Шунь Оксана
головний бухгалтер,
аспірант
Луцький національний
технічний університет
м. Луцьк
СТРУКТУРНО-ЛОГІЧНА МОДЕЛЬ ПОБУДОВИ УПРАВЛІНСЬКОГО ОБЛІКУ У ВИЩИХ НАВЧАЛЬНИХ ЗАКЛАДАХ
Вищий навчальний заклад (ВНЗ)–
складний багатофункціональний об'єкт для управління. У його укрупненій моделі доцільно
виділяти наступні основні об'єкти управління та внутрішнього обліку:
-
ресурси ВНЗ, які забезпечують доцільну та ефективну працю співробітників в
процесі діяльності;
-
об'єкт впливу – потенційні клієнти (абітурієнти та їх батьки, випускники,
населення);
-
організаційні та управлінські процеси, що становлять в сукупності освітню,
наукову, виробничу та іншу діяльність ВНЗ;
-
організаційне середовище – структурні одиниці, що дозволяють локалізувати
доходи і витрати за місцями їх виникнення або центрами відповідальності;
-
результати діяльності ВНЗ, акумульовані в цілому та за видами освітніх
послуг.
Всі перелічені групи об'єктів
обліку взаємопов'язані і знаходять своє відображення в єдиному обліковому
процесі. Окрема група об'єктів управлінського обліку – це локальний об'єкт
управління та обліку.
У кожному ВНЗ відповідно до
специфіки діяльності може бути обрана своя система групування об'єктів
управлінського обліку, але в будь-якому випадку вона повинна відповідати основним
цілям управління. В якості об'єктів управлінського обліку у ВНЗ також можуть
бути виділені проект, програма, кошторис та інші.
Модель організації управлінського
обліку і аналізу в самому загальному вигляді включає три складові:
1) методологічну – визначає, «що»
(тобто якими об'єктами) і «як» (тобто на підставі яких принципів)
передбачається управляти;
2) організаційну – визначає, «хто»
буде управляти, тобто формує перелік суб'єктів управління і визначає їх роль у
системі управлінського обліку;
3) технологічну – покликана
відповісти на питання, які технічні засоби необхідні для функціонування системи
управлінського обліку [1, с.145].
На практиці розглянуті складові
не завжди існують у чистому вигляді, і рішення в ході реорганізації управлінського
обліку різних питань повинно забезпечити їх поєднання.
Структурно-логічна модель побудови
управлінського обліку базується на системі чинників, які представлені наступним
чином:
1) наявність елементів
стратегічного управління, про що свідчить наявність місії, стратегічних
пріоритетів, цілей і показників досягнення цілей; орієнтація системи управління
на результат, наявність системи управління якістю, клієнтоорієнтованість вузу,
які формують потреби навчального закладу в створенні інформаційного поля про
зовнішнє і внутрішнє середовище ВНЗ і побудові системи управлінського обліку
для прийняття ефективних управлінських рішень;
2) організаційна структура ВНЗ
(лінійно-функціональна, девізіональна, проектна, матрична), від якої залежать
фінансова структура установи та структура управлінського обліку;
3) наявність і характеристика
систем інформаційного забезпечення для цілей управління (наприклад, достатню
кількість комп'ютерної техніки, наявність програмного забезпечення, що дозволяє
створювати бази даних і управляти інтегрованою базою даних);
4) рівень диверсифікації
діяльності та джерел фінансування
навчального закладу, що вимагає роздільного ведення обліку, отримання
інформації про результати різних видів діяльності.
Найбільш вагомими заходами
формування структурно-логічної моделі управлінського обліку у ВНЗ можна
назвати:
– розробку «облікової політики»
управлінського обліку (виділення об'єктів обліку; складання переліку
господарських операцій, критеріїв їх визнання та оцінки; розробку та
затвердження регламенту обліку кожної операції);
– формування системи
обліково-аналітичних показників для управління ВНЗ;
– перехід до фінансової структури
ВНЗ і виділення центрів фінансового обліку (відповідальності);
– постановку системи бюджетування у
ВНЗ, формування механізму взаємодії фінансового та управлінського обліку;
– виділення об'єктів калькулювання,
вибір методу обліку та управління витратами;
– розробку процедур моніторингу,
аналізу та контролю за досягненням результатів діяльності ВНЗ, а також
прийняття рішень на основі інформації управлінського обліку;
– розробку базових форм
управлінської звітності;
– розробку концепції і вибір
програми для автоматизації управлінського обліку, регламентацію дій всіх служб
в рамках системи управлінського обліку та аналізу.
Список використаних джерел
1. Мальцева
Г.И. Трансформация финансового механизма и системы управленческого учета вуза в
условиях бюджетных реформ : диссертация ... доктора экономических наук :
08.00.10, 08.00.12 / Мальцева Галина Ивановна; [Место защиты: Том. гос. ун-т].
– Томск, 2007. – 365 с.
|