Архів / Archive

Головна » Статті » 2015_04_29_Lviv » Секція/Section_2_2015_04_29

ФУНКЦІОНАЛЬНЕ ПРИЗНАЧЕННЯ ВНУТРІШНЬОГО КОНТРОЛЮ ПІДПРИЄМСТВА

Воронко Роман

к.е.н., доцент

Львівська комерційна академія

м. Львів

 

ФУНКЦІОНАЛЬНЕ ПРИЗНАЧЕННЯ ВНУТРІШНЬОГО КОНТРОЛЮ ПІДПРИЄМСТВА

 

Сучасний етап розвитку господарських відносин в Україні характеризується формуванням ринкової економіки на демократичних засадах та потребою підвищення ефективності процесу управління суб’єктами господарювання різних організаційно-правових форм, що вимагає існування дієвої системи внутрішнього контролю, як однієї з основних підсистем менеджменту.

Дослідження засвідчують, що більшість вчених визначають контроль як невід’ємну, наділену важливими функціями, частину системи управління, яка дає змогу спостерігати за тими процесами, що відбуваються на підприємстві, виявляти відхилення від встановлених параметрів та сприяти прийняттю оптимальних управлінських рішень.

Згідно тлумачного словника функція – явище, яке залежить від іншого явища, є формою його виявлення і змінюється відповідно до його змін [1, с. 1552]. Тобто контроль є формою виявлення діяльності системи управління і видозмінюється відповідно до змін, які у ній відбуваються.

Відомі українські вчені відмічають, що відіграючи важливу роль в управлінні господарською діяльністю, контроль виконує ряд функцій, до яких відносять інформаційну (сигнальну), профілактичну (виховну), інструктивну (мобілізуючу) [2, с. 14].

До головних функцій контролю Л. В. Дікань відносить оперативну, підпорядковану, превентивну, комунікативну, інформативну та захисну [3, с. 48]. Інші вчені функціями контролю вважають профілактичну (попереджувальну), інформаційну, культурно-виховну та мобілізуючу [4, с. 18].

 Деякі автори, розглядаючи функції фінансово-господарського контролю, неправомірно відносять сюди завдання системи контролю, зокрема такі як: ревізія фінансово-господарської діяльності підприємства; перевірка і дослідження окремих сторін фінансово-господарської діяльності, окремих операцій і т. ін.; контроль за збереженням цінностей на об’єктах підприємства; перевірка достовірності обліку і звітності; перевірка виконання рішень за результатами ревізій і перевірок; виявлення причин нестач, розтрат, розкрадань та інших зловживань; розробка різного виду заходів усунення порушень, збереження цінностей, попередження втрат, підвищення ефективності діяльності та ін. [5, с. 14]. Згідно тлумачного словника наперед визначений, запланований для виконання обсяг роботи, трактується як завдання, а не функція [1, с. 378].

В. А. Білошапка виділяє таку важливу функцію як коригувальна та з  цього приводу зазначає, що в теорії дана функція контролю передбачає здійснення і коригувальних заходів хоча на практиці виявлення проблем та їх усунення часто розділені і ті, хто виявляє проблеми, не завжди залучаються до процесу їх усунення [6, с. 106].

На нашу думку, до основних функцій внутрішнього контролю потрібно віднести профілактичну, інформаційну, коригувальну, мобілізуючу та виховну.

Попереджувальна функція проявляється в тому, що підсистема контролю в управлінні покликана запобігати (попереджувати) можливим помилкам та порушенням чинного законодавства чи зловживанням в процесі здійснення окремих операцій. Усунення тих обставин, які породжують безгосподарність та зловживання, застерігає від недоліків у майбутньому і сприяє ефективному господарюванню підприємства.

Ми погоджуємось з вченими, які вважають, що попередній контроль, який здійснюється до настання певної події господарського життя, завжди виконує попереджувальну, тобто превентивну функцію [7, с. 18]. Тому, недарма окремі вчені розглядають його як один з найважливіших інструментів антикризового менеджменту. На думку У. Ю. Блінової, превентивний контроль використовується на стадії прихованої кризи для виявлення «тривожних» чинників та проведення попереджувальних заходів, основна мета яких – повернутися до стабільного функціонування та методів звичайного управління [8, с. 156-157]. Ми вважаємо, що в умовах розвитку кризових явищ, які є характерними для сучасного розвитку економіки та можуть тривати місяці або навіть і роки, профілактична функція контролю є дієвим засобом виявлення і подолання кризових періодів протягом усього її життєвого циклу.

Наявність зворотного зв’язку між суб’єктом і об’єктом контролю забезпечує одержання необхідної релевантної інформації. Тобто, інформаційна функція, яку окремі вчені ще називають пізнавальною [4, с. 18], полягає у наданні інформації про стан об’єкта для прийняття необхідних управлінських рішень і проведення коригувальних дій, завдяки яким забезпечується раціональне функціонування об’єкта контролю.

Отримавши необхідну інформацію про стан підконтрольного об’єкта, працівники управлінської ланки мають можливість здійснення дієвих коригувальних заходів із залученням до цього процесу фахівців різних напрямів діяльності на підприємстві, залежно від того, яка проблема підлягає вирішенню. Коригувальна функція заставляє усіх учасників господарських процесів, що відбу­ваються на підприємстві відповідально ставитись до виконання своїх обов’язків.

Мобілізуюча функція контролю полягає у забезпеченні використання передового досвіду, виявленого за наслідками контрольних дій, іншими структурними підрозділами підприємства. Адже завданням контролю є не тільки дослідження недоліків, але й позитивних моментів у діяльності підприємства.

Виховна функція покликана прищепити працівникам підприємства почуття бережливого і відповідального відношення до майна та коштів підприємства і сприяє підвищенню трудової дисципліни й творчої активності. Реалізується ця функція шляхом широкого залучення працівників до процесу здійснення контролю та самоконтролю.

Належне виконання визначених для контролю функцій, забезпечує його результативність в управлінні з використанням економічних важелів та стимулів.

Таким чином, характеризуючи контроль як важливу функцію чи підсистему загальної системи управління, інтегровану з іншими її елементами (планування, облік, аналіз, регулювання), можна правомірно стверджувати, що він є невід’ємним компонентом кожної стадії процесу управління. Одночасно, контроль розглядається як відособлена стадія із притаманними їй функціями, що покликана забезпечити інформаційну прозорість щодо якості протікання процесу управління на всіх решта стадіях.

 

Список використаних джерел

1. Великий тлумачний словник сучасної української мови [Текст] / Уклад. і голов. ред. В. Т. Бусел. – К. : Ірпінь : Перун, 2009. – 1736 с.

2. Бутинець, Ф. Ф. Контроль і ревізія [Текст] : підручник / Ф. Ф. Бутинець, В. П. Бондар, Н. Г. Виговська, Н. І. Петренко. – Житомир : Рута, 2006. – 560 с.

3. Дікань, Л. В. Контроль і ревізія [Текст] : навч. посібник / Л. В. Дікань [2-ге вид., перероб. і доп.]. – К. : Знання, 2007. – 327 с.

4. Гуцаленко, Л. В. Державний фінансовий контроль [Текст] : навч. посібник / Л. В. Гуцаленко, В. А. Дерій, М. М. Коцупатрий. – К. : Центр учбової літератури, 2009. – 424 с.

5. Коваль, М. І. Внутрішньогосподарський контроль [Текст] : навч. посіб. для студ. вищ. навч. закл. / М. І. Коваль, Л. В. Жанкевіч. – К. : Персонал, 2014. – 288 с.

6. Белошапка, В. На пути к эффективному менеджменту: живая модель управленческой результативности [Текст] : монография / В. Белошапка. – К. : Стандарт, 2005. – 198 с.

7. Редченко, К. І. Контроль і аудит на стратегічному рівні управління підприємством [Текст] : монографія / К. І. Редченко. – Львів : ЛКА, 2011. – 360 с.

8. Блинова, У. Ю. Контроль в системе антикризисного менеджмента [Текст] / У. Ю. Блинова // Аудит и финансовый анализ. – 2005. – № 1. – С. 146-161.

Категорія: Секція/Section_2_2015_04_29 | Додав: clubsophus (2015-04-29)
Переглядів: 1152 | Рейтинг: 0.0/0
Переклад
Форма входу
Категорії розділу
Секція/Section_1_2015_04_29
Секція/Section_2_2015_04_29
Секція/Section_3_2015_04_29
Секція/Section_4_2015_04_29
Секція/Section_5_2015_04_29
Секція/Section_6_2015_04_29
Пошук
Наше опитування
Яка наукова інформація Вас найбільше цікавить?
Всього відповідей: 651
Інтернет-ресурси
Підписатися через RSS2Email

Новини клубу SOPHUS



Наукові спільноти
Статистика
free counters

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0