УДК 331.101.262:377.01:37.014
Саєнко Михайло
к.е.н., доцент, старший науковий співробітник
Сава Андрій
к.е.н., с.н.с., завідувач відділу
Тернопільська державна сільськогосподарська дослідна станція
Інституту кормів та сільського господарства Поділля НААН
м. Тернопіль
ПРОБЛЕМИ ПРОФЕСІЙНО-ТЕХНІЧНОЇ ПІДГОТОВКИ СІЛЬСЬКОГО НАСЕЛЕННЯ
Анотація
Досліджено основні аспекти професійно-технічної підготовки сільського населення як однієї із складових формування їх трудового потенціалу. Визначено основні чинники формування трудового потенціалу в системі фахової підготовки людей. Проаналізовано основні параметри розвитку професійно-технічної освіти, функціонування її закладів та їх ресурсного забезпечення на прикладі Тернопільської області.
Ключові слова: трудовий потенціал, сільське населення, фахова підготовка кадрів, професійно-технічна освіта, професійно-технічні заклади.
Якість трудового потенціалу села, або ж його високий освітньо-фаховий рівень, здатність до високоефективної праці, завжди була актуальною проблемою [1].
Але в період докорінної, але, на жаль, безсистемної перебудови галузі, її переведення на інноваційний шлях розвитку, перехід від повної до ефективної зайнятості, проблема якості трудового потенціалу села, освітньо-фаховий рівень професійно-технічної підготовки сільського населення, як одна зі складових формування трудового потенціалу, стає однією з основних проблем аграрних реформ на сучасному етапі.
В ході наукового дослідження виявлено основні проблеми, їх чинники і причини формування. До найсуттєвіших висновків можна віднести наступні:
- В аграрній галузі відбувається бурхливий перехід на інноваційний шлях розвитку, щодо якого відсутня адекватна професійно-технічна підготовка трудових ресурсів.
- Впровадження приватної власності на селі об’єктивно зумовило перехід до ефективної зайнятості. Це означає, що приватний бізнес, керуючись економічною доцільністю, не може і не хоче утримувати всіх бажаючих працювати в сільськогосподарському виробництві.
- У зв’язку з цим змінився характер вимог до фахової, зокрема професійно-технічної, підготовки найманого працівника, який має бути спеціалістом широкого профілю, а до цього аграрні навчальні заклади поки що у повній мірі не готові.
- Як вказують дослідження, в т.ч. і наші, професійний склад випускників професійно-технічних закладів, а відтак пропозиція на ринку фахової робочої сили, зовсім не відповідає структурі виробництва і відповідно попиту на неї.
- Слід також зауважити, що матеріально-технічна і лабораторна база як професійно-технічних закладів, так і аграрних навчальних закладів всіх рівнів, через нестачу бюджетного фінансування, безнадійно відстала, застаріла і не в силі забезпечити належну підготовку фахівців для потреб сучасного сільськогосподарського виробництва [3].
Наявність гострої проблеми якості відтворення трудових ресурсів сільської місцевості, в тому числі професійно-технічної підготовки сучасних кадрів, засвідчують чисельні аргументи і факти на прикладі Тернопільській області.
Відразу зазначимо, що колись цілісна система такої підготовки зруйнована, а нова, адекватна сучасним вимогам, не сформована. Має місце самоплив. Будь-яке регулювання професійно-технічної освіти стосовно потреб ринку робочої сили сільської місцевості відсутнє. Значна частина колишніх сільських профтехучилищ ліквідовані, а ті, що залишилися випускають робітничі кадри для села в мізерній кількості, більшість спеціальностей зорієнтовані на місто або ж далеко не на робітничі посади: обліковці, бухгалтери, економісти, техсекретарі, комп’ютерні спеціалісти тощо.
Тут слід відзначити неймовірно низькі обсяги контингенту учнів закладів професійно-технічної освіти (ПТО), що готуються для поповнення робітничих кадрів провідної галузі регіону – сільського господарства: лише 6,1% від усього контингенту профтехосвіти області (табл. 1).
Таблиця 1
Тенденція і структура контингенту закладів ПТО
Тернопільської області [4]
Галузі
|
2007
|
2008
|
2009
|
2010
|
2011
|
2011 до 2007, %
|
Питома вага галузей
|
Промисловість
|
4325
|
3965
|
3980
|
3777
|
3870
|
89,5
|
32,8
|
Транспорт
|
1059
|
1033
|
1312
|
1384
|
1247
|
117,7
|
10,6
|
Зв'язок
|
147
|
225
|
256
|
261
|
236
|
160,5
|
2,0
|
Будівництво
|
2360
|
2376
|
2276
|
2317
|
2405
|
101,9
|
20,4
|
Торгівля і громадське харчування
|
2450
|
2412
|
2426
|
2359
|
2421
|
98,8
|
20,5
|
ЖКХ і побутові невиробничі послуги
|
784
|
830
|
864
|
1036
|
904
|
115,3
|
7,6
|
Сільське господарство
|
572
|
628
|
593
|
636
|
707
|
123,6
|
6,1
|
Разом
|
11697
|
11469
|
11707
|
11770
|
11790
|
100,8
|
100,0
|
Як свідчать дані таблиці, заклади професійно-технічної освіти сільського господарства займають найменшу питому вагу, якщо не брати до уваги таку вузьку галузь як зв'язок. Для кращого розуміння: в закладах ПТО навчається пересічно не більше п’ятдесяти потенційних робітники на сільськогосподарський район або в 5,5 рази менше ніж для промисловості. І навіть незначне зростання контингенту проблеми не розв’язує.
Загалом робітничі кадри для сільського господарства в Тернопільській області готують десять професійно-технічних навчальних закладів (ПТНЗ). Розміщені вони по території регіону рівномірно. Разом з тим, в структурі їх контингенту потенційні кадри для галузі становлять лише 19 відсотків. Решта – для інших сфер і видів діяльності. І це відбувається в аграрній області. Шість із десяти ПТНЗ контингент не нарощують (табл. 2), а вісім не виконують навіть державних замовлень на прийом учнів (табл. 3).
Таблиця 2
Загальна характеристика закладів ПТО, які в певній мірі готують робітничі кадри для аграрного виробництва у 2011-12н.р.*
Назва ПТНЗ
|
Контингент учнів, осіб
|
Прийом учнів, осіб
|
загаль-
ний
|
в т.ч. для сільського господарства
|
2008
|
2009
|
2010
|
2011
|
2011 до 2008, %
|
осіб
|
%
|
ПТУ №26 м. Бучач
|
489
|
25
|
5,1
|
190
|
193
|
288
|
264
|
138,9
|
Хоростківський ПСГЛ
|
369
|
147
|
39,8
|
128
|
154
|
155
|
161
|
125,8
|
ПТУ №32 м. Шумськ
|
346
|
107
|
30,9
|
126
|
145
|
145
|
133
|
105,5
|
Ланівецька філія ПТУ №25
|
323
|
52
|
16,1
|
141
|
125
|
133
|
120
|
85,1
|
Підгаєцький ПАЛ
|
413
|
63
|
15,3
|
159
|
132
|
151
|
155
|
97,5
|
Почаївське ВПУ
|
650
|
80
|
12,3
|
248
|
168
|
216
|
234
|
94,4
|
Товстенський ПСГЛ
|
334
|
75
|
22,5
|
119
|
120
|
116
|
122
|
102,5
|
Чортківське ВПУ
|
504
|
68
|
13,5
|
221
|
185
|
192
|
184
|
83,3
|
Буданівський ПЛ
|
228
|
26
|
11,4
|
130
|
133
|
115
|
110
|
84,6
|
ПТУ №25 м. Збараж
|
369
|
126
|
34,1
|
177
|
127
|
123
|
132
|
74,6
|
Разом
|
4025
|
769
|
19,1
|
1639
|
1482
|
1634
|
1615
|
98,5
|
* Розраховано авторами на підставі відомчих даних
Не все гаразд і з педагогічними кадрами у ПТНЗ. Вони переважно недовантажені: на одного педагогічного працівника припадає трохи більше 7 учнів. Надто повільно відбувається їх перекваліфікація: в 2011 році підвищували кваліфікацію лише 9,7% викладачів. Багато викладачів не обізнані з новою технікою і технологіями, користуються застарілим обладнанням і навчально-методичною літературою (табл. 3).
Таблиця 3
Забезпечення навчального процесу в закладах ПТО Тернопільської області у 2011-12н.р.** Розраховано авторами на підставі відомчих даних
Заклади ПТО Тернопільської області погано забезпечені землею, ще гірше – технікою. Остання безнадійно застаріла. Очікувати на покращення в найближчі роки не доводиться. Все це відображається не лише на якості підготовки робітничих кадрів, а й на показниках господарсько-фінансової діяльності ПТНЗ аграрного профілю, якщо можна їх так назвати із-за перепрофілювання іншими спеціальностями (табл. 4).
Таблиця 4
Забезпеченість закладів ПТО Тернопільської області землею
і технікою та результати виробничо-господарської діяльності** Розраховано авторами на підставі відомчих даних
Обсяги навчально-виробничої діяльності, доходи від виробничої практики на виробництві і чисті прибутки з розрахунку на одного учня незначні, що засвідчує невисокі надходження до спецфондів ПТНЗ. Враховуючи, що і державне фінансування закладів ПТО мізерне, вести мову про їх якісне відродження в ближчі роки немає підстав.
Особливого акценту, знову ж таки, потребує той факт, що виправити становище в найближчій перспективі не представляється можливим. Адже державне фінансування закладів ПТО, м’яко кажучи мізерне, а інші джерела фінансування майже недоступні. Приміром, за рахунок коштів спеціального фонду установ фінансується загалом не більше 12 відсотків видатків ПТНЗ. З огляду на існуючу матеріальну базу наповнити спецфонди нічим і заробити їх ніде. Майже недоступні й інші альтернативні джерела фінансування: кошти з регіональних програм (останні майже відсутні) і кошти роботодавців, споживачів робочої сили робітничих кадрів (їх вочевидь не задовольняє рівень підготовки таких кадрів місцевими закладами профтехосвіти) [2].
Таким чином, система профтехосвіти в регіоні у важкому стані і зовсім не відповідає викликам, які перед нею ставить сучасне аграрне виробництво. І на це є ряд причин.
По-перше, припинено будь-яке будівництво чи навіть добудову об’єктів професійно-технічної освіти.
По-друге, сільські заклади ПТО недостатньо забезпечені землею: в середньому по 136 га з розрахунку на одне училище.
По-третє, з 1992 року матеріально-навчальна закладів ПТО серйозно не поновлювалась. Зараз тут відсутня будь-яка нова техніка, учні навчаються або на застарілій , або ж на плакатах. Зрозуміло, що навчені в такий спосіб робітники не готові не те, щоб працювати в умовах НТП, а й на досягнутому в минулому рівні, що вочевидь знижує якість трудового потенціалу.
По-четверте, дуже гостро стала проблема набору учнів, контингент яких з кожним роком неухильно скорочується, погіршується його структура.
По-п’яте, не виправдано низькими темпами впроваджується підготовка робітників інтегрованих професій, які почувалися б вільніше на ринку праці.
По-шосте, проблеми набору і неадекватна професійна структура контингенту неминуче породжують проблеми працевлаштування випускників профтехзакладів.
По-сьоме, зросла плинність педагогічних кадрів, незадоволених невиплатами заробітних плат.
Нарешті, по-восьме, профтехучилища перестали отримувати вагому в минулому матеріальну допомогу від сільськогосподарських підприємств.
Список використаних джерел
- Брич, В. Я.Трудовий потенціал АПК / В. Я. Брич, М. Г. Саєнко. – Тернопіль : Підручники і посібники, 2001. – 288 с.
- Витрати на освіту [Електронний ресурс]. – Доступ до ресурсу: http://www.rb.com.ua/ukr/marketing/tendency/8324/
- Науково-практичні рекомендації з вивчення тенденцій демографічного розвитку і формування ефективної зайнятості населення у сільській місцевості, обґрунтування та реалізації теоретико-методологічних засад формування і удосконалення механізмів соціальної інфраструктури на регіональному рівні / А. П. Сава, М. Г. Саєнко, Б. О. Сидорук, О. Р. Олійник, О. М. Довгань, О. Я. Мединська, І. І. Погребняк, С. В. Довгань, Я. В. Мандибура, Л. І. Личук. – Тернопіль: ТАЙП, 2013. – 68 с.
- Статистичний щорічник Тернопільської області за 2011 рік / за ред. В. Г. Кирича. – Тернопіль : ГУС у Тернопільській області, 2012. – 468 с.
|