Писаренко Тетяна
к. е. н., доцент
Луцький національний технічний університет
м. Луцьк
РОЛЬ ДЕРЖАВИ У РЕГУЛЮВАННІ СИСТЕМИ ОПОДАТКУВАННЯ
Держава має регулювати економічні відносини, а це потребує гнучкої податкової політики, яка дає змогу оптимально пов’язати інтереси держави з інтересами товаровиробників, рядових платників податків.
Світова практика свідчить, а наука доводить, що кризи виникають на основі перевиробництва товарів. Наша економічна криза виникла, основним чином, від голоду на найновіші технології та устаткування. При цьому такий голод супроводжувався і продовжує це робити дедалі зростаючим потоком грошових коштів через роботу друкарського верстату.
Вийти із цієї ситуації можна тільки за допомогою залучення наукових знань і досвіду, чіткого додержання у господарській діяльності рекомендацій науки. Вже набутий світовий досвід показує, що необхідною є зміна структури управління. Реформа управління повинна йти шляхом поступової заміни адміністративно-командної системи, яка залишилася у всіх ланках управлінського апарату, на ринкову. Очевидно, що розвиток ринкових відносин повинен забезпечувати більше прав в управлінні місцевим органам влади і управління.
Податки є обов’язковими зборами, які стягуються державою з господарських суб’єктів і з громадян по ставці, встановленою у законодавчому порядку. Вони є необхідною ланкою економічних відносин в суспільстві з моменту виникнення держави. Розвиток і зміна форм державного устрою завжди супроводжується перетворенням податкової системи. В сучасному цивілізованому суспільстві податки – основна форма доходів держави (табл. 1).
Таблиця 1
Аналіз динаміки податкових надходжень структурі доходів бюджету України за 2010-2013 роки, тис. грн. [1-4]
Науковці і практики розуміють необхідність формування податкової системи, яка повинна базуватися на досвіді науки і практики нашої суворої дійсності. Податки не можуть бути інструментом швидкого й оперативного втручання у фінанси підприємств усіх форм власності та інших ринкових структур. Якщо ж податки зробити засобом швидкого втручання, то це призведе до ще більшої дестабілізації економіки.
Звичайно, зміна податкового законодавства необхідна, але вона повинна спиратися на наукові й практичні дослідження і відповідати стратегічним цілям економічної політики.
В цілому удосконалення податкової політики повинно йти по трьох напрямах:
- фінансовому, через формування доходу бюджету;
- економічному, через вплив податкової політики на виробництво;
- соціальному, через вплив податкової системи на доходи населення.
Досвід останніх років свідчить, що як фінансові, так і економічні, а тим більше соціальні наслідки податкових реформ фактично не прогнозуються, а це є однією з причин напруженості в суспільстві.
Держава в особі органів управління зобов’язана гостро реагувати на зміну економічної ситуації і коригувати податкову систему. Можна зрозуміти бажання в умовах дефіциту бюджету посилити фіскальну сторону податкової політики, але це загрожує важкими наслідками, оскільки без стимулювання розвитку виробництва та підприємництва, фіскальна функція податків починає переважати над стимулюючою, що зрештою призводить до зменшення надходжень у бюджет.
Список використаних джерел
- Закон України «Про Державний бюджет України на 2010 рік» від 27.04.2010 р. № № 2154-VI. – [Електронний ресурс] – Режим доступу: http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/2154-17/page5.
- Закон України «Про Державний бюджет України на 2011 рік» від 23.12.2010 р. № 2857-VI. – [Електронний ресурс] – Режим доступу: http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/2857-17/page2.
- Закон України «Про Державний бюджет України на 2012 рік» від 04.12.2012 р. № 5513-VI. – [Електронний ресурс] – Режим доступу: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/5513-17/paran9#n9.
- Закон України «Про Державний бюджет України на 2013 рік» від 06.12.2012 р. № 5515-VI. – [Електронний ресурс] – Режим доступу: http://search.ligazakon.ua/l_doc2.nsf/link1/T125515.html.
|