Архів / Archive

Головна » Статті » 2014_11_25_Lviv » Секція_1_2014_11_25

СПЕЦИФІКА РОЗВИТКУ СОЦІАЛЬНОЇ ІНФРАСТРУКТУРИ ПРИКОРДОННИХ ТЕРИТОРІЙ

УДК 338.46(477.8)

Бугайчук Наталія

Львівська комерційна академія

м. Львів

 

СПЕЦИФІКА РОЗВИТКУ СОЦІАЛЬНОЇ ІНФРАСТРУКТУРИ ПРИКОРДОННИХ ТЕРИТОРІЙ


Анотація

У статті охарактеризовані негативні наслідки погіршення стану соціально-побутового комплексу прикордонних районів Західного регіону України та вказано на необхідність реформування його інфраструктури за визначеними автором пріоритетними напрямами

Ключові слова: прикордонні території, інфраструктура, ринок, соціально-побутовий комплекс

 

Рівень розвитку соціально-побутового комплексу прикордонних територій західних регіонів України залишається незадовільним через недостатній рівень розвитку інфраструктури ринку соціально-побутових послуг, відсутність належного державного фінансування відповідних проектів тощо. Як наслідок, рівень незадоволеності громадян отримуваними соціальними послугами залишається стабільно високим, а інтеграція вразливих груп населення в суспільстві надалі уповільнюється. Отже, існує об’єктивна необхідність розробки та реалізації заходів щодо реформування соціально-побутового комплексу у коротко- та довгостроковій перспективі.

Зауважимо, що погіршення стану соціально-побутового комплексу прикордонних районів призвело до виникнення проблем якісного розвитку сектору житлового будівництва, зниження пропускної здатності прикордонної інфраструктури, комунікацій, низьких темпів розвитку транспортної системи, фізичного зношення мереж водопостачання та водовідведення, погіршення матеріальних умов життя населення.

Таким чином, незважаючи на високі показники введення в експлуатацію житла (у Івано-Франківській області у першому півріччі 2014 р. було введено в експлуатацію 23,8 % від загального обсягу житла, у Львівській області – 34,1 % (на 10,9 % більше аналогічного періоду 2012 р.), у більшості прикордонних районів західних регіонів держави близько 12,6 % від загального обсягу житла введено згідно з тимчасовим порядком прийняття в експлуатацію будинків, побудованих без дозволу на виконання будівельних робіт [1]. Високі показники введення у 2013 р. в експлуатацію житла супроводжувалися такими негативними аспектами: зменшенням в період 1995-2013 рр. кількості сімей, які одержали житло, у 10-20 разів та зменшенням житлової площі, обладнаної водопостачанням і водовідведенням. 80% територій сільської місцевості та сільських господарств прикордонних територій обходяться без інженерних об’єктів обслуговування, інфраструктури водопостачання та водовідведення.

Зазначимо, що впродовж останніх років технічний стан мереж водопостачання та водовідведення невпинно погіршується. У зв’язку з негативними тенденціями технічного стану водогінних мереж підвищився рівень втрат та не облікованих витрат води. Відтак, вирішити проблеми інфраструктури водопостачання і водовідведення можливо лише шляхом розширення інноваційного процесу та комерціалізації новітніх розробок у цій сфері, що, в свою чергу, потребує формування ефективного механізму державної підтримки інноваційного підприємництва загалом та соціально-побутовій інфраструктурі, зокрема [2, с. 88-89].

Специфіка інфраструктури прикордонних територій зумовлюється її транзитною здатністю та характеризується високою пропускною здатністю прикордонної інфраструктури, комунікацій, можливостями обслуговування великих потоків людей, товарів, вантажів, сприятливістю транспортного сполучення, залізничнихмереж, автострад та газопроводів, наявністю відноснорозвиненої транспортноїінфраструктури в гірських прикордонних районах Західного регіону України. Таким чином, кількість перевезень вантажів автомобільним та залізничним транспортом з 1995 р. до 2014 р. у зменшилася у 2,5 - 4,5 разів відповідно у Львівській, та Івано-Франківській областях; зменшення кількості перевезень пасажирів автомобільним транспортом у 2012-2013 рр. склало 15,8 % у Львівській, 2,4 % - Івано-Франківській, 4,7 % - Закарпатській та 3,1 % - Волинській.

Додамо також, що явища занепаду інфраструктури телекомунікацій на прикордонних районах загострюються, а інвестиційне забезпечення державної політики щодо сільських територій є недостатнім. Так, у порівнянні з 2012 р., у 2013 р. на 9,6%обсяг інвестицій у сфері інформації та телекомунікацій знизився до 3,98 млрд. грн.( Львівська область отримала лише 9% інвестицій у телекомунікації, тобто 358,2 млн. грн., що свідчить про недофінансування, зокрема, розвитку телекомунікацій у сільських прикордонних територіях у порівнянні з міськими) [3]. У той же час, кількість засобів телефонного зв’язку (телефонних апаратів) у 2012 - 2013 рр.  у досліджуваному регіоні зменшилася на 4 - 7 %, зокрема у сільській місцевості на 3 - 9%, забезпеченість домашніми телефонними апаратами зменшилася на 4 – 11 % (рис. 1).

 

Рис. 1. Розвиток мережі міських та сільських апаратів телефонного

зв’язку у 2013 р.

Розраховано авторами на основі даних Головного управління статистики Волинської,  Закарпатської, Івано-Франківської та Львівської областей [4-7].

 

Інтенсивний розвиток сфери “човникової” торгівлі спричиняє швидкі темпи формування тіньових ринків праці, активізацію нелегальної торгiвлі з метою заробiтку. Так, згідно даних Львівської регіональної митниці, у прикордонних районах Львівської області у дрібній та більш організованій “човниковій” торгівлі з Польщею зайнято близько 200 тис. осіб, а товарооборот становить понад 10 млн. дол. США на рік [8]. У 24 прикордонних районах Західного регіону України співвідношення обсягів контингентів необлікованих зайнятих склала 1:4, тоді як чисельність “човників” складає від 350 до 675 тис. осіб. У сільській місцевості майже вдвiчi бiльший вiдcоток людей, що займаютьcя прикордонною торгiвлею, віком вiд 61 року i бiльше; найбiльший вiдcоток молодi, залученої до прикордонної торгiвлi, спостерігається у великих містах прикордонних районах; понад 70 % зайнятих прикордонною торгiвлею мають вищу i неповну вищу оcвiту. Посилення мотивації до нарощування обсягів прикордонної торгівлі обумовлене тим, що у малих мicтах та сільській місцевості дохiд мешканців вiд прикордонної торгiвлi значно вищий від основного заробiтку [9].

Наостанок додамо, що зважаючи на окреслені негативні аспекти та перешкоди функціонування соціально-побутового комплексу на прикордонних територіях Західного регіону України пріоритетними напрямами та засобами  розвитку видається доцільним визначити реформування інфраструктури соціально-побутового комплексу шляхом: забезпечення відділами будівництва та архітектури райдержадміністрацій збільшення введення обсягів індивідуального житлового будівництва; вжиття заходів щодо збільшення переліку об’єктів будівництва, в яких може придбаватися житло;  підвищення рівня екологічності та енергоефективності   транспортних засобів, забезпечення розвитку інфраструктури галузі автомобільного транспорту; забезпечення доступу споживачів до універсальних послуг поштового; забезпечення легалізації “човникової” торгівлі, через створення у малих містах та прикордонних районах спеціалізованих ринків для продажу товарів, агропромислових агломерацій виробництва, заготівлі, переробки та продажу сільськогосподарської та іншої продукції.

 

Список використаних джерел:

  1. Введення в експлуатацію житла за квартал зросло на 11% :  [Електронний ресурс] – Режим доступу : http://economics.unian. ua/realestate/918408-vvedennya-v-ekspluatatsiyu-jitla-za-kvartal-zroslo-na-11.html
  2. Шкінь О. М. Інноваційні напрями модернізації системи централізованого водопостачання і водовідведення в Україні / О. М. Шкінь// Науковий вісник ЧДІЕУ : Серія1, Економіка : збірник наукових праць4 - Чернігів : ЧДІЕУ, 2012. - № 1(13). – С. 87-91.
  3. Лопата О. О.Вплив стану інфраструктури Львівської області на розвиток її транскордонного співробітництва / О. О. Лопата // [Електронний ресурс] – Режим доступу: http://www.academia.edu/5796470/Stattja.
  4. Головне управління статистики у Волинській області // Інтернет-ресурс / Режим доступу :  http://www.lutsk.ukrstat.gov.ua/
  5. Головне управління статистики у Закарпатській області // Інтернет-ресурс / Режим доступу :  http://www.uz.ukrstat.gov.ua/
  6. Головне управління статистики у Івано-Франківській області // Інтернет-ресурс / Режим доступу : http://www.ifstat.gov.ua/
  7.  Головне управління статистики у Львівській області // Інтернет-ресурс/ Режим доступу :  http://lv.ukrstat.gov.ua/
  8. Васильців Т. Напрями детінізації економіки в малих містах та на сільських територіях України / Т. Васильців, О. Радіца // [Електронний ресурс] – Режим доступу : http://old.niss.gov.ua/monitor/May2009/4.htm
  9. Іляш О. І. Щодо підвищення ефективності регулювання ринку праці у прикордонних районах західних регіонів України. Аналітична записка // О. І. Іляш : [Електронний ресурс] – Режим доступу : http://www.niss.gov.ua/ articles/1293/
Категорія: Секція_1_2014_11_25 | Додав: clubsophus (2014-11-24)
Переглядів: 966 | Рейтинг: 5.0/1
Переклад
Форма входу
Категорії розділу
Секція_1_2014_11_25
Секція_2_2014_11_25
Секція_3_2014_11_25
Секція_4_2014_11_25
Секція_5_2014_11_25
Секція_6_2014_11_25
Пошук
Наше опитування
Яка наукова інформація Вас найбільше цікавить?
Всього відповідей: 651
Інтернет-ресурси
Підписатися через RSS2Email

Новини клубу SOPHUS



Наукові спільноти
Статистика
free counters

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0