Архів / Archive

Головна » Статті » 2014_05_22-23_KamPodilsk » Секція_1_2014_05_22-23

ПРОБЛЕМИ ПРОФЕСІЙНО-ТЕХНІЧНОЇ ПІДГОТОВКИ СІЛЬСЬКОГО НАСЕЛЕННЯ

УДК 331.101.262:377.01:37.014

Саєнко Михайло

к.е.н., доцент, старший науковий співробітник

Сава Андрій

к.е.н., с.н.с., завідувач відділу

Тернопільська державна сільськогосподарська дослідна станція

Інституту кормів та сільського господарства Поділля НААН

м. Тернопіль

 

ПРОБЛЕМИ ПРОФЕСІЙНО-ТЕХНІЧНОЇ ПІДГОТОВКИ СІЛЬСЬКОГО НАСЕЛЕННЯ

 

Анотація

Досліджено основні аспекти професійно-технічної підготовки сільського населення як однієї із  складових формування їх трудового потенціалу. Визначено основні чинники формування трудового потенціалу в системі фахової підготовки людей. Проаналізовано основні параметри розвитку професійно-технічної освіти, функціонування її закладів та їх ресурсного забезпечення на прикладі Тернопільської області.

Ключові слова: трудовий потенціал, сільське населення, фахова підготовка кадрів, професійно-технічна освіта, професійно-технічні заклади.

 

Якість трудового потенціалу села, або ж його високий освітньо-фаховий рівень, здатність до високоефективної праці, завжди була актуальною проблемою [1].

Але в період докорінної, але, на жаль, безсистемної перебудови галузі, її переведення на інноваційний шлях розвитку, перехід від повної до ефективної зайнятості, проблема якості трудового потенціалу села, освітньо-фаховий рівень професійно-технічної підготовки сільського населення, як одна зі складових формування трудового потенціалу, стає однією з основних проблем аграрних реформ на сучасному етапі.

В ході наукового дослідження виявлено основні проблеми, їх чинники і причини формування. До найсуттєвіших висновків можна віднести наступні:

  1. В аграрній галузі відбувається бурхливий перехід на інноваційний шлях розвитку, щодо якого відсутня адекватна професійно-технічна підготовка трудових ресурсів.
  2. Впровадження приватної власності на селі об’єктивно зумовило перехід до ефективної зайнятості. Це означає, що приватний бізнес, керуючись економічною доцільністю, не може і не хоче утримувати всіх бажаючих працювати в сільськогосподарському виробництві.
  3. У зв’язку з цим змінився характер вимог до фахової, зокрема професійно-технічної, підготовки найманого працівника, який має бути спеціалістом широкого профілю, а до цього аграрні навчальні заклади поки що у повній мірі не готові.
  4. Як вказують дослідження, в т.ч. і наші, професійний склад випускників професійно-технічних закладів, а відтак пропозиція на ринку фахової робочої сили, зовсім не відповідає структурі виробництва і відповідно попиту на неї.
  5. Слід також зауважити, що матеріально-технічна і лабораторна база як професійно-технічних закладів, так і аграрних навчальних закладів всіх рівнів, через нестачу бюджетного фінансування, безнадійно відстала, застаріла і не в силі забезпечити належну підготовку фахівців для потреб сучасного сільськогосподарського виробництва [3].

Наявність гострої проблеми якості відтворення трудових ресурсів сільської місцевості, в тому числі професійно-технічної підготовки сучасних кадрів, засвідчують чисельні аргументи і факти на прикладі Тернопільській області.

Відразу зазначимо, що колись цілісна система такої підготовки зруйнована, а нова, адекватна сучасним вимогам, не сформована. Має місце самоплив. Будь-яке регулювання професійно-технічної освіти стосовно потреб ринку робочої сили сільської місцевості відсутнє. Значна частина колишніх сільських профтехучилищ ліквідовані, а ті, що залишилися випускають робітничі кадри для села в мізерній кількості, більшість спеціальностей зорієнтовані на місто або ж далеко не на робітничі посади: обліковці, бухгалтери, економісти, техсекретарі, комп’ютерні спеціалісти тощо.

Тут слід відзначити неймовірно низькі обсяги контингенту учнів закладів професійно-технічної освіти (ПТО), що готуються для поповнення робітничих кадрів провідної галузі регіону – сільського господарства: лише 6,1% від усього контингенту профтехосвіти області (табл. 1).

Таблиця 1

Тенденція і структура контингенту закладів ПТО

Тернопільської області [4]

Галузі

2007

2008

2009

2010

2011

2011 до 2007, %

Питома вага галузей

Промисловість

4325

3965

3980

3777

3870

89,5

32,8

Транспорт

1059

1033

1312

1384

1247

117,7

10,6

Зв'язок

147

225

256

261

236

160,5

2,0

Будівництво

2360

2376

2276

2317

2405

101,9

20,4

Торгівля і громадське харчування

2450

2412

2426

2359

2421

98,8

20,5

ЖКХ і побутові невиробничі послуги

784

830

864

1036

904

115,3

7,6

Сільське господарство

572

628

593

636

707

123,6

6,1

Разом

11697

11469

11707

11770

11790

100,8

100,0

 

 

Як свідчать дані таблиці, заклади професійно-технічної освіти сільського господарства займають найменшу питому вагу, якщо не брати до уваги таку вузьку галузь як зв'язок. Для кращого розуміння: в закладах ПТО навчається пересічно не більше п’ятдесяти потенційних робітники на сільськогосподарський район або в 5,5 рази менше ніж для промисловості. І навіть незначне зростання контингенту проблеми не розв’язує.

Загалом робітничі кадри для сільського господарства в Тернопільській області готують десять професійно-технічних навчальних закладів (ПТНЗ). Розміщені вони по території регіону рівномірно. Разом з тим, в структурі їх контингенту потенційні кадри для галузі становлять лише 19 відсотків. Решта – для інших сфер і видів діяльності. І це відбувається в аграрній області. Шість із десяти ПТНЗ контингент не нарощують (табл. 2), а вісім не виконують навіть державних замовлень на прийом учнів (табл. 3).

Таблиця 2

Загальна характеристика закладів ПТО, які в певній мірі готують робітничі кадри для аграрного виробництва у 2011-12н.р.*

Назва ПТНЗ

Контингент учнів, осіб

Прийом учнів, осіб

загаль-

ний

в т.ч. для сільського господарства

2008

2009

2010

2011

2011 до 2008, %

осіб

%

ПТУ №26 м. Бучач

489

25

5,1

190

193

288

264

138,9

Хоростківський ПСГЛ

369

147

39,8

128

154

155

161

125,8

ПТУ №32 м. Шумськ

346

107

30,9

126

145

145

133

105,5

Ланівецька філія ПТУ №25

323

52

16,1

141

125

133

120

85,1

Підгаєцький ПАЛ

413

63

15,3

159

132

151

155

97,5

Почаївське ВПУ

650

80

12,3

248

168

216

234

94,4

Товстенський ПСГЛ

334

75

22,5

119

120

116

122

102,5

Чортківське ВПУ

504

68

13,5

221

185

192

184

83,3

Буданівський ПЛ

228

26

11,4

130

133

115

110

84,6

ПТУ №25 м. Збараж

369

126

34,1

177

127

123

132

74,6

Разом

4025

769

19,1

1639

1482

1634

1615

98,5

* Розраховано авторами на підставі відомчих даних

 

Не все гаразд і з педагогічними кадрами у ПТНЗ. Вони переважно недовантажені: на одного педагогічного працівника припадає трохи більше 7 учнів. Надто повільно відбувається їх перекваліфікація: в 2011 році підвищували кваліфікацію лише 9,7% викладачів. Багато викладачів не обізнані з новою технікою і технологіями, користуються застарілим обладнанням і навчально-методичною літературою (табл. 3).

Таблиця 3

Забезпечення навчального процесу в закладах ПТО Тернопільської області у 2011-12н.р.** Розраховано авторами на підставі відомчих даних

 

Заклади ПТО Тернопільської області погано забезпечені землею, ще гірше – технікою. Остання безнадійно застаріла. Очікувати на покращення в найближчі роки не доводиться. Все це відображається не лише на якості підготовки робітничих кадрів, а й на показниках господарсько-фінансової діяльності ПТНЗ аграрного профілю, якщо можна їх так назвати із-за перепрофілювання іншими спеціальностями (табл. 4).

Таблиця 4

Забезпеченість закладів ПТО Тернопільської області землею

і технікою та результати виробничо-господарської діяльності** Розраховано авторами на підставі відомчих даних

 

Обсяги навчально-виробничої діяльності, доходи від виробничої практики на виробництві і чисті прибутки з розрахунку на одного учня незначні, що засвідчує невисокі надходження до спецфондів ПТНЗ. Враховуючи, що і державне фінансування закладів ПТО мізерне, вести мову про їх якісне відродження в ближчі роки немає підстав.

Особливого акценту, знову ж таки, потребує той факт, що виправити становище в найближчій перспективі не представляється можливим. Адже державне фінансування закладів ПТО, м’яко кажучи мізерне, а інші джерела фінансування майже недоступні. Приміром, за рахунок коштів спеціального фонду установ фінансується загалом не більше 12 відсотків видатків ПТНЗ. З огляду на існуючу матеріальну базу наповнити спецфонди нічим і заробити їх ніде. Майже недоступні й інші альтернативні джерела фінансування: кошти з регіональних програм (останні майже відсутні) і кошти роботодавців, споживачів робочої сили робітничих кадрів (їх вочевидь не задовольняє рівень підготовки таких кадрів місцевими закладами профтехосвіти) [2].

Таким чином, система профтехосвіти в регіоні у важкому стані і зовсім не відповідає викликам, які перед нею ставить сучасне аграрне виробництво. І на це є ряд причин.

По-перше, припинено будь-яке будівництво чи навіть добудову об’єктів професійно-технічної освіти.

По-друге, сільські заклади ПТО недостатньо забезпечені землею: в середньому по 136 га з розрахунку на одне училище.

По-третє, з 1992 року матеріально-навчальна закладів ПТО серйозно не поновлювалась. Зараз тут відсутня будь-яка нова техніка, учні навчаються або на застарілій , або ж на плакатах. Зрозуміло, що навчені в такий спосіб робітники не готові не те, щоб працювати в умовах НТП, а й на досягнутому в минулому рівні, що вочевидь знижує якість трудового потенціалу.

По-четверте, дуже гостро стала проблема набору учнів, контингент яких з кожним роком неухильно скорочується, погіршується його структура.

По-п’яте, не виправдано низькими темпами впроваджується підготовка робітників інтегрованих професій, які почувалися б вільніше на ринку праці.

По-шосте, проблеми набору і неадекватна професійна структура контингенту неминуче породжують проблеми працевлаштування випускників профтехзакладів.

По-сьоме, зросла плинність педагогічних кадрів, незадоволених невиплатами заробітних плат.

Нарешті, по-восьме, профтехучилища перестали отримувати вагому в минулому матеріальну допомогу від сільськогосподарських підприємств.

 

Список використаних джерел

  1. Брич, В. Я.Трудовий потенціал АПК / В. Я. Брич, М. Г. Саєнко. – Тернопіль : Підручники і посібники, 2001. – 288 с.
  2. Витрати на освіту [Електронний ресурс]. – Доступ до ресурсу: http://www.rb.com.ua/ukr/marketing/tendency/8324/
  3. Науково-практичні рекомендації з вивчення тенденцій демографічного розвитку і формування ефективної зайнятості населення у сільській місцевості, обґрунтування та реалізації теоретико-методологічних засад формування і удосконалення механізмів соціальної інфраструктури на регіональному рівні / А. П. Сава, М. Г. Саєнко, Б. О. Сидорук, О. Р. Олійник, О. М. Довгань, О. Я. Мединська, І. І. Погребняк, С. В. Довгань, Я. В. Мандибура, Л. І. Личук. – Тернопіль: ТАЙП, 2013. – 68 с.
  4. Статистичний щорічник Тернопільської області за 2011 рік / за ред. В. Г. Кирича. – Тернопіль : ГУС у Тернопільській області, 2012. – 468 с.
Категорія: Секція_1_2014_05_22-23 | Додав: clubsophus (2014-05-21)
Переглядів: 988 | Рейтинг: 0.0/0
Переклад
Форма входу
Категорії розділу
Секція_1_2014_05_22-23
Секція_2_2014_05_22-23
Секція_3_2014_05_22-23
Секція_4_2014_05_22-23
Секція_5_2014_05_22-23
Секція_6_2014_05_22-23
Секція_7_2014_05_22-23
Пошук
Наше опитування
Яка наукова інформація Вас найбільше цікавить?
Всього відповідей: 651
Інтернет-ресурси
Підписатися через RSS2Email

Новини клубу SOPHUS



Наукові спільноти
Статистика
free counters

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0