Архів / Archive

Головна » Статті » 2014_05_22-23_KamPodilsk » Секція_1_2014_05_22-23

УМОВИ ВИНИКНЕННЯ ТА НАСЛІДКИ РЕНТООРІЄНТОВАНОЇ ПОВЕДІНКИ В АГРАРНОМУ СЕКТОРІ ЕКОНОМІКИ

УДК 330.10

Прутська Тетяна

аспірант

Вінницький національний аграрний університет

м. Вінниця

 

УМОВИ ВИНИКНЕННЯ ТА НАСЛІДКИ РЕНТООРІЄНТОВАНОЇ ПОВЕДІНКИ В АГРАРНОМУ СЕКТОРІ ЕКОНОМІКИ

 

Анотація

У доповіді здійснено аналіз теоретико-методологічних аспектів формування та розвитку рентоорієнтованих  відносин в аграрному секторі. Розглянуто вплив рентних відносин на агробізнес та окреслено можливі негативні наслідки для соціально-економічної розвитку країни.

Ключові слова: аграрний сектор, ринкові рентні відносини, рентоорієнтована поведінка, політична рента, опортунізм.

 

В умовах ринкових відносин розвиток аграрного сектора країни має велике значення для структурної трансформації економіки, вітчизняного товаровиробництва, конкуренції, підвищення рівня зайнятості сільського населення. Еволюція даної сфери економічного життя не можлива без перетворень в інституційному середовищі. Недосконалість інституційної бази та процеси максимізації прибутків суб’єктів господарювання обумовлюють актуальність питання рентних відносин та вплив рентоорієнтованої поведінки на розвиток соціально-економічного життя країни.

Неодноразово питання пошуку ренти привертало увагу зарубіжних та вітчизняних науковців. Серед вчених, які внесли свій вклад в розв’язання проблем пошуку ренти, можна виділити засновника теорії пошуку ренти Г. Таллока, а також  Р. Толісона, Дж. Б’юкенена, А. Аузана, А. Алчіана, Р. Коуза, Дж. Гелбрейта, К.Менар, Д.Норта, Дж. Стігліца. Проблемам ренти присвячені праці і таких російських вчених, як А. Заостровцев, Р. Нурєєв та ін. Щодо українських дослідників, то вони лише частково вивчали дане питання. В. Дементьєв, О. Длугопольський, І. Зятковський, О. Носова, Р. Пустовіт у своїх працях розглядають окремі аспекти впливу ренти на економічне життя.

Одним з критеріїв ефективності виробництва в аграрній сфері є досягнення корисного результату за рахунок мінімізації ресурсів. Варто зазначити, що реформи в сфері сільського господарства не створили рівних умов для агентів та функціонування гідного ринкового механізму в даній сфері. Досі не сформована система якісного державного регулювання ресурсного забезпечення сільського господарства. Безумовно такі диспропорції призводять до розвитку рентних відносин, які часто зосередженні лише на збільшенні власного прибутку без врахування розвитку національного господарства. Рентоорієнтована поведінка часто є проявом способів впливу, корупції, розвитку тіньової економіки, пошуку способів незаконного зменшення оподаткування,   створення умов для податкових пільг, виведення прибутку з оподаткування та розвитку монополізації на ринку. Нерівні умови для суб’єктів підприємництва сприяють демотивації господарського процесу, зниженню відповідальності підприємця перед законом та знищенню інституту конкуренції, що призводить до збагачення одних агентів за рахунок інших.

Як було зазначено вище, першочергово потрібно звернути увагу на недосконалість інституційного середовища, що гальмує економічний розвиток підприємств агросфери. Недосконалість інституційного плацдарму веде до відсутності чітких правил поведінки на теренах ринкових відносин. В той же час, результатом історично-культурного розвитку для України стало формування певного менталітету та особливих рис характеру підприємця, які створили норми, що істотно відрізняються від норм світової ринкової економіки. Як наслідок, імпортовані формальні інститути поведінки розвинених країн не узгоджуються з існуючими неформальним інституційним середовищем України. Тому в українському суспільстві площина інституціональної системи, що складає комбінацію формальних і неформальних регуляторів, на сьогоднішній день є такою, що стимулює пошук неформальних способів вирішення проблем, корупцію, рентоорієнтовану поведінку та зниження соціальної відповідальністі бізнесу [1].

Дослідження рентних відносин в економічному середовищі країни та формування соціальної відповідальності в бізнесі відбуваєтьсь через призму трансформаційних процесів в Україні. За результатами  щорічного звіту Світового економічного форуму «Глобальний індекс конкурентоспроможності» з точки зору розвитку суспільно-політичних інститутів Україна займає 132 місце серед 144 досліджуваних країн. Ефективність корпоративного бізнесу за даними форуму стрімко падає і відповідно серед 144 країн Україна займає за даними 2012-2013 років лише 113 місце [2]. Невід’ємною ознакою ефективної діяльності в бізнесі , в тому числі в аграрній сфері, є чітко сформовані та захищені на законодавчому рівні права власності. Але тотальна корумпованість в органах влади, недосконалість законодавчої бази, відсутність ефективного реформування в судочинній системі(124 місце в рейтингу незалежності судових органів) нівелюють гарантії прав власності. Однак приватна власність має бути нормою, а власник відповідно інвестором. Дана схема економічних відносин дасть змогу формувати відповідний адекватний порядок оподаткування та вилучати частину рентного доходу до державного бюджету на вигідних для всіх агентів умовах.

У вітчизняній економіці рентоорієнтована поведінка часто виражена прикладом взаємодії економічних монополій з політичними силами держави, що утворили систему, яка підриває здоровий розвиток країни і унеможливлює результативне господарське життя. Формується поняття політичної ренти, коли різні політичні організації, використовуючи власні повноваження нівелюють конкуренцію та гарантують собі досягнення економічної ренти за рахунок суспільства [3]. Конкуренція таким чином переходить з економічних рамок у сферу політичного впливу, тим самим призводячи до потоку фінансів у напрямку реалізації політичних прагнень зацікавлених організацій [4, с. 84]. Політична рента за своєю природою подібна до ренти економічної, оскільки джерелом її утворення є монопольне становище. Водночас існують суттєві відмінності в джерелах утворення самих монополій. Політична монополія за рахунок загального характеру поширюється на всю галузь, носить досить стійкий характер, що унеможливлює зникнення її під впливом конкуренції. Таким чином політична рентоорієнтована поведінка не обмежується отриманням грошових вигод, а націлена на розширення сфери впливу в галузі.

Часто рентоорієнтовану поведінку ототожнюють з поведінкою опортуністичного характеру На думку В. Тамбовцева, під терміном опортунізм слід розуміти  поведінку, яка націлена на отримання різного роду вигод нечесним шляхом та використання чужих ресурсів у своїх приватних цілях [5, с. 64]. Така поведінка ігнорує моральні та етичні поведінкові норми, що призводить до негативного соціально-економічного ефекту. Як наслідок, в сфері сільського господарства країни руйнується інфраструктура сіл, деформується ринок праці на селі, знижується продуктивність галузі та руйнується аграрний соціум загалом. Механізм опортунізму, що включає і використання влади з метою захоплення активів, і незаконне отримання державних фінансових ресурсів, здебільшого характеризує діяльність сучасних агрохолдингів [6].

У підсумку, можемо зазначити, що інституціональна структура економіки країни потребує поглибленого аналізу. Функціонування та розвиток інституційного механізму не можливий  без вдосконалення нормативно-правової бази, що має регламентувати діяльність економічних агентів та регулювати рентні відносини з урахуванням суспільних та економічних інтересів галузі, населення та економіки загалом. На разі відсутня функціональна законодавча база, яка давала б змогу господарствам аграрного сектора нарощувати масштаби виробництва та на основі інвестування, державної підтримки та забезпечення страхової безпеки розвивати сільське господарство країни, а не зосереджувати власний потенціал на збільшенні вигод та благ. Обмеженість в знаннях інституціональних парадигм розвитку АПК, ігнорування  законів та принципів існування ринку, бездумне проведення реформ з боку приватної власності веде до дестабілізації економічної системи та сільського господарства.

 

Список використаних джерел

  1. Мирошниченко Ю.О. Вплив інституційного середовища на прибутковість підприємствУкраїни // Вісник Міжнародного Слов’янського університету Економічні науки. – Харків. – 2010. – С. 90-104.
  2. The Global Competitiveness Report by the World Economic Forum 2001 – 2013 [Електронний ресурс]. – Режим. дост. www.weforum.org/documents/GCR09/index.html
  3. Виноградова А.В. Институциональная экономика: теория и практика/ А.В. Виноградова// Учебно-методичное пособие. – Нижний новгород: Нижегородский госуниверситет, 2012. – С. 70.
  4. Довбенко М. Теорія суспільного вибору / М. Довбенко // Економіка України. – 2004. – № 10. – С. 83 – 86.
  5. Тамбовцев В.Л. Теории государственного регулирования экономики: Учеб. пособие / В.Л. Тамбовцев. – М.: Инфра-М, 2009. – 158 с.
  6. Діхтяр В. Пільги на сучасний лад / В. Діхтяр // АгроПерспектива. – 2009. – №7. – С. 10-13.
Категорія: Секція_1_2014_05_22-23 | Додав: clubsophus (2014-05-21)
Переглядів: 1459 | Рейтинг: 0.0/0
Переклад
Форма входу
Категорії розділу
Секція_1_2014_05_22-23
Секція_2_2014_05_22-23
Секція_3_2014_05_22-23
Секція_4_2014_05_22-23
Секція_5_2014_05_22-23
Секція_6_2014_05_22-23
Секція_7_2014_05_22-23
Пошук
Наше опитування
Яка наукова інформація Вас найбільше цікавить?
Всього відповідей: 651
Інтернет-ресурси
Підписатися через RSS2Email

Новини клубу SOPHUS



Наукові спільноти
Статистика
free counters

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0