Должанський Андрій
к.е.н., доцент
Мазар Тетяна
магістр
Львівська комерційна академія
м. Львів
МЕХАНІЗМИ ІНДЕКСАЦІЇ ЗАРОБІТНОЇ ПЛАТИ
Організація оплати праці в Україні чітко регламентується відповідною нормативно-правовою базою. Одним з основних законодавчих документів є Кодекс законів про працю України. Згідно 2 статті даного документу громадяни України мають право на отримання встановленого державою мінімального розміру заробітної плати та особливості оплати праці у період інфляції [1]. Саме ці питання стали об’єктами даного дослідження.
Метою дослідження є вивчення теоретичних та практичних особливостей індексації заробітної плати на підприємстві та відображення її результатів в обліку, співставлення розміру доходу працівників після проведення індексації.
Порядок здійснення нарахування зарплати та індексації регламентується низкою нормативних документів, частина з яких мають неоднозначне трактування. За даним питанням проводили, з врахуванням закордонного досвіду, дослідження С. Малий, В. Калініченко, Н. М. Проскуріна, Н. І. Бровко [4]. Однак постійні зміни в законодавстві сприяють виникненню нових проблемних аспектів в обліку.
Опрацювавши нормативно-правову базу з цього питання та дослідження вчених можна виділити основні чотири підгрупи:
1. Індексацію проводять більшій частині населення. При цьому використовують налагоджену систему колективних угод та контроль за їх виконанням, який здійснюють профспілки. Така система діє в країнах: Бельгія, Данія, Ісландія, Італія.
2. Індексація застосовується лише по відношенню до певних соціальних груп (як правило, на основі відповідного пункту в колективних договорах) в таких країнах як Канада, Франція, Швейцарія;
3. Індексація практично не застосовується (Австралія, ФРН, Японія, Швейцарія);
4. Індексація заробітної плати здійснюється під впливом певних обмежень: встановлюється верхня межа щодо підвищення заробітної плати, граничний коефіцієнт, або встановлюється заборона на проведення індексації (Нідерланди, Норвегія, Фінляндія).
В Україні, якщо зростає рівень інфляції, то згідно із Законом України "Про індексацію грошових доходів населення" [2], метою якого є дотримання встановлених Конституцією України гарантій щодо забезпечення достатнього життєвого рівня доходів громадян, працедавець зобов’язаний проіндексувати заробітну плату. Право на індексацію набувається, коли індекс споживчих цін, обчислений наростаючим підсумком у період між переглядом заробітної плати, перевищить установлений поріг індексації, який встановлюється в розмірі 101%. Приріст індексу споживчих цін необхідно розраховувати індивідуально для кожного працівника, залежно від того, який місяць для працівника буде базовим. При розрахунку індексації зарплати для кожного співробітника існує поняття "базовий місяць". Для кожного працівника базовий місяць визначається індивідуально. Це може бути місяць прийняття на роботу, або місяць підвищення зарплати працівника. Індексація в базовому місяці не проводитися.
Так, для більшості установ бюджетної сфери, підвищення посадового окладу відбулося з 01 грудня 2013 р., тому грудень 2013 року є базовим місяцем. За даними Держкомстату, якщо базовим місяцем є грудень 2013 року, індексації належить заробітна плата з травня 2014 року. Індекс, на який проводиться індексація заробітної плати за травень 2014 року, становить 3,0 %.
Таким чином, сума індексації доходу у травні 2014 року становить 1218 грн. * 3.0% - 36,54грн. Припустимо, що заробітна плата становить 1700 грн. Без індексації при доході 1700.00 грн. сума утримань становить – 241,17 грн., а на "руки" працівник отримує 1458,83 грн. Здійснивши індексацію суми доходів працівника за травень отримуємо – 1700,00 + 36.54 = 1736.54 грн.
На перший погляд, дохід працівника зріс (як і було гарантовано Законом), однак необхідно проаналізувати, чи дійсно це так. При перевищенні суми доходу у 1710 грн. втрачасгься право на застосування податкової соціальної пільги, тому сума утримань з заробітної плати відповідно становитиме 339.67 грн., а сума до виплати - 1396.87 грн.. що на 61.96 грн. менше.
Мінімальна заробітна плата на 2015 рік в Україні визначена Закoном "Про держбюджет на 2015 рік" і, так само як і в 2014 році, становить 1218 грн. при умові, що за даними (явно заниженими) Деркомстату України індекс інфляції за рік становив 22,5%. Вважаємо доцільним привести розмір мінімальної заробітної плати до відповідного рівня, що, в свою чергу, підвищить "поріг" соціальної пільги.
Однак, наслідки проведеного розрахунку індексації не закінчуються тільки на зменшенні купівельної спроможності працівника. Оскільки індексація заробітної плати здійснюється за рахунок коштів працедавця і входить до фонду оплати праці, то підвищення суми нарахування працівникам вплине на зростання собівартості продукції (товарів, робіт, послуг) та ціну реалізації, що, своєю чергою, стане причиною зростання інфляції і економічного занепаду, тому що інфляції характерна циклічність. Вважаємо доцільним створити відповідний фонд індексації на рахунку 474.1 "Забезпечення виплат за індексацією". Відповідно нарахування індексації заробітної плати відображається проведенням дебет 474.1 "Забезпечення виплат за індексацією" та кредит 661 "Розрахунки за виплатами працівників".
Досліджуючи проблеми індексації заробітної плати в Україні, слід зазначити, що нездійснення індексації заробітної плати вважається правопорушенням, яке прирівнюється до невиплати заробітної плати та, згідно зі ст. 41 Кодексу України "Про адміністративні правопорушення", карається штрафом в розмірі від 30 до 100 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян. Таким чином, альтернативного рішення для підприємства немає.
Дослідивши умови та особливості нарахування заробітної плати працівникам в умовах інфляції в Україні та за кордоном, можна зробити висновок, шо механізми індексації заробітної плати в Україні схожі до механізмів, які застосовуються у європейських країнах. Враховуючи особливості економіки нашої держави, доцільно використовувати механізми індексації заробітної плати з врахуванням певних обмежень: встановлюється верхня межа щодо підвищення заробітної плати, граничний коефіцієнт, або встановлюється заборона на проведення індексації.
Привести до реального показника розмір мінімальної заробітної плати, що дасть можливість застосовувати більший розмір соціальної пільги.
Для запобігання впливу інфляції на собівартість продукції суму індексації заробітної плати здійснювати за рахунок створеного резерву на рахунку 474.1 "Забезпечення виплат за індексацією".
Список використаних джерел
1. Кодекс законів про працю України затверджений Законом № 322-V1II від 10.12.71 ВВР, 1971, додаток до № 50, ст. 375 [Електронний ресурс]. - Режим доступу: http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/322-08.
2. Про загвердження Порядку проведення індексації грошових доходів населення : постанова кабінету міністрів України віл 17 липня 2003 р. № 1078 : [Електронний ресурс]. - Режим доступу: http://zakon4.rada gov.ua/laws/show/l078-2003-D0BE
3. Про оплату праці : Закон України від 24.03.1995 № 108/95-ВР : [Електронний ресурс]. - Режим доступу: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/ show/2755-17.
4. Проскуріна H.M. Впровадження зарубіжного досвіду індексації заробітної плати в Україні : [підручник] / Н. М. Проскуріна, П. І. Бровко. - [Електронний ресурс], - Режим доступу: http://www.rusnmika.com/30 \NM_2012/ Есопопііс /15_ 11 8847.doc.htm.
|