Нагірська Катерина
к.е.н.,
старший викладач
Луцький
національний технічний університет
м.
Луцьк
ІНФОРМАЦІЙНІ ПОТРЕБИ СТРАТЕГІЧНОГО МЕНЕДЖМЕНТУ
Стратегічний
менеджмент як наукове спрямування і практична діяльність все більше захоплює
вчених-економістів. Орієнтація на соціально-економічне зростання і розвиток
вимагає від системи менеджменту нової методології, нових концепцій та
інструментарію впровадження.
Наукові дискусії
стосовно можливості, доцільності та реальності буття стратегічного обліку
набувають розвитку. Вчені не одностайні у своїх наукових підходах. Їх можна
умовно розділити на три групи, для яких характерними є наступні ідеології: 1) стратегічний
облік є таким, який виник об’єктивно, і розглядається складовою управлінського
обліку (Голов С.Ф., Пушкар М.С.) [2]; 2) не може бути ні теоретично, ні
практично стратегічного обліку, оскільки це суперечить принципу історизму і
загальноприйнятим стереотипам бухгалтерського обліку як фіксатора фактів
господарського життя (Валуєв Б.І.); 3) ідеологія «золотої середини» (Кірейцев
Г.Г.) [1], суть якої в тому, що за змістом і принципами облік дійсно відображає
історичні події, тобто, факти, що вже відбулися, але з другого боку – система
стратегічного управління не може існувати без обліково-інформаційної підтримки.
Таких облікових парадоксів в сучасних теоріях є багато, що свідчить про
актуальність означеної проблеми і потребу у її щонайшвидшому вирішенні.
Інформаційні потреби
менеджменту при розробці та реалізації стратегії підприємства доцільно
представити в розрізі окремих груп, зокрема:
1) аналіз
середовища суб’єкта господарювання – інформація про взаємовідносини із
покупцями, постачальниками, конкурентами, державними органами, власниками
підприємства;
2) прогнозування
майбутнього розвитку підприємства – інформація про можливі доходи, витрати,
рівень виробництва та реалізації продукції;
3) виявлення
можливостей і загроз, сильних і слабких сторін – інформація про рівень
кваліфікації персоналу, конкурентоспроможність, цінову політику підприємства,
особливості галузі та специфіку діяльності;
4) оцінка
конкурентоспроможності і прогнозування її зміни – інформація про рентабельність
продукції, рівень цін, прогнозований обсяг продаж;
5) визначення
місії, мети і цілей підприємства – інформація про фінансовий стан підприємства;
6) практична
оцінка і контроль за виконанням планів – інформація про фактичні показники
діяльності.
Найбільше інформації стратегічний
менеджмент потребує на етапі оцінки діяльності підприємства та вибору
стратегії, а також у процесі контролю її досягнення. Повну та достовірну
інформацію про зміни у зовнішньому середовищі отримати складно. Тому є потреба
в проведенні постійного моніторингу, опрацювання саме за бухгалтерськими
правилами і накопичування інформаційних продуктів. З цією метою доцільно
періодично подавати узагальнений звіт про аналіз зовнішнього середовища. Його
форма не повинна бути стандартизованою чи табличною. Набагато краще було б якби
він містив графіки та діаграми, прогнози аналітиків, пропозиції щодо
майбутнього розвитку підприємства. Така інформація буде корисною керівництву
при прийнятті управлінських рішень, а також менеджменту – при коригуванні
середньострокових та оперативних планів.
Список використаних джерел
1. Кірейцев
Г.Г. Розвиток бухгалтерського обліку: теорія, професія, між предметні зв’язки
[Текст]: Монографія. – Житомир: ЖДТУ, 2007. – 236 с.
2. Сучасні
проблеми обліку : монографія [Текст] / За ред. докт. екон. наук, проф. М.С.
Пушкаря – Тернопіль: ТНЕУ, 2010. – 268 с.
|