Архів / Archive

Головна » Статті » 2013_11_21-22_KamPodilsk » Секція_1_2013_11_21-22

СУТТЄВІСТЬ НЕФІНАНСОВОЇ ІНФОРМАЦІЇ В УПРАВЛІНСЬКОМУ ОБЛІКУ
Садовська Ірина
к.е.н., професор, завідувач
Луцький національний технічний університет
м. Луцьк
 
СУТТЄВІСТЬ НЕФІНАНСОВОЇ ІНФОРМАЦІЇ В УПРАВЛІНСЬКОМУ ОБЛІКУ
 
Спрямування сучасних концепцій управлінського обліку на стратегічне планування і передбачення майбутніх ризиків розширює можливості інформаційних ресурсів не фінансового характеру. Історична оцінка стану підприємства базується виключно на фінансових показниках діяльності, якими є прибуток, чистий грошовий потік, рентабельність, ліквідність тощо. Така оцінка має частковий, вузько спрямований характер – оцінюється не стільки суто стан підприємства, скільки його потенціал, якість управління, вартість бізнесу підприємства тощо.
Спроба більш комплексно оцінити стан підприємства представлена в роботах російських вчених: С. В. Каледіна, Є. В. Лапіна [2; 4]. Основою такої оцінки вибрано фінансові показники, що не можна визнати повністю обґрунтованим з позицій адекватного оцінювання стратегічного розвитку підприємства. Три найчастіше використовуваних для оцінки стану підприємства показники – прибуток підприємства, грошовий потік та вартість активів підприємства (або чиста вартість) – є ретроспективними, а два з цих показників – прибуток та вартість активів – залежать від облікової політики підприємства, тобто можуть варіювати не тільки через реальні події та результати діяльності підприємства, але й внаслідок простої зміни облікової політики.
На відміну від суто фінансових ретроспективних показників, що можуть бути використані в оцінці стану підприємства, вчені розглядають сукупність підходів до оцінки стану підприємства, які базуються на не фінансових показниках – PMSB, Balanced ScoreCard, Tableu le Bord, ProMes, Business Management Window, Caterpillar тощо. Такі підходи орієнтовані на комплексне відображення стану підприємства і  враховують не тільки ретроспективну, але й поточну інформацію, описують діяльність підприємства за допомогою фінансових і не фінансових показників.
Не фінансові показники є як розрахунковими, так і описовими показниками, вимірюються в натуральних одиницях або частках.
Вперше проблему поєднання фінансових та не фінансових результатів діяльності підприємств у 90х роках ХХ ст. розглянули Р. Каплан та Д. Нортон [3]. Вони визначили збалансовану систему показників, що є концепцією комплексної оцінки вартості й ефективності роботи підприємств. Дана система містить фінансові показники як одні з основних критеріїв оцінки результатів діяльності підприємств, але підкреслює важливість показників не фінансового характеру, які оцінюють задоволеність покупців і акціонерів, ефективність внутрішніх бізнес-процесів, потенціал співробітників з метою забезпечення довгострокового, стратегічного фінансового успіху компанії [1; 3].
Не фінансові результати – це показники, виражені не в грошовому вимірнику. Однією із проблем впровадження і застосування на підприємствах системи не фінансових показників є вибір їх кількості і складу. Керівництво підприємства  самостійно визначає чому варто приділити увагу, а що можна проігнорувати в конкретних умовах місця і часу. Вибрані не фінансові показники повинні відповідати таким вимогам: забезпечення зв’язку зі стратегією діяльності підприємства, можливість кількісного визначення, зрозумілість, доступність, взаємопов'язаність з іншими показниками (збалансованість),  релевантність, тобто можливість внесення необхідних коректив у разі відхилення від запланованої траєкторії.
Відповідно до концепції збалансованих показників, доцільно виділяти такі групи не фінансової інформації управлінського обліку:
- відносини з клієнтами: кількість клієнтів, частка ринку, середній оборот на клієнта, середній час, затрачений на обслуговування клієнта, індекс лояльності клієнтів, індекс задоволеності клієнтів;
- внутрішні бізнес-процеси: своєчасна доставка, ріст продуктивності, рівень адміністративних витрат, час підготовки виробництва, вартість адміністративних помилок, прямі контакти з клієнтами;
- можливості навчання і розвитку персоналу: плинність кадрів, час на навчання, середній час відсутності, річні затрати на навчання однієї людини, індекс задоволення працівників.
Відображення  на позабалансових рахунках не фінансових показників сприятиме більш повному розкриттю бізнес-стратегії підприємства та дозволить порівнювати ефективність рівня виробничих процесів окремих підрозділів та підприємства в цілому.
Оцінка діяльності підприємства за системою не фінансових показників дозволить визначити слабкі місця внутрішніх бізнес-процесів та інституційного середовища, і на основі цього встановити нову ефективну політику стратегічного розвитку і економічного зростання.
 
Список використаних джерел
1.  Дмитрієва О. Збалансована система показників у стратегічному управлінні підприємствами в Україні та Угорщині / О. Дмитрієва // Вісник Київського національного торговельно-економічного університету. – 2007. – №2. – С. 21-28.
2.  Каледин С. В. Актуальные проблемы оценки деятельности и инвестирования субъектов хозяйствования в современной России: [монография] / Сергей Васильович Каледин. – Челябинск: Челябинский дом печати, 2004. — 251 с.
3.  Каплан Р. Нортон Д. Сбалансированная система показателей: от стратегии к действию . 2-е изд. испр. и доп. / Пер. с англ. М.: ЗАО «Олимп-Бизнес», 2003. – 320 с.
4.  Лапин Е.В. Оценка экономического потенциала предприятия : монография [Текст] / Евгений Васильевич Лапин. С.: Университетская книга, 2004. — 360 с.
Категорія: Секція_1_2013_11_21-22 | Додав: clubsophus (2013-11-20)
Переглядів: 672 | Рейтинг: 0.0/0
Переклад
Форма входу
Категорії розділу
Секція_1_2013_11_21-22
Секція_2_2013_11_21-22
Секція_3_2013_11_21-22
Секція_4_2013_11_21-22
Секція_5_2013_11_21-22
Секція_6_2013_11_21-22
Секція_7_2013_11_21-22
Пошук
Наше опитування
Яка наукова інформація Вас найбільше цікавить?
Всього відповідей: 651
Інтернет-ресурси
Підписатися через RSS2Email

Новини клубу SOPHUS



Наукові спільноти
Статистика
free counters

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0