Архів / Archive

Головна » Статті » 2014_05_22-23_KamPodilsk » Секція_4_2014_05_22-23

ПОРЯДОК ВИКОРИСТАННЯ ФІНАНСОВИХ КАЗНАЧЕЙСЬКИХ ВЕКСЕЛІВ ПРИ ВІДШКОДУВАННІ ПДВ В УКРАЇНІ

УДК 336.2

Оксенюк Оксана

аспірант

Львівський національний університет імені Івана Франка

м. Львів

 

ПОРЯДОК ВИКОРИСТАННЯ ФІНАНСОВИХ КАЗНАЧЕЙСЬКИХ ВЕКСЕЛІВ ПРИ ВІДШКОДУВАННІ ПДВ В УКРАЇНІ

 

Анотація

В даній роботі було проведено аналіз порядку застосування фінансових казначейських векселів з метою відшкодування ПДВ, а саме порядок випуску, обігу та погашення, окреслено переваги та недоліки застосування таких інструментів, а також проаналізовано динаміку обсягів відшкодування ПДВ за 2007-2013 роки.

Ключові слова: ПДВ, Податковий кодекс, бюджетне відшкодування, казначейський вексель, Державний бюджет.

 

Одним із найбільш проблемних податків, але водночас і найбільш перспективним джерелом наповнення Державного бюджету, являється податок на додану вартість (далі — ПДВ). Він відіграє провідну роль у податкових системах багатьох країн світу та є значним джерелом коштів для фінансування державних витрат. Із постійною зміною умов господарювання, поширенням глобалізації та впровадженням новітніх технологій, потребує зміни і механізм адміністрування ПДВ, в тому числі і бюджетне відшкодування.

Відповідно до Податкового кодексу України (далі - ПКУ), бюджетне відшкодування — це відшкодування від'ємного значення ПДВ на підставі підтвердження правомірності сум бюджетного відшкодування ПДВ за результатами перевірки платника, у тому числі автоматичне бюджетне відшкодування у порядку та за критеріями, визначеними у розділі V ПКУ [1].

Із прийняттям ПКУ у механізм бюджетного відшкодування було внесено ряд змін, доповнено процедурою автоматичного бюджетного відшкодування, а також із прийняттям відповідних нормативно-правових актів у 2013 році відшкодування може проводиться шляхом використання фінансових казначейських векселів.

Одним із нормативно-правових актів, що був прийнятим з метою удосконалення відшкодування ПДВ, є Закон України від 04 липня 2013 року №407-VII «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких інших законів України щодо фінансових векселів» [2], який набрав чинності 03 серпня 2013 року.

При розгляді особливостей бюджетного відшкодування ПДВ з використанням фінансових казначейських векселів, слід згадати про п.6 ст.45 Бюджетного кодексу, в якому зазначено, що: «забороняється проведення розрахунків з бюджетом у негрошовій формі, у тому числі шляхом взаємозаліку, застосування векселів, бартерних операцій та зарахування зустрічних платіжних вимог у фінансових установах, за винятком операцій, пов'язаних з державним боргом, та випадків, передбачених Законом «Про Державний бюджет України» [3].

Видача фінансових казначейських векселів органами Казначейства здійснюється при наявності заяви платника податку на обрання такої форми відшкодування та висновку відповідного органу доходів та зборів, із заначенням суми, що підлягає відшкодуванню з використанням векселя, але не меншою ніж 500 тис грн, а також при відсутності відкритого кримінального провадження проти платника податку за ухилення від сплати податків, а при адміністративному оскарженні – при наявності остаточного вирішення справи по суті. Використання казначейських векселів не поширюється на автоматичне відшкодування ПДВ.

При цьому на вимогу першого векселедержателя, якщо сума векселя становить понад 1 млн грн, допускається її оформлення векселями з меншим номіналом без зміни строку платежу. Тобто загальна сума ПДВ, яка підлягає відшкодуванню з бюджету шляхом казначейських векселів за цієї умови не повинна бути менше 5 млн грн. та номінал векселя не може бути меншим 100 тис. грн.

Реєстр векселів веде Державна казначейська служба України. Строк обігу векселів визначений до 5 років, а дохідність за векселем – 5% річних. Виплата доходу за векселями відбуватиметься в момент їх пред’явлення до сплати органу, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів [3].

Сума ПДВ, що підлягає відшкодуванню з бюджету шляхом видачі фінансових казначейських векселів, поділяється на рівні частини, на кожну з яких видається окремий фінансовий казначейський вексель із строком платежу один, два, три, чотири та п’ять років.

Позитивну різницю між сумою узгодженого податкового зобов’язання, яку платник бажає погасити векселем, та сумою векселя він доплачуватиме коштами.   Від’ємну різницю між сумою узгодженого податкового зобов’язання, яку платник бажає погасити векселем, та сумою векселя, на підставі поданої ним відповідної заяви, він матиме право за бажанням  або отримати коштами, або отримати нові векселі [1].

Порядок випуску, обігу, погашення та стягнення за фінансовими векселями для векселів, що випускаються центральним органом виконавчої влади, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів, затверджено Кабінетом Міністрів України 21.08.2013 року за №683, який оприлюднений 21.09.2013 року [4].

Перевагами використання фінансових казначейських векселів при відшкодуванні ПДВ є:

1. Для держави перевагою є те, що емісія даного цінного паперу не лімітується, оскільки не відноситься до суми державного боргу, на відміну від облігації, обсяг емісії яких є строго лімітованим.

2. Для підприємств використання векселів у певних моментах теж несе свої переваги, оскільки сума за векселем не включається до бази оподаткування податком на прибуток.

3. Введення казначейських векселів прискорить процедуру відшкодування для платників ПДВ.

4. Допоможе частково зняти навантаження з бюджету, не залучаючи додаткових ресурсів, у тому числі уникнути нових запозичень.

5. Векселедержателі можуть отримати позику в банку при використанні векселя як заставного інструменту.       

До основних недоліків введення фінансових казначейських векселів можна віднести:

1. В умовах рецесії отримання бюджетного відшкодування підприємствами у формі векселів є менші привабливим та ефективним ніж грошовими коштами.

2. Ще один недолік пов'язаний як із досить великими дисконтами, так і з низькою ставкою прибутковості, у зв'язку з чим векселі не зможуть скласти конкуренції державним облігаціям.

3. При значній емісії може виникнути ситуація, коли органи Казначейства не зможуть оплачувати векселів.

Розглянемо динаміку бюджетного відшкодування за період з 2007 року по 2013 рік. Обсяг відшкодувань з ПДВ суб'єктам господарювання впродовж 2013 року становив 53,4 млрд грн що на 16,3% більше, ніж у 2012 році. В 2013 році платникам було виплачено на 3,5 млрд грн більше заявленої на відшкодування суми податку. У 2012 році суб'єктам господарювання було повернуто 46 млрд грн, що на 2,7 млрд грн більше заявленої суми.

Розглянувши порядок використання фінансових казначейських векселів, переваги та недоліки їхньої емісії, динаміку бюджетного відшкодування ПДВ, можна зробити висновок, що оскільки на даний час заборгованості із відшкодування податку немає, то і використання даного інструменту можна перенести на перспективу.

 

Список використаних джерел

1. Податковий кодекс України: Кодекс №2755-VI від 02.12.2010р.

2. Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких інших законів України щодо фінансових векселів: Закон України №407-VII від 04.07.2013р.

3. Бюджетний кодекс України: Кодекс №2456-17 від 08.07.2010р.

4. Порядок отримання платником ПДВ казначейського фінансового векселя в рахунок отримання бюджетного відшкодування [Електронний ресурс]/ сайт Міндоходів. - Режим доступу: http://kyiv.minrd.gov.ua/okremi-storinki/arhiv1/116838.html

5. Деякі питання випуску фінансових казначейських векселів: Постанова Кабінету Міністрів України №683 від 21.08.2013р.

Категорія: Секція_4_2014_05_22-23 | Додав: clubsophus (2014-05-21)
Переглядів: 834 | Рейтинг: 1.0/1
Переклад
Форма входу
Категорії розділу
Секція_1_2014_05_22-23
Секція_2_2014_05_22-23
Секція_3_2014_05_22-23
Секція_4_2014_05_22-23
Секція_5_2014_05_22-23
Секція_6_2014_05_22-23
Секція_7_2014_05_22-23
Пошук
Наше опитування
Яка наукова інформація Вас найбільше цікавить?
Всього відповідей: 651
Інтернет-ресурси
Підписатися через RSS2Email

Новини клубу SOPHUS



Наукові спільноти
Статистика
free counters

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0