Данік Наталія
к.е.н., доцент кафедри фінансів
та кредиту
Миколаївський національний
університет
імені В.О. Сухомлинського,
м. Миколаїв
ПРОБЛЕМИ ТА ПЕРСПЕКТИВИ БЮДЖЕТНОГО МЕНЕДЖМЕНТУ В
УКРАЇНІ
Для
процвітання та розвитку України важливою умовою є стабілізація бюджетної
системи в країні. Тому головним завданням у державі є удосконалення основних
механізмів бюджетного менеджменту. Ефективність управління бюджетом у ринкових
відносинах має вирішальну роль для держави. Саме тому необхідно вивчати і
удосконалювати функції органів законодавчої і виконавчої влади та фінансових
органів стосовно бюджету та методів, що використовують ці органи у процесі
управління бюджетними ресурсами і відносинами, які виникають під час руху
бюджетних потоків.
Як
свідчить тисячолітня історія існування ринку, останній завжди ігнорував відрахування коштів з прибутку
підприємств на вирішення соціальних
проблем і тільки за допомогою ефективного бюджетного менеджменту забезпечуються стабільні соціальні
гарантії.
На
сьогодні розвиток фінансових відносин в Україні потребує удосконалення бюджетного менеджменту з метою
підвищення ефективності державних послуг за рахунок раціонального використання
бюджетних коштів.
Дослідженням
з проблем бюджетного менеджменту присвячені останні публікації Вегери С.А., Ісмаїлова А.Б.,
Левицької С.О., Сафонової Л.Д., Самошкіної О.А., Чугунова І.Я., Юрія С. та
інших економістів [2, 7, 9, 11-13].
Недосконала
методологія формування дохідної частини бюджету в попередні роки давала різницю
від реальних обсягів, як правило, у бік зменшення.
Бюджетний
менеджмент повинен включати в себе такі складові:
·
бюджетне планування;
·
організацію виконання бюджету;
·
облік виконання бюджету та звітність;
·
контроль за виконанням бюджету [11, с. 17].
На нашу
думку, ефективне виконання всіх функцій бюджетного менеджменту дозволить на
перспективу покращити всі елементи бюджетної системи.
По-перше,
це значно підвищить політичну відповідальність головних розпорядників коштів. По-друге, покращить
визначеність сутності програмно-цільового методу формування бюджету. По-третє,
дозволить розмежувати функції розпорядника коштів та касира. По-четверте,
зміцнить концептуальну базу формування спеціальних фондів.
Список використаних джерел
1. Закон
України від 25 березня 2005 року № 2505 „Про внесення змін до Закону України „Про Державний бюджет України
на 2005 рік та деяких інших законодавчих
актів України” // Вісник податкової служби України. – 2005. – № 13–14. – С.
9–84.
2. Вегера
С.А. Засади формування соціальної складової державної бюджетної політики. – // Актуальні проблеми
економіки. – 2003. – № 8. – С. 174–192.
3.
Гуцалюк Л.П. Організація перевірок використання бюджетів усіх рівнів. – //
Фінанси України. – 2003. – № 7. – С. 27–33.
4.
Економіка України за січень–грудень 2004 року // Ур. кур. – 2005. – № 15. – 27
січня. – С. 5–6.
5. Жовтяк
Є. Інженерія бюджетного процесу // Дзеркало тижня. – 2004. – № 6. – 14–20
лютого.
6.
Жукінський А. Місцевий бюджет: уроки відповідності // Віче. – 2003. – № 6. – С.
42–45.
7.
Ісмаілов А.Б. Міжбюджетні відносини та напрями їх удосконалення // Фінанси
України. – 2004. – № 6. – С. 27.
8.
Кузькін Є. Бюджет розвитку потребує наповнення // Урядовий кур’єр. 2003. – №
215. – 14 листопада.
9.
Левицька С.О. Інформаційне забезпечення ефективного використання бюджетних
коштів // Фінанси України. – 2004. – № 12. – С. 7.
10.
Майснер А. На бюджет потрібно дивитися очима фінансиста // Ур. кур. – 2004. – №
58. – С. 5. – 27 березня.
11.
Сафонова Л.Д. Бюджетний менеджмент: Навчально-методичний посібник для самостійного
вивчення дисципліни. – К. КНЕУ, 2001. – 186 с.
12.
Чугунов І.Я., Самошкіна О.А. Теоретико-методологічні засади удосконалення
програмно-цільового методу планування видатків бюджету // Фінанси України. –
2004. – № 9. – С. 37.
13. Юрій
С. Як утримувати бюджетну спрагу // Віче. – 2003. – № 6. – С. 46–49.
14. http:
// HYPERLINK "http://www.di.com.ua" www.di.com.ua /mon98_3e/problem.htm
|