Архів / Archive

Головна » Статті » 2013_11_21-22_KamPodilsk » Секція_2_2013_11_21-22

“ТІНІЗАЦІЯ” ЯК ПРОБЛЕМА ОРГАНІЗАЦІЇ ОБЛІКУ ОПЛАТИ ПРАЦІ
Довгалюк Людмила
магістрант
Мазур Наталія
д.е.н., в.о.професора,
Подільський державний аграрно-технічний університет,
м.Кам’янець-Подільський
 
"ТІНІЗАЦІЯ” ЯК ПРОБЛЕМА ОРГАНІЗАЦІЇ ОБЛІКУ ОПЛАТИ ПРАЦІ
 
У нашій державі створено і введено в дію велику кількість нормативно-правових актів з питань оплати праці, але їх практичне втілення в економічне життя України супроводжується цілим рядом проблем, пов’язаних із відірваністю законодавства від реальних економічних, соціальних та політичних умов в країні.
Серед питань організації оплати праці важливим і, водночас, вкрай проблемним для вітчизняних підприємств, установ і організацій є тінізація заробітної плати.
На сучасному етапі розвитку українського суспільства податок з доходів фізичних осіб належить до основних бюджетоутворюючих податків та безпосередньо стосується кожного члена суспільства.
Останнім часом в економічному просторі України дедалі більшого значення набуває проблема ухилення від сплати податку з доходів фізичних осіб, що призводить до недоотримання податкових надходжень бюджетом, фондами соціального страхування, до розвитку недобросовісної конкуренції та зниження соціального захисту працівників. Тому заробітна плата «в конвертах» залишається однією з найактуальніших проблем сьогодення.
Тіньова економіка (англ. Blackeconomy, Ghosteconomy, Shadoweconomy) — господарська діяльність, яка розвивається поза державним обліком та контролем, а тому не відображається в офіційній статистиці. «Тіньові» підприємства не перерозподіляють власних доходів до бюджетів та державних цільових фондів, вони не сплачують податків, збільшуючи власні прибутки [1].
Тіньова економіка є складним суспільним явищем, яке поділяється на велику кількість сегментів і механізмів отримання тіньових доходів. Наслідком існування тіньової економіки є таке явище, як «тіньова» заробітна плата.
Серед існуючих видів заробітних плат, включаючи офіційний і тіньовий сектори, можна виділити, по-перше, «білу» заробітну плату, що являє собою офіційні виплати працівникам, включаючи нарахування і сплату відповідних внесків до бюджету і цільових фондів у повному обсязі; по-друге, «сіру» заробітну плату, що є винагородою, яка складається з двох частин, а саме: «білої» заробітної плати і прихованих сум за відсутності будь-яких відрахувань, що передбачені законодавством; по-третє, «чорну» заробітну плату, яку розглядають як незареєстровані суми, що виплачені працівникові, відповідно будь-які відрахування до цільових фондів не здійснюються.
Необхідно зазначити, що «сіра» та «чорна» заробітна плата формують категорію у «конвертах».
Порушення платниками податку з доходів фізичних осіб зобов’язань щодо сплати податку відбувається внаслідок дії таких основних чинників: надмірне податкове навантаження; нестабільність податкового законодавства; низький рівень суспільної свідомості щодо необхідності сплати податків; високий рівень корупції в державі [3].
Нестабільність податкового законодавства, його часті зміни, що нерідко є суперечливими та недосконалими, дуже часто спричиняють складність у розрахунках сум податкових зобов’язань. Також невиправдано великими є нинішні ставки нарахувань на заробітну плату, яку підприємства виплачують працівникам. Це, в свою чергу, спричиняє неофіційні домовленості між керівництвом і персоналом підприємств щодо розподілу заробітної плати на офіційну та тіньову.
Однією з основних причин виплати зарплати в конвертах є надмірний рівень навантаження на фізичну особу-підприємця, пов'язаний з утриманням робочої сили, що, в свою чергу, провокує різні тіньові схеми зайнятості. Крім того, неадекватною є структура доходів працюючої людини. На сьогодні значну частку в структурі доходів працівника складають пільги та субсидії, що не мотивують працівника до продуктивної праці, підвищення своєї кваліфікації.
З метою визначення повноти обліку нарахування заробітної плати, а також повноти декларування податку з доходів фізичних осіб в обов’язковому порядку необхідно провести порівняльний аналіз даних бухгалтерського та податкового обліку, що стосуються фонду оплати праці, розміру заробітної плати, чисельності працівників та здійснити такі дії:
1. Визначити питому вагу витрат на оплату праці в загальній сумі валових витрат (порівняти дані рядкабалансу «Забезпечення витрат персоналу», рядка звіту про фінансові результати «Витрати на оплату праці» з даними податкового розрахунку сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податку, і сум податку з доходу фізичних осіб, утриманого з них за формою№ 1ДФ). Питома вага, нижча за середню по галузі, свідчить про наявність ризиків виплати зарплати в «конвертах».
 2. Скласти список працівників по копіях трудових договорів (контрактів, угод), цивільно-правових договорів, трудових книжок з зазначенням дати прийняття та звільнення та порівняти його з даними форми №1-ДФ.
 3. Провести аналіз наказів щодо встановлення робочого часу, в тому числі скороченого, порівняти з розрахунковими відомостями на заробітну плату та порівняти з отриманою від податкової міліції по результатах проведених опитувань найманих працівників інформацією щодо фактичного робочого часу.
 4. Провести аналіз показників: розмір окладу (ставки), зазначеного у штатному розписі, трудових договорах (контрактах, угодах) з законодавчо встановленим розміром мінімальної заробітної плати, а також з фактично нарахованим та виплаченим розміром заробітної плати, зазначеним у розрахункових та платіжних відомостях.
З метою формування ефективної системи оподаткування доходів громадян, що має унеможливити ухилення від сплати податків через заробітну плату «в конверті», необхідно:
-  провести удосконалення системи обов’язкових нарахувань (відрахувань) на заробітну плату;
-   значно спростити викладення податкових законів, зробити їх доступними та зрозумілими,заборонитивнесеннязміндо них протягом п’яти років;
-   відмовитися від силових методів і максимізувати добровільність сплати податків;
-  підвищити рівень податкової культури та податкової дисципліни платників податків.
Таким чином, для легалізації заробітної плати в Україні, виведення її «з тіні» держава разом з бізнесом в особі роботодавців танайманих працівників мають оперативно розпочати реалізацію системних кроків. Від послідовності їхвпровадження залежатимеефективність будь-яких наступних ініціатив та дій влади у цій сфері.
 
Список використаних джерел
1.  Теневая_экономика : Вікіпедія [Електронний ресурс]. — Режим доступу ru.wikipedia.org/wiki (дата звернення 12 листопада 2013 р.).
2.  Шарікова О.В. Податкова політика як фактор легалізації «тіньової» заробітної плати / О.В.Шарікова // Економіка та держава. – 2010. – № 6. – С. 49–52.
3.  Сидоренко Т.А. Сутність та причини ухилення від сплати податків / Т.А.Сидоренко // Економічний часопис. – 2010. – № 21. – С. 48–52.
Категорія: Секція_2_2013_11_21-22 | Додав: clubsophus (2013-11-19)
Переглядів: 947 | Рейтинг: 0.0/0
Переклад
Форма входу
Категорії розділу
Секція_1_2013_11_21-22
Секція_2_2013_11_21-22
Секція_3_2013_11_21-22
Секція_4_2013_11_21-22
Секція_5_2013_11_21-22
Секція_6_2013_11_21-22
Секція_7_2013_11_21-22
Пошук
Наше опитування
Яка наукова інформація Вас найбільше цікавить?
Всього відповідей: 651
Інтернет-ресурси
Підписатися через RSS2Email

Новини клубу SOPHUS



Наукові спільноти
Статистика
free counters

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0