Архів / Archive

Головна » Статті » 2013_12_19-20_KamPodilsk » Секція_4_2013_12_19-20

НАПРЯМИ БЮДЖЕТНОЇ ПІДТРИМКИ СІЛЬСЬКОГО ГОСПОДАРСТВА
Фещенко Наталія
к.е.н., доцент
Житомирський національний агроекологічний університет
м. Житомир
 
Напрями бюджетної підтримки сільського господарства
 
Бюджетна підтримка виступає найважливішою складовою державного регулювання аграрного сектору й полягає в розробці ефективного механізму формування та використання фінансових ресурсів держави з метою підвищення конкурентоспроможності галузі, виробництва якісних і безпечних продуктів харчування та збереження навколишнього природного середовища.
Згідно чинного законодавства бюджетна підтримка аграрного сектору України здійснюється за наступними напрямами:
1) субсидії та дотації на виробництво і придбання ресурсів. Для підтримки тваринницької галузі у 2003 р. введено доплати сільськогосподарським товаровиробникам за збереження поголів’я корів м’ясного та молочного напряму, овець та кіз, у 2004 р. – бюджетні субсидії сільськогосподарським товаровиробникам за продані ними тварини переробним підприємствам. У 2006 р. запроваджено виробничі дотації у рослинництві – бюджетні виплати на гектар зернових, ріпаку, льону. Загалом бюджетна підтримка виробників продукції рослинництва та тваринництва (погектарні виплати, виплати на наявне поголів’я та доплати за здану худобу) у 2006-2008 рр. становила у середньому 1,6-2,7 млрд. грн., у 2009 р. скоротилась до 370 млн. грн., у 2010 р. – до 89,4 млн. грн. Субсидії на придбання ресурсів передбачають компенсацію вартості добрив (діяла лише у 2004 р.) і компенсацію 30 % вартості придбаної вітчизняної техніки (діє з 2002 р.);
2) фінансово-кредитна підтримка. Закон України «Про особливості страхування сільськогосподарської продукції з державною підтримкою» [1] передбачає надання сільськогосподарському товаровиробнику коштів з державного бюджету у вигляді субсидій для оплати частини страхового платежу, нарахованого за договором страхування. З 2000 р. надається часткова компенсація процентних ставок на отримання кредитів комерційних банків і здійснення лізингових платежів.
3) податкове стимулювання у вигляді фіксованого сільськогосподарського податку (ФСП), а також спеціального механізму сплати податку на додану вартість (ПДВ). Відповідно до Постанови Кабінету міністрів «Про внесення змін до Порядку використання сум податку на додану вартість, сплачених переробними підприємствами до спеціального фонду державного бюджету» [2] механізм використання сум ПДВ, сплачених молокопереробними і мясопереробними підприємствами до спеціального форду державного бюджету за програмою «Державна підтримка галузі тваринництва» доповнено двома новими напрямками: 1) виплатою бюджетної дотації фізичним особам, членам виробничих або обслуговуючих сільськогосподарських кооперативів, а також фермерським господарствам за вирощені та продані на забій і переробку суб'єктам господарювання, які мають власні потужності для забою тварин, молодняк великої рогатої худоби та свині (крім свиноматок і кнурів). При цьому бюджетна допомога надається за 1 кілограм прийнятої живої ваги в розмірі 2,5 гривні за молодняк ВРХ живою масою не менш як 330 кг, 1,5 гривні за свиней живою масою від 100 до 120 кг і 1 гривня за свиней  живою масою від 120 до 150 кг; 2) виплатою спеціальної бюджетної дотації за поголів'я корів м'ясного напряму продуктивності у розмірі до 1900 гривень за голову - племінним заводам, до 1000 гривень за голову - племінним репродукторам, до 600 гривень за голову - іншим сільськогосподарським підприємствам;
4) спеціалізована підтримка за окремими напрямами та програмами. З червня 2012 р. у рамках бюджетної програми «Державна підтримка галузі тваринництва» запроваджено дотації селянам за збереження молодняку великої рогатої худоби: за теля віком від 3 до 5 місяців сільськогосподарські товаровиробники отримають 250 грн., від півроку до 8 місяців – 500 грн., від 9 до 11 місяців – 750 грн. за голову. Загалом на дотації селянам за збереження молодняку великої рогатої худоби в бюджеті передбачено близько 1 млрд. грн.
Водночас, Міністерством аграрної політики та продовольства спільно з НААН України розроблено Національний проект «Відроджене скотарство», який передбачає шляхи і механізми нарощування поголів’я великої рогатої худоби, її продуктивності, обсягів продукції скотарства з відповідним організаційно-економічним, технологічним, технічним та нормативно-правовим забезпеченням.
Незважаючи на наявність достатнього законодавчого і нормативно-правового забезпечення щодо державної підтримки сільськогосподарського виробництва, бюджетній політиці у цій сфері притаманна низка проблем, основні з яких полягають у наступному:
- зменшення фінансування заходів прямої підтримки аграрного сектору. У Державному бюджеті на 2013 рік обсяг видатків на програми прямої підтримки АПК передбачений у розмірі 872 млн. грн., що втричі менше порівняно з 2012 роком і значно менше суми, яку Україна може виділяти згідно домовленості з СОТ;
- низький рівень обізнаності селян щодо можливостей одержання ними бюджетної допомоги, складний процедурний механізм і непрозорість її отримання, унаслідок чого основна маса вітчизняних товаровиробників, які такої підтримки потребують, залишаються поза її межами: у 2012 р. із 53 тис сільськогосподарських підприємств підтримкою скористалися лише 2,7 тис, пільгові кредитні ресурси використовували лише 12 % фермерських господарств, соціально спрямовані дорадчі послуги в 11 регіонах країни взагалі не надавалися.
Для отримання компенсації коштів через механізм здешевлення кредитів агропромисловому підприємству необхідно надати більше десяти документів, а рішення про доцільність надання кредиту приймається на закритих засіданнях конкурсних комісій Міністерства аграрної політики та продовольства і облдержадміністрацій [3]. Крім того, даний вид підтримки надається юридичним особам і залишає поза увагою особисті селянські господарства, тому реально кошти отримують великі фінансово потужні приватні підприємства;
- припинення дії важливих державних цільових програм, внаслідок чого окремі напрями державної підтримки сільського господарства припинили існування. Так, відповідно до Постанови Кабінету Міністрів України «Про скорочення кількості та укрупнення державних цільових програм», з червня 2011 р. втратили чинність Державна цільова економічна програма підтримки розвитку сільськогосподарських обслуговуючих кооперативів на період до 2015 р. та Державна цільова програма створення оптових ринків сільськогосподарської продукції, які діяли з 2009 р.;
- низький рівень використання державою непрямих заходів підтримки аграрного сектору. На сьогодні, як не парадоксально, відсутні бюджетні програми щодо охорони сільськогосподарських земель, їх раціонального землекористування, консервації деградованих та малопродуктивних земель; не розроблено механізми державної компенсації при страхуванні сільськогосподарської продукції, передбачені Законом України «Про особливості страхування сільськогосподарської продукції з державною підтримкою»; існуюча система вищої освіти не сприяє забезпеченню висококваліфікованими працівниками як безпосередньо виробництва, так і органів державного управління, які займаються формуванням державної політики у сфері підтримки агропромислового комплексу країни;
- недостатні обсяги та безсистемність фінансування державних програм, а також непрозорі механізми використання коштів за ними.
Тому необхідно вдосконалити механізм державного регулювання сільськогосподарського виробництва, органічно поєднавши підтримку виробництва, підтримку створення ринкової інфраструктури та регулювання доходів товаровиробників з підтримкою формування сприятливого життєвого середовища на селі [4]. Враховуючи обмеженість бюджетних коштів, слід обирати найприйнятніший варіант державної підтримки доходів сільськогосподарських товаровиробників, який би, з одного боку, стимулював їх до здійснення структурних змін і запровадження ефективніших технологій, а з іншого - не потребував би великих сум бюджетних коштів, особливо для нерентабельних підприємств.
З метою підвищення ефективності механізму державної підтримки сільського господарства одержали подальший розвиток критерії розподілу коштів бюджету, які полягають у застосуванні інтегрального коефіцієнта, що являє собою рейтингову оцінку кожного підприємства-претендента на підтримку і передбачає врахування якісних показників: товарності, окупності витрат тощо.
Водночас, належного впорядкування потребують умови і процедура надання бюджетної допомоги. Зокрема, господарства, що дотримуються умов підвищення конкурентоспроможності продукції шляхом запровадження встановлених ресурсозберігаючих і ґрунтозахисних технологій, дотримання вимог законів плодозміни, нормативу собівартості продукції повинні мати першочергове право користування бюджетною підтримкою.
 
Список використаних джерел
 
1.       Про особливості страхування сільськогосподарської продукції з державною підтримкою : Закон України від 09.02.2012 р. № 4391-17 : за станом на 1.12.2013 р. — Режим доступу: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/4391-17. (дата звернен­ня: 14.12.2013). — Назва з екрана.
2.       Про внесення змін до Порядку використання сум податку на додану вартість, сплачених переробними підприємствами до спеціального фонду державного бюджету : Постанова КМУ від 22 травня 2013 р. № 357 : за станом на 1.12.2013 р. — Режим доступу: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/357-2013-п (дата звернен­ня: 14.12.2013). — Назва з екрана.
3.       Про затвердження Порядку використання коштів, передбачених у державному бюджеті для здійснення фінансової підтримки суб'єктів господарювання агропромислового комплексу через механізм здешевлення кредитів та компенсації лізингових платежів : Постанова КМУ від 11.08.2010 р., N 794 : за станом на 10.12.2013 р. — Режим доступу: http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/794-2010-п/ed20120423 (дата звернен­ня: 14.12.2013). — Назва з екрана.
4.       Стратегічні напрями розвитку сільського господарства України на період до 2020 року [Електронний ресурс] / за ред. Ю. О. Лупенка, В. Я. Месель-Веселяка. — К.: ІАЕ, 2012. — 182 с. — Режим доступу : http://agroua.net/docs/strateg.pdf  (дата звернен­ня: 14.12.2013). — Назва з екрана.
 
Категорія: Секція_4_2013_12_19-20 | Додав: clubsophus (2013-12-18)
Переглядів: 1894 | Рейтинг: 0.0/0
Переклад
Форма входу
Категорії розділу
Секція_1_2013_12_19-20
Секція_2_2013_12_19-20
Секція_3_2013_12_19-20
Секція_4_2013_12_19-20
Секція_5_2013_12_19-20
Секція_6_2013_12_19-20
Секція_7_2013_12_19-20
Пошук
Наше опитування
Яка наукова інформація Вас найбільше цікавить?
Всього відповідей: 651
Інтернет-ресурси
Підписатися через RSS2Email

Новини клубу SOPHUS



Наукові спільноти
Статистика
free counters

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0