Архів / Archive

Головна » Статті » 2014_05_22-23_KamPodilsk » Секція_7_2014_05_22-23

КОМП’ЮТЕРИЗАЦІЯ БУХГАЛТЕРСЬКОГО ОБЛІКУ ВИТРАТ ПІДПРИЄМСТВ

УДК 681.325

Поліщук Маргарита

студентка

Огнева Алла

к.т.н., доцент

Хмельницький національний університет

м. Хмельницький

 

КОМП’ЮТЕРИЗАЦІЯ БУХГАЛТЕРСЬКОГО ОБЛІКУ ВИТРАТ ПІДПРИЄМСТВ

 

Анотоція

В статті розглянуто питання комп’ютеризації обліку витрат підприємства, зв'язок між системами бухгалтерського обліку та технології обліку витрат за допомогою найпоширенішої системи обліку «1С: Підприємство».

Ключові слова: комп’ютеризація, підприємство, автоматизоване робоче місце.

 

Будь-яке підприємство в процесі своєї діяльності стикається завжди з певними витратами матеріальних, трудових, грошових, інформаційних та інших ресурсів на виготовлення, зберігання, транспортування

Питання проведення комп’ютеризації обліку витрат підприємства досліджувалось багатьма авторами. Зокрема дане питання досліджували: Т.А. Бутинець, Л.В. Чижевська, С.Л. Береза В.М, Панасюк, Є.К. Ковальчук, С.В. Бобрівець та іншими.

Метою дослідження є вивчення  особливостей функціонування бухгалтерського обліку витрат підприємств, переваг та недоліків впровадження автоматизованих систем на підприємствах.

Автоматизація обліку дозволяє значно полегшити роботу бухгалтерії в цілому та кожного бухгалтера окремо, особливо при впровадженні телекомунікаційного обміну інформацією між автоматизованим робочими місцями (АРМ) облікових працівників з використанням комп’ютерних мереж. Безпосередньо облік витрат на виробництві  пов’язаний із суміжними ділянками обліку та підсистемами інформаційної системи підприємства.

Для належного організування і функціонування АРМ бухгалтера по обліку витрат на виробництво важливим є формування на машинних носіях необхідної вихідної інформації, що виникає при розв’язанні завдань з обліку необоротних активів, виробничих запасів, заробітної плати, фінансово-розрахункових операцій, обліку готової продукції та її реалізації. Уся ця інформація повинна бути представлена у вигляді єдиної бази даних бухгалтерських записів відповідно до вимог АРМ бухгалтера з обліку витрат на виробництво [3].

Облік витрат на виробництво організовується у вигляді відповідної схеми робочих місць, яка відображає взаємодію різних працівників при реалізації облікових функцій. До схеми повинні входити робочі місця всіх співробітників, функціональні обов’язки яких певною мірою пов’язані з веденням бухгалтерського обліку. А це не тільки особи, які здійснюють документування, систематизацію та узагальнення інформації, використовують цю інформацію при виконанні функцій бухгалтерського обліку та керування, а й технічний персонал, який забезпечує оформлення документів, їх архівування, відображення тощо.

Поділяють АРМ бухгалтера з обліку витрат на виробництво на три категорії.

АРМ І категорії призначено для формування та підготовки первинної інформації, що формується безпосередньо на місцях виникнення інформації. АРМ вирішує завдання обліку витрат на виробництво, яке стосується окремих підрозділів і дозволяє організувати систематичне та своєчасне виявлення відхилень від нормальних умов, проводити оперативний облік і здійснювати внутрішній аудит.

АРМ II категорії контролюється інформація, одержувана з АРМ І категорії, вирішуються регламентні та запитові завдання з обліку витрат на виробництво в цілому по підприємству.

АРМ III категорії призначено для аналізу роботи структурних підрозділів і підприємства в цілому, узагальнення зведених даних витрат на виробництво, здійснення оперативного контролю за використанням трудових, матеріальних ресурсів і грошових коштів, організації внутрішнього аудиту [2].

В Україні представлено широкий спектр програм з автоматизації, найпоширенішими з яких і найбільш адаптованими до української системи ведення обліку є пакети «1С: Підприємство». Для списання без норм в «1С: Підприємство» використовують документи «Акт списання» та «Акт виконаних робіт». Проводка в документі списання має списувати товарно-матеріальні цінності з кредиту рахунку в дебет рахунку «Виробництво».

Прибуткування готової продукції здійснюється за допомогою документу «Прибуткова накладна» з використанням того самого контрагента «Виробництво». Проводка в документі прибуткування має виконувати прибуткування готової продукції з кредиту рахунку «Виробництво».

Документ «Акт виконаних робіт» використовується при реалізації послуг іншим організаціям або населенню та при списанні оборотних активів, необхідних для надання послуг.

Документ «Акт списання» дозволяє виконати списання оборотних активів підприємства (товарів, матеріалів тощо) з вибракування та списання на виробництво. Для списання на різні рахунки слід заводити різних контрагентів. У контрагентів списання рахунків у картці контрагента повинні бути настроєні відповідно до господарської операції документу. Також у проводках документу можна використовувати рахунок витрат підрозділу або константи [1]

Що до прибуткування готової продукції, то необхідно підкреслити, що для одночасного списання матеріалів та інших витрат на її виготовлення призначено документ «Комплектація». При проведенні документа комплектуючі списуються зі складу, а зібраний комплект (товар або готова продукція) прибуткується на склад.

При введенні нового документа система автоматично заповнює відповідні реквізити (номер документу, дата, фірма, підрозділ-відправник, підрозділ, операція документу, використовувані рахунки, сума за документом) [4].

Для розподілу непрямих витрат на виробництво (нарахованої зарплати, амортизаційних відрахувань тощо) в кінці звітного періоду використовується спеціальна обробка «Розподіл витрат», яка дає змогу автоматично сформувати проводки бухгалтерського обліку.

Для формування і розрахунку витрат, що списуються на собівартість продукції за статтями витрат, а також для визначення незавершеного виробництва формується «Оборотна відомість». При формуванні цієї відомості бухгалтер може вибрати угрупування для отримання інформації: за об’єктом обліку, за статтею витрат, структурним підрозділом, за підприємством, за рахунком, субрахунком, кодом аналітичного обліку [2].

Таким чином, використання електронно-обчислювальної техніки не тільки значно спрощує обліковий процес, а й підвищує культуру управління, підвищує ступінь надійності і достовірності інформації, її оперативність, покращує умови її зберігання і багаторазового використання при ефективному захисті як від руйнування, так і від несанкціонованого доступу. Бухгалтер здійснює контроль за статтями витрат, з виявленням причин відхилень і факторів, що впливають на їхнє виникнення. А керівники підприємства, маючи таку інформацію, оперативно здійснюють необхідні корективи виробничої діяльності з метою отримання найбільшого ефекту шляхом зниження витрат на виробництво.

 

Список використаних джерел

1. Галузі народного господарства України (ЗКГНГ): Затв. наказом Мінстату України від 24.01.2007 №21.

2. Бутинець Т.А. Бухгалтерський облік: навч. посіб. для студ. вузів / Т.А. Бутинець, Л.В. Чижевська, С.Л. Береза. – Житомир: ЖІТІ, 2010. – 672 с.

3. Панасюк В.М. Податковий облік: Навч. посіб. / В.М. Панасюк, Є.К. Ковальчук, С.В. Бобрівець. – Тернопіль: Карт-бланш, 2009. – 260 с.

4. Облік у селянському (фермерському) господарстві: Посібник / За ред. М.Я. Дем’яненка. – К.: ІАЕ, 2006. – 403 с.

Категорія: Секція_7_2014_05_22-23 | Додав: clubsophus (2014-05-20)
Переглядів: 2799 | Рейтинг: 0.0/0
Переклад
Форма входу
Категорії розділу
Секція_1_2014_05_22-23
Секція_2_2014_05_22-23
Секція_3_2014_05_22-23
Секція_4_2014_05_22-23
Секція_5_2014_05_22-23
Секція_6_2014_05_22-23
Секція_7_2014_05_22-23
Пошук
Наше опитування
Яка наукова інформація Вас найбільше цікавить?
Всього відповідей: 651
Інтернет-ресурси
Підписатися через RSS2Email

Новини клубу SOPHUS



Наукові спільноти
Статистика
free counters

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0