Архів / Archive

Головна » Статті » 2014_05_22-23_KamPodilsk » Секція_6_2014_05_22-23

СПРОЩЕНА МОДЕЛЬ СПЛАТИ ПОДАТКІВ ТА КРИТЕРІЇ ПІДВИЩЕННЯ ЕФЕКТИВНОСТІ ПОДАТКОВОЇ СИСТЕМИ

УДК 336.2

Дейнека Вікторія

заступник директора Науково-дослідного

інституту фінансового права

Корж Марина

старший викладач

Національний університет ДПС України

м. Ірпінь

 

СПРОЩЕНА МОДЕЛЬ СПЛАТИ ПОДАТКІВ ТА КРИТЕРІЇ ПІДВИЩЕННЯ ЕФЕКТИВНОСТІ ПОДАТКОВОЇ СИСТЕМИ

 

Анотація

У статті розглянуто спрощену модель сплати податків і зборів в контексті реалізації податкової реформи, а також досліджено загальні критерії ефективності податкової системи.

Ключові слова: сплата податків і зборів, облік платежів до бюджету, ефективність податкової системи, податкова реформа.

 

Від результативності спрощення та вдосконалення сучасної моделі оподаткування та сплати податків і зборів в значній мірі залежать темпи економічного зростання і вирішення соціальних проблем в умовах євроінтеграційного курсу України. Необхідно відмітити, що на зростання обсягів надходжень до бюджету вагомий вплив має підвищення ефективності податкового адміністрування. В сучасних умовах нагальним питанням є здійснення податкової реформи, в ході якої необхідно було б здійснити як спрощення системи адміністрування, так і сплати податків і зборів. Це призведе до зняття перешкод, які гальмують економічне зростання національної економіки. Функціонуюча модель сплати податків є надзвичайно затратною з точки зору адміністрування та сплати податків і зборів як для податкових органів, так і для платників податків.

Причини економічного зростання слід шукати не тільки в зниженні податків (хоча це, безумовно, важливий фактор, особливо в умовах економічної кризи України), а й у створенні такої моделі сплати податків, яка б забезпечила економічну ефективність, справедливість і значне зменшення витрат на адміністрування і сплату податків [1].

Виходячи із базових принципів, стратегічних напрямів, цілей та завдань розвитку Міністерства доходів і зборів України, які визначені Стратегічним планом розвитку Міністерства на 2013–2018 роки закладено їх мету, яка полягає в створенні передумов для підвищення ефективності адміністрування податків, зборів та інших платежів, надання якісних послуг громадянам і бізнесу тощо [2].

Сьогодні органи Міністерства доходів і зборів (Міндоходів) на місцях переживають період, для якого характерно багато проблем, а саме: 1) нестабільність та недосконалість податкового законодавства; 2) правовий нігілізм платників податків; 3) слабка методологічна основа податкового контролю; 4) організаційно-технічні труднощі [3]. В таких умовах податкова система України поряд з проблемами податкового адміністрування також потребує ефективної активізації процесу спрощення системи сплати платниками податків і податкових платежів. Нова модель оподаткування і сплати платежів до бюджету повинна бути спрямована на підвищення ефективності реалізації податкової реформи та спрощення умов ведення бізнесу в Україні.

Таким чином, для реалізації прогресивної ідеї на шляху вдосконалення бюджетно-податкової системи вважаємо за доцільне запровадити модель спрощення сплати податків і зборів, основною метою якої є створення сприятливих умов як для платників податків, так і органів Міністерства доходів і зборів України при нарахуванні та сплаті податків.

На нашу думку, спрощена модель сплати податків повинна передбачати:

1. Впровадження Єдиного казначейського рахунку для зарахування податків, зборів та інших платежів, що відкривається в розрізі державного та місцевих бюджетів за територіальним принципом без ознак коду бюджетної класифікації за доходами, дасть змогу зменшити кількість відкритих Казначейством рахунків для зарахування грошових зобов’язань.

2. Сплата платниками необхідних грошових зобов’язань на Єдиний казначейський рахунок для зарахування податків, зборів та інших платежів у розрізі рахунків державного та місцевих бюджетів здійснюється платником однією сумою та одним платіжним дорученням.

3. Запровадження в органах Міндоходів інтегрованих карток платників податків, які формуються за кодом ЄДРПОУ платника податку, юридичних та фізичних осіб.

4. На основі отриманої інформації про платежі платників, які надійшли на Єдиний казначейський рахунок для зарахування податків, зборів та інших платежів, органи доходів і зборів здійснюватимуть розподіл зарахованих платежів за видами податків і зборів в календарній черговості у розрізі кодів бюджетної класифікації.

5. Зменшення кількості кодів бюджетної класифікації за доходами у розрізі діючої системи оподаткування.

6. Створення єдиної інформаційно-аналітичної бази органів Міністерства доходів і зборів України та Державної казначейської служби України, яка дозволить у режимі реального часу цим органам одночасно накопичувати, обробляти та проводити взаємообмін інформацією про загальні надходження на єдиний казначейський рахунок для зарахування податків, зборів та інших платежів та про надходження в розрізі податків [4, c. 218-220].

До загальних критеріїв ефективності податкової системи можна віднести: наповнення доходної частини бюджету; стимулювання підприємницької діяльності (виробничого і комерційного бізнесу); справедливість оподаткування; чіткість і ясність розрахунків зі сплати податків. Ці критерії можуть бути взаємно альтернативними і повинні застосовуватись з урахуванням конкретних ситуацій.

З метою визначення формалізованої ефективності оподаткування економічна теорія пропонує використання таких індексів:

1) індекс концентрації – дає змогу визначити ті податки, за рахунок яких формується переважна частина доходів бюджету; 2) індекс дисперсії – визначає існування (або відсутність) податків з низьким обсягом надходжень, які ускладнюють систему оподаткування; 3) індекс ерозії – визначає ступінь відповідності фактичних баз оподаткування потенційним; 4) індекс запізнення – збору визначає своєчасність сплати податків платниками; 5) індекс конкретності – визначає простоту побудови системи оподаткування з мінімально можливою кількістю податків, які мають конкретні ставки оподаткування; 6) індекс об’єктивності –  визначає наявність у більшості податків об’єктивно визначеної бази оподаткування [5, с. 331-332].

Дослідження «Ведення бізнесу» аналізує податки і обов'язкові відрахування, які підприємство середніх розмірів має сплатити у відповідному році, а також адміністративний тягар, пов'язаний зі сплатою податків. Для проведення цього дослідження у кожній країні фахівці з питань оподаткування з цілого ряду різних компаній розраховують податки і обов'язкові відрахування, що підлягають сплаті до їх юрисдикції, виходячи з умов, заданих в досліджуваному стандартному сценарії. Крім того, збирається інформація про частоту подання звітності та здійсненні платежів, а також про час, який необхідно витратити для дотримання податкового законодавства в країні. Час враховується в годинах на рік. Цей показник відображає час, витрачений на підготовку, подання звітності та сплату трьох основних видів податків і відрахувань: податку на доходи корпорацій, податку на додану вартість чи податку з продажів і податків на робочу силу, включаючи податки на фонд заробітної плати і відрахування на соціальне забезпечення. Час на підготовку включає час на збір всієї інформації, необхідної для розрахунку податку, що підлягає сплаті та розрахунку суми до оплати. Якщо в податкових цілях потрібно вести окремі бухгалтерські книги або проводити окремі розрахунки, цей час також береться до уваги. Час на подачу звітності включає час на заповнення всіх необхідних форм податкових декларацій та подачу відповідних звітів в податкове управління. Також враховуються години, необхідні для здійснення платежу в режимі «онлайн» або в податкових органах [6]. Що стосується України, то вона піднялася у рейтингу легкості ведення бізнесу (період з червня 2012 по червень 2013 р.) за критерієм сплати податків на 4 позиції проте займає 164 місце.

Отже, ефективна організація ведення оперативного обліку платежів платників податків в органах доходів і зборів повинна досягатися шляхом збалансованого поєднання принципів побудови виконуваних нею функцій з врахуванням інтересів держави та платників податків [7]. Ефективність сплати податків та обліку податкових платежів визначається співвідношенням податкових надходжень до бюджетів із загальними витратами на збір податків, у тому числі і в відношенні до кожного конкретного податку. Ефективність сплати податків полягає в наступному: 1) для держави – у збільшенні доходів бюджету за рахунок податкових надходжень і розвитку оподатковуваної бази; 2) для господарюючих суб'єктів – в отриманні максимально можливих доходів (прибутку) при мінімізації податкових платежів; 3) для населення – в отриманні достатніх доходів для існування при сплаті встановлених податків, за рахунок яких держава надає необхідні соціальні послуги.

Таким чином, запровадження спрощеної моделі сплати податків і зборів та обліку платежів до бюджетів як для платників податків, так і для органів Міністерства доходів і зборів України та Державної казначейської служби України сприятиме реалізації принципу економічності податкової системи, який полягає в мінімізації витрат зі сплати податків при максимальному їх зборі та підвищенню ефективності податкової реформи.

 

Список використаних джерел

1. Полежаев В. Разновекторная модель налогообложения [Электронный ресурс]. – Режим доступа: http://www.tztver.ru/articles/detail/73.

2. Офіційний сайт Міністерства доходів і зборів України [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://minrd.gov.ua/data/files/442.pdf.

3. Эффективность использования налогового контроля в налоговом механизме [Электронный ресурс]. – Режим доступа: http://www.pravo-znanie.ru/finpravo/311-effektivnost-ispolzovaniya-nalogovogo-kontrolya-v-nalogovom-mekhanizme.html.

4. Збірник матеріалів науково-практичних заходів Науково-дослідного інституту фінансового права / НДІ фінансового права. – К.: Алерта, 2013. – 222 с.

5. Грін О. Методи оцінки ефективності системи оподаткування підприємницької діяльності громадян в Україні / О. Грін // Вісник Львів. Ун-ту. – Серія екон. – 2008. – Вип.. 40. – С. 331-335.

6. Оценка бизнес регулирования [Электронный ресурс]. – Режим доступа: http://russian.doingbusiness.org/methodology/paying-taxes.

7. Григорьева К. С. Эффективность налоговой системы РФ на современном этапе [Электронный ресурс]. – Режим доступа: http://sun.tsu.ru/mminfo/000063105/317/image/317-177.pdf.

Категорія: Секція_6_2014_05_22-23 | Додав: clubsophus (2014-05-20)
Переглядів: 927 | Рейтинг: 0.0/0
Переклад
Форма входу
Категорії розділу
Секція_1_2014_05_22-23
Секція_2_2014_05_22-23
Секція_3_2014_05_22-23
Секція_4_2014_05_22-23
Секція_5_2014_05_22-23
Секція_6_2014_05_22-23
Секція_7_2014_05_22-23
Пошук
Наше опитування
Яка наукова інформація Вас найбільше цікавить?
Всього відповідей: 651
Інтернет-ресурси
Підписатися через RSS2Email

Новини клубу SOPHUS



Наукові спільноти
Статистика
free counters

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0