Архів / Archive

Головна » Статті » 2014_05_22-23_KamPodilsk » Секція_6_2014_05_22-23

ОСОБЛИВОСТІ ОБЛІКУ ГУМАНІТАРНОЇ ДОПОМОГИ

УДК 657:336.563

Прокопишин Оксана

к.е.н., в.о. доцента

Львівський національний аграрний університет

м. Дубляни

 

ОСОБЛИВОСТІ ОБЛІКУ ГУМАНІТАРНОЇ ДОПОМОГИ

 

Анотація

У статті наведено особливості надходження гуманітарної допомоги в Україну, вимоги до обліку та митного оформлення. Обґрунтовано необхідність цільового характеру використання такої допомоги.

Ключові слова: гуманітарна допомога, донор, отримувач, цільовий характер, пільга.

 

В умовах економічної кризи та фінансової нестабільності виникає потреба в отриманні гуманітарної допомоги донорів з-за кордону у формі грошових коштів, товарно-матеріальних цінностей, а також у вигляді робіт і послуг. Така допомога дає змогу підприємствам ефективно функціонувати, створюючи конкурентне середовище у несприятливий момент. Саме тому організація обліку гуманітарної допомоги стає важливим аспектом у діяльності таких підприємств.

Відповідно до статті 1 Закону України «Про гуманітарну допомогу» від 22.10.1999 р. № 1192-XIV гуманітарна допомога – це цільова адресна безоплатна допомога у грошовій або натуральній формі, у вигляді безповоротної фінансової допомоги або добровільних пожертвувань, або допомога у вигляді виконання робіт, надання послуг, що надається іноземними та вітчизняними донорами із гуманних мотивів отримувачам гуманітарної допомоги в Україні або за кордоном, які потребують її у зв’язку зі соціальною незахищеністю, матеріальною незабезпеченістю, важким фінансовим становищем, виникненням надзвичайного стану, зокрема внаслідок стихійного лиха, аварій, епідемій і епізоотій, екологічних, техногенних та інших катастроф, які створюють загрозу для життя і здоров’я населення, або тяжкою хворобою конкретних фізичних осіб, а також для підготовки до збройного захисту держави та її захисту у разі збройної агресії або збройного конфлікту [1].

Гуманітарна допомога – різновид благодійництва, і її потрібно спрямовувати відповідно до обставин, об'єктивних потреб, згоди її отримувачів та за умови дотримання вимог статті 3 Закону України «Про благодійну діяльність та благодійні організації» від 8 квітня 2014 р. № 1190-VII [2].

Підставою для здійснення гуманітарної допомоги в Україні є письмова згода отримувача такої допомоги на її одержання.

Донор надсилає письмову пропозицію отримувачу. Після письмової згоди останнього відбувається фактичне надання гуманітарної допомоги з подальшим її відображенням в обліку.

При цьому суб’єкти господарювання мають бути зазначені в Єдиному реєстрі отримувачів гуманітарної допомоги, зареєстрованому Постановою КМУ від 30.01.2013 р. № 39 «Про затвердження Порядку реєстрації отримувачів гуманітарної допомоги» [3]. Окрім того, вони мають бути акредитовані в митному органі за місцем реєстрації, якщо допомога надходить з-за кордону. Товари (предмети), що ввозять (пересилають) як гуманітарну допомогу, підлягають першочерговому безкоштовному спрощеному декларуванню митним органам України відповідними установами та організаціями незалежно від форми власності, з обов’язковим проставленням у товаросупровідних документах, вантажних митних деклараціях клейма «Гуманітарна допомога. Продаж заборонено», засвідченого печаткою митника [4].

Обсяги та номенклатура сільськогосподарської продукції, продовольства, друкованої продукції, будівельних матеріалів та інших товарів, які можуть бути ввезені в Україну як гуманітарна допомога, визначає Кабінет Міністрів України. Ввезена гуманітарна допомога, більша за встановлений обсяг, підлягає оподаткуванню на загальних підставах [5, с.132-133].

До речі, гуманітарну допомогу, яку надає Україна, у разі її вивезення за межі митної території держави, також звільняють від сплати вивізного мита. Крім того, відповідно до статті 8 Закону «Про гуманітарну допомогу» митне оформлення вантажів із гуманітарною допомогою здійснюють без справляння і плати за виконання митних формальностей поза місцем розташування митних органів або поза робочим часом, встановленим для митних органів. Таку пільгу надають лише за наявності рішення відповідних комісій з питань гуманітарної допомоги про визнання таких вантажів (товарів) гуманітарною допомогою [1].

Окрім того, гуманітарну допомогу можуть надавати як у формі грошових коштів, товарно-матеріальних цінностей, так і у вигляді робіт і послуг.

За отримання іноземної валюти, яка надійшла як гуманітарна допомога на рахунок в іноземній валюті отримувача гуманітарної допомоги, він як юридична особа-резидент повинен здійснювати її облік окремо. На рахунках бухгалтерського обліку підприємство-отримувач грошових коштів в іноземній валюті відображатиме кореспонденцією: Дт 312 – Кт 48 [6, с. 25].

Одночасно з надходженням гуманітарної допомоги підприємство має визнати дохід від безоплатно отриманих активів (745 «Дохід від безоплатно одержаних активів»), що відображатиметься кореспонденцією: Дт 48 – Кт 745.

Якщо виконані роботи гуманітарної допомоги мають капітальний характер (будівництво, спорудження), то їх вартість відображається за дебетом рахунка 15 «Капітальні інвестиції» і кредитом рахунка 48 [7].

Митна вартість отриманих від іноземних донорів товарно-матеріальних цінностей, виконаних ними робіт, наданих послуг та одержана іноземна валюта відображаються у бухгалтерському обліку і звітності у грошовій одиниці України перерахунком суми в іноземній валюті за курсом Національного банку України, що існував на момент митного оформлення допомоги [8].

Бухгалтерам отримувачів гуманітарної допомоги треба пам’ятати, що в разі відсутності обліку отримання та цільового використання гуманітарної допомоги її вважають використаною не за цільовим призначенням, а порушення гуманітарного законодавства спричинює кримінальну або адміністративну відповідальність.

Отже, облік гуманітарної допомоги – надзвичайно важливий і вимагає фахового підходу, оскільки потрібно дотримуватися норм законодавства та основних положень бухгалтерського обліку.

 

Список використаних джерел

  1. Про гуманітарну допомогу : Закон України від 22.10.1999 р. № 1192-XIV (зі змінами та доповненнями) [Електронний ресурс]. – Режим доступу : www.rada.gov.ua.
  2. Про благодійну діяльність та благодійні організації : Закон України від 8 квітня 2014 р. № 1190-VII [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://search.ligazakon.ua/l_doc2.nsf/link1/T125073.html.
  3. Про затвердження Порядку реєстрації отримувачів гуманітарної допомоги : Постанова Кабінету міністрів України від 30.01.2013 р. № 39  [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://zakon1.rada.gov.ua/laws/show/39-2013-%D0%BF.
  4. Митний кодекс України від 11.07.2002 р. № 92-IV [Електронний ресурс]. – Режим доступу : www.rada.gou/ua.
  5. Дубініна А. А. Основи митної справи в Україні : навч. посіб. / А. А. Дубініна, С. В. Сорокіна. – К. : Професіонал, 2004. – 360 с.
  6. Зварич М. Гуманітарна допомога та благодійні внески бюджетним установам / М. Зварич, Р. Бойко // Дебет-Кредит. – 2001. – № 1. – . 24-27.
  7.  Про порядок бухгалтерського обліку гуманітарної допомоги : Наказ Міністерства фінансів України від 14.12.99 р. № 298 [Електронний ресурс]. – Режим доступу : www.rada.gov.ua.
  8.  Погорєлова Н. Облік гуманітарної допомоги, отриманої неприбутковою організацією в іноземній валюті / Н. Погорєлова [Електронний ресурс]. – Режим доступу :  http://charity.org.ua/library/files/Oblik.doc.
Категорія: Секція_6_2014_05_22-23 | Додав: clubsophus (2014-05-20)
Переглядів: 3623 | Рейтинг: 0.0/0
Переклад
Форма входу
Категорії розділу
Секція_1_2014_05_22-23
Секція_2_2014_05_22-23
Секція_3_2014_05_22-23
Секція_4_2014_05_22-23
Секція_5_2014_05_22-23
Секція_6_2014_05_22-23
Секція_7_2014_05_22-23
Пошук
Наше опитування
Яка наукова інформація Вас найбільше цікавить?
Всього відповідей: 651
Інтернет-ресурси
Підписатися через RSS2Email

Новини клубу SOPHUS



Наукові спільноти
Статистика
free counters

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0