Архів / Archive

Головна » Статті » 2014_05_22-23_KamPodilsk » Секція_6_2014_05_22-23

СТОХАСТИЧНИЙ ФАКТОРНИЙ АНАЛІЗ РІВНЯ ВИТРАТ ПІДПРИЄМСТВ ТОРГІВЛІ

УДК 519.237.7:338.5

Гаркуша Наталя

к.е.н., доцент

Харківський державний університет харчування та торгівлі

м. Харків

 

Стохастичний факторний аналіз рівня витрат підприємств торгівлі

 

Анотація

У статті розглянуто питання розрахунку впливу чинників внутрішнього середовища підприємств роздрібної торгівлі на рівень витрат операційної діяльності з використанням методів стохастичного факторного аналізу.

Ключові слова: витрати, рівень витрат,  чинник, кореляційно-регресійний аналіз.

 

Розвиток та економічне зростання торговельних підприємств неможливе без удосконалення системи управління витратами їх операційної діяльності, оскільки саме витрати є основним фактором впливу на прибутковість підприємства, яка забезпечує його конкурентоспроможність та економічну стабільність.  Важливою передумовою здійснення якісного процесу управління та обґрунтованості управлінських рішень відносно оптимізації витрат є дослідження зв’язку між витратами операційної діяльності та чинниками, що на них впливають.

Методичні підходи до аналізу витрат викладені в роботах вітчизняних та закордонних науковців. Серед них можна визначити дослідження таких науковців як: І.А. Бланк, А.А. Мазаракі, Б.В. Гринів, Н.О. Власова, Л. И. Кравченко, Г.А. Рижкова та ін. [1-7].

Віддаючи належне науковим напрацюванням вітчизняних та зарубіжних вчених, слід відзначити, що питання аналізу витрат потребують подальшого наукового дослідження. В значній мірі це зумовлено тим, що у літературних джерелах, як правило, розглядається методика аналізу суми та рівня витрат із застосуванням традиційних методів економічного аналізу. Але як відомо, на практиці далеко не всі економічні явища та процеси можуть вивчатися за допомогою цієї методики, оскільки в більшості випадків їх не можна звести до функціональних залежностей, коли величині факторного показника відповідає єдина величина результативного показника. В зв’язку з цим виникає необхідність розрахунку опосередкованих чинників на результативний показник. Недостатність наукових розробок у цьому напрямку обумовлюють актуальність і цільову спрямованість дослідження.

Метою статті є оцінка впливу чинників на рівень витрат підприємств роздрібної торгівлі за допомогою методів економіко-математичного моделювання факторних систем.

Стохастичне моделювання факторних систем взаємозв'язків окремих сторін господарської діяльності спирається на узагальнення закономірностей варіювання значень економічних показників ­ кількісних характеристик факторів і результатів господарської діяльності. Нами досліджувалась залежність рівня витрат від різних факторів по сукупності підприємств роздрібної торгівлі м. Харкова й області. До складу вибіркової сукупності увійшли 32 підприємства роздрібної торгівлі, які займаються реалізацією продовольчих товарів, і які тривалий період часу знаходяться на товарному ринку (5 років).

Відібрані підприємства були об’єднані в три групи за розміром торгової площі: до 200 м2 (НП); від 200 м2  до 600 м2 (СП); більше 600 м2 (КП). Вибір групувальної ознаки обумовлений тим, що розмір торгової площі є найбільш стабільним показником, на який не впливають інфляційні процеси.

Шляхом логічного аналізу нами було обрано наступні чинники, що впливають на рівень витрат операційної діяльності: розмір торгової площі (x1), чисельність працівників підприємства (x2), середня вартість основних засобів (x3), питома вага витрат на оплату праці (x4), продуктивність праці персоналу (x5), оборотність товарних запасів (x6), ступінь зносу основних засобів (x7), питома вага адміністративно-управлінського персоналу в загальній чисельності працівників (x8), товарооборот на 1м2 торгової площі (x9), питома вага постійних витрат операційної діяльності (x10), фондоозброєність праці (x11).

Для оцінки ступеня впливу чинників на результативні показники було проведено розрахунок коефіцієнтів кореляції за даними вибіркової сукупності підприємств. Розрахунки проводились за допомогою стандартного пакету прикладних програм Microsoft Excel.  

Наявність слабкого зв'язку встановлено: у групі невеликих підприємств (НП) – між рівнем витрат і питомою вагою витрат на оплату праці (x4) та питомою вагою адміністративно-управлінського персоналу (x8); у групі середніх підприємств (СП) – між рівнем витрат і часткою адміністративно-управлінського персоналу (x8) та фондоозброєністю праці (x11); для підприємств, які включені в групу крупних (КП) – між рівнем витрат і часткою витрат на оплату праці (x4), питомою вагою постійних витрат (x10), а також зі ступенем зносу основних засобів (x7) і часткою адміністративно-управлінського персоналу (x8). Зазначені чинники були виключені з подальшого дослідження.

У результаті регресійного аналізу були отримані багатофакторні рівняння регресії, які описують залежність рівня витрат операційної діяльності за групами підприємств роздрібної торгівлі від чинників, що на нього впливають (табл. 1).

Таблиця 1

Результати регресійного аналізу рівня витрат операційної діяльності за групами підприємств роздрібної торгівлі (у цілому за 2012-2013 рр.)

Група підприємств

Рівняння регресії

Множинні коефіцієнти

F-критерій Фішера

кореляції

детермінації

НП

У2 = 14,992 – 0,120х9 + 0,188х10

0,783

0,613

15,02

СП

У2 = 17,657 – 0,022х2 – 0,059х6

0,759

0,576

12,89

КП

У2 = 20,069 – 0,002х3 – 0,062х6

0,787

0,620

13,86

 

Моделі залежності рівня витрат операційної діяльності за групами підприємств роздрібної торгівлі різняться складом чинників, що враховані при побудові рівняння множинної регресії.

Так, за групою невеликих підприємств при збільшенні обсягу товарообороту на 1 м2 торгової площі на 1 тис. грн. рівень витрат зменшився в середньому на 0,12% до обороту, а при збільшенні питомої ваги постійних витрат операційної діяльності на 1 пункт він зріс на 0,188% до обороту.

Варіації рівня витрат за групою невеликих підприємств на 61,3% залежить від варіації врахованих чинників. Значення множинного коефіцієнта кореляції свідчить про тісний зв'язок між рівнем витрат операційної діяльності і чинниками, що включені до моделі. Найбільш суттєвий вплив на зміну рівня витрат спричинила зміна обсягу товарообороту на 1м2 торгової площі на 1 тис. грн.

Рівень витрат за групою середніх підприємств змінювався під впливом зміни середньооблікової чисельності працівників і оборотності товарних запасів. Формування рівня витрат на 57,6% залежало від зміни врахованих чинників, які мають з ним тісний зв’язок. За величиною стандартизованих коефіцієнтів регресії можна відзначити, що за даною групою підприємств роздрібної торгівлі найбільш суттєвий вплив на зміну рівня витрат операційної діяльності спричинило збільшення оборотності товарних запасів. Якість отриманої моделі підтверджує значення середньої помилки апроксимації, яка дорівнює 2,5%.

За групою крупних підприємств зниження рівня витрат операційної діяльності в розмірі 0,002% до обороту відбулося внаслідок збільшення середньої вартості основних засобів на 1 тис. грн. Внаслідок прискорення оборотності товарних запасів на 1 оборот рівень витрат зменшився на 0,062% до обороту. Отримане рівняння регресії має високу якість, оскільки середнє відхилення розрахункових значень рівня витрат від фактичних за даною групою підприємств торгівлі не перевищує 10%. Включені до моделі чинники на 62% визначають рівень витрат операційної діяльності, з яким мають тісний зв’язок.

Таким чином, проведений кореляційний аналіз дозволив оцінити ступінь впливу системи факторних показників, що характеризують внутрішнє середовище підприємства, на рівень витрат операційної діяльності. Він показав, що сила і напрям зв’язку відрізняються за групами підприємств роздрібної торгівлі і не завжди відповідає природі взаємозв’язків чинників із результативними показниками. Побудовані рівняння множинної регресії, які адекватно відображають досліджуваний процес, дозволили оцінити вплив чинників, що включено до моделі, на зміну результативного показника.

 

Список використаних джерел

  1. Бланк И. А. Управление прибылью / И.А. Бланк. – К.: Ника-центр, 1998. – 544 с.
  2. Власова Н. О., Ефективність формування фінансових результатів підприємств роздрібної торгівлі : монография / Н.О. Власова, І.Ю. Мелушова. – Харків : ХДУХТ, 2008. – 259 с.
  3. Гринів Б. В. Економічний аналіз торговельної діяльності : навч. посіб. / Б.В. Гринів. – К. : Центр учбової літератури, 2011. – 392 с.
  4. Кравченко Л. И. Анализ хозяйственной деятельности в торговле: учебник / Л.И. Кравченко. – 7-е изд., перераб. – М. : Новое знание, 2004. – 544 с.
  5. Мазаракі А. А. Економіка торговельного підприємства: підручник для вузів / А.А. Мазаракі – К. : Хрещатик, 1999. – 800 с.
  6. Мирзабеков А. Г. Особенности управления затратами торговых предприятий на макро и микро уровнях // Электронное научное издание «Труды МЭЛИ: электронный журнал» [Электронный ресурс]. – Режим доступа http://www.google.ru/url?sa=t&rct=j&q=управление+расходами+торговой+организации.
  7. Рижкова Г. А. Систематизація факторів внутрішнього і зовнішнього середовища торгівельного підприємства для подальшого аналізу / Г.А. Рижкова // Бюлетень Міжнародного Нобелевського економічного форуму. – 2011. – № 1(4). – С. 339–345.
Категорія: Секція_6_2014_05_22-23 | Додав: clubsophus (2014-05-20)
Переглядів: 1746 | Рейтинг: 0.0/0
Переклад
Форма входу
Категорії розділу
Секція_1_2014_05_22-23
Секція_2_2014_05_22-23
Секція_3_2014_05_22-23
Секція_4_2014_05_22-23
Секція_5_2014_05_22-23
Секція_6_2014_05_22-23
Секція_7_2014_05_22-23
Пошук
Наше опитування
Яка наукова інформація Вас найбільше цікавить?
Всього відповідей: 651
Інтернет-ресурси
Підписатися через RSS2Email

Новини клубу SOPHUS



Наукові спільноти
Статистика
free counters

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0