Архів / Archive

Головна » Статті » 2013_04_18-19_KamPodilsk » Секція_7_2013_04_18-19

СУЧАСНИЙ СТАН ДЕРЖАВНОГО ФІНАНСОВОГО КОНТРОЛЮ В УКРАЇНІ
Кравченко Юлія
науковий співробітник
Державна навчально-наукова установа «Академія фінансового управління»
м. Київ
 
сучасний стан державного фінансового контролю в україні
 
На шляху до євроінтеграції важливим завданням перед Україною постає реформування всіх сфер діяльності і приведення їх до відповідність вимогам Європейського союзу. З цією метою та на виконання поставленого Президентом України завдання з відновлення економічного зростання й модернізації економіки країни Комітетом з економічних реформ розроблена Програма економічних реформ «Заможне суспільство, конкурентоспроможна економіка, ефективна держава» [1]. Одним з необхідних кроків стабілізації Державного бюджету, згідно даної програми, є посилення фінансового контролю за цільовим і ефективним використанням бюджетних коштів.
Запорукою реалізації даного кроку та виконання інших завдань, поставлених Президентом України у Програмі економічних реформ, є, в першу чергу, формування чіткого та прозорого правового поля. Саме тому протягом 2012 року було розроблено низку нормативно-правових документів. Так, 2 грудня 2012 року набув чинності Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо діяльності Міністерства фінансів України, Міністерства економічного розвитку і торгівлі України, інших центральних органів виконавчої влади, діяльність яких спрямовується та координується через відповідних міністерств», яким внесено комплексні зміни до Закону України «Про контрольно-ревізійну службу в Україні», зокрема змінено його назу. Нині даний закон має назву – Закон України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні» [2, с.7]. Незмінними залишилися форми проведення державного фінансового контролю, а саме державний фінансовий аудит, перевірки державних закупівель та інспектування.
Згідно оновленого Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні» [3], державний фінансовий контроль забезпечує центральний орган виконавчої влади, уповноважений Президентом України на реалізацію державної політики у сфері державного фінансового контролю (Державна фінансова інспекція України (далі - Держфінінспекція).
Так, протягом 2012 року Держфінінспекцією було проведено 9500 контрольних заходів (у 2011 - 13 388), у тому числі 9086 ревізій певного комплексу або окремих питань фінансово-господарської діяльності (у 2011 – 12 376), 81 ревізію виконання місцевих бюджетів (у 2011 – 100), 45 державних фінансових аудитів виконання місцевих бюджетів (у 2011 – 89), 38 державних фінансових аудитів виконання бюджетних програм (у 2011 – 52), 95 державних фінансових аудитів діяльності суб'єктів господарювання державного сектору економіки (у 2011 – 128), 56 перевірок державних закупівель (у 2011 – 584), 98 перевірок у складі робочих груп (комісійних перевірок) (у 2011 – 35) та 1 перевірка контрольно-ревізійної роботи у відомчих контрольно-ревізійних підрозділах (у 2011 – 24) (рис. 1) [4]. Як видно з рисунку 1, кількість проведених контрольних заходів помітно знижується. І на 2013 рік, у відповідності до Розпорядження Кабінету Міністрів України «Про затвердження основних напрямів контрольно-ревізійної роботи Державної фінансової інспекції та її територіальних органів на 2013 рік» [5], їх кількість продовжуватиме знижуватися.
Так, на 2013 рік заплановано проведення 3 ревізій використання бюджетних коштів, 7 ревізій фінансово-господарської діяльності, 3 ревізій окремих напрямів фінансово-господарської діяльності, 15 ревізій фінансово-господарської діяльності, 4 ревізій місцевих бюджетів, 2 державних фінансових аудити виконання бюджетних програм [5].
Зменшення кількості перевірок пов’язана з обмеженням фіскального тиску на суб’єктів господарювання та втручання держави в їхню діяльність на виконання завдань, поставлених Програмою економічних реформ.
Вище перерахованими контрольними заходами протягом 2012 року було охоплено 8938 підприємств, установ і організацій (рис. 1), з них 5289 бюджетних установ. При чому, виявлено фінансові порушення на 8234 підприємствах, установах і організаціях, або 92,1 % від загальної кількості перевірених (за аналогічний період минулого року даний показник складав 95,7 %) на загальну суму 3727857,27 тис. грн. [4].

Рис. 1. Кількість, проведених Держфінінспекцією у 2011-2012 роках, контрольних заходів та організацій охоплених ними
 
На один перевірений об’єкт у січні 2012 року припадало порушень на суму 624045 грн., а в аналогічному періоді 2013 року – 634700 грн. (рис. 2) [4]. Це свідчить про підвищення результативності проведених перевірок, оскільки суми виявлених порушень на одне підприємство, установу і організацію зростають.

Рис. 2. Суми виявлених фінансових порушень, що припадають на один перевірений об’єкт
 
Таким чином, кількість контрольних заходів, що проводяться Держфінінспекцією зменшується шляхом переходу Держфінінспекції від кількості контрольних заходів до їх якості. Підвищення ефективності кожної з перевірок забезпечується за допомогою впровадження ризик-орієнтованого підходу до планування роботи Держфінінспекцією. Так, протягом 2012 року було розроблено та схвалено Концепцію ризик-орієнтованого відбору об’єктів контролю під час планування контрольних заходів, удосконалено Положення про планування контрольно-ревізійної роботи тощо.
Проте заходи, проведені у 2012 році, не вирішили всіх нагальних важливих проблем, тому Головою Держфінінспекції України П. Андрєєвим на розширеному засіданні Колегії Держфінінспекції на 2013 рік визначено пріоритетними наступні завдання: недопущення фактів перешкоджання органам державного фінансового контролю під час проведення контрольних заходів; забезпечення абсолютної незалежності органів державного фінансового контролю; забезпечення повного виконання законних вимог органів державного фінансового контролю; забезпечення звільнення із займаних посад керівників об’єктів контролю, які допустили порушення фінансового та бюджетного законодавства тощо [2, С. 7].
 
Список використаних джерел
1. Програма економічних реформ Президента України «Заможне суспільство, конкурентоспроможна економіка, ефективна держава» на 2010-2014 роки. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.president.gov.ua.
2. Хомин О. Колегіальні підсумки 2012 року / О. Хомин // Фінансовий контроль. - № 1 (84). – 2013. – С. 7.
3. Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні: Закон України від 26.01.1993 № 2939-XII. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/2939-12.
4. Звіти про результати діяльності Держфінінспекції та її територіальних органів за 2010-2012 роки. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.dkrs.gov.ua.
5. Про затвердження основних напрямів контрольно-ревізійної роботи Державної фінансової інспекції та її територіальних органів на 2013 рік: розпорядження Кабінету Міністрів України від 20.02.2013 № 101-р. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/101-2013-%D1%80.
Категорія: Секція_7_2013_04_18-19 | Додав: clubsophus (2013-04-16)
Переглядів: 3651 | Рейтинг: 5.0/2
Переклад
Форма входу
Категорії розділу
Секція_1_2013_04_18-19
Секція_2_2013_04_18-19
Секція_3_2013_04_18-19
Секція_4_2013_04_18-19
Секція_5_2013_04_18-19
Секція_6_2013_04_18-19
Секція_7_2013_04_18-19
Секція_8_2013_04_18-19
Пошук
Наше опитування
Яка наукова інформація Вас найбільше цікавить?
Всього відповідей: 651
Інтернет-ресурси
Підписатися через RSS2Email

Новини клубу SOPHUS



Наукові спільноти
Статистика
free counters

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0