Архів / Archive

Головна » Статті » 2013_04_18-19_KamPodilsk » Секція_4_2013_04_18-19

ГУДВІЛ: ХАРАКТЕРИСТИКА ТА ВИДИ
Китайчук Тетяна
к.е.н., доцент
Голощук Ірина
студентка
Вінницький національний аграрний університет
м. Вінниця
 
ГУДВІЛ: ХАРАКТЕРИСТИКА ТА ВИДИ
 
Важливою складовою практики управління підприємствами є ефективне використання об’єктів нематеріальних активів під час здійснення їх господарської діяльності. З одного боку, це пояснюється впливом нематеріальних активів на вартість підприємства в цілому, з іншого – саме нематеріальні активи вирізняють підприємство серед аналогічних за видами
діяльності підприємств. Питанням нематеріальних активів приділяється значна увага як в економічній літературі, так і в нормативно-правових документах. Але, незважаючи на посилену увагу до нематеріальних активів в цілому, окремим об’єктам нематеріальних активів, зокрема гудвілу, приділяється недостатньо уваги.
Окремі питання теорії та методології бухгалтерського обліку гудвілу знайшли відображення у працях Т. Банасько, Е.Брукінг, Н.В.Генералова, С.Голова, Т.Давидюк, А. Заноні, О. Лега, Г.Кірейцева, В.Подольної, Я.Соколова, В.Сопка, Г.Уманців та інших.
Термін «гудвіл» для багатьох – новинка. Але потрібно знати, що ця категорія згадується в понад 38 законодавчих актах України. Аналіз фахової облікової літератури засвідчив, що науковці, які широко вживають термін, як правило, тлумачать його дуже суперечливо і не існує загальноприйнятого визначення поняття «гудвіл». В загальних рисах цей термін трактується як репутація, повага, респектабельність та висока оцінка компанії та її продукції. На сьогодні залишається актуальним питання оцінки гудвілу, відображення його в обліку та звітності [2]. Поняття «гудвіл» з'явилося в Англії в першій половині XV ст. У перекладі з англійської мови «goodwill» означає вартість репутації й ділових зв'язків фірми, грошову оцінку невловимого капіталу, «goodwill of business» дослівно перекладається як грошова оцінка репутації фірми [3].
Як економічна категорія, гудвіл відображає нематеріальні (невідчутні) активи підприємства, що відрізняють його від аналогічних підприємств, надаючи конкурентні переваги і можливість збільшення ринкової вартості підприємства. Більшість спеціалістів наголошують на тому, що головною з визначальних рис гудвілу є можливість отримання підприємством більших прибутків. Але, незважаючи на надлишковий прибуток, гудвіл можна вважати відсутнім, якщо:
- організація існує за рахунок виконання замовлень за невеликою кількістю договорів;
- надприбуток пов’язаний з персональними якостями керівника, що може залишити роботу на підприємстві і це буде мати негативні наслідки для підприємства;
- підприємство створено на базі іншого підприємства та існує невеликий період часу, в цьому випадку гудвіл є похідною від попередньої діяльності підприємства;
- організація чекає на значні витрати, що були відсутні раніше (штрафи, судові витрати) [1].
В літературі виділяється декілька видів гудвілу, в залежності від форм виявлення даної категорії (рис. 1).

Рис. 1. Види гудвілу
 
За ступенем впливу на фінансовий результат гудвіл розділяють на позитивний та негативний. Позитивний гудвіл забезпечується перевищенням вартості підприємства як цілісного майнового комплексу над балансовою вартістю активів підприємства, у протилежному випадку можна говорити про негативний гудвіл, або бедвіл. Необхідно зазначити, що у аспектах управління підприємством гудвіл розглядається як позитивний. Негативний гудвіл розглядається більше у аспектах фінансової оцінки. Розподілення гудвілу на придбаний та внутрішньо створений частково пов’язано з тим, що у відповідності до міжнародних та українських норм він може бути відображений у фінансовій звітності (балансі) підприємства тільки у випадку купівлі/продажу підприємства. У цьому випадку мова йде про придбаний гудвіл. Внутрішньо створений гудвіл – це накопичений протягом певного часу нематеріальний актив,що дозволяє мати відчутні конкурентні переваги та забезпечити вищу ринкову вартість підприємства. Внутрішньо створений гудвіл може розглядатися як гудвіл підприємства та персональний гудвіл.
Гудвіл підприємства (бізнесу) формує велика кількість складових, серед яких: рівень кваліфікації персоналу, наявність постійних споживачів та постачальників, наявність відомої торгової марки тощо. Персональний гудвіл, як правило, характеризує ім’я керівника підприємства, який має безпосередній вплив на діяльність підприємства та його ділову репутацію на ринку.
Відображення гудвілу, сформованого підприємством протягом своєї діяльності, як окремого об’єкта обліку, у фінансовому обліку не передбачено. Але згідно п.9 П(С)БО 8 «Нематеріальні активи», витрати, спрямовані на підвищення ділової репутації (гудвілу) мають бути відображені у складі витрат
звітного періоду [2]. В обліково-аналітичній системі гудвіл може виникати у процесі приватизації (корпоратизації) підприємства та / або в результаті
придбання підприємством покупцем чистих активів підприємства-продавця за
умов його ліквідації. Безпосередньо визначення терміну «гудвіл» містить П(С)БО 19 «Об’єднання підприємств», згідно з п.4 якого: гудвіл – це перевищення вартості придбаних ідентифікованих активів і зобов’язань на дату придбання. Облік гудвілу ведеться на рахунку 19 «Гудвіл». З позицій трактування сутності, визнання активом, відображення в обліку і звітності, гудвіл є однією з найскладніших бухгалтерських категорій. Подальші дослідження повинні бути спрямовані на визначення і вимірювання гудвілу у бухгалтерському обліку та звітності, для забезпечення потенційних інвесторів повною та правдивою інформацією для прийняття ефективних управлінських рішень.
 
Список використаної літератури
1.       Казарян Г.Г., Банасько Т. М. Гудвіл як нетрадиційний об’єкт обліку / Т.М. Банасько, Г.Г. Казарян // Науковий вісник ТДАУ. – 2012.-Вип 2. – С.239-242.
2.       Лега О.В. Концептуальні підходи до оцінки та відображення гудвілу в обліку / О.В. Лега // Науковий вісник ДНУ. – 2012. – Вип 5. – С.24-29.
3.       Подольська В.В. Концептуальні основи гудвілу як нематеріального активу підприємства / В.В. Подольська // Облік і аудит. – 2011. – №3. –С.165-170.
Категорія: Секція_4_2013_04_18-19 | Додав: clubsophus (2013-04-15)
Переглядів: 3160 | Рейтинг: 5.0/1
Переклад
Форма входу
Категорії розділу
Секція_1_2013_04_18-19
Секція_2_2013_04_18-19
Секція_3_2013_04_18-19
Секція_4_2013_04_18-19
Секція_5_2013_04_18-19
Секція_6_2013_04_18-19
Секція_7_2013_04_18-19
Секція_8_2013_04_18-19
Пошук
Наше опитування
Яка наукова інформація Вас найбільше цікавить?
Всього відповідей: 651
Інтернет-ресурси
Підписатися через RSS2Email

Новини клубу SOPHUS



Наукові спільноти
Статистика
free counters

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0