Шунь Оксана
аспірант
Луцький національний технічний університет
м. Луцьк
СТРУКТУРНО-ЛОГІЧНА МОДЕЛЬ
ПОБУДОВИ УПРАВЛІНСЬКОГО ОБЛІКУ У ВИЩИХ НАВЧАЛЬНИХ ЗАКЛАДАХ
Модель
організації управлінського обліку і аналізу в самому загальному вигляді включає
три складові:
1)
методологічна – визначає, «що» (тобто якими об'єктами) і «як» (тобто на
підставі яких принципів) передбачається управляти;
2)
організаційна – визначає, «хто» буде управляти, тобто формує перелік
суб'єктів управління і визначає їх роль у системі управлінського обліку;
3)
технологічна – покликана відповісти на питання, які технічні засоби
необхідні для функціонування системи управлінського обліку.
На
практиці розглянуті складові не завжди існують у чистому вигляді, і рішення в
ході реорганізації управлінського обліку різних питань повинно забезпечити їх
поєднання.
Структурно-логічна
модель управлінського обліку побудови у ВНЗ відображає методологічні принципи
побудови управлінського обліку та аналізу, його суб'єкти і об'єкти, етапи
постановки управлінського обліку та аналізу, причому, реалізація етапів, як і
інших методів та інструментів управлінського обліку, залежить від факторів, що
впливають на організацію та функціонування системи управлінського обліку. Серед
цих чинників можна назвати такі:
1)
наявність елементів стратегічного управління, про що свідчить наявність місії,
стратегічних пріоритетів, цілей і показників досягнення цілей; орієнтація
системи управління на результат, наявність системи управління якістю,
клієнтоорієнтованість ВНЗ, які формують потреби навчального закладу в створенні
інформаційного поля про зовнішнє і внутрішнє середовище ВНЗ і побудові системи
управлінського обліку для прийняття ефективних управлінських рішень;
2)
організаційна структура ВНЗ (лінійно-функціональна, проектна, матрична), від
якої залежать фінансова структура установи та структура управлінського обліку;
3)
наявність і характеристика систем інформаційного забезпечення для цілей
управління (наприклад, достатню кількість комп'ютерної техніки, наявність
програмного забезпечення, що дозволяє створювати бази даних і управляти
інтегрованою базою даних);
4)
рівень диверсифікації діяльності та джерел фінансування навчального закладу, що вимагає роздільного
ведення обліку, отримання інформації про результати різних видів діяльності.
Також
на організацію управлінського обліку у ВНЗ впливають:
- масштаб діяльності ВНЗ – наявність філій, представництв, кількість
структурних підрозділів, студентів, співробітників;
- необхідний рівень деталізації інформації, необхідної для прийняття
управлінських рішень;
- внутрішні стандарти і регламенти, що описують процеси діяльності ВНЗ;
- структура доходів ВНЗ (держбюджет / позабюджет), що мають відмінні цілі
управлінського обліку;
- професіоналізм фахівців фінансово-економічних служб;
-
економічна грамотність керівників різного рівня: ректора, проректорів,
деканів, директорів інститутів, зав. кафедрами, керівників структурних
підрозділів ВНЗ та ін.
Серед
заходів з формування структурно-логічної моделі можна назвати:
–
розробку «облікової політики» управлінського обліку (виділення об'єктів
обліку; складання переліку господарських операцій, критеріїв їх визнання та
оцінки; розробку та затвердження регламенту обліку кожної операції);
–
формування системи обліково-аналітичних показників для управління ВНЗ;
–
перехід до фінансової структури ВНЗ і виділення центрів фінансового обліку
(відповідальності);
–
постановку системи бюджетування у ВНЗ, формування механізму взаємодії
фінансового та управлінського обліку;
–
виділення об'єктів калькулювання, вибір методу обліку та управління
витратами;
–
розробку процедур моніторингу, аналізу та контролю за досягненням
результатів діяльності ВНЗ, а також прийняття рішень на основі інформації
управлінського обліку;
–
розробку базових форм управлінської звітності;
–
розробку концепції і вибір програми для автоматизації управлінського
обліку, регламентацію дій всіх служб в рамках системи управлінського обліку та
аналізу.
Вищий
навчальний заклад – складний багатофункціональний об'єкт для управління. У його
сукупній моделі виділяються наступні основні об'єкти управлінської уваги та
обліку:
- ресурси ВНЗ, забезпечуючи доцільну та ефективну працю співробітників в
процесі діяльності;
- об'єкт впливу – потенційні клієнти (абітурієнти та їх батьки, випускники,
населення);
- організаційні та управлінські процеси, що становлять в сукупності освітню,
наукову, виробничу та іншу діяльність ВНЗ;
- організаційне середовище – структурні одиниці, що дозволяють локалізувати
доходи і витрати за місцями їх виникнення або центрам відповідальності;
-
результати діяльності ВНЗ.
Всі
перелічені групи об'єктів управлінського обліку взаємопов'язані і знаходять
своє відображення в єдиному обліковому процесі.
|