Власова-Чмерук О.М., аспірант
Національний авіаційний
університет
м. Київ, Україна
КОНКУРЕНТНІСТЬ ЯК ХАРАКТЕРИСТИКА СУЧАСНОГО ОСВІТНЬОГО ПРОЦЕСУ
Актуальність розгляду
проблеми конкурентних стосунків зумовлена змінами світоглядних орієнтацій
сучасної людини. В сучасному житті для будь якої людини найкращим компліментом
стає похвала ініціативності, творчого потенціалу, тобто всіх тих якостей, які
допомагають їй досягти особистого успіху. Ще в середині ХХ ст. філософ Х. Ортега-і Гассет, підкреслив найсуттєвішу
ознаку сучасності: „те, що раніше було так просто - знайти собі місце, тепер
стає вічною проблемою» [1, с.16], а Карен Хорні підсумувала «народжуючись в
сфері економіки, суперництво розповсюджується на всі інші сфери діяльності і
пронизує сферу любовних відносин, міжособистісні зв’язки, гру. Через це
змагання є проблемою для кожного в нашій культурі».
Людина завжди є
членом контактної групи, отже вона
включається у відносини кооперації, конкуренції, відчуває вплив більшості,
підкорюється авторитету. Конкуренція стала невід’ємною частиною сучасного життя
і породжує необхідність соціально-психологічної рефлексії даного феномену.
Цікавим є питання конкуренції
та суперництва як одного з процесів групової динаміки в цілому. Як впливає на
групу конкуренція серед її членів? За які «блага» конкурують між собою люди: за
лідерські позиції, за визнання, за симпатії?
На сьогоднішній
день в освітній галузі, з впровадженням рейтингової
системи оцінювання (за умовами Болонського процесу), конкуренція стала
проявлятися особливо виразно – суперництво супроводжує весь навчальний процес.
Як сприймати іншого студента, викладача – як суперника чи як партнера?
Конкурентність вже стала
невід’ємною частиною образу світу учасників освітнього процесу. В
психологічній науці вже є деякі здобутки
у вивчені даного феномену. Так М.Г. Ярошевський ввів поняття «оппонентного
кола» вченого, що утворюється його науковими супротивниками, і показав, що конкуренція
з іншими, а не лише співробітництво і консолідація є детермінантою творчого пошуку
[4]. О.М. Подд’яков вивчав проблему протидії в освіті (проявляється у так
званій дидактогенії – діях учасників педагогічного процесу, що призводить до
негативного ефекту для того, хто навчається) [2]. Не дивно, що все більш
актуальними стає висловлювання Е.О.
Клімова про те, що одна з тенденцій розвитку сучасної психології полягає у відродженні середньовічних традицій
приховування таємниць професійної
майстерності, що може загрожувати відтворенню професійної психологічної
культури.
Метою дослідження є
аналіз особливостей рефлексії студентами сутуацій конкурентної взаємодії. У
опитуванні прийняли участь 64 студента гуманітарних спеціальностей. Для актуалізації проблеми ми просили студентів
пригадати ситуації конкуренції, що траплялися в їхньому житті та описати свої
переживання а також вказати на те, що допомогло їм успішно подолати дану
ситуацію.
Проведений аналіз
самозвітів дозволив зафіксувати декілька важливих пунктів. По-перше, це
переживання та емоції людини, що опиняється в ситуації конкуренції. 11%
студентів в своїх відповідях вказували на почуття страху, 42% пов’язували
ситуації конкуренції з хвилюванням, знервованістю та напруженістю. Лише 10% зазначали що
ситуація конкуренції їх мобілізує, породжує бажання стати кращими, приносить
радість «перемоги». По-друге це ті особистісні якості, які є запорукою
успішності чи неуспішності в ситуації конкуренції з іншими. Тут хотілося б наголосити, що респонденти
розділилися на дві групи: для одних найважливішими є впевненість у власних
силах, зібраність, інші сподіваються на прихильність долі чи збіг
обставин. На даному етапі можна висунути
припущення, що однією з особистісних характеристик, які пов’язані з стратегіями
поведінки в конкурентній ситуації є локус контролю.
Різниця у відповідях
респондентів також очевидно проявляється в мотивації участі в конкурентній
боротьбі. Одні зорієнтовані на уникання невдач (наприклад «я не можу собі
дозволити бути гіршим за інших…»), інші – на досягнення успіху («в такі моменти
я відчуваю емоційне піднесення та бажання стати першою»).
Окремої уваги
заслуговує той факт, що лише деяка кількість опитаних (5%) в своїх відповідях охарактеризували
конкурентні відносини як такі, що вимагають поваги до суперників та гідного
поводження з ними.
Висновки. Образ ситуації
конкурентної взаємодії у студентів сповнений протирічь. Конкурентність породжує
як позитивні так і негативні переживання та зрештою виконує фасилітуючу або
стримуючу функцію для учасників взаємодії.
Значимість конкуренції
як психологічної проблеми обумовлює перспективність подальших наукових пошуків,
особливо в аспекті оптимізації ефектів суперництва. В психологічному досліджені
важливим є створення адекватного інструментарій для вивчення конкурентних
стосунків.
Література
1. Ортега-и-Гассет Х. Восстание масс. Сб.: Пер. с
исп. [Текст] / Х. Ортега-и-Гассет – М.: ООО «Издательство АСТ», 2002. – 509, [3]
с. – (Philosophy).
2. Поддьяков А. Н. Психология конкуренции в
обучении [Текст] /А. Н. Поддьяков; Гос. ун-т – Высшая школа экономики. – М.:
Изд. дом ГУ ВШЭ, 2006 – 231, [1] с.
3. Хорни К. Невротическая личность нашего
времени; Самоанализ [Текст] / К. Хорни ; пер. с англ. В. В. Старовойтов ; общ.
ред. Г. В. Бурменская. –М. : Прогресс, 2000. – 480 с. – (Мастерская психологии
и психотерапии).
4. Ярошевский М.Г. Оппонентный
круг и научное открытие. [Електронний ресурс] /М.Г. Ярошевский // Вопросы философии – 1983. – №10. – с. 49-61.
Режим доступу до журн.: http:// www.gpntb.ru/win/mentsin2.cfm?KEY=178.
|