Архів / Archive

Головна » Статті » 2014_12_16_Lutsk » Секція_1_2014_12_16

ДЕЯКІ АСПЕКТИ ТРАНСФОРМАЦІЇ НАРАХУВАННЯ ТА УТРИМАННЯ З ФОНДУ ОПЛАТИ ПРАЦІ ПРАЦІВНИКІВ ВІЙСЬКОВОГО ЗБОРУ

УДК 657.6

Шмат Анастасія

магістр

Харківський торговельно-економічний інститут КНТЕУ

м. Харків

 

ДЕЯКІ АСПЕКТИ ТРАНСФОРМАЦІЇ НАРАХУВАННЯ ТА УТРИМАННЯ З ФОНДУ ОПЛАТИ ПРАЦІ ПРАЦІВНИКІВ ВІЙСЬКОВОГО ЗБОРУ

 

Анотація

В статті розглянуто основні аспекти відображення в обліку нового загальнодержавного податку з доходів фізичних осіб – військового збору.

Ключові слова: заробітна плата, військовий збір, податок з доходів фізичних осіб, податкові агенти, особи резиденти, нерезиденти.

 

Оподаткування заробітної плати є надзвичайно актуальною проблемою, яка зачіпає інтереси найманих працівників, визначаючи фактичний рівень їхніх доходів, роботодавців. Саме на них покладаються функції податкових агентів та держави, котра є одержувачем утриманих та нарахованих на доходи працівників податки і внески.

Незважаючи на те, що зазначену проблему не можна назвати новою, дискусії між науковцями, практиками, представниками податкових органів щодо обґрунтованості й ефективності чинного механізму оподаткування заробітної плати та напрямів його реформування не припиняються. Саме це підтверджує актуальність дослідження

Законом України від 31.07.2014 р № 1621-VII «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких інших законодавчих актів» тимчасово з 3 серпня 2014 р до 1 січня 2015 р. введений військовий збір в розмірі 1.5% [1]. Він утримується з доходів фізичних осіб із фонду заробітної плати та інших заохочувальних виплат і винагород, які виплачуються платнику у зв'язку з трудовими відносинами та за цивільно-правовими договорами. Збір утримується і сплачується до бюджету згідно зі ст. 168 і ст. 176 ПКУ [2], тобто в тому ж порядку, що й ПДФО.

Платниками військового збору є:

  1. фізичні особи-резиденти;
  2. фізичні особи-нерезиденти, які отримують доходи з джерела їх походження в Україні;
  3. податкові агенти, до яких віднесені юридичні особи, самозайняті особи, представництва нерезидентів-юридичних осіб, інвестори (оператори) за угодою про розподіл продукції.

Отже, військовий збір - це тимчасовий збір. Ним оподатковуються доходи, нараховані (надані, виплачені) фізичній особі в період з 3 серпня 2014 до 1 січня 2015 року. Військовий збором оподатковують заробітну плату, виплати та винагороди фізичним особам за виконані роботи, виграші в державну та недержавну грошову лотерею і виграші гравців (учасників), отримані від організатора азартної гри. Податкові агенти (юридичні та самозайняті особи) утримують і сплачують військовий збір за рахунок доходу фізособи, тому до податкових витрат підприємства військовий збір не включається. Але на відміну від ПДФО, при розрахунку військового збору з доходу фізичної особи не вираховується сума ЄСВ та податкової соціальної пільги (табл.1) [3].

Таблиця 1

Порівняльна характеристика нарахувань військового збору, ПДФО та ЄСВ при різних видах виплат

Вид виплат

Військовий збір

ПДФО

ЄСВ

Допомога по тимчасовій втраті працездатності (лікарняні)

+

+

+

Сума соціальної допомоги по вагітності та пологах

-

-

+

Наднормативні добові

+

+

-

Грошова допомога, надана пенсіонерам від колишніх роботодавців відповідно до колективного договору

-

+

-

Середній заробіток працівників призваних на військову службу за призивом під час мобілізації

+

+

+

Допомога на поховання, що виплачується за рахунок коштів роботодавця та соціальних фондів

-

-/+

-

Сума страхових внесків, сплачених роботодавцем за добровільне медичне страхування найманих працівників

+

+

-

Вихідна допомога

+

+

-

Сума орендної плати, що виплачується за договором оренди нерухомого майна фізичній особі

-

+

-

 

Військовий збір перераховується до бюджету при виплаті доходу працівнику єдиним платіжним документом. Якщо дохід нарахований, але не виплачений, військовий збір повинен бути перерахований до бюджету не пізніше 30-го числа наступного місяця. Якщо дохід виплачується в негрошовій формі, збір перераховується до бюджету протягом банківського дня, наступного за днем виплати. Згідно з пп. 127.1 ПКУ, неутримання та/або несплата військового збору несуть за собою накладення штрафу в розмірі 25% від суми податку. Штрафу можна уникнути при самостійному виправленні помилки протягом податкового року, але при цьому нараховується пеня в розмірі 120% річної облікової ставки НБУ.

У бухгалтерському обліку розрахунки по військовому збору відображаються на субрахунку 642 «Розрахунки за обов'язковими платежами». За кредитом субрахунку 642 відображається утримання сум військового збору з суми нарахованого доходу, оподатковуваного військовим збором, за дебетом - його сплату (перерахування) до бюджету [4].  

Наприклад, оклад бухгалтера по заробітній платі складає 2500 гривень. Працівник відпрацював весь місяць повністю. Сума зарплати за повністю відпрацьовану працівником першу половину місяця склала 1375 грн. Ставка ЄСВ, встановлена підприємству згідно з класом професійного ризику виробництва, становить 37,26%.

Податковий та бухгалтерський облік операцій з нарахування та виплати зарплати за звітний місяць поданий даними табл. 2. [4].

Таблиця 2

Кореспонденція рахунків операцій з нарахування та виплати зарплати

 № п/п

Зміст господарської операції

Кореспондуючі рахунки

Сума, грн.

Дт

Кт

1

Перераховано ЄСВ (1375,00×37,26:100)

651

311

512,33

2

Перераховано ПДФО (1375,00×15:100)

641/ПДФО

311

206,25

3

Перераховано військовий збір (1375,00×1,5:100)

642

311

20,63

4

Перерахована зарплата за першу половину місяця (аванс) на банківський рахунок працівника (1375,00-206,25-20,63)

661

311

1148,12

5

Нарахована заробітна плата за звітний місяць

92

661

2500

6

Нараховано ЄСВ на суму зарплати за звітний місяць (2500,00×37,26:100)

92

651

931,5

7

Утримано ЄСВ із суми зарплати за звітний місяць (2500,00×3,6:100)

661

651

90,00

8

Утримано ПДФО із суми зарплати за звітний місяць ((2500,00-90,00)×15:100)

661

641/ПДФО

361,50

9

Утримано військовий збір із суми зарплати за звітний місяць (2500,00×1,5:100)

661

642

37,50

10

Перераховано ЄСВ (931,5+90,00-512,33)

651

311

509,17

11

Перераховано ПДФО (361,5-206,25)

641/ПДФО

311

155,25

12

Перераховано військовий збір (37,50-20,63)

642

311

16,87

13

Перерахована працівникові на рахунок зарплата за другу половину місяця (2500,00-90,00-361,5-37,5-1148,12)

661

311

862,88

 

Державна фіскальна служба оприлюднила проект наказу Мінфіну, яким затверджено нову форму Податкового розрахунку сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь, податку, і сум утриманого з них податку (форма № 1ДФ). Форма може змінитися, зокрема, додається окремий розділ II «Оподаткування відсотків та військовий збір». Військовий збір у новій 1ДФ відображається загальною сумою.

Сьогодні, коли економіка України більшості країн потерпає від світової кризи, уряди різних держав намагаються зменшити рівень податкового навантаження. Зменшення ставок, а то й мораторій на сплату податків – спроба врятувати економіку. На жаль, Україна не слідує світовому досвіду та самостійно намагається вирішити проблеми оподаткування в часи кризи. Замість того, щоб знаходити  можливості послабити податкове навантаження, уряд шукає нові способи наповнення бюджету. Таким чином уряд України не лише не збільшить надходження в державний бюджет, але й ускладнить і без того нелегке становище підприємств і населення. Збільшиться тінізація економіки, рівень безробіття та «зарплата в конвертах», що в результаті зменшить податкові надходження.

Для поліпшення свого становища Україні необхідно поступово знижувати податкове навантаження, використовуючи міжнародний досвід, адаптуючи його до специфіки та умов розвитку нашої країни, створювати умови, у яких майже неможливо буде ухилитися від сплати податкових зобов’язань, що приведе до поступового збільшення надходжень до державного бюджету, а також подбати про те, щоб податкові надходження були доцільно розподілені. За умови ефективного реформування податкової системи в частині зниження реального податкового навантаження Україна матиме шанси стати серйозним суб’єктом податкової конкуренції на світовому просторі.

 

Список використаних джерел

  1. Закон України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких інших законодавчих актів» від 31.07.2014 р № 1621-VII
  2. Податковий кодекс України від 02.12.2010 р. № 2755-VI [Електронний ресурс]. - Режим доступу: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/2755-17
  3. Клиженко Я. «Бути чи не бути» військовому збору, ПДФО та ЄСВ: не Базою єдиною // Податки і бухгалтерський облік. – 2014. –  № 82. – С. 13-16.
  4. Ушакова Л. Военный сбор: самое важное // Налоги и бухгалтерский учет. – 2014. –  № 64. – С. 17-21.
Категорія: Секція_1_2014_12_16 | Додав: clubsophus (2014-12-15)
Переглядів: 1270 | Рейтинг: 0.0/0
Переклад
Форма входу
Категорії розділу
Секція_1_2014_12_16
Секція_2_2014_12_16
Секція_3_2014_12_16
Секція_4_2014_12_16
Секція_5_2014_12_16
Секція_6_2014_12_16
Секція_7_2014_12_16
Пошук
Наше опитування
Яка наукова інформація Вас найбільше цікавить?
Всього відповідей: 651
Інтернет-ресурси
Підписатися через RSS2Email

Новини клубу SOPHUS



Наукові спільноти
Статистика
free counters

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0