Архів / Archive

Головна » Статті » 2015_04_29_Lviv » Секція/Section_3_2015_04_29

МІЖНАРОДНИЙ ДОСВІД СТИМУЛЮВАННЯ РОЗВИТКУ МАЛОГО ПІДПРИЄМНИЦТВА: ІННОВАЦІЙНИЙ АСПЕКТ

Гаврилюк Галина

асистент

Одрибец Наталія

асистент

Львівська комерційна академія

м. Львів

 

МІЖНАРОДНИЙ ДОСВІД СТИМУЛЮВАННЯ РОЗВИТКУ МАЛОГО ПІДПРИЄМНИЦТВА: ІННОВАЦІЙНИЙ АСПЕКТ

 

Значення малого підприємництва для економіки країни є надзвичайно вагомим. В економічному плані – це більша частина виробленого державою ВВП, посилення маневреності, мобільності національного господарства, що забезпечує як позитивні фінансові результати, так і створення заможного середнього класу суспільства. В соціальному аспекті – це створення робочих місць, причому, для власників чи співвласників бізнесу, що сприяє більш ефективній та прибутковій роботі підприємств, мотивації до розробки нових видів продукції (товарів, послуг).

Проблем у розвитку малого підприємництва в Україні досить багато: з одного боку, надзвичайно велика кількість нормативно-правових актів, які регулюють господарську діяльність суб’єктів підприємництва, проте неузгоджених між собою, а також із європейськими підходами, з іншого – неефективна діяльність. Так, при зростанні обсягів діяльності (темпи приросту обсягу реалізованої продукції (товарів, робіт, послуг) у 2013 р. порівняно з 2010 р. становили 17,9 %) спостерігається тенденція до посилення збитковості малих підприємств [5]. Як свідчать результати виконання регіональних програм розвитку малого підприємництва в Україні, в 2012 році з передбачених 30,7 млн грн бюджетних коштів було профінансовано 14,1 млн грн, у 2013 році з 165,6 млн грн – 28,6 млн грн (152,5 млн грн були спрямовані з інших, небюджетних джерел) [7]. Тобто, незважаючи на те, що рівень державної фінансової підтримки з бюджету є низьким, навіть він не виконується.

Загалом, підтримка малого бізнесу в Україні здійснюється за такими напрямами: спрощення системи обліку, часткова компенсація відсоткових ставок за кредитами, що надаються на реалізацію проектів суб’єктів малого і середнього підприємництва, часткова компенсація лізингових, факторингових платежів і платежів за користування гарантіями, надання гарантії та поруки за кредитами суб’єктів малого і середнього підприємництва, надання кредитів, у тому числі мікрокредитів, для започаткування і ведення власної справи, надання позик на придбання і впровадження нових технологій, компенсація видатків на розвиток кооперації між суб’єктами малого і середнього підприємництва та великими підприємствами, фінансова підтримка впровадження енергоощадних і екологічно чистих технологій, інші види не забороненої законодавством фінансової державної підтримки [4].

Серед пріоритетних напрямів сприяння розвитку малого бізнесу в міжнародній практиці є стимулювання інновацій та впровадження науково-технічних досягнень. Однією з найважливіших для малого підприємництва у сфері інноваційної діяльності є програма підтримки інвестиційних компаній малого бізнесу (SBIC), яка функціонує в США ще з 1958 року. В межах програми держава надає цим компаніям засоби як доповнення до акумульованого приватного капіталу (в співвідношенні 1:3 якщо приватний капітал становить менше 15 млн дол. США чи 1:2 при перевищенні цього порогу). При цьому держава діє як партнер, що володіє привілейованими  акціями, і в перспективі розраховує на частку прибутку таких компаній. Іншою формою сприяння розвитку фінансування венчурних інвестиційних проектів малого підприємництва є різні схеми державних гарантій інвестицій на випадок невдалого завершення проектів. Відповідна Програма гарантованих позик, що здійснюється Адміністрацією в справах малого бізнесу США, розповсюджується на 75 % суми займу на створення нових фірм і розвиток малих підприємств з високим потенціалом зростання. У 1990-х роках накопичений у США досвід був використаний і в інших країнах: за фінансової підтримки ЄС у 1994 році було створено Європейський інвестиційний фонд, який вкладав кошти в акції малих і середніх підприємств з високим потенціалом зростання. З 1995 року аналогічна SBIC схема з’явилася в Німеччині. В другій половині 1990-х років уряди практично всіх західноєвропейських країн прийняли на законодавчому рівні Програми стимулювання  інноваційної діяльності. Так, в 1999 році уряд Франції прийняв закон про інновації, в якому, в тому числі, було передбачено розширення мобільності наукового персоналу державних дослідницьких центрів та надання їм більшої свободи в організації власних компаній і надання консультацій підприємствам промисловості; посилення зв’язків між університетами та суб’єктами реального сектору економіки з метою створення малого інноваційного бізнесу та інше. До законодавчих ініціатив Великобританії належать “Схема венчурного капіталу” і “Схема розвитку бізнесу”, які містять заходи щодо стимулювання залучення коштів суспільного накопичення і приватних заощаджень в інвестування малого інноваційного бізнесу [3].

Як зазначає С. Соболь, аналіз результатів дослідження за програмою CIS свідчить про суттєве (у 3-4 рази) відставання українських малих підприємств порівняно з європейськими за всіма основним показникам інноваційної активності. Це, зокрема:

  • частка вітчизняних малих підприємств, які упродовж 2008-2010 рр. займалися технологічними інноваціями, що була майже удвічі нижча, ніж відповідні показники країн-аутсайдерів ЄС;
  • рівень запровадження нетехнологічних (маркетингових та організаційних) інновацій на вітчизняних малих підприємствах, який утричі нижчий за відповідний середній показник у межах ЄС (11,4 % проти 37,5 %);
  • частка вітчизняних малих підприємств із технологічними інноваціями, які отримували державну фінансову допомогу для розробки та запровадження нововведень, становить 2,6 % від загальної їхньої кількості, що у кілька разів менше за відповідні показники, наприклад, таких країн як Фінляндія (31,6 %), Німеччина (20,6 %);
  • у секторі малого бізнесу лише 19,8 % загального обсягу реалізованої продукції забезпечується за рахунок інноваційно-активних підприємств. За цим показником Україна значно поступається навіть країнам-аутсайдерам ЄС (Латвія – 25,8 %; Болгарія – 26,9 %);
  • частка інноваційно-активних малих підприємств в Україні утричі нижча за середнє значення цього показника у межах ЄС, при цьому рівень запровадження як технологічних, так і нетехнологічних інновацій підвищується разом із збільшенням масштабів підприємства [1, с. 38].

У березні 2015 р. було укладено Угоду з Європейською комісією про участь України у флагманській програмі Європейського Союзу в галузі досліджень та інновацій “Горизонт 2020”, бюджет якої сягає близько 80 млрд євро. Програма “Горизонт-2020” об’єднує всі наявні програми Євросоюзу з фінансування досліджень та інновацій, у тому числі Рамкову програму з досліджень, Рамкову програму з конкурентоспроможності та інновацій і діяльність Європейського інституту інновацій і технологій (“ЕІТ”) [2]. Окремою компонентою цієї програми є фінансування інновацій у малому та середньому бізнесі. Це означає, що українські наукові інститути, інноваційні підприємства та кластери мають можливість доступу до усіх напрямів та фінансових ресурсів Програми.

Підсумовуючи, можна відзначити, що Україна, хоч і повільно, проте все ж здійснює перетворення у сфері малого підприємництва. Однак необхідно, щоб зміна, модернізація та підвищення ефективності діяльності суб’єктів малого підприємництва відбувалися з використанням ефективного закордонного, зокрема європейського, досвіду в сфері інновацій як одного із найефективніших напрямів стимулювання активізації підприємництва.

 

Список використаних джерел

1. Соболь, С. М. Малий бізнес у контексті Євроінтеграції [Текст] / С. М. Соболь // Стратегія економічного розвитку України : зб.наук. пр. Київ.нац.екон.ун-т ім. В. Гетьмана. – Київ, 2014. – № 34. – С. 33-40.

2. Горизонт 2020 Рамкова програма ЄС з досліджень та інновацій [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://www.khnu.km. ua/root/dept/interdept/horizon-2020.pdf

3. Концепція розвитку національної інноваційної системи [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://kno.rada.gov.ua/komosviti/doccatalog/ document?id=48724.

4. Про розвиток та державну підтримку малого і середнього підприємництва в Україні [Електронний ресурс] : закон України від 22.03.2012 №4618-VI. – Режим доступу : http://zakon1.rada.gov.ua/laws/show/4618-17.

5. Офіційний web-сайт Державної служби статистики України [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://www.ukrstat.gov.ua.

6. Офіційний web-сайт Державної служби України з питань політики та розвитку підприємництва [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://www.dkrp.gov.ua/info/3023.

7. Узагальнений звіт про стан виконання регіональних та місцевих програм розвитку малого і середнього підприємництва в Україні у 2013 році : [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http : // www.dkrp.gov.ua/info/456.

Категорія: Секція/Section_3_2015_04_29 | Додав: clubsophus (2015-04-29)
Переглядів: 1348 | Рейтинг: 0.0/0
Переклад
Форма входу
Категорії розділу
Секція/Section_1_2015_04_29
Секція/Section_2_2015_04_29
Секція/Section_3_2015_04_29
Секція/Section_4_2015_04_29
Секція/Section_5_2015_04_29
Секція/Section_6_2015_04_29
Пошук
Наше опитування
Яка наукова інформація Вас найбільше цікавить?
Всього відповідей: 651
Інтернет-ресурси
Підписатися через RSS2Email

Новини клубу SOPHUS



Наукові спільноти
Статистика
free counters

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0