіх зазначених складових фінансової безпеки держави мають вплив: економічна безпека підприємств; економічна безпека неприбуткових установ і організацій; економічна безпека суб’єктів інфраструктури ринку; економічна безпека державних органів; і нарешті, економічна безпека фінансових посередників.
Визначимо, які фактори систем економічної безпеки вітчизняних фінансових посередників чинять позитивний вплив на стан фінансової безпеки України, а які мають руйнівну для нього дію.
За високого рівня економічної безпеки фінансових посередників значні обсяги їх податкових відрахувань сприятимуть поповненню бюджету та ефективному і надійному виконанню ними функцій податкових агентів, що матиме позитивний вплив на рівень бюджетної безпеки. Водночас, участь у механізмах мінімізації та приховування податків, відмиванні коштів, що є характерним для низького рівня економічної безпеки суб’єкта, негативно впливатиме на цю складову фінансової безпеки.
Швидкість та надійність проведення грошових розрахунків, раціональне інвестування грошових резервів – ознака високого рівня економічної безпеки фінансових інституцій та фактор позитивного впливу на грошово-кредитну безпеку; стабільний розвиток банківського сектору, притік фінансового капіталу до банківської системи – на банківську безпеку. Створення умов для вилучення капіталу з обороту та його переведення за кордон, інтенсифікація інфляційних коливань, використання можливостей банківської системи не на повну потужність, банкрутство банків – сигнали низького рівня безпеки учасників фінансових ринків, що становлять загрозу для грошово-кредитної і банківської підсистем фінансової безпеки. Забезпечення економіки необхідною кількістю валюти, надійне розміщення та збереження валютних цінностей є проявом високого рівня економічної безпеки фінансових посередників, які функціонують на валютному ринку. Низький рівень їх безпеки матиме прояв у відмові від роботи з валютою, формуванні негативного іміджу гривні порівняно з грошовими одиницями інших країн. Надання якісних страхових послуг здатне підвищити рівень страхової безпеки держави, а періодичні банкрутства страховиків, передача ризиків і доходів закордонним перестраховикам, затримка виплат та страхове шахрайство – його знизять. Позитивний вплив на фондову безпеку матиме активізація інвестиційної діяльності, створення позитивного інвестиційного клімату в країні, що їх здатні гарантувати стабільні та рентабельні інвестиційні компанії і фонди, втрата ж цими суб’єктами активів інвесторів, розповсюдження сміттєвих цінних паперів, банкрутства стануть дестимуляторами розвитку фондового ринку. Високий рівень економічної безпеки фінансових посередників гарантуватиме якісне опосередкування передачі-отримання боргових коштів, диверсифікацію напрямів їх використання, що є досить важливим для підтримання боргової безпеки держави, а відсутність ефективних та надійних механізмів розміщення боргових коштів завадить її забезпеченню на належному рівні.
Усе вищезазначене підтверджує вплив стану економічної безпеки фінансових посередників на рівень фінансової безпеки держави є беззаперечним.
 
Список використаних джерел
1.  Мамалуй О. О. Про пріоритетні напрями забезпечення економічної безпеки держави / О.О. Мамалуй // Вісник Національної юридичної академії України імені Ярослава Мудрого. – 2011. № 4. С. 18-27.
2.  Кишакевич Б.Ю. Формування системи фінансової безпеки України в умовах глобалізації / Б.Ю. Кишакевич // Науковий вісник НЛТУ України. – 2012. – Вип. 22.7. С. 202207.
3.  Савицька О.І. Оцінка та шляхи забезпечення фінансової безпеки України / О.І. Савицька // Економічний форум. – 2012. № 3 С.403-411.
4.  Шубенко І.А. Розвиток ринку страхування як одна із складових фінансової безпеки України / І.А. Шубенко // Вісник Житомирського національного агроекологічного університету. Науково-теоретичний збірник. –2011. – №1 (28). Т. 2. С. 327-333.
5.  Дідович І.І., Фабін І.Я. Формування економічної безпеки держави та регіону / І.І. Дідович, І.Я. Фабін // Науковий вісник НЛТУ України. – 2009. – Вип.19.11. – С. 152158.
6.  Онищенко В.О., Онищенко С.В., Мирошниченко В.В. Концептуально-методичні засади оцінки рівня економічної безпеки держави / В.О. Онищенко, С.В. Онищенко, В.В. Мирошниченко // Вісник економіки транспорту і промисловості. – 2012. №38. – С. 102107.
7.  Сидоренко-Стеценко Д.В. Сутність проблеми економічної безпеки України та методи її моделювання / Д.В. Сидоренко-Стеценко // Вісник Черкаського університету. – 2009. №38. – С. 102107.
Категорія: Секція_9_2012_12_11-12 | Додав: clubsophus (2012-12-11)
Переглядів: 1046 | Рейтинг: 0.0/0
Переклад
Форма входу
Категорії розділу
Секція_1_2012_12_11-12
Секція_2_2012_12_11-12
Секція_3_2012_12_11-12
Секція_4_2012_12_11-12
Секція_5_2012_12_11-12
Секція_6_2012_12_11-12
Секція_7_2012_12_11-12
Секція_8_2012_12_11-12
Секція_9_2012_12_11-12
Пошук
Наше опитування
Яка наукова інформація Вас найбільше цікавить?
Всього відповідей: 651
Інтернет-ресурси
Підписатися через RSS2Email

Новини клубу SOPHUS



Наукові спільноти
Статистика
free counters

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0