Архів / Archive

Головна » Статті » 2014_11_25_Lviv » Секція_3_2014_11_25

ЗАГАЛЬНІ ТЕНДЕНЦІЇ РОЗВИТКУ ПОДАТКОВИХ СИСТЕМ ОКРЕМИХ КРАЇН

УДК 336.2

Дідоренко Тетяна

к.е.н., доцент кафедри обліку і правового забезпечення АПВ

Тернопільський національний економічний університет

м. Тернопіль

 

ЗАГАЛЬНІ ТЕНДЕНЦІЇ РОЗВИТКУ ПОДАТКОВИХ СИСТЕМ ОКРЕМИХ КРАЇН

 

Анотація

У статті розглянуто загальні тенденції розвитку податкових систем таких країн як: Франція, Фінляндія, Канада, Швейцарія, Іспанія, Північна Корея, та ряд інших. Проаналізовано заходи вжиті країнами – членами ОЕСР з початку світової фінансової кризи.

Ключові слова: ринок, ринкові механізми, податкова система, ставка податку, ПДВ, ПДФО, доходи, витрати.

 

Загальною тенденцією розвитку податкових систем більшості країн за останні роки продовжує залишатися ряд заходів, спрямованих на бюджетну консолідацію як спосіб виходу з фінансової кризи 2008 - 2009 років [2]. При цьому в світлі відносно повільного відновлення економік, багато країн також прагнуть стимулювати зростання інвестицій і зайнятості населення шляхом запровадження цільових і часто тимчасових заходів податкової політики. Одним з основних способів підвищення податкових надходжень з метою покриття бюджетного дефіциту є рішення урядів про зміну податкових ставок [1].

Аналіз заходів, вжитих країнами-членами ОЕСР з початку світової фінансової кризи, показує, що податкові ставки зростають стосовно податків на споживання та податків на доходи фізичних осіб з високим доходом. В свою чергу, ставки корпоративного податку на прибуток в основному знижуються (табл. 1) [3].

Таблиця 1

Кількість країн – членів ОЕСР, що змінили ставки податків

з 2007 по 2014 рік

Показники

Збільшення

Без змін

Зменшення

Стандартна ставка ПДВ

18

15

1

Максимальна ставка податку на доходи фізичних осіб

18

9

7

Основна ставка податку на прибуток організацій

6

9

19

 

При розгляді особливостей податкової політики розвинених країн відносно ПДВ відзначається явна тенденція зростання стандартних ставок з податку, часто супроводжується збільшенням знижених ставок. З 2007 року 18 країн-членів ОЕСР збільшили стандартну ставку ПДВ. В середньому зростання ставки по країнам, що збільшили стандартну ставку ПДВ за період з 2007 року, склав 2 процентних пункти. У підсумку, в 2014 році середньоарифметичне значення ставок ПДВ в країнах-членах ОЕСР становить 18,9%. При цьому в 20 з 34 країн ОЕСР ставки ПДВ перевищують або дорівнюють 20%, у 8-ох країнах - від 15% до 19%, у 5-ох країнах стандартна ставка не перевищує 10% (Австралія, Канада, Південна Корея, Швейцарія). При аналізі системи справляння ПДВ в кожній конкретній країні важливо враховувати не тільки рівень стандартних ставок податку, а й ряд інших факторів, що впливають на величину фактичних надходжень. Серед таких факторів: наявність знижених ставок щодо окремих груп товарів і послуг; звільнень від податку низки операцій і спеціальних податкових режимів; загальна ефективність адміністрування податку [5].

В умовах пошуку країнами способів мобілізації додаткових доходів бюджетів підвищення стандартних ставок ПДВ є далеко не єдиним інструментом, особливо для країн з відносно високою ставкою. В таких випадках додаткові можливості підвищення «ефективності» ПДВ для бюджетів пов'язані з розширенням податкової бази, в тому числі шляхом обмеження застосування знижених ставок податку і звільнень, поліпшення податкового адміністрування. Так, з 2007 року ряд країн в якості запобіжного розширення податкової бази скасували знижені ставки з ПДВ стосовно окремих видів товарів і послуг [1].

Зміст поняття ефективності ПДВ вимагає уточнення. Загальна концепція справляння ПДВ передбачає оподаткування кінцевого споживання. При цьому вважається, що ПДВ найбільш ефективний у тому випадку, коли все кінцеве споживання в країні обкладається за єдиною ставкою. Наявність звільнень і застосування знижених ставок веде до зниження ефективності податку в результаті зниження доходів бюджету та зростання витрат на адміністрування податку.

Що ж стосується стягування прибуткового податку, то акцент реформ, проведених країнами за останні роки, був також, в першу чергу, спрямований на мобілізацію доходів бюджетів. У ряді країн були збільшені ставки податків на доходи фізичних осіб, в більшості випадків щодо осіб з високим рівнем доходу (наприклад: Канада, Словаччина, Словенія (як тимчасовий захід), США, Франція, Чехія). Ізраїль перейшов до прогресивної шкали податку.

  • ставка ПДФО з 2007 року збільшена в 18 країнах, які є членами ОЕСР (Таблиця 1), хоча деякі з цих збільшень носять тимчасовий характер, або застосовуються тільки при достатньо високих порогових значеннях доходів. Однак, тільки в 7 країнах ставку ПДФО за цей період було знижено [2].
  • країн, наприклад Фінляндія та Франція, використовують інструменти стримування податкових витрат бюджетів сповільненим шляхом порівняно з інфляцією індексації відрахувань з податку. За період 2007-2014 років з 34 країн-членів ОЕСР 19 країн (56%) знизили стандартні ставки корпоративного податку на прибуток, 9 країн (26%) зберегли рівень ставок і тільки 6 країн (18%) ставки збільшили (Таблиця 1). У підсумку, середньоарифметичне значення ставок корпоративного податку на прибуток в країнах-членах ОЕСР знизилася з 27% в 2007 році до 25,3% в 2014 році. При цьому в 2014 році в 20 з 34 країн-членів ОЕСР стандартна ставка перевищує 20%, у 9 країнах - дорівнює або перевищує 30% [4].

Ставки податків у країнах ОЕСР в 2013 році відображено у таблиці 2.

Таблиця 2

Ставки податків в країнах ОЕСР в 2013 році

Країна

Ставка, %

Сукупна ставка податків у витратах на оплату праці, %

ПДВ

Податок на прибуток

ПДФО і внески на соціальне страхування, сплачуване працівником

Внески на соціальне страхування, сплачуване роботодавцем

Австралія

10

30

9,57

5,63

Австрія

20

25

14,50

22,56

Бельгія

21

34

17,18

23,09

Великобританія

20

26

16,57

9,87

Угорщина

25

19

10,62

22,18

Німеччина

19

30,2

17,57

16,47

Греція

23

20

 

 

Данія

25

25

27,44

0,00

Ізраїль

16

24

11,59

4,45

Ірландія

21

12,5

-2,59

9,71

Ісландія

25,5

20

13,08

7,96

Іспанія

18

30

11,15

23,02

Італія

20

27,5

14,33

24,29

Канада

5

27,6

8,39

10,47

Корея

10

24,2

8,76

9,15

Люксембург

15

28,8

2,40

10,96

Мексика

16

30

5,61

10,55

Нідерланди

19

25

21,44

9,21

Нова Зеландія

15

28

-1,19

0,00

Норвегія

25

28

19,45

11,58

Польща

23

19

15,53

12,88

Португалія

23

31,5

10,03

19,19

Словаччина

20

19

4,23

20,76

Словенія

20

20

9,33

13,87

США

н.д.

39,2

9,47

8,69

Туреччина

18

20

22,18

14,16

Фінляндія

23

26

19,36

18,37

Франція

19,6

34,4

12,61

29,73

Чехія

20

19

-3,63

25,37

Чилі

19

20

7,00

0,00

Швейцарія

8

21,2

2,62

5,79

Швеція

25

26,3

13,42

23,91

Естонія

20

21

5,65

25,59

 

Що стосується податків на капітал і трансфер капіталу, він був збільшений у Франції (як постійна міра) і в Іспанії (як тимчасовий захід), у той час як Ірландія і США підвищили податки на спадщину.

 

Список використаних джерел

  1. http://www.lutsk.ukrstat.gov.ua/zbir_k.htm.
  2. http://news.finance.ua/ua/news/~/302725.
  3. Tax Code (2010) available at: http://zakon1.rada.gov.ua/cgi-bin/laws/main.cgi?nreg=2755-17(Accessed 28 October 2013).
  4. http://www.profiwins.com.ua/uk/legislation/project/656.html.
  5. http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/2755-17.
Категорія: Секція_3_2014_11_25 | Додав: clubsophus (2014-11-24)
Переглядів: 1018 | Рейтинг: 0.0/0
Переклад
Форма входу
Категорії розділу
Секція_1_2014_11_25
Секція_2_2014_11_25
Секція_3_2014_11_25
Секція_4_2014_11_25
Секція_5_2014_11_25
Секція_6_2014_11_25
Пошук
Наше опитування
Яка наукова інформація Вас найбільше цікавить?
Всього відповідей: 651
Інтернет-ресурси
Підписатися через RSS2Email

Новини клубу SOPHUS



Наукові спільноти
Статистика
free counters

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0