Архів / Archive

Головна » Статті » 2014_05_22-23_KamPodilsk » Секція_3_2014_05_22-23

ВПЛИВ ЗАПОЗИЧЕНЬ НА СИСТЕМУ ФІНАНСОВОГО ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ОРГАНІВ МІСЦЕВОГО САМОВРЯДУВАННЯ

УДК 351.8

Далєвська Тетяна

аспірант

Київський національний торговельно-економічний університет

м. Київ

 

ВПЛИВ ЗАПОЗИЧЕНЬ НА СИСТЕМУ ФІНАНСОВОГО ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ОРГАНІВ МІСЦЕВОГО САМОВРЯДУВАННЯ

 

Анотація

Досліджено особливості понять ринок місцевих запозичень та місцеві запозичення, а також методику та сферу їх використання. Проаналізовано показники місцевих запозичень за останні роки. Визначено вплив місцевих запозичень, їх позитивні та негативні сторони.

Ключові слова: комунальний кредит, місцеві запозичення, ринок місцевих запозичень, муніципальні облігації, місцевий бюджет, облігації, бюджету розвитку.

 

Становлення ринку місцевих запозичень в Україні є однією з найбільш важливих проблем розвитку місцевого самоврядування, що потребують невідкладного розв’язання. Саме місцеві запозичення сприяють розвитку міської інфраструктури та інвестиційної діяльності органів місцевого самоврядування в Україні, надають можливість покращити якість послуг, які реалізують члени міських громад. У зв’язку з великою гостротою проблем міст та інших населених пунктів, хронічною нестачею бюджетних коштів, потребами реалізації місцевих інвестиційних програм, проблема розвитку ринку муніципальних запозичень в Україні набула великого теоретичного і практичного значення. Основні аспекти цієї проблеми в Україні поки що вважаються недослідженими.

Окремими аспектами розвитку ринку місцевих запозичень займаються вчені Барабан Л.[1], Кравченко В. [2], Луніна І. [3], Нехайчук Д.[4], В.Падалка [5]. Зазначені проблеми досліджувалися вченими США, Франції, Великобританії, Німеччини та інших країн, зокрема Роджером Лерой Міллером, Лоренсом Дж. Гітманом [6], Чарльзом Дж. Вулфелом [7], Матуком Ж., Батлером Б., Фрідманом Дж., Бернаром І. та ін.

Метою даної роботи є розкрити сутність місцевих запозичень, вплив на систему фінансового забезпечення місцевого самоврядування та запропонувати напрями вдосконалення механізму отримання бюджетами місцевого самоврядування позик. Об’єктом дослідження  є ринок місцевих запозичень України.  Предметом дослідження є вплив місцевих запозичень в Україні на фінансове забезпечення органів місцевого самоврядування та відносини, що виникають в процесі становлення комунального ринку.

Ринок місцевих запозичень набув у розвинених країнах відносно самостійного значення. Разом з тим він є одним із сегментів фінансових ринків, зокрема, фондового, кредитного та грошового [8, с.  47].

Місцеві запозичення – це позики і кредити, залучені від юридичних та фізичних осіб, за якими виникають боргові зобов’язання органів місцевого самоврядування чи гаранта погашення цих зобов’язань. Вони здійснюються шляхом емісії цінних паперів, залучення кредитів комерційних банків, отримання взаємних кредитів, а також кредитів з бюджетів вищого рівня, кредитів спеціалізованих державних і недержавних фінансових установ та кредитів, що отримують комунальні підприємства. Зазначені види запозичень є формами комунального кредиту [2, с. 94].

 

 

Рис. 1. Основні види інструментів забезпечення запозичень

 

Місцеві запозичення здійснюються відповідно до визначеної мети та за допомогою інструментів (рис. 1), мають цільове призначення. Запозичення не спрямовуються на поточні потреби, а мають інвестиційний характер. Вони є важливим інструментом соціально-економічного розвитку регіонів і територій. За їх рахунок фінансується розвиток міст та їх інфраструктури. Аналіз практики місцевих запозичень в Україні свідчить про обмежені можливості їх здійснення. За ст.16 БКУ місцеві зовнішні запозичення можуть здійснювати лише міські ради міст з чисельністю населення понад триста тисяч жителів за офіційними даними органів державної статистики на час ухвалення рішення про здійснення місцевих запозичень [8].

Зовнішні запозичення є важливим інструментом міського розвитку (на сьогодні лише м. Київ має право здійснювати зовнішні запозичення). Ресурси цього ринку значно дешевші, ніж ресурси внутрішніх ринків — кредитного та фондового, чим і скористалася влада Києва.

Таблиця 1

Перелік зареєстрованих випусків облігацій місцевих позик в Україні за 2008-2012 рр. [1], [4]

Назва емітента

Обсяг випуску, млн. грн.

2008 р.

2009 р.

2010 р.

2011 р.

2012 р.

Харківська

міська рада

505,00

-

-

99,50

-

Львівська міська рада

200,00

300,00

-

-

-

ВР АРК

-

-

-

400,00

-

Донецька міська рада

75,00

60,00

-

-

-

Черкаська міська рада

-

-

-

60,00

-

Запорізька міська рада

60,00

-

-

25,00

50,00

Київська міська рада

-

-

-

-

5415,25

Луганська міська рада

50,00

-

-

-

-

Дніпропетровська міська рада

-

-

-

-

190,00

Луцька міська рада

30,00

10,00

-

-

-

Сєверодонецька міська рада

 

20,00

-

-

-

-

Краматорська міська рада

15,00

-

-

-

-

Вінницька міська рада

10,00

-

-

-

-

Кременчуцька міська рада

-

-

-

-

25,00

Бориспільська міська рада

9,00

-

-

-

-

Всього

974,00

370,00

-

584,50

5680,25

 

Аналізуючи дані табл.1, можна сказати, що порівняно з 2010 р., не було зареєстровано жодного випуску облігацій місцевих позик, у 2011р. спостерігається відновлення ринку муніципальних облігацій на 584,5 млн. грн., що свідчить про використання муніципальних облігацій для залучення інвестицій у розвиток регіонів. Починаючи з 2008 р. по 2012 р. більше ніж 83,7 %  обсягу випусків облігацій здійснили: Київська міська Рада ( 5415, 25 млн. грн.), 2-ге місце – Харківська міська Рада (загальна сума 604,5 млн. грн.)

Вдосконалююяи механізм регулювання міжбюджетних відносин та вирішуючи проблему залежності місцевих бюджетів від державного, потрібно врахувати закордонний досвід. У законодавстві прпактично всіх зарубіжних країн є вимога спрямування запозиченх фінансових ресурсів виключно на інвестиції. За рахунок позичок в європейських країнах формується, як правило, 10-15% доходів місцевих бюджетів. Найвищий показник у Сан-Марино, де він становить 69%, у Нідерландах – 19%, у Бельгії – 13%, на Кіпрі – 12%, в Іспанії, Франції – 10% муніципальних доходів [3]. Але таких показників можна досягти лише за умов надання органам місцевого самоврядування більшої самостійності. Зарубіжний досвід переконує, що однією з фундаментальних умов ефективного функціонування місцевого самоврядування є як повноцінне ресурсне забезпечення, так і достатність – гарантія самостійності та незалежності. Розвиток ринку муніципальних запозичень потребує забезпечення певних умов, серед яких слід назвати: макроекономічні умови; інституційні та регулятивні; кредитний рейтинг; гарантії; поєднання різних джерел фінансування місцевих витрат.

Проведення успішної боргової політики органами місцевого самоврядування також сприяє підвищенню довіри з боку кредиторів і до приватних структур та припливу інвестицій у відповідну юрисдикцію.  Також було б результативним створення умов для місцевих запозичень в іноземній валюті та розширення переліку емітентів місцевих облігаційних позик. Складовою програми економічного та соціального розвитку та політики управління місцевими запозиченнями має бути детальний аналіз аспектів, пов’язаних з ризикованістю місцевих запозичень та розробка шляхів мінімізації відповідних ризиків. В інакшому випадку накопичення кредитної заборгованості збільшить соціальну напруженість.

Таким чином, на сьогодні запозичення до місцевих бюджетів можуть вирішити багато проблем територіальних громад. Національна система здійснення місцевих запозичень знаходиться на стадії становлення і її подальший розвиток можливий за умови врегулювання багатьох питань, які стосуються функціонування фінансового ринку, зміцнення фінансової незалежності органів місцевого самоврядування, а також удосконалення чинного механізму здійснення запозичень.

 

Список використаних джерел

  1. Барабан Л. М. Перспективи розвитку ринку муніципальних цінних паперів в Україні / Барабан Л. М. // – Реформування економіки в умовах глобалізації, Financial space. – 2011. – №4(4). – С. 15-21.
  2. Кравченко В.І. Фінансування проектів розвитку міст за рахунок муніципальних запозичень // Фінанси України. – 2009. – № 11. – С.89-99.
  3. Луніна І. Формування місцевих бюджетів на основі принципу еквівалентності: шлях до ефективної бюджетної системи України / І.О. Луніна // Фінанси України. – 2011. – №9. – С. 3-12.
  4. Нехайчук Д. В., Нехайчук Ю. С. Місцеві позики та їх розвиток в Україні / Нехайчук Д. В., Нехайчук Ю. С. – Ученые записки Таврического национального университета им. В. И. Вернадского, Серия «Экономика и управление». Том22 (61) 2009 р. №1 С. 65-70.
  5. Падалка В. Муніципальні запозичення: досвід і проблеми // Столичний регіон. – 2007 - №5. – С.45-48.
  6. Лоренс Дж. Гитман Основы инвестирования: учеб. / Гитман Дж. Лоренс. – М. : Дело, 1997. – 1005 с.
  7. Чарльз Дж. Вулфел. НАУ-счета // Энциклопедия банковского дела и финансов. — М.: Фёдоров, 2000. — С. 794-795.
  8. http://zakon.rada.gov.ua -  Бюджетний кодекс України.
Категорія: Секція_3_2014_05_22-23 | Додав: clubsophus (2014-05-21)
Переглядів: 1861 | Рейтинг: 0.0/0
Переклад
Форма входу
Категорії розділу
Секція_1_2014_05_22-23
Секція_2_2014_05_22-23
Секція_3_2014_05_22-23
Секція_4_2014_05_22-23
Секція_5_2014_05_22-23
Секція_6_2014_05_22-23
Секція_7_2014_05_22-23
Пошук
Наше опитування
Яка наукова інформація Вас найбільше цікавить?
Всього відповідей: 651
Інтернет-ресурси
Підписатися через RSS2Email

Новини клубу SOPHUS



Наукові спільноти
Статистика
free counters

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0