Архів / Archive

Головна » Статті » 2014_12_16_Lutsk » Секція_2_2014_12_16

ОСОБЛИВОСТІ СКЛАДАННЯ РІЧНОЇ ФІНАНСОВОЇ ЗВІТНОСТІ СУБ’ЄКТА МАЛОГО ПІДПРИЄМНИЦТВА

УДК 657.37:658

Боярова Олена

к.е.н., доцент

Пусь Сергій

студент

Національний університет біоресурсів і природокористування України

м. Київ

 

ОСОБЛИВОСТІ СКЛАДАННЯ РІЧНОЇ ФІНАНСОВОЇ ЗВІТНОСТІ СУБ’ЄКТА МАЛОГО ПІДПРИЄМНИЦТВА

 

Анотація

У статті досліджено актуальні питання щодо формування фінансової звітності суб’єктами малого підприємництва. Висвітлено критерії для формування спрощеного фінансового звіту суб’єкта малого підприємництва у складі Балансу (форма №1-мс) і Звіту про фінансові результати (форма №2-мс).

Ключові слова: суб’єкти малого підприємництва, фінансова звітність, спрощений облік.

 

На сьогодні мале підприємництво виступає одним з перспективних напрямів створення конкурентного ринкового середовища невід’ємною формою успішного функціонування сучасної економіки. Але таке функціонування не можливе без побудови якісного обліку. Відповідно до Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні», чинних національних П(С)БО, нормативних документів Міністерства фінансів України з питань організації бухгалтерського обліку, усім підприємствам, незалежно від їх організаційно правової форми і форми власності, у тому числі й малим, необхідно вести бухгалтерський облік і складати фінансову звітність. Проте як бухгалтерський облік так і фінансова звітність суб’єктів малого підприємництва мають певні особливості.

На малих підприємствах з малою кількістю господарських операцій застосування традиційних систем обліку та звітності не є доцільним. Тому процес організації спрощеного обліку на малих підприємствах вимагає глибокого вивчення.

Згідно П(С)БО 25 «Фінансовий звіт суб’єкта малого підприємництва» фінансова звітність малого підприємництва складається з двох форм: балансу та звіту про фінансові результати. Ці дві форми об’єднані єдиною назвою «Фінансовий звіт суб’єкта малого підприємництва» і мають скорочену форму показників [1].

Якщо по результатам діяльності підприємство перестає відповідати критеріям малого підприємства, воно повинно складати фінансову звітність в повному обсязі.

Згідно з Наказом Мінфіну від 24.01.2011 р. №25 «Про внесення змін до П(С)БО 25 «Фінансовий звіт суб’єкта малого підприємництва», що набув чинності з 01.04.2011 р., було внесено зміни до П(С)БО 25 «Фінансовий звіт суб’єкта малого підприємництва», а саме встановлено зміст і оновлену форму Фінансового звіту суб’єкта малого підприємництва у складі Балансу (форма №1-м) і Звіту про фінансові результати (форма №2-м) та порядок заповнення його статей, а також зміст і форму Спрощеного фінансового звіту суб’єкта малого підприємництва у складі Балансу (форма №1-мс) і Звіту про фінансові результати (форма №2-мс) та порядок заповнення його статей .

Баланс ф. № 1-м відрізняється від Балансу ф. № 1 скороченням окремих рядків. Це обумовлено тим, що його пристосовано під Спрощений План рахунків, а тому він має менше реквізитів, дані в яких більш узагальнені. При цьому коди рядків збережені.

Звіт про фінансові результати за спрощеною формою ф. № 2-м, на відміну від Звіту про фінансові результати ф. №2, представлено тільки одним розділом.

Необхідно з’ясувати які підприємства мають формувати Спрощений фінансовий звіт суб’єкта малого підприємництва. Відповідно до Господарського кодексу Країни суб’єктами малого підприємництва є суб’єкти господарювання будь-якої організаційно-правової форми та форми власності, у яких:

  • середня кількість працівників за звітний календарний рік не перевищує 50 осіб;
  • річний дохід від будь-якої діяльності не перевищує 10 млн. євро (у гривневому еквіваленті за середньорічним курсом НБУ) [2].

Суб’єкти малого підприємництва, які ведуть спрощений облік можуть формувати фінансову звітність за спрощеними формами №№ 1-м с та 2-мс. Адже спрощена фінансова звітність — для суб’єктів, що ведуть спрощений облік. Спрощений фінансовий звіт можуть складати:

  • юридичні особи, що відповідають критеріям, визначеним п. 154.6 Податкового кодексу України, та мають право застосовувати спрощений бухоблік доходів і витрат, тобто це «нульовики» — платники податку на прибуток із нульовою ставкою;
  • суб'єкти малого підприємництва – юридичними особами, що відповідають критеріям мікропідприємництва [3].

Відповідно до ч. 3 ст. 55 Господарського кодексу України у суб'єктів малого підприємництва, що відповідають критеріям мікропідприємництва середня кількість працівників за звітний період (календарний рік) не може перевищувати 10 осіб а річний дохід від будь-якої діяльності не може перевищувати суму, еквівалентну 2 млн. євро, за середньорічним курсом НБУ.

Спрощений фінансовий звіт за звітний період мають право подавати підприємства, що за результатами діяльності за минулий рік відповідають цим же критеріям, зазначеним у п. 2 р. І  П(С)БО 25 та новостворені підприємства, які відповідають зазначеним вимогам.

Суб’єкти малого підприємництва, які складають фінансову звітність за міжнародними стандартами фінансової звітності подають фінансову звітність у повному комплекті, тобто 4 форми з примітками, відповідно до вимог НП(С)БО 1«Загальні вимоги до фінансової звітності».

З метою полегшення обліку на малих підприємствах наказом Міністерства фінансів України від 19 квітня 2001 р. № 186 був затверджений спрощений План рахунків бухгалтерського обліку, хоча малі підприємства на власний розсуд вирішують, яким Планом рахунків користуватись - загальним чи спрощеним. Спрощений План рахунків відрізняється тим що складається з рахунків в яких об’єднується декілька рахунків загального Плану рахунків (наприклад до рахунку 37 «Розрахунки з різними дебіторами» включають рахунки 36 «Розрахунки з покупцями і замовниками», 37 «Розрахунки з різними дебіторами» і 38 «Резерви сумнівних боргів»).

Таким чином використання традиційної системи обліку та звітності суб’єктами малого підприємства є не доцільним для підприємств з невеликою кількістю господарських операцій.      Тому вважаємо за необхідність використання малими підприємствами спрощеного Плану рахунків бухгалтерського обліку, а також використання спрощених форм звітності.

 

Список використаних джерел

<>1.http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/z0161-00/print1404747559501061

  1. Господарський кодекс України № 436-IV від 16.01.2003 р. [Електронний ресурс].  – Режим доступу: / http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/436-15

  2. Податковий  Кодекс України №  2755-VI від 02.12.2010 р. [Електронний ресурс].  – Режим доступу: / http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/2755-17

                                              

Категорія: Секція_2_2014_12_16 | Додав: clubsophus (2014-12-15)
Переглядів: 7251 | Рейтинг: 2.5/2
Переклад
Форма входу
Категорії розділу
Секція_1_2014_12_16
Секція_2_2014_12_16
Секція_3_2014_12_16
Секція_4_2014_12_16
Секція_5_2014_12_16
Секція_6_2014_12_16
Секція_7_2014_12_16
Пошук
Наше опитування
Яка наукова інформація Вас найбільше цікавить?
Всього відповідей: 651
Інтернет-ресурси
Підписатися через RSS2Email

Новини клубу SOPHUS



Наукові спільноти
Статистика
free counters

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0