Архів / Archive

Головна » Статті » 2013_05_30-31_KamPodilsk » Соціальний блок досліджень

КОНКУРЕНТНІСТЬ ЯК ХАРАКТЕРИСТИКА СУЧАСНОГО ОСВІТНЬОГО ПРОЦЕСУ
Власова-Чмерук О.М., аспірант
Національний авіаційний університет
м. Київ, Україна
 
КОНКУРЕНТНІСТЬ ЯК ХАРАКТЕРИСТИКА СУЧАСНОГО ОСВІТНЬОГО ПРОЦЕСУ
 
Актуальність розгляду проблеми конкурентних стосунків зумовлена змінами світоглядних орієнтацій сучасної людини. В сучасному житті для будь якої людини найкращим компліментом стає похвала ініціативності, творчого потенціалу, тобто всіх тих якостей, які допомагають їй досягти особистого успіху. Ще в середині ХХ ст. філософ  Х. Ортега-і Гассет, підкреслив найсуттєвішу ознаку сучасності: „те, що раніше було так просто - знайти собі місце, тепер стає вічною проблемою» [1, с.16], а Карен Хорні підсумувала «народжуючись в сфері економіки, суперництво розповсюджується на всі інші сфери діяльності і пронизує сферу любовних відносин, міжособистісні зв’язки, гру. Через це змагання є проблемою для кожного в нашій культурі».
Людина завжди є членом контактної групи,  отже вона включається у відносини кооперації, конкуренції, відчуває вплив більшості, підкорюється авторитету. Конкуренція стала невід’ємною частиною сучасного життя і породжує необхідність соціально-психологічної рефлексії даного феномену.
Цікавим є питання конкуренції та суперництва як одного з процесів групової динаміки в цілому. Як впливає на групу конкуренція серед її членів? За які «блага» конкурують між собою люди: за лідерські позиції, за визнання, за симпатії?
На сьогоднішній день  в освітній галузі, з впровадженням рейтингової системи оцінювання (за умовами Болонського процесу), конкуренція стала проявлятися особливо виразно – суперництво супроводжує весь навчальний процес. Як сприймати іншого студента, викладача – як суперника чи як партнера?
 Конкурентність вже стала невід’ємною частиною образу світу учасників освітнього процесу. В психологічній  науці вже є деякі здобутки у вивчені даного феномену. Так М.Г. Ярошевський ввів поняття «оппонентного кола» вченого, що утворюється його науковими супротивниками, і показав, що конкуренція з іншими, а не лише співробітництво і консолідація є детермінантою творчого пошуку [4]. О.М. Подд’яков вивчав проблему протидії в освіті (проявляється у так званій дидактогенії – діях учасників педагогічного процесу, що призводить до негативного ефекту для того, хто навчається) [2].  Не дивно, що все більш актуальними  стає висловлювання Е.О. Клімова про те, що одна з тенденцій розвитку сучасної психології  полягає у відродженні середньовічних традицій приховування  таємниць професійної майстерності, що може загрожувати відтворенню професійної психологічної культури. 
Метою дослідження є аналіз особливостей рефлексії студентами сутуацій конкурентної взаємодії. У опитуванні прийняли участь 64 студента гуманітарних спеціальностей.  Для актуалізації проблеми ми просили студентів пригадати ситуації конкуренції, що траплялися в їхньому житті та описати свої переживання а також вказати на те, що допомогло їм успішно подолати дану ситуацію.
Проведений аналіз самозвітів дозволив зафіксувати декілька важливих пунктів. По-перше, це переживання та емоції людини, що опиняється в ситуації конкуренції. 11% студентів в своїх відповідях вказували на почуття страху, 42% пов’язували ситуації конкуренції з хвилюванням, знервованістю  та напруженістю. Лише 10% зазначали що ситуація конкуренції їх мобілізує, породжує бажання стати кращими, приносить радість «перемоги». По-друге це ті особистісні якості, які є запорукою успішності чи неуспішності в ситуації конкуренції з іншими.  Тут хотілося б наголосити, що респонденти розділилися на дві групи: для одних найважливішими є впевненість у власних силах, зібраність, інші сподіваються на прихильність долі чи збіг обставин.  На даному етапі можна висунути припущення, що однією з особистісних характеристик, які пов’язані з стратегіями поведінки в конкурентній ситуації є локус контролю.
Різниця у відповідях респондентів також очевидно проявляється в мотивації участі в конкурентній боротьбі. Одні зорієнтовані на уникання невдач (наприклад «я не можу собі дозволити бути гіршим за інших…»), інші – на досягнення успіху («в такі моменти я відчуваю емоційне піднесення та бажання стати першою»).
Окремої уваги заслуговує той факт, що лише деяка кількість опитаних (5%)  в своїх відповідях охарактеризували конкурентні відносини як такі, що вимагають поваги до суперників та гідного поводження з ними.
Висновки. Образ ситуації конкурентної взаємодії у студентів сповнений протирічь. Конкурентність породжує як позитивні так і негативні переживання та зрештою виконує фасилітуючу або стримуючу функцію для учасників взаємодії.
Значимість конкуренції як психологічної проблеми обумовлює перспективність подальших наукових пошуків, особливо в аспекті оптимізації ефектів суперництва. В психологічному досліджені важливим є створення адекватного інструментарій для вивчення конкурентних стосунків.
 
Література
1.       Ортега-и-Гассет Х. Восстание масс. Сб.: Пер. с исп. [Текст] / Х. Ортега-и-Гассет – М.: ООО «Издательство АСТ», 2002. – 509, [3] с. – (Philosophy).
2.       Поддьяков А. Н. Психология конкуренции в обучении [Текст] /А. Н. Поддьяков; Гос. ун-т – Высшая школа экономики. – М.: Изд. дом ГУ ВШЭ, 2006 – 231, [1] с.
3.       Хорни К. Невротическая личность нашего времени; Самоанализ [Текст] / К. Хорни ; пер. с англ. В. В. Старовойтов ; общ. ред. Г. В. Бурменская. –М. : Прогресс, 2000. – 480 с. – (Мастерская психологии и психотерапии).
4.       Ярошевский М.Г. Оппонентный  круг и научное открытие. [Електронний ресурс] /М.Г. Ярошевский // Вопросы философии – 1983. – №10. – с. 49-61. Режим доступу до журн.: http:// www.gpntb.ru/win/mentsin2.cfm?KEY=178.
Категорія: Соціальний блок досліджень | Додав: clubsophus (2013-05-31)
Переглядів: 1194 | Рейтинг: 0.0/0
Переклад
Форма входу
Категорії розділу
Технологічний блок досліджень
Економічний блок досліджень
Соціальний блок досліджень
Природничий блок досліджень
Пошук
Наше опитування
Яка наукова інформація Вас найбільше цікавить?
Всього відповідей: 651
Інтернет-ресурси
Підписатися через RSS2Email

Новини клубу SOPHUS



Наукові спільноти
Статистика
free counters

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0