Архів / Archive

Головна » Статті » 2014_05_22-23_KamPodilsk » Секція_6_2014_05_22-23

РОЗРОБКА АНАЛІТИЧНОЇ ПОЛІТИКИ ПІДПРИЄМСТВА

УДК 658.1

Семенюк Людмила

аспірант

Львівський національний університет імені Івана Франка

м. Львів

 

РОЗРОБКА АНАЛІТИЧНОЇ ПОЛІТИКИ ПІДПРИЄМСТВА

 

Анотація

У статті розглянуто питання розробки аналітичної політики підприємства, що є фактором успішного формування аналітичної функції та руху у напрямку обраної стратегії. Запропоновано трактування аналітичної політики, визначено її основні завдання, доповнено принципи на яких вона повинна базуватися та етапи її розробки.

Ключові слова: аналітична політика, аналітика господарської діяльності, принципи аналітики, завдання аналітичної політики, етапи організації аналітичного процесу

 

На етапі становлення бухгалтерського обліку в Україні, роль аналізу на підприємствах була не значною. Проте, із розвитком управлінського та стратегічного обліку, аналіз, в системі управління підприємством, став відігравати ключову, невід’ємну роль. На сьогоднішній день, середні та великі компанії, створюють відділи та департаменти, які займаються аналізом усіх аспектів та ланок роботи підприємства, надають інформацію управлінському апарату через визначену систему показників.

Аналітичну роботу здійснюють періодично усі підрозділи, в частині їхньої компетенції, проте, дуже часто, розрахунок одного і того ж показника різними підрозділами може відрізнятися через відсутність єдиної аналітичної політики підприємства. Різне трактування економічних явищ та здійснення припущень, в рамках одного підприємства, говорить про те, що поняття єдиної аналітичної політики потребує додаткових досліджень та запровадження їх результатів у широку практику.

Питання організації аналітичної роботи на підприємстві досліджували Бутинець Ф.Ф., Купалова Г.І., Косова Т.Д., Шурпенкова Р.К., Черниш С.С. І.Т. Балабанов, Л.А. Беристайн, Т.Р. Карлін, А.П. Ковальов, В.В. Сіменко І.В. Ковальов, Г.В. Савицька, В.Т. та інші.

Купалова Г.І. зазначає, що аналітична служба – це один із центральних підрозділів, який відповідає за підготовку та обґрунтування основних стратегічних рішень та відслідковує загальну картину бізнесу господарського суб'єкта (підприємства, фірми, організації) [1]. Основну увагу науковець приділяє аналітичній службі та організації її роботи.

Косова Т.Д. зазначає, що організація аналітичної роботи на підприємстві включає: розробку загальних засад і порядку проведення аналізу; планування роботи в цілому, окремих її робіт та етапів; матеріальне, науково-методичне та кадрове забезпечення; загальне керівництво; прийом виконаних аналітичних робіт, порядок їх оформлення; контроль за реалізацією на практиці розроблених заходів із метою поліпшення діяльності підприємства [2].

На думку Черниша С.С., організація аналітичної роботи на підприємстві включає розгляд таких основних питань: виділення суб'єктів і об'єктів аналізу, вибір організаційних форм його проведення залежно від організаційної структури управління на підприємстві та розподіл обов'язків між окремими працівниками, складання програми або плану проведення аналізу, інформаційне та методичне забезпечення аналізу, аналітична обробка даних, оформлення результатів аналізу, узагальнення результатів аналізу, подання висновків і пропозицій [3].

На нашу думку, вихідним фактором успішного формування аналітичної функції на підприємстві є формування аналітичної політики підприємства.

Аналітична політика підприємства – це методологія проведення усестороннього аналізу роботи підприємства, що базується на узгоджених принципах, методах та процедурах і спрямована на реалізацію стратегічних планів компанії.

Ми пропонуємо виділити такі завдання формування аналітичної політики на підприємстві:

  1. Організація аналітики на підприємстві, яка відповідає цілям стратегічного розвитку компанії;
  2. Визначення аналітичних показників, які найкраще відображають діяльність проектів, підрозділів, напрямків;
  3. Пристосування аналітичної функції під специфіку діяльності підприємства;
  4. Окреслення джерел інформації, що використовуються для проведення аналітики;
  5. Регламентація порядку розрахунку найважливіших показників для компанії;
  6. Встановлення допустимих похибок, для різних показників та різних типів аналізу;
  7. Формування організаційної структури аналітичних підрозділів.
  8. Встановлення переліку аналітичних звітів, термінів подання, виходячи із груп користувачів, яким повинна бути надана дана інформація.

Формування аналітичної політики, що буде враховує усі вище перелічені завдання, дасть змогу побудувати на підприємстві єдину, узгоджену аналітичну систему.

Аналітична політика підприємства повинна будуватися на принципах аналізу господарської діяльності. Сіменко І.В. [4]  та Купалова Г.І. [1], зокрема, виділяють такі принципи: державний підхід, науковість, комплексність, системність, об'єктивність, точність, дієвість, плановість, оперативність, ефективність, порівняльності, демократичності, доступності.

Ми пропонуємо, доповнити існуючі принципи здійснення аналітики господарської діяльності підприємства, наступними принципами:

- принцип відповідності стратегії - аналітичний процес повинен бути спрямований на досягнення стратегічних планів компанії. Система аналітичних звітів не повинна бути відірваною від стратегії компанії, а повинна бути її продовженням.

- принцип єдності – кожен проведений аналіз повинен бути структурним елементом більш комплексного аналізу, що в сукупності формує аналітичну функцію підприємства. Так, наприклад, якщо компанія розглядає можливість підняття цін на власну продукцію, то результати досліджень відділу маркетингу по чутливості споживача до зміни цін на продукцію компанії, та результати фінансово-аналітичного відділу по аналізу структури продажу, повинні бути основою для проведення аналізу можливості підняття цін на продукцію підприємства.

- принцип автоматизації - аналітичний процес повинен бути максимально автоматизованим, що зменшує можливість помилок та скорочує час на отримання необхідних розрахунків, показників. В умовах сучасного розвитку, наявність ефективних систем обліку, аналізу чи контролінгу може стати також перевагою на ринку у порівнянні з іншими конкурентами галузі.

Ми вважаємо, що організація аналітичного процесу на підприємстві, як однієї з невід’ємних ланок, на шляху досягнення стратегічних планів компанії, складається з наступних етапів:

1. Визначення стратегії розвитку підприємства;

2. Деталізація стратегії підприємства для напрямків бізнесу;

3. Визначення ключових управлінських задач необхідних для досягнення стратегії;

4. Визначення ключових показників, які свідчитимуть про рух у напрямку стратегії;

5. Визначення об’єктів та суб’єктів аналізу;

6. Побудова організаційної структури аналітичного підрозділу;

7. Узгодження методів та процедур проведення аналізу, алгоритму розрахунку ключових фінансових та не фінансових показників роботи підприємства;

8. Формування детального плану роботи підрозділу для забезпечення інформацією управлінців;

9. Розробка аналітичного регламенту – дати, терміни, перелік осіб відповідальних за розрахунки показників, аналітичні дані та висновки, погодження розрахунків та перелік осіб, які повинні отримати кінцеві дані;

10. Безпосередньо реалізація аналітичної функції та забезпечення інформацією;

11. Коригування організаційної структури та/або методів та процедур, аналітичного регламенту у разі зміни стратегії компанії або часткової зміни окремих елементів стратегії, виявлення кращих методів чи прийомів проведення аналізу, які матимуть вплив на прийняття рішень у даному виді бізнесу.

Отже, аналітична політика є фактором успішного формування аналітичної функції на підприємстві та його руху у напрямку обраної стратегії. Впровадження її у широку практику, дасть змогу уникнути різного трактування економічних явищ та процесів в рамках підприємства, забезпечить єдність у розрахунках ключових показників.

 

Список використаних джерел

1. Купалова Г.І. Теорія економічного аналізу: навч. посіб./ Купалова Г.І. - К.: Знання, 2008. - 639 с.

2. Організація і методика економічного аналізу : навч. посіб. / Т. Д. Косова, П. М. Сухарев, Л. О. Ващенко [та ін.]. - К. : Центр учбової літератури, 2012. - 528 с.

3. Черниш С. С. Економічний аналіз: [Навчальний посібник] / С. С. Черниш. – К.: Центр учбової літератури, 2010. – 312 с.

4. Навчальний посібник / за заг. ред. І.В. Сіменко, Т.Д. Косової. — К.: Центр учбової літератури, 2013. — 384 с.

Категорія: Секція_6_2014_05_22-23 | Додав: clubsophus (2014-05-20)
Переглядів: 910 | Рейтинг: 0.0/0
Переклад
Форма входу
Категорії розділу
Секція_1_2014_05_22-23
Секція_2_2014_05_22-23
Секція_3_2014_05_22-23
Секція_4_2014_05_22-23
Секція_5_2014_05_22-23
Секція_6_2014_05_22-23
Секція_7_2014_05_22-23
Пошук
Наше опитування
Яка наукова інформація Вас найбільше цікавить?
Всього відповідей: 651
Інтернет-ресурси
Підписатися через RSS2Email

Новини клубу SOPHUS



Наукові спільноти
Статистика
free counters

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0