Садовська Ірина
к.е.н., професор,
завідувач
Луцький національний
технічний університет
м. Луцьк
СУТТЄВІСТЬ НЕФІНАНСОВОЇ ІНФОРМАЦІЇ В УПРАВЛІНСЬКОМУ
ОБЛІКУ
Спрямування сучасних
концепцій управлінського обліку на стратегічне планування і передбачення
майбутніх ризиків розширює можливості інформаційних ресурсів не фінансового
характеру. Історична оцінка стану підприємства базується виключно на фінансових
показниках діяльності, якими є прибуток, чистий грошовий потік, рентабельність,
ліквідність тощо. Така оцінка має частковий, вузько спрямований характер –
оцінюється не стільки суто стан підприємства, скільки його потенціал, якість
управління, вартість бізнесу підприємства тощо.
Спроба більш
комплексно оцінити стан підприємства представлена в роботах російських вчених:
С. В. Каледіна, Є. В. Лапіна [2; 4]. Основою такої
оцінки вибрано фінансові показники, що не можна визнати повністю обґрунтованим
з позицій адекватного оцінювання стратегічного розвитку підприємства. Три
найчастіше використовуваних для оцінки стану підприємства показники – прибуток
підприємства, грошовий потік та вартість активів підприємства (або чиста
вартість) – є ретроспективними, а два з цих показників – прибуток та вартість
активів – залежать від облікової політики підприємства, тобто можуть варіювати
не тільки через реальні події та результати діяльності підприємства, але й
внаслідок простої зміни облікової політики.
На відміну від суто
фінансових ретроспективних показників, що можуть бути використані в оцінці
стану підприємства, вчені розглядають сукупність підходів до оцінки стану
підприємства, які базуються на не фінансових показниках – PMSB, Balanced
ScoreCard, Tableu le Bord, ProMes, Business Management Window, Caterpillar
тощо. Такі підходи орієнтовані на комплексне відображення стану підприємства і враховують не тільки ретроспективну, але й
поточну інформацію, описують діяльність підприємства за допомогою фінансових і
не фінансових показників.
Не фінансові
показники є як розрахунковими, так і описовими показниками, вимірюються в
натуральних одиницях або частках.
Вперше проблему
поєднання фінансових та не фінансових результатів діяльності підприємств у 90х
роках ХХ ст. розглянули Р. Каплан та Д. Нортон [3]. Вони визначили збалансовану систему
показників, що є концепцією комплексної оцінки вартості й ефективності роботи
підприємств. Дана система містить фінансові показники як одні з основних
критеріїв оцінки результатів діяльності підприємств, але підкреслює важливість
показників не фінансового характеру, які оцінюють задоволеність покупців і
акціонерів, ефективність внутрішніх бізнес-процесів, потенціал співробітників з
метою забезпечення довгострокового, стратегічного фінансового успіху компанії
[1; 3].
Не фінансові
результати – це показники, виражені не в грошовому вимірнику. Однією із проблем
впровадження і застосування на підприємствах системи не фінансових показників є
вибір їх кількості і складу. Керівництво підприємства самостійно визначає чому варто приділити
увагу, а що можна проігнорувати в конкретних умовах місця і часу. Вибрані не фінансові
показники повинні відповідати таким вимогам: забезпечення зв’язку зі стратегією
діяльності підприємства, можливість кількісного визначення, зрозумілість,
доступність, взаємопов'язаність з іншими показниками (збалансованість), релевантність, тобто можливість внесення
необхідних коректив у разі відхилення від запланованої траєкторії.
Відповідно до
концепції збалансованих показників, доцільно виділяти такі групи не фінансової
інформації управлінського обліку:
- відносини з
клієнтами: кількість клієнтів, частка ринку, середній оборот на клієнта,
середній час, затрачений на обслуговування клієнта, індекс лояльності клієнтів,
індекс задоволеності клієнтів;
- внутрішні
бізнес-процеси: своєчасна доставка, ріст продуктивності, рівень
адміністративних витрат, час підготовки виробництва, вартість адміністративних
помилок, прямі контакти з клієнтами;
- можливості навчання
і розвитку персоналу: плинність кадрів, час на навчання, середній час
відсутності, річні затрати на навчання однієї людини, індекс задоволення
працівників.
Відображення на позабалансових рахунках не фінансових
показників сприятиме більш повному розкриттю бізнес-стратегії підприємства та
дозволить порівнювати ефективність рівня виробничих процесів окремих
підрозділів та підприємства в цілому.
Оцінка діяльності
підприємства за системою не фінансових показників дозволить визначити слабкі
місця внутрішніх бізнес-процесів та інституційного середовища, і на основі
цього встановити нову ефективну політику стратегічного розвитку і економічного
зростання.
Список використаних джерел
1. Дмитрієва
О. Збалансована система показників у стратегічному управлінні підприємствами в
Україні та Угорщині / О. Дмитрієва // Вісник Київського національного
торговельно-економічного університету. – 2007. – №2. – С. 21-28.
2. Каледин С. В.
Актуальные проблемы оценки деятельности и инвестирования субъектов хозяйствования
в современной России: [монография] / Сергей Васильович Каледин. – Челябинск:
Челябинский дом печати, 2004. — 251 с.
3. Каплан Р. Нортон Д.
Сбалансированная система показателей: от стратегии к действию
. – 2-е изд. испр. и
доп. / Пер. с англ. – М.: ЗАО «Олимп-Бизнес», 2003. – 320 с.
4. Лапин Е.В. Оценка
экономического потенциала предприятия : монография
[Текст] / Евгений
Васильевич Лапин. – С.: Университетская книга, 2004. — 360 с.
|