Архів / Archive

Головна » Статті » 2013_11_21-22_KamPodilsk » Секція_2_2013_11_21-22

СТРУКТУРНО-ЛОГІЧНА МОДЕЛЬ ПОБУДОВИ УПРАВЛІНСЬКОГО ОБЛІКУ У ВИЩИХ НАВЧАЛЬНИХ ЗАКЛАДАХ
Шунь Оксана
головний бухгалтер, аспірант
Луцький національний технічний університет
м. Луцьк
 
СТРУКТУРНО-ЛОГІЧНА МОДЕЛЬ ПОБУДОВИ УПРАВЛІНСЬКОГО ОБЛІКУ У ВИЩИХ НАВЧАЛЬНИХ ЗАКЛАДАХ
 
Вищий навчальний заклад (ВНЗ)– складний багатофункціональний об'єкт для управління. У його укрупненій моделі доцільно виділяти наступні основні об'єкти управління та внутрішнього обліку:
                 -       ресурси ВНЗ, які забезпечують доцільну та ефективну працю співробітників в процесі діяльності;
                 -       об'єкт впливу – потенційні клієнти (абітурієнти та їх батьки, випускники, населення);
                 -       організаційні та управлінські процеси, що становлять в сукупності освітню, наукову, виробничу та іншу діяльність ВНЗ;
                 -       організаційне середовище – структурні одиниці, що дозволяють локалізувати доходи і витрати за місцями їх виникнення або центрами відповідальності;
                 -       результати діяльності ВНЗ, акумульовані в цілому та за видами освітніх послуг.
Всі перелічені групи об'єктів обліку взаємопов'язані і знаходять своє відображення в єдиному обліковому процесі. Окрема група об'єктів управлінського обліку – це локальний об'єкт управління та обліку.
У кожному ВНЗ відповідно до специфіки діяльності може бути обрана своя система групування об'єктів управлінського обліку, але в будь-якому випадку вона повинна відповідати основним цілям управління. В якості об'єктів управлінського обліку у ВНЗ також можуть бути виділені проект, програма, кошторис та інші.
Модель організації управлінського обліку і аналізу в самому загальному вигляді включає три складові:
1)      методологічну – визначає, «що» (тобто якими об'єктами) і «як» (тобто на підставі яких принципів) передбачається управляти;
2)      організаційну – визначає, «хто» буде управляти, тобто формує перелік суб'єктів управління і визначає їх роль у системі управлінського обліку;
3)      технологічну – покликана відповісти на питання, які технічні засоби необхідні для функціонування системи управлінського обліку [1, с.145].
На практиці розглянуті складові не завжди існують у чистому вигляді, і рішення в ході реорганізації управлінського обліку різних питань повинно забезпечити їх поєднання.
Структурно-логічна модель побудови управлінського обліку базується на системі чинників, які представлені наступним чином:
1) наявність елементів стратегічного управління, про що свідчить наявність місії, стратегічних пріоритетів, цілей і показників досягнення цілей; орієнтація системи управління на результат, наявність системи управління якістю, клієнтоорієнтованість вузу, які формують потреби навчального закладу в створенні інформаційного поля про зовнішнє і внутрішнє середовище ВНЗ і побудові системи управлінського обліку для прийняття ефективних управлінських рішень;
2) організаційна структура ВНЗ (лінійно-функціональна, девізіональна, проектна, матрична), від якої залежать фінансова структура установи та структура управлінського обліку;
3) наявність і характеристика систем інформаційного забезпечення для цілей управління (наприклад, достатню кількість комп'ютерної техніки, наявність програмного забезпечення, що дозволяє створювати бази даних і управляти інтегрованою базою даних);
4) рівень диверсифікації діяльності та джерел фінансування  навчального закладу, що вимагає роздільного ведення обліку, отримання інформації про результати різних видів діяльності.
Найбільш вагомими заходами формування структурно-логічної моделі управлінського обліку у ВНЗ можна назвати:
     розробку «облікової політики» управлінського обліку (виділення об'єктів обліку; складання переліку господарських операцій, критеріїв їх визнання та оцінки; розробку та затвердження регламенту обліку кожної операції);
     формування системи обліково-аналітичних показників для управління ВНЗ;
     перехід до фінансової структури ВНЗ і виділення центрів фінансового обліку (відповідальності);
     постановку системи бюджетування у ВНЗ, формування механізму взаємодії фінансового та управлінського обліку;
     виділення об'єктів калькулювання, вибір методу обліку та управління витратами;
     розробку процедур моніторингу, аналізу та контролю за досягненням результатів діяльності ВНЗ, а також прийняття рішень на основі інформації управлінського обліку;
     розробку базових форм управлінської звітності;
     розробку концепції і вибір програми для автоматизації управлінського обліку, регламентацію дій всіх служб в рамках системи управлінського обліку та аналізу.
 
Список використаних джерел
1.  Мальцева Г.И. Трансформация финансового механизма и системы управленческого учета вуза в условиях бюджетных реформ : диссертация ... доктора экономических наук : 08.00.10, 08.00.12 / Мальцева Галина Ивановна; [Место защиты: Том. гос. ун-т]. – Томск, 2007. – 365 с.
Категорія: Секція_2_2013_11_21-22 | Додав: clubsophus (2013-11-19)
Переглядів: 821 | Рейтинг: 0.0/0
Переклад
Форма входу
Категорії розділу
Секція_1_2013_11_21-22
Секція_2_2013_11_21-22
Секція_3_2013_11_21-22
Секція_4_2013_11_21-22
Секція_5_2013_11_21-22
Секція_6_2013_11_21-22
Секція_7_2013_11_21-22
Пошук
Наше опитування
Яка наукова інформація Вас найбільше цікавить?
Всього відповідей: 651
Інтернет-ресурси
Підписатися через RSS2Email

Новини клубу SOPHUS



Наукові спільноти
Статистика
free counters

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0