Архів / Archive

Головна » Статті » 2013_04_18-19_KamPodilsk » Секція_7_2013_04_18-19

РЕФОРМУВАННЯ КОНТРОЛЮ ЯК ФУНКЦІЇ УПРАВЛІННЯ ДЕРЖАВНИМИ ФІНАНСАМИ
Чумакова Ірина
к.е.н., доцент, завідувач відділу
Державна навчально-наукова установа «Академія фінансового управління»
м. Київ
 
реформування контролю як функції управління державними фінансами
 
Подальший розвиток України у посткризовий період вимагає суттєвої модернізації усіх сфер управління економікою, зокрема державних фінансів. Належне управління державними фінансами потребує адекватної системи інформаційного забезпечення прийняття ефективних рішень задля поліпшення підзвітності і результативності управління державними фінансами, покращення адміністративної та управлінської культури. Цим пояснюється та велика увага, яка приділяється сфері фінансового контролю в Європейському Союзі (далі – ЄС) й інших розвинутих країнах світу. Удосконалення в цій царині носять перманентний характер і синхронізуються із змінами в глобалізованій економіці.
В Україні процеси реформування фінансового контролю розпочалися 10 років тому. Саме тоді були започатковані напрями реформування державного фінансового контролю (далі – ДФК), зокрема: розвиток системи державного внутрішнього фінансового контролю (далі – ДВФК); напрацювання ефективного інструментарію адаптації міжнародної практики державного аудиту до української специфіки фінансового контролю суб’єктів державного сектору економіки; удосконалення методологічних засад ДФК й аудиту ефективності в контексті запровадження програмного бюджетування.
Характерно, що в останні роки процеси реформування контролю у сфері управління державними фінансами в Україні набули певного динамізму та поступу і були ознаменовані ухваленням кількох рішень Уряду, присвячених питанням розвитку системи управління державними фінансами, посилення бюджетної дисципліни та контролю за витратами бюджету, модернізації ДВФК і запровадження зовнішнього незалежного аудиту виконання бюджету за доходами і витратами згідно з міжнародними стандартами [1-3].
У 2010 році здійснення таких процесів отримало офіційне підтвердження у Програмі економічних реформ [4], якою було визначено кроки влади, спрямовані на модернізацію всіх інструментів національної економіки України з урахуванням передового досвіду в цій сфері розвинутих країн світу. У результаті проведення реформ заплановано, зокрема, досягти посилення фінансової дисципліни й фінансового контролю за цільовим і ефективним використанням бюджетних коштів, приведення внутрішнього аудиту у відповідність до стандартів ЄС, посилення інституційної ролі Міністерства фінансів України (далі – МФУ) щодо контролю за органами, що займаються доходами і видатками, та прийняти необхідні законодавчі акти для впровадження зовнішнього аудиту місцевих бюджетів відповідно до міжнародних стандартів (INTOSAI).
У подальшому, базові засади для запровадження функції внутрішнього аудиту в секторі управління державними фінансами були закріплені постановою Кабінету Міністрів України (далі – КМУ) [5], а вторинне законодавство [6-8] безпосередньо визначило порядок організації і проведення внутрішнього аудиту в центральних органах виконавчої влади (далі – ЦОВВ), принципи діяльності та правила поведінки державного внутрішнього аудитора, його роль в процесі організації і побудови системи внутрішнього контролю європейського зразка.
Як бачимо, в умовах кардинальної зміни концепцій, що визначають ієрархію цілей, завдань і конкретних заходів соціально-економічних перетворень в Україні, важливішим інструментом соціально-економічної політики держави поступово стає контроль, що здійснюються в секторі управління державними фінансами. Тому якість реформ, проведених у цій сфері, у подальшому буде сприяти формуванню єдиної системи ДФК, яка віддзеркалюватиме бюджетні відносини на всіх рівнях управління державними коштами, а і отже – покращенню управління державними фінансами.
Вагому інституційну роль у формуванні єдиної системи ДФК має відігравати МФУ, як регулятор і головний орган у системі ЦОВВ з формування та забезпечення реалізації державної політики в сфері ДФК. Адже, у країнах-членах ЄС модернізація контролю у державному секторі, відображаючи багато реалій щодо історії становлення системи державного управління, її розвитку, пов’язується здебільшого з посиленням ролі Міністерства фінансів, а також  із рівнем централізації заходів з державного управління і контролю [9, С. 37].
Певному посиленню інституційної ролі МФУ в управлінні державними фінансами посприяло прийняття у 2011 році нової редакції Положення про Міністерство фінансів України [10], згідно з яким повноваження і функції МФУ було розширено. Крім того, за Концепцією [2] МФУ забезпечує координацію і спрямування діяльності всієї системи ДВФК та відповідає за успішність проведення реформ у цієї сфері. З огляду на це, саме МФУ має бути започатковано заходи щодо проведення моніторингу імплементації нормативно-правових актів у сфері реформування ДВФК і подолання проблем розвитку системи управління державними фінансами.
Згідно з Концепцією [11], одним із шляхів розв’язання проблем подальшого посилення прозорості управління державними фінансами є розширення повноважень Рахункової палати (далі – РП) та здійснення нею зовнішнього аудиту фінансової та бюджетної звітності розпорядників бюджетних коштів (далі – РБК).
Наразі робочою групою під головуванням МФУ, за участі РП та інших заінтересованих ЦОВВ, на виконання Розпорядження КМУ [12], розробляється Стратегія розвитку системи управління державними фінансами України на період до 2020 року. Основними складовими частинами цього документа передбачаються положення щодо інтегрування системи управління державними фінансами у цикл виконавчої та наглядової діяльності Уряду, зокрема здійснення РП зовнішнього аудиту доходної частини бюджету, органів місцевого самоврядування, позабюджетних фондів і державних підприємств відповідно до стандартів INTOSAI.
 
Список використаних джерел
1. Про затвердження Стратегії розвитку системи державного фінансового контролю, що здійснюється органами виконавчої влади: постанова Кабінету Міністрів України від 24.07.2003 № 1156.
2. Про схвалення Концепції розвитку державного внутрішнього фінансового контролю на період до 2017 року : розпорядження Кабінету Міністрів України від 24.05.2005 № 158-р (із змінами).
3. Про схвалення Стратегії модернізації системи управління державними фінансами : розпорядження Кабінету Міністрів України від 17.10.2007 № 888-р.
4. Заможне суспільство, конкурентоспроможна економіка, ефективна держава : програмa економічних реформ на 2010-2014 роки від 02.06.2010 р.
5. Деякі питання утворення структурних підрозділів внутрішнього аудиту та проведення такого аудиту в міністерствах, інших центральних органах виконавчої влади, їх територіальних органах та бюджетних установах, які належать до сфери управління міністерств, інших центральних органів виконавчої влади: постанова Кабінету Міністрів України від 28.09.2011 № 1001.
6. Про затвердження Стандартів внутрішнього аудиту : наказ Міністерства фінансів України від 04.10.2011 № 1247.
7. Про затвердження Кодексу етики працівника підрозділу внутрішнього аудиту : наказ Міністерства фінансів України від 29.09.2011 № 1217.
8. Про затвердження Методичних рекомендації з організації внутрішнього контролю розпорядниками бюджетних коштів у своїх закладах та у підвідомчих бюджетних установах: наказ Міністерства фінансів України від 29.09.2011 № 995.
9. Де Конинг Р. П. Дж. Государственный внутренний финансовый контроль / Роберт П. Дж. де Конинг ; пер. с англ. Р. Рудницкой. – Словения, 2007. – 336 с.
10. Про Положення про Міністерство фінансів України : указ Президента України від 08.04.2011 № 446/2011.
11. Про схвалення Концепції розвитку системи управління державними фінансами : розпорядження Кабінету Міністрів України від 03.09.2012 № 633-р.
12. Про затвердження плану першочергових заходів щодо інтеграції України до Європейського Союзу на 2013 рік : розпорядження Кабінету Міністрів України від 13.02.2013 № 73-р.
Категорія: Секція_7_2013_04_18-19 | Додав: clubsophus (2013-04-16)
Переглядів: 1326 | Рейтинг: 0.0/0
Переклад
Форма входу
Категорії розділу
Секція_1_2013_04_18-19
Секція_2_2013_04_18-19
Секція_3_2013_04_18-19
Секція_4_2013_04_18-19
Секція_5_2013_04_18-19
Секція_6_2013_04_18-19
Секція_7_2013_04_18-19
Секція_8_2013_04_18-19
Пошук
Наше опитування
Яка наукова інформація Вас найбільше цікавить?
Всього відповідей: 651
Інтернет-ресурси
Підписатися через RSS2Email

Новини клубу SOPHUS



Наукові спільноти
Статистика
free counters

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0