Архів / Archive

Головна » Статті » 2014_11_25_Lviv » Секція_2_2014_11_25

ОНОВЛЕННЯ НОРМАТИВНО-ПРАВОВОГО ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ПОРЯДКУ ПРОВЕДЕННЯ ІНВЕНТАРИЗАЦІЇ АКТИВІВ ТА ЗОБОВ’ЯЗАНЬ

УДК 006.032:657.37

Кузик Наталія

к.е.н., доцент

Рубель Станіслав

магістр

Національний університет біоресурсів

і природокористування України

м. Київ

 

ОНОВЛЕННЯ НОРМАТИВНО-ПРАВОВОГО ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ПОРЯДКУ ПРОВЕДЕННЯ ІНВЕНТАРИЗАЦІЇ АКТИВІВ ТА ЗОБОВ’ЯЗАНЬ

 

Анотація

Статтю присвячено питанням оновлення порядку проведення інвентаризації активів і зобов'язань та оформлення її результатів. Зокрема, у статті здійснено аналітичний огляд змісту Положення про інвентаризацію активів і зобов’язань, затвердженого Наказом Міністерства фінансів України від 02.09.2014 р. № 879.

Ключові слова: інвентаризація, нормативно-правове забезпечення, активи, зобов’язання, матеріали інвентаризації.

 

Інвентаризація – це один із найвірогідніших елементів методу контролю за збереженням майна, активів від розкрадання та нераціональних втрат, а також ефективний засіб забезпечення достовірності показників фінансової звітності [2]. Усе більше привертає інвентаризаційний процес увагу власників та керівництва господарюючих суб’єктів, які сьогодні працюють в умовах фінансово-економічної кризи.

Питання організації та методики проведення інвентаризації на підприємствах обговорюються у багатьох наукових працях. Зокрема, С.В. Бардаш,Ф.Ф. Бутинець, М.Я. Дем’яненко, Є.В. Калюга, Дм.Л. Кузьмін, Л.К. Сук, П.Я. Хомин, Л.С. Шатковська, В.О. Шевчук та інші внесли вагомий внесок у розвиток теорії та практики інвентаризації. Однак сьогодні інвентаризаційний процес набуває нового значення, переглядається та уточнюється вимоги чинного законодавства із врахуванням інтересів власника та керівництва господарюючого суб’єкту.

Метою дослідження є аналіз оновленого порядку проведення інвентаризації активів і зобов'язань та оформлення її результатів.

За останні роки національна система обліку та звітності зазнала чималих змін. Реформування на основі впровадження міжнародних принципів та стандартів з наступним оновленням інструкцій, положень уже стало звичним явищем для науковців та практикуючих бухгалтерів. Починаючи з 01.01.2015 р. набирає чинності Положення про інвентаризацію активів і зобов’язань № 879, затверджене наказом Міністерства фінансів України від 02.09.2014 р. (надалі – Положення № 879). Цей документ передбачено для застосування юридичними особами, створеними відповідно до законодавства України, незалежно від їх організаційно-правових форм і форм власності (окрім банків), а також представництвами іноземних суб’єктів господарської діяльності. Таким чином, одночасно втратять чинність два накази: Міністерства фінансів України «Про Інструкцію по інвентаризації основних засобів, нематеріальних активів, товарно-матеріальних цінностей, грошових коштів і документів та розрахунків» від 11.08.1994 р. № 69 та Головного управління Державного казначейства України «Про затвердження Інструкції з інвентаризації матеріальних цінностей, розрахунків та інших статей балансу бюджетних установ» від 30.10.1998 р. № 90. Оскільки Положення № 879 стосується і бюджетних установ, то у ньому враховано норми НП(С)БО в держсекторі, впровадження яких також заплановано з 1 січня 2015 року.

Слід відмітити, що Положення № 879 чітко структуроване. Воно складається з чотирьох розділів (рисунок), у кожному із них розкрито окремі питання щодо організації і методики проведення інвентаризації активів та зобов’язань, перевірки та оформлення її результатів.

 

Рис. 1. Змістовна структура Положення № 879

 

Порівнюючи зміст Інструкцій № 69 та № 90 із Положенням № 879 слід відмітити незмінність загального порядку та умов проведення інвентаризації господарюючими суб’єктами, створення інвентаризаційних комісій та визначення відповідальності керівника за організацію і проведення інвентаризацій. Як і раніше на власника або уповноважений ним орган покладається відповідальність за створення необхідних умов для проведення інвентаризації, визначення об’єктів, періодичність і строки проведення інвентаризації за виключенням випадків, коли проведення інвентаризації є обов’язковим. Однак випадки проведення обов’язкової інвентаризації доповнено. Так, пунктом 7 розділу І передбачено обов’язкове її проведення у разі переходу на складання фінансової звітності за міжнародними стандартами (на дату переходу). Нововведеннями є уточнення (п.9, розділ 1) часових проміжків, протягом яких має проводитися інвентаризація перед складанням річної фінансової звітності (до дати балансу):

  • трьох місяців - для необоротних активів, запасів (крім незавершеного виробництва та напівфабрикатів, інших матеріальних цінностей, які на момент інвентаризації будуть знаходитися поза підприємством), поточних біологічних активів, дебіторської та кредиторської заборгованостей, витрат і доходів майбутніх періодів, зобов’язань (крім невикористаних забезпечень, розрахунків з бюджетом та з відрахувань на загальнообов’язкове державне соціальне страхування);
  • двох місяців − для незавершених капітальних інвестицій, незавершеного виробництва, напівфабрикатів, фінансових інвестицій, грошових коштів, коштів цільового фінансування, зобов'язань у частині невикористаних забезпечень, розрахунків з бюджетом та з відрахувань на загальнообов'язкове державне соціальне страхування;
  • до тимчасового вибуття з підприємства об'єктів основних засобів, зокрема автомобілів, морських й річкових суден, які відбудуть у тривалі рейси, інших матеріальних цінностей, які на дату інвентаризації будуть знаходитися поза підприємством [1].

Починаючи з 2015 року інвентаризацію інструментів, приладів, інвентарю (меблів) за рішенням керівника підприємства можна проводити щороку в обсязі не менше 30% усіх зазначених об’єктів з обов’язковим охопленням інвентаризацією всіх інструментів, приладів, інвентарю (меблів) протягом трьох років.

У розділ II Положенні № 879 чітко прописано основні правила організації та проведення інвентаризації. Серед новацій слід відмітити можливість очолювати інвентаризаційну комісію самостійно керівником підприємства у випадках, коли бухгалтерський облік ведеться безпосередньо самим керівником підприємства. Матеріали інвентаризації (описи, акти, звіряльні відомості, протоколи) оформлюються не менше ніж у 2-х примірниках (п. 21 р.ІІ). Слід відмітити, що Положення № 879 не містить додатків, яких чимало у вигляді форм інвентаризаційних описів, актів інвентаризації, звіряльних відомостей містили Інструкції № 69 та 90. Такі матеріали інвентаризації згідно з п.14 розділу ІV оформлюються відповідно до вимог, установлених Положенням про документальне забезпечення записів у бухгалтерському обліку, затвердженим наказом Міністерства фінансів України від 24 травня 1995 року № 88, для первинних документів з урахуванням обов'язкових реквізитів та вимог, передбачених цим Положенням. До речі, матеріали інвентаризації дозволяється заповнювати як рукописним способом, так і за допомогою електронних засобів обробки інформації. Відомості про результати проведених інвентаризацій бюджетні установи оформляють за формами, визначеними законодавством.

Привертає увагу розділ ІІІ Положення № 879, який складається з восьми пунктів, у яких детально визначено порядок інвентаризації різних видів активів та зобов’язань: основних засобів, нематеріальних активів, капітальних інвестицій, запасів, біологічних активів, готівки, грошових коштів та їх еквівалентів, бланків документів суворої звітності, дебіторської та кредиторської заборгованостей, витрат і доходів майбутніх періодів, забезпечень та резервів.

Правилам перевірки та оформленню результатів інвентаризації присвячено розділ IV. Виявлені при інвентаризації розбіжності між фактичною наявністю активів і зобов’язань і даними бухгалтерського обліку регулюються підприємствами в порядку, визначеному пунктом 4 розділу ІV. Зокрема: основні засоби, нематеріальні активи, які виявлені в лишках, підлягають оприбуткуванню зі збільшенням доходів майбутніх періодів (доходів спеціального фонду бюджетної установи); цінні папери, грошові кошти, їх еквіваленти та інші оборотні матеріальні цінності, які виявлені в лишках, підлягають оприбуткуванню зі збільшенням доходу звітного періоду підприємства (доходу спеціального фонду бюджетної установи).

На наш погляд, оновленнями, внесені Наказом Мінфіну України № 879, не передбачається надзвичайно радикальних змін у порядку проведення інвентаризації активів та зобов’язань і порядку оформлення її результатів. Чергові зміни та корективи нормативно-правового забезпечення інвентаризаційного процесу спрямовані на встановлення єдиних правил проведення інвентаризації бюджетними і госпрозрахунковими підприємствами.

 

Список використаних джерел

  1. Положення про інвентаризацію активів та зобов’язань, затв. Наказом Міністерства фінансів України від 02.09.2014 р. № 879 (набрання чинності відбудеться 01.01.2015 р.).
  2. Сук Л.К. Облік власного капіталу / Л.К. Сук, П.Л. Сук // Бухгалтерія в сільському господарстві. – 2005. – №14. – С. 43-47.
Категорія: Секція_2_2014_11_25 | Додав: clubsophus (2014-11-24)
Переглядів: 5527 | Рейтинг: 1.5/2
Переклад
Форма входу
Категорії розділу
Секція_1_2014_11_25
Секція_2_2014_11_25
Секція_3_2014_11_25
Секція_4_2014_11_25
Секція_5_2014_11_25
Секція_6_2014_11_25
Пошук
Наше опитування
Яка наукова інформація Вас найбільше цікавить?
Всього відповідей: 651
Інтернет-ресурси
Підписатися через RSS2Email

Новини клубу SOPHUS



Наукові спільноти
Статистика
free counters

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0