Архів / Archive

Головна » Статті » 2014_12_16_Lutsk » Секція_2_2014_12_16

ОСОБЛИВОСТІ ОБЛІКОВО-АНАЛІТИЧНОГО ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ЕКОНОМІЧНОЇ БЕЗПЕКИ ДІЯЛЬНОСТІ БЮДЖЕТНИХ УСТАНОВ

УДК 657

Коваленко Вікторія

студентка

Разборська Олена

к.е.н., доцент

Вінницький торговельно-економічний інститут КНТЕУ

м.Вінниця

 

ОСОБЛИВОСТІ ОБЛІКОВО-АНАЛІТИЧНОГО ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ЕКОНОМІЧНОЇ БЕЗПЕКИ ДІЯЛЬНОСТІ БЮДЖЕТНИХ УСТАНОВ

 

Анотація

У статті розглянуто питання обліково-аналітичного забезпечення економічної безпеки діяльності бюджетних установ.

Ключові слова: обліково-аналітичне забезпечення, бюджетна установа, облікова політика, звітність установи.

 

У сучасних умовах розвитку ефективність та результативність діяльності бюджетних установ все більшою мірою визначається рівнем інформаційного та аналітичного забезпечення управління. Це спрямування в основному стримується недостатнім розвитком облікової та аналітичної функцій управління, невідпрацьованістю обліково-аналітичного забезпечення економічної безпеки прийняття і підтримки управлінських рішень.

Розв’язанню теоретичних і практичних питань бухгалтерського обліку бюджетних установ сприяли робити як українських, так і зарубіжних вчених, зокрема: С.В. Свірко, А.М. Бєлова, Є.П. Вороніна, І.Б. Садовська, І.Д. Фаріон, В.І. Самборський та ін.

Великий внесок у обґрунтування напрямів вдосконалення бухгалтерського обліку в бюджетних установах та формування його обліково-аналітичного забезпечення внесли такі вчені як: М.Т. Білуха, Б.І. Валуєв, Р.Т. Джога, В.П.Завгородній, В.С. Рудницький, Н.М. Ткаченко та ін.

Як правило, в більшості наукових праць, окремо розглядаються методологічні підходи щодо фінансового й управлінського обліку та аналізу в загальному плані орієнтації на необхідність врахування вимог управління бюджетних установ. Проте, відсутній єдиний комплексний підхід до обліково-аналітичного забезпечення економічної безпеки управління бюджетних установ як системи.

Мета статті – визначити і теоретично обґрунтувати роль обліково-аналітичної системи при забезпеченні екномічної безпеки в діяльності бюджетних установ.

Відповідно до Бюджетного кодексу, який діє з січня 2011 року, бюджетні установи – це органи державної влади, органи місцевого самоврядування, а також організації, створені ними у встановленому порядку, що повністю утримуються за рахунок відповідно державного бюджету чи місцевого бюджету [1].

Бюджетні установи є первинною ланкою бюджетної системи, вони належать до неприбуткових організацій та метою їх діяльності є не отримання прибутку, а надання нематеріальних послуг (медичних, освітніх, культурних, процесуально-правових та інших).

На жаль, у більшості бюджетних установ для забезпечення економічної безпеки на сьогодні приділяється не достатня увага обліково-аналітичній системі. Тому, вважаємо за доцільне сформувати єдину обліково-аналітичну систему в бюджетній установі, що об’єднуватиме відображення інформації, яка надходить з різних джерел, та забезпечить не лише формування усіх фінансових і нефінансових показників про внутрішні процеси й зовнішнє середовище бюджетної установи, а й скоординує інформаційні потоки, зуміє пов’язати різні види інформації, представить їх у вигляді інтегрованої звітності.

Інструментом об’єднання бюджетної та госпрозрахункової інформації про об’єкти обліку може стати Єдиний план рахунків, створення якого повинно гармонізувати з бюджетною класифікацією, ґрунтуватись на методі нарахування та забезпечити формування національних рахунків з урахуванням специфіки бюджетних установ [2].

Центральне місце у обліково-аналітичній системі займатиме облікова політика, яка має управлінську спрямованість забезпечення економічної безпеки. Тобто її метою є досягнення ефективності управління обліковими та аналітичними процесами, вибір оптимальної системи управління процесами діяльності для досягнення оперативних і стратегічних цілей, а також контроль за цільовим використанням бюджетних коштів, так і коштів спеціального фонду, що забезпечить якісне кошторисне планування та складання звітності [3].

Управлінський вектор облікової політики бюджетних установ дозволить отримати інформацію про доходи і видатки за центрами їх виникнення та відповідальності, а також калькулювати належним чином нематеріальні послуги.

Щоб досягти цілеспрямованого відображення такого інформаційного потоку, необхідно чітко визначити склад контрольованих показників по центрах відповідальності. При цьому повинні бути виконані наступні дії:

  • визначення основної мети діяльності підрозділів організації;
  • декомпозиція основної мети діяльності на складові її підцілі й завдання;
  • по кожному завданню визначається набір показників (ключові та допоміжні), що відображають результат його виконання;
  • розподіл показників між виділеними раніше центрами відповідальності;
  • визначення цільових значень контрольних показників, що є предметом планування [2].

Сформована на основі показників обліково-аналітичної інформації складатиметься інтегрована звітність бюджетних установ, яка міститиме інформацію не тільки про минулі операції, а й про ті, що пов’язані з виплатою та отриманням грошових коштів у майбутньому. Це дозволить контролювати правильність використання бюджетних коштів та результативність ведення господарської діяльності, а також надасть можливість об’єктивно оцінити активи та зобов’язання виробничих установ і організацій бюджетного сектору [4].

Таким чином, здійснення якісного обліково-аналітичного забезпечення економічної безпеки бюджетних установ є важливою умовою ефективного використання їх інноваційного потенціалу. При цьому, обліково-аналітичне забезпечення повинно задовольняти потреби управління, щоб керівний апарат міг вчасно приймати запобіжні заходи та здійснювати контроль за цільовим використанням бюджетних коштів, оцінювати результати їх використання при досягненні намічених цілей.

 

Список використаних джерел

  1. Бюджетний кодекс України від 08.07.2010 №2456-VI. – [Електронний ресурс] – Режим доступу: http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/2456-17.
  2. Левицька С. Окремі питання реформування бюджетного обліку: стратегія модернізації системи бухгалтерського обліку в державному секторі / С. Левицька // Бухгалтерський обліку і аудит. – 2008. – №6. – С. 34-38.
  3. Чала Н.Д., Лазоренко Л.В. Бюджетна система: навч. посіб. / Н.Д. Чала, Л.В. Лазоренко. – К. : Знання, 2010. – 223 с.
  4. Швець В. Є. Особливості формування облікової політики бюджетних установ / В. Є. Швець, І. Р. Хміль. – Науковий вісник НЛТУ України. – Львів, 2013. – Вип. 21.9. – С. 277-283.
Категорія: Секція_2_2014_12_16 | Додав: clubsophus (2014-12-15)
Переглядів: 1206 | Рейтинг: 0.0/0
Переклад
Форма входу
Категорії розділу
Секція_1_2014_12_16
Секція_2_2014_12_16
Секція_3_2014_12_16
Секція_4_2014_12_16
Секція_5_2014_12_16
Секція_6_2014_12_16
Секція_7_2014_12_16
Пошук
Наше опитування
Яка наукова інформація Вас найбільше цікавить?
Всього відповідей: 651
Інтернет-ресурси
Підписатися через RSS2Email

Новини клубу SOPHUS



Наукові спільноти
Статистика
free counters

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0