Архів / Archive

Головна » Статті » 2013_04_18-19_KamPodilsk » Секція_7_2013_04_18-19

СТРУКТУРНО-ЛОГІЧНА МОДЕЛЬ ПОБУДОВИ УПРАВЛІНСЬКОГО ОБЛІКУ У ВИЩИХ НАВЧАЛЬНИХ ЗАКЛАДАХ
Шунь Оксана
аспірант
Луцький національний технічний університет
м. Луцьк
 
СТРУКТУРНО-ЛОГІЧНА МОДЕЛЬ ПОБУДОВИ УПРАВЛІНСЬКОГО ОБЛІКУ У ВИЩИХ НАВЧАЛЬНИХ ЗАКЛАДАХ
 
Модель організації управлінського обліку і аналізу в самому загальному вигляді включає три складові:
1)      методологічна – визначає, «що» (тобто якими об'єктами) і «як» (тобто на підставі яких принципів) передбачається управляти;
2)      організаційна – визначає, «хто» буде управляти, тобто формує перелік суб'єктів управління і визначає їх роль у системі управлінського обліку;
3)      технологічна – покликана відповісти на питання, які технічні засоби необхідні для функціонування системи управлінського обліку.
На практиці розглянуті складові не завжди існують у чистому вигляді, і рішення в ході реорганізації управлінського обліку різних питань повинно забезпечити їх поєднання.
Структурно-логічна модель управлінського обліку побудови у ВНЗ відображає методологічні принципи побудови управлінського обліку та аналізу, його суб'єкти і об'єкти, етапи постановки управлінського обліку та аналізу, причому, реалізація етапів, як і інших методів та інструментів управлінського обліку, залежить від факторів, що впливають на організацію та функціонування системи управлінського обліку. Серед цих чинників можна назвати такі:
1) наявність елементів стратегічного управління, про що свідчить наявність місії, стратегічних пріоритетів, цілей і показників досягнення цілей; орієнтація системи управління на результат, наявність системи управління якістю, клієнтоорієнтованість ВНЗ, які формують потреби навчального закладу в створенні інформаційного поля про зовнішнє і внутрішнє середовище ВНЗ і побудові системи управлінського обліку для прийняття ефективних управлінських рішень;
2) організаційна структура ВНЗ (лінійно-функціональна, проектна, матрична), від якої залежать фінансова структура установи та структура управлінського обліку;
3) наявність і характеристика систем інформаційного забезпечення для цілей управління (наприклад, достатню кількість комп'ютерної техніки, наявність програмного забезпечення, що дозволяє створювати бази даних і управляти інтегрованою базою даних);
4) рівень диверсифікації діяльності та джерел фінансування  навчального закладу, що вимагає роздільного ведення обліку, отримання інформації про результати різних видів діяльності.
Також на організацію управлінського обліку у ВНЗ впливають:
        - масштаб діяльності ВНЗ – наявність філій, представництв, кількість структурних підрозділів, студентів, співробітників;
       - необхідний рівень деталізації інформації, необхідної для прийняття управлінських рішень;
       - внутрішні стандарти і регламенти, що описують процеси діяльності ВНЗ;
       - структура доходів ВНЗ (держбюджет / позабюджет), що мають відмінні цілі управлінського обліку;
          - професіоналізм фахівців фінансово-економічних служб;
         - економічна грамотність керівників різного рівня: ректора, проректорів, деканів, директорів інститутів, зав. кафедрами, керівників структурних підрозділів ВНЗ та ін.
Серед заходів з формування структурно-логічної моделі можна назвати:
     розробку «облікової політики» управлінського обліку (виділення об'єктів обліку; складання переліку господарських операцій, критеріїв їх визнання та оцінки; розробку та затвердження регламенту обліку кожної операції);
     формування системи обліково-аналітичних показників для управління ВНЗ;
     перехід до фінансової структури ВНЗ і виділення центрів фінансового обліку (відповідальності);
     постановку системи бюджетування у ВНЗ, формування механізму взаємодії фінансового та управлінського обліку;
     виділення об'єктів калькулювання, вибір методу обліку та управління витратами;
     розробку процедур моніторингу, аналізу та контролю за досягненням результатів діяльності ВНЗ, а також прийняття рішень на основі інформації управлінського обліку;
     розробку базових форм управлінської звітності;
     розробку концепції і вибір програми для автоматизації управлінського обліку, регламентацію дій всіх служб в рамках системи управлінського обліку та аналізу.
Вищий навчальний заклад – складний багатофункціональний об'єкт для управління. У його сукупній моделі виділяються наступні основні об'єкти управлінської уваги та обліку:
      - ресурси ВНЗ, забезпечуючи доцільну та ефективну працю співробітників в процесі діяльності;
     - об'єкт впливу – потенційні клієнти (абітурієнти та їх батьки, випускники, населення);
        - організаційні та управлінські процеси, що становлять в сукупності освітню, наукову, виробничу та іншу діяльність ВНЗ;
       - організаційне середовище – структурні одиниці, що дозволяють локалізувати доходи і витрати за місцями їх виникнення або центрам відповідальності;
                 -       результати діяльності ВНЗ.
Всі перелічені групи об'єктів управлінського обліку взаємопов'язані і знаходять своє відображення в єдиному обліковому процесі.
Категорія: Секція_7_2013_04_18-19 | Додав: clubsophus (2013-04-15)
Переглядів: 880 | Рейтинг: 0.0/0
Переклад
Форма входу
Категорії розділу
Секція_1_2013_04_18-19
Секція_2_2013_04_18-19
Секція_3_2013_04_18-19
Секція_4_2013_04_18-19
Секція_5_2013_04_18-19
Секція_6_2013_04_18-19
Секція_7_2013_04_18-19
Секція_8_2013_04_18-19
Пошук
Наше опитування
Яка наукова інформація Вас найбільше цікавить?
Всього відповідей: 651
Інтернет-ресурси
Підписатися через RSS2Email

Новини клубу SOPHUS



Наукові спільноти
Статистика
free counters

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0